Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Przełom w wyszukiwarkach Google. Przygotuj swój serwis internetowy na rok 2022

Przełom w wyszukiwarkach Google. Przygotuj swój serwis internetowy na rok 2022
O autorze
8 min czytania 2022-02-16

Ostatnie aktualizacje algorytmu wyszukiwarki to zdecydowany krok ku lepszym doświadczeniom użytkowników wykonany przez Google. To prawdziwy przełom pod kątem tego, jak Google zaczął patrzeć na witryny internetowe. Pomimo tego, że każdy specjalista e-commerce, czy SEO po części spodziewał się tych zmian to i tak jest dla nas niemały szok. Nie przesadzamy, gdy mówimy, że rok 2021 był rokiem przełomowym, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania Google. Ogólnie rzecz biorąc, wyszukiwarki szukają stron stworzonych z myślą o jak najlepszym doświadczeniu użytkownika – o najlepszym UX. 

W tym artykule przedstawimy konkretne rozwiązania, które pomogą Ci zoptymalizować witrynę pod bieżącą aktualizację Google i przygotować się na rok 2022. Niemniej jednak w pierwszej części artykułu przybliżymy to, w jaki sposób zmieniał się algorytm Google i jak wiele czynników wpływa na obecną sytuację w wynikach wyszukiwania. Zrozumienie tego pozwoli Ci lepiej zaplanować działania w obrębie e-commerce.

Krótka historia zmian algorytmu Google

Dla lepszego zrozumienia tematu przedstawię krótką historię zmian algorytmu Google. Celem wyszukiwarki Google od zawsze było zapewnienie użytkownikowi najbardziej trafnych wyników wyszukiwania, co napędzało do ciągłego udoskonalania algorytmu. Obserwując bacznie te zmiany, już od kilku dobrych lat można było się spodziewać, że nastąpi przełom, w którym doświadczenie użytkownika w wyszukiwarce wyjdzie na pierwszy plan. Wyszukiwarki szukają stron i treści stworzonych z myślą o użytkowniku, o jego doświadczeniach, motywacjach i wygodzie. 

Aby określić pozycję witryny w rankingu, wyszukiwarka bierze pod uwagę szereg różnorodnych kryteriów, które zebrane razem pozwalają nam się upewnić, jakie jest stanowisko Google, jeśli chodzi o UX. Oto kilka przykładów zmian algorytmów Google, które nastawione były na użytkownika i zapoczątkowały przełom w myśleniu o UX, czyli user experience:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

1. Algorytm Panda – w roku 2011 Algorytm Google Panda ocenia treści publikowane na stronach internetowych. Wyżej w wynikach lądują pełne, unikalne treści odpowiadające na zapytania użytkowników. Internet oczyszczany jest z tzw. Thin Content, w celu serwowania użytkownikom bardziej jakościowych treści.

2. Algorytm Koliber – w 2013 roku wraz z wprowadzeniem algorytmu wyszukiwarka Google zaczęła uwzględniać kontekst wyszukiwania i udzielać bardziej trafnych odpowiedzi użytkownikom.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Algorytm Gołąb – w roku 2014 wyniki organiczne Google zostały połączone z mapami. Co wpłynęło na prawidłowe dopasowanie wyników lokalnych oraz wygodę użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

4. Algorytmu RankBrain – w roku 2015 wykorzystał sztuczną inteligencję do lepszego zrozumienia zamiaru wyszukiwania użytkownika. 

Już od roku 2011 Google udowadniał nam, jak ważne jest przystosowanie strony internetowej, jej treści do zapytań użytkowników. Wyszukiwarka Google skupia się głównie na wartości, jaką strona dostarcza czytelnikowi. Na dostarczeniu treści, które przekazują wiedzę, wyrażają autorytet i wiarygodność – tzw. EAT Content. W każdym z tych przypadków chodzi o dostarczenie jak najlepszej i najmocniej dopasowanej do zapytania użytkownika odpowiedzi. Ponadto w roku 2014 Firma Google wprowadziła featured snippet, czyli wyświetlanie bezpośredniej odpowiedź na pytanie zadane przez użytkownika w SERP’ach. Jak również mocno eksperymentowała z takimi rozwiązaniami jak Knowledge Graph (2012 rok) i Answer Box (2013 rok). Za każdym razem motyw Google był ten sam – poprawić jakość wyników tym samym User Experience. Ale to nie wszystko. Kolejnym krokiem, jaki Google wykonał w kierunku poprawy UX, jest First Mobile Index.  

Słynne Mobile-First Index

O Mobile-First Index usłyszeliśmy już ok. 6 lat temu, kiedy Google ogłosił, że będą zmiany algorytmu ze względu na to, że ponad 50% użytkowników wchodzi na strony www z urządzeń mobilnych. Google, chcąc przystosować wyniki wyszukiwania do przyzwyczajeń użytkowników zapowiedział, że strony indeksowane będą przez GoogleBota Mobile, a ich pozycja będzie zależała od przystosowania strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. W tym momencie nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której strona nie miałaby swojej wersji przystosowanej na smartfony. Jako użytkownicy często od niej zaczynamy swoją podróż. Natomiast jako specjaliści e-commerce, bez strony poprawnie wyświetlającej się na urządzenia mobilne ryzykujemy utratę nawet 70% użytkowników. Sprawa jest poważna. 

Razem z update Mobile First index, który (uwaga!) jest wciąż wdrażany w życie, Google wprowadził szereg dodatkowych narzędzi, jakie miały nam pomóc w dostosowaniu stron www do małych wyświetlaczy:

1. Mobile Friendly Test – oficjalne narzędzie Google, którego wprowadzenie miało na celu ułatwienie samodzielnego odnajdywania błędów w wersjach mobilnych stron internetowych. Błędy, o jakich tu mowa najczęściej dotyczą właśnie UX, m.in są to:

  • elementy klikalne zbyt blisko siebie,

  • treść poza ekranem — pływający ekran, 

  • zbyt mała czytelność treści — mały kontrast.

2. Google Page Speed Insight – w roku 2018 zostały udostępnione przez Google 2 nowe wskaźniki w ramach analizy PSI (Page Speed Insights) są nimi: FCP (First Contentful Paint) – mierzy czas, po którym użytkownik zobaczy pierwszą wizualną odpowiedź na stronie oraz DCL (DOM Content Loaded) – mierzy czas wczytania dokumentu HTML. Wprowadzenie tych wskaźników miało na celu badanie sprawności ładowania się strony na urządzeniach mobilnych. Szybsze ładowanie się elementów na stronie oceniane jest przez Google, jak i samych użytkowników lepiej. 

Niemniej jednak powyższe elementy były tylko zapowiedzią wielkich zmian, jakie miały nastąpić. 

Przełom w SEO w 2021 roku – czy to prawdziwy gamechanger?

Biorąc pod uwagę wszystkie przesłanki, jakie zostały wyodrębnione w powyższych akapitach, można powiedzieć, że Google zapowiadał zmiany od dawna, a Page Experience Update, bo tak go nazywamy, nie powinien zaskoczyć nikogo. Od lat amerykański gigant stawiał użytkownika w centrum dokonywania swoich zmian. Od zawsze mówiło się o wysokiej jakości treści, trafniejszym odpowiedziom w wynikach wyszukiwania, czy też o szybkim przeglądaniu stron na urządzeniach mobilnych. A wszystko to miało tylko jeden główny cel — poprawić doświadczenie użytkownika. Wydaje się to być błahostka niemniej jednak wiele stron www nadal ma z tym problem, aby odpowiednio dostosować stronę do stawianych przez Google wymagań. 

Czego dotyczył Page Experience Update?

W maju 2021 roku Google ogłosił nowy algorytm rankingowy, który ma oceniać strony internetowe na podstawie doświadczeń użytkowników w interakcji ze stroną internetową. Page Experience oficjalnie stał się czynnikiem rankingowym. Oznacza to jedno. Jeśli Google oceni, że użytkownicy będą mieli dobre (przyjemne) doświadczenia z korzystania z Twojej witryny na urządzeniu mobilnym, wyląduje ona wyżej w rankingu Google. Jeśli zaś Twoja strona www nie będzie odpowiednio przystosowana pod kątem użytkowników  — wyszukiwarka może ocenić ją niżej niż dotychczas. 

Google przedstawia szczegółowy dokument programistyczny dotyczący kryteriów jakości strony ale w skrócie. Na Page Experience składa się kilka istotnych czynników rankingowych, takich jak:

1. Core Web Vitals – aktualizacja prędkości strony mierzona za pomocą zestawu podstawowych wskaźników internetowych umożliwiających testowanie szybkości, czasu reakcji i stabilności wczytywania stron na urządzeniach mobilnych. Na Core Web Vitals składają się takie wskaźniki jak: LCP, FID, CLS, które można zbadać korzystając z narzędzia Google Page Speed Insights

2. Mobile Friendly – ocena przystosowania strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Zakłada, że badany adres URL nie może zawierać błędów związanych z obsługą np.: zbyt szerokiej treści, wystającej za ekran lub nachodzących na siebie bądź umieszczonych blisko siebie przycisków.

3. Safe Browsking – bezpieczeństwo strony www i ściąganych zasobów. Safe Browsking to usługa działająca w tle podczas ładowania stron www w przeglądarce Google. Chroni ona użytkowników przed otwarciem podejrzanej, potencjalnie niebezpiecznej witryny, zawierającej złośliwe oprogramowanie. Bada i wykrywa złośliwe oprogramowanie.

4. HTTPS – to internetowy protokół komunikacyjny chroniący poufność danych przesyłanych między komputerem a stroną internetową. Strona wykorzystująca protokół HTTPS będzie wyżej w wynikach wyszukiwania, niż ta, która używa wersji HTTP.

5. No intrusive interstitials – to nic innego jak zapewnienie użytkownikom łatwego dostępu do treści, które chcieli zobaczyć po kliknięciu wyniku wyszukiwania. Zasada ta zabrania stosować pełnoekranowych, uciążliwych reklam i banerów i wyskakujących pop-upów bez możliwości zamknięcia. Oficjalnie strony stosujące tego typu działania mogą znaleźć się niżej w rankingu Google.  

Pewnie zastanawiacie się, co teraz, czy Google przestanie zwracać uwagę na treści, a zacznie patrzeć na aspekty techniczne serwisu? Odpowiedź brzmi nie, wyszukiwarka nie przestanie patrzeć na zawartość serwisu, nadal wartościowe treści będą się liczyć. Niemniej jednak w momencie, w którym postawimy przy sobie strony konkurentów, o podobnej zawartości wygra ta z najlepszymi wynikami Search Signals. A więc Google Page Experience Update będzie mieszał w wynikach wyszukiwania. 

Extra Prezent! Checklista 2022

Jak przystosować witrynę do obecnych trendów w wyszukiwarkach?

1. Odpowiadaj na pytania użytkowników!

Pytania w wyszukiwarkach mają jeszcze większe znaczenie od czasu wprowadzenia Rich Snippet oraz People Also Ask. Dodatkowo Googleboty wciąż szukają trafnych, odpowiadających na pytania użytkowników treści. Dlatego w tym roku przejrzyj swoje artykuły blogowe i zoptymalizuj je pod kątem fraz związanych z zapytaniami użytkowników. Pamiętaj, aby w artykułach odpowiadać bezpośrednio na pytania zawarte w nagłówkach. Dodatkowo wykorzystaj i wdrażaj sekcja FAQ na stronie www.

2. Używaj rozszerzonych wyników wyszukiwania

Fragmenty rozszerzone, to dodatkowe elementy wyników wyszukiwania, które uzyskuje się poprzez wdrożenie danych strukturalnych (schema.org) w obrębie serwisu. Głównym zadaniem rich snippets jest dostarczenie użytkownikom, jak i wyszukiwarką dodatkowych informacji pozwalających na kategoryzację treści i szybsze jej wyświetlanie.  

3. Zbadaj o szybkość strony www

Nowy zestaw wskaźników internetowych Core Web Vitals stał się oficjalnym czynnikiem rankingowym. Podstawowe wskaźniki dla wybranych podstron zbadasz narzędziem Page Speed Insights. Zastosuj się do wskazanych zaleceń. Niektóre elementy możesz wykonać samodzielnie tak jak np. zmiana wielkości obrazów. 

4. Zbadaj o przyjazność strony na urządzeniach mobilnych

Skorzystaj z narzędzia stworzonego przez Google badającego jakość strony. Google Mobile Friendly to oficjalne narzędzie, którym możesz sprawdzić jakość pojedynczych adresów URL w swojej witrynie. Działanie takie nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie – pozwoli Ci naprawić błędy i być wyżej w wynikach wyszukiwania.

5. Zbadaj o przyjazność strony na urządzeniach mobilnych 

Raport Jakości Stron w Google Search Console został uruchomiony na początku roku 2021, aby umożliwić właścicielom stron sprawdzanie sygnałów dotyczących jakości stron www na urządzeniach mobilnych. Raport ten przedstawia w jednym miejscu kluczowe czynniki dotyczące Page Experience Update. 

6. Przeprowadź samodzielnie prosty audyt UX 

Nic nie szkodzi, jeśli nie jesteś ekspertem UX. Na co dzień jesteś użytkownikiem stron, więc twoje doświadczenia też są ważne. Wciel się w rolę użytkownika swojej strony www i przeprowadź krótki audyt UX, przechodząc krok po kroku przez 10 Heurystyk Nielsena, o których przeczytasz na blogu agencji Ebrains.

7. Pamiętaj o jakości treści – twórz EAT Content

Wyszukiwarka Google wciąż walczy z Thin Contentem podkreślając znaczenie wysokiej jakości treści. Biorąc pod uwagę ten fakt, EAT Content nadal będą zyskiwać na znaczeniu. 

Stosując się do tej zasady, najlepiej jest tworzyć treści wartościowe z punktu widzenia użytkownika, wyczerpujące temat, zawierające cytaty, infografiki i zwiększające autorytet np. poprzez dodanie autora. 

8. Skonfiguruj odpowiednio analitykę swojej strony

Połącz Google Analytics Universal z Google Analytics 4 i zbieraj pełne dane z witryny. Warto łączyć te 2 programy do statystyk, a nie używać jednego wybranego. Jest to związane z dalszymi testami GA4 i błędami, jakie tam się pojawiają oraz z zupełnie innymi modelami zbierania danych. Universal Analytics opiera się na modelu danych bazującym na wizytach, natomiast GA4 na użytkownikach. 

9. Zadbaj o bezpieczeństwo strony www

Bezpieczeństwo strony to ochrona dla Ciebie jako administratora oraz dla użytkowników Twojej witryny. Zadbaj o bezpieczeństwo strony, aktualizując kod źródłowy witryny (w szczególności przypadku CMS-ów z otwartym oprogramowaniem takich jak WordPress, czy Presta zaleca się aktualizację wersji), wdrażając nowszą wersję języka PHP, oraz wykupując certyfikat SSL. Warto również spojrzeć na Raport Bezpieczeństwa, udostępniany w narzędziu Google Search Console, aby upewnić się, że witryna jest bezpieczna. 

10. Twórz właściwe nagłówki H1

W sierpniu roku 2021 Google wprowadził niewielką, lecz istotną zmianę w generowaniu tytułów stron internetowych. W wynikach wyszukiwania zobaczymy mata tytuły uwzględniające nagłówki widoczne na stronie, a w szczególności treść, którą właściciele witryn często umieszczają w tagach <H1>. W związku z tym jest to czas, aby zoptymalizować nagłówki, nakierowując je na dłuższe frazy kluczowe np. zamiast nagłówka „AeroPress”, w tym momencie dodamy nagłówek „Zaparzacz do kawy AeroPress”. 

Podsumowanie

W wyszukiwarce Google jedyną stałą jest zmiana. Algorytm wciąż rewolucjonizuje się, aby dostarczać bardziej dopasowane, trafniejsze i wyższej jakości wyniki wyszukiwania. I zmiany te będą postępowały w czasie, wyniki będą bardziej precyzyjne lepiej dopasowane, a strony, na jakie będziemy trafiać, będą przyjazne i wartościowe. Google w centrum swojego udoskonalania zawsze stawia nas – użytkowników. Jako konsumenci i właściciele witryn musimy pamiętać o tym, aby robić nasze optymalizacje z myślą o doświadczeniach użytkowników. Tylko takie podejście pozwoli nam na optymalne pozycjonowanie witryny i budowanie wizerunku w oczach Google. Najlepszą odpowiedzią na to wyzwanie jest najnowsza usługa SXO.