Marki wspierają Ukrainę [materiał aktualizowany]

Marki wspierają Ukrainę [materiał aktualizowany]
To nie ranking najlepszych działań CSR ani konkurs z serii „kto da więcej". Publikujemy otwartą listę inicjatyw wychodzących od firm i organizacji, które w ostatnich dniach pomagają ukraińskim uchodźcom i tym, którzy pozostali w kraju pochłoniętym wojną.
O autorze
27 min czytania 2022-02-28

Tym podsumowaniem chcielibyśmy zachęcić pozostałe marki do podjęcia realnych działań. Wierzymy, że każdy z nas może coś od siebie dać i tym samym pomóc przetrwać narodowi ukraińskiemu ten koszmarnie trudny czas.

Maczfit

Maczfit dostarcza posiłki do Centrum Pomocy Humanitarnej PTAK, czyli największego w Europie punktu pomocy uchodźcom z Ukrainy, który powstał w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo. Marka cateringu dietetycznego dba o dostarczanie wyżywienia dla obecnych na miejscu uchodźców oraz wolontariuszy.

Travelist.pl

Portal rezerwacyjny Travelist.pl, angażując się w pomoc, zorganizował na platformie siepomaga.pl zbiórkę pieniężną – „Travelist.pl wspiera Ukrainę”. W działanie to włączyli się pracownicy, klienci, a także zagraniczni partnerzy serwisu z grupy Secret Escapes. Travelist.pl postanowił ponadto przekazać potrzebującym 50 zł z każdej transakcji dokonanej na portalu w dniach od 9 do 11 marca. Zebrane z obu akcji środki zasilą oficjalną zbiórkę organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną, której celem jest zaopatrzenie w żywność oraz artykuły pierwszej potrzeby mieszkańców dotkniętej wojną Ukrainy.

W Magazynie Travelist pojawił się również artykuł będący bazą informacji na temat różnych form wsparcia, niezbędnych działań i produktów oraz prowadzonych w Polsce zbiórek. Komunikacja przedsięwzięcia jest wzmocniona przekazem w social mediach portalu – na Instagramie i Facebooku.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Volkswagen Financial Services

Volkswagen Financial Services dostarczył 10 samochodów do Podkarpackiego Oddziału Okręgowego PCK w Rzeszowie. Samochody trafiły do jednostek terenowych wzdłuż granicy oraz do Przemyśla. Wszystkie dostarczone pojazdy mają specyfikację osobową. Ich zadaniem jest pomoc w transporcie mniejszych grup uchodźców oraz niezbędnych towarów.

Selgros Cash & Carry

Oprócz zbiórki finansowej na pomoc uchodźcom, Caritas prowadzi zbiórkę rzeczową „Paczka dla Ukrainy”. Gotowe paczki cały czas można dostarczać do placówek Caritas w całym kraju. Selgros Cash & Carry wsparł akcję darowizną produktów o łącznej wartości blisko 250 tysięcy złotych. Przekazano koce, ręczniki, pościele, poduszki, kołdry, karimaty, materace, łóżka polowe i ciepłą bieliznę, które Caritas Polska dostarczy potrzebującym.  Dodatkowo do ukraińskich uchodźców trafiły również niezbędne artykuły higieniczne takie jak: szampony i żele do mycia, pasty do zębów czy pieluszki i kremy dla najmłodszych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Allegro

Allegro zablokowało już w serwisie sprzedawców z Rosji i Białorusi, a od 14 marca zablokuje także możliwość zamieszczania w serwisie ofert z rosyjskimi i białoruskimi produktami. Kiedy użytkownik podejmie próbę sprzedaży takiej pozycji, pojawi się specjalny komunikat o tym, że jest to niemożliwe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Nie chcemy wspierać rosyjskiej i białoruskiej gospodarki. Zablokowaliśmy już sprzedających z tych krajów, teraz czas na kolejne kroki – ograniczymy sprzedaż produktów z tych państw na Allegro i Allegro Lokalnie – wyjaśnia firma.

Applover

Agencja full-stack digital wraz z innymi firmami z grupy Evry1 (Publicon, hyperCREW, Media Maker, Wolfs)i funduszem Czysta3.vc, zakupiła ambulans dla szpitala w Mościskach, który nie posiadał żadnego pojazdu medycznego.

W biurze Applover we Wrocławiu miała również miejsce zbiórka rzeczy, które zostały szybko rozdystrybuowane zgodnie z potrzebami. Firma zauważyła, jak szybko zmienia się zapotrzebowanie w miejscach zbiórek i tym samym postanowiła stworzyć aplikację, która agreguje wszystkie potrzeby na terenie Wrocławia. Gdziezbiórka? to aplikacja webowa i mobilna (dostępna na iOS, wkrótce również na Android), w której każdy może sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie w konkretnym miejscu. Nowe miejsca zbiórek są na bieżąco aktualizowane, obecnie jest ich już 26, stale dodawane i weryfikowane są nowe.

SuperMemo

SuperMemo udostępniło za darmo swoje kursy do samodzielnej nauki języka polskiego dla Ukraińców Польська. Без проблем!. Nauka odbywa się w ukraińskim interfejsie, online przez przeglądarkę oraz w aplikacjach (Android, iOS, Windows PC) umożliwiających też naukę bez dostępu do internetu.

Circle K

Circle K, kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard Inc. (Couche-Tard), jedna z największych na świecie firm działających w obszarze handlu detalicznego, podjęła decyzję o zawieszaniu działalności Circle K w Rosji.

W Rosji Alimentation Couche-Tard Inc. posiada 38 stacji paliw Circle K zlokalizowanych w Sankt Petersburgu, Murmańsku i Pskowie, zatrudniając ponad 320 pracowników. Poza zawieszaniem działalności rosyjskich stacji, właściciel sieci Circle K przekazał milion dolarów kanadyjskich na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża oraz rozpoczął globalną akcję mającą na celu zebranie kolejnych funduszy na rzecz Ukrainy. Docelowo koncern przekaże łącznie ponad 1,5 mln dolarów na rzecz międzynarodowego Czerwonego Krzyża.

Glovo

Glovo łączy siły z ogólnopolską siecią sklepów Biedronka, aby ułatwić zamawianie i przyspieszyć transport produktów na zbiórki dla potrzebujących i dotkniętych sytuacją w Ukrainie. Marka udostępniła dedykowaną zakładkę Pomagam Ukrainie, umożliwiającą zakupienie zestawów produktów stworzonych przez zespół Biedronki w konsultacji z partnerem społecznym akcji, Bankiem Żywności. Produkty zakupione przez użytkowników aplikacji Glovo są pakowane i zbiorczo dostarczane do Banku Żywności.

Akcja pomocy trwa już od 4 marca 2022 w Warszawie, a od 7 marca 2022 mogą włączyć się w nią użytkownicy z 289 miast Polski. Glovo w ramach działań nie pobiera opłat za dostawę oraz żadnych prowizji.

WhitePress

Międzynarodowa platforma dystrybucji treści postanowiła wesprzeć niezależne media w Ukrainie i zachęca europejskich reklamodawców do zamawiania publikacji na tamtejszych stronach przez jej platformę do dystrybucji treści.

WhitePress przekaże swoją marżę z artykułów publikowanych w marcu na wskazanych portalach Stowarzyszeniu Niezależnych Regionalnych Wydawców Ukrainy. Ich główną misją jest ochrona wolności słowa w mediach, dbanie o wysokiej jakości dziennikarstwo, pomoc w przestrzeganiu standardów zawodowych oraz lobbowanie interesów mediów regionalnych na polu legislacyjnym na rzecz pomyślności niezależnych mediów w Ukrainie.

XTB

XTB przyłączył się do pomocy. Firma przekazała darowiznę w łącznej wysokości 1 miliona złotych dwóm organizacjom – Unicef Polska i Polska Akcja Humanitarna, które niosą pomoc mieszkańcom Ukrainy. Również pracownicy firmy włączyli się w pomoc tym, którzy potrzebują teraz schronienia, transportu, żywności, lekarstw i innego rodzaju wsparcia, by móc przetrwać ten kryzys. Aby im to ułatwić, XTB przyznało swoim pracownikom dodatkowe dwa dni wolne od pracy z przeznaczeniem na wolontariat.

TikTok

Popularna platforma społecznościowa odmówiła spełnienia żądań rosyjskiego państwowego regulatora internetu i mediów. W konsekwencji TikTok chce się wycofać z kraju, który zaatakował Ukrainę i teraz chce manipulować informacjami na temat wojny.

Pekabex 

We wszystkich 5 siedzibach firmy trwają zbiórki rzeczowe, dary są przekazywane na bieżąco kolejnym przyjmowanym rodzinom. Firma udostępniła służbowe auta do przewozu osób z granicy, mieszkania służbowe – a pracownicy także prywatne, oraz posiłki regeneracyjne. Część naszych ukraińskich Kolegów zdecydowała się opuścić Polskę i walczą o wolność Ojczyzny. „My z Wami!” – powtarza Zarząd i współpracownicy.

Wszystkie zebrane środki do puszek oraz przez dedykowaną zbiórkę na Zbiorka.pl, zostaną przekazane na najpilniejsze potrzeby, w odpowiedzi na otrzymywane przez Pekabex w ostatnich dniach zapytania: o żywność, dodatkowe miejsca noclegowe, i wiele wiele innych. Oprócz zbiórki, Zarząd Pekabex przeznaczył 100.000 złotych na akcje pomocowe dla najbardziej potrzebujących poszkodowanych w wojnie, którzy tak bardzo ucierpieli z powodu rosyjskiej agresji.

PAYBACK

PAYBACK uruchomił możliwość wymiany punktów na vouchery przeznaczone na zbiórkę organizowaną przez PAH w ramach akcji „SOS Ukraina”. Wymiana punktów na voucher oznacza przekazanie realnego wsparcia na rzecz obywateli Ukrainy poszkodowanych w wyniku wojny.

JOKR

Każdy, kto robił zakupy 1 marca w JOKR, wsparł pomoc uchodźcom z ogarniętej wojną Ukrainy. Cały obrót ze sprzedaży w  tym dniu został przeznaczony na działania Fundacji Wolne Miejsce. 

– Zebrane środki przekazaliśmy dziś Fundacji – zostaną przeznaczone na zakup najbardziej potrzebnych artykułów i pomoc bezpośrednio na granicy polsko-ukraińskiej. Równocześnie prowadzimy szereg innych działań, mających pomóc poszkodowanych – informuje JOKR.

Aflofarm

Aflofarm nie pozostaje obojętny wobec sytuacji na Ukrainie. Firma zdecydowała o przekazaniu 1 mln zł w postaci:

  • 500 tys. zł wsparcia finansowego na rzecz pomocy humanitarnej dla Ukrainy;
  • pomocy farmakologicznej o wartości ponad 500 tys. złotych, która obejmie leki oraz wyroby medyczne.

Poczta Polska

Poczta Polska solidaryzuje się z napadniętą przez Rosję Ukrainą i wysyła pomoc rzeczową, której odbiorcą po stronie ukraińskiej będzie Poczta Ukrainy UKRPOSHTA. Pierwszy TIR z najpotrzebniejszymi aktualnie rzeczami właśnie wyruszył w drogę. Wartość pomocy to ponad 224 tys. złotych, pochodzących ze środków Fundacji „Pocztowy Dar” i spółek z grupy Poczty Polskiej oraz zaprzyjaźnionych firm.

LEGO

Fundacja LEGO, Ole Kirk’s Fond i Grupa LEGO przekazały 110 mln koron duńskich (ok. 16,5 mln dolarów) na wsparcie ukraińskich dzieci i rodzin.

Darowizna ta ma na celu wsparcie ogólnej pomocy humanitarnej dla narodu ukraińskiego oraz edukacji i ochrony dzieci. 110 mln DKK zostanie rozdzielone między organizacje – w tym UNICEF, Save the Children i Duński Czerwony Krzyż, aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby i wsparcie psychiczne dla milionów cywilów dotkniętych wojną.

Coccodrillo

Chcąc wesprzeć obywateli Ukrainy w trudnym dla nich czasie marka Coccodrillo podjęła szereg inicjatyw mających na celu wsparcie Narodu Ukraińskiego. W ramach akcji Coccodrillo Pomagamy Ukrainie grupa przekazała 50 tys. na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce oraz przygotowała ubrania dla 100 dzieci z Ukrainy.

Pracuj.pl

Grupa Pracuj wdrożyła działania na rzecz wsparcia dla Ukrainy. Firma pomaga swoim pracownikom w Ukrainie, zatrudnionym w serwisie Robota.ua. Przekazała także 1 milion złotych m.in. na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej oraz 5 milionów hrywien Ukraińskiemu Czerwonemu Krzyżowi.

W rozwiązaniach Grupy Pracuj (Pracuj.pl, eRecruiter, the:protocol) pojawiają się nowe funkcje wspierające osoby posługujące się językiem ukraińskim w wyszukiwaniu ofert w serwisie i w kontakcie z pracodawcami.

W marcu pracodawcy będą mogli zamieścić w nowej zakładce Robota bezpłatne ogłoszenia skierowane m.in. do osób z Ukrainy.

Amazon

Firma postanowiła podarować 5 mln dolarów na rzecz organizacji humanitarnych pomagających Ukrainie takich jak UNIEF, Czerwony Krzyż czy PAH. Firma przekazała także kolejne 5 mln dolarów od własnego zespołu pracowników. Z kolei klienci sklepu internetowego mogą skorzystać z bezpośrednich linków do przekazania środków, a Amazon nie pobiera prowizji za przetwarzane płatności.

Oprócz wsparcia finansowego na rzecz Ukrainy, Amazon daje dodatkowe dni wolne dla polskich pracowników, aby umożliwić im niesienie pomocy uchodźcom oraz zadbanie o własne rodziny. Firma pracuje także nad przyspieszeniem udzielania wiz dla obywateli Ukrainy, którzy podjęli decyzję o przeprowadzce.

– Amazon stoi ramię w ramię z narodem ukraińskim i będzie nadal udzielał mu pomocy – napisał na Twitterze Andy Jassy, dyrektor generalny Amazon.

Tarczyński

Wysokiej jakości wojskowy sprzęt taktyczny to wsparcie materialne, które firma Tarczyński przekazała tym, których bezpośrednio dotyka sytuacja geopolityczna za naszą wschodnią granicą. Tarczyński zadbał również o środki pierwszej pomocy, jak i karimaty oraz śpiwory, które trafiły do potrzebujących oraz przekazał 40 tys. produktów marki.

W akcję pomocową zaangażował się także klub futbolu amerykańskiego Panthers Wrocław, którego marka jest strategicznym sponsorem. W ramach wspólnej inicjatywy skompletowany został sprzęt taktyczny, którego na froncie brakuje. Dodatkowo w sobotę odbędzie się międzynarodowe szkolenie trenerskie, z którego dochód w całości zostanie przekazany na pomoc mieszkańcom Ukrainy.

Kazar

Z inicjatywy prezydenta Wojciecha Bakuna oraz właściciela firmy Kazar, Artura Kazienko, w Przemyślu powstało centrum pomocy humanitarnej i centrum logistyczne. W placówce o powierzchni 12 tys. m2, w której kiedyś znajdował się hipermarket, zapewnione zostanie 300 miejsc noclegowych. Placówka koordynuje także dystrybucję zebranych darów. Tuż przy obiekcie stanął również ambulans Fundacji Ronalda McDonalda, który oferuje pomoc pediatryczną dla uchodźców.

– Za mną stoją właściciele największych firm w Polsce, którzy już zadeklarowali swoje wsparcie dla tej inicjatywy. Jestem pewien, że będziemy w stanie przygotować to centrum w sposób perfekcyjny i zapewnić uchodźcom warunki na miarę możliwości tego obiektu – powiedział Artur Kazienko, właściciel firmy Kazar. 

Kazar, którego siedziba znajduje się zaledwie 10 km od granicy z Ukrainą, oferuje potrzebującym również pomoc finansową, psychologiczną oraz prawną. W niesienie wsparcia wschodnim sąsiadom zaangażowali się pracownicy firmy, a niektórzy z nich zostali oddelegowani do pomocy uchodźcom również w godzinach pracy. Rodzimy producent przekazuje także potrzebującym obuwie – zarówno osobom przebywającym po stronie polskiej, jak i ukraińskiej.  

Kazar wspiera też kolejne centrum pomocy humanitarnej – w Chełmie, które będzie przyjmować potrzebujących – nawet 3 tysiące osób w ciągu doby. Przedstawiciele marki Kazar proszą o kontakt pod adresem: [email protected] wszystkich, którzy chcą pomóc. Zapewnią nocleg wolontariuszom, którzy przyjadą i wesprą potrzebujących. Proszą także o zgłaszanie się firm transportowych (posiadających w swoich flotach autokary) oraz placówek dysponujących wolnymi miejscami dla uchodźców.

Multikino

12 marca br. we wszystkich kinach sieci Multikino i Cinema3D rozpoczną się seanse z ukraińskim dubbingiem. Dla uchodźców z Ukrainy filmy będą wyświetlane za darmo.

IKEA

Grupa Inter IKEA i Grupa Ingka podjęły decyzję o wstrzymaniu działalności IKEA w Rosji i Białorusi.

Co więcej, IKEA wraz z międzynarodowymi organizacjami humanitarnymi podjęła już szereg inicjatyw, by wesprzeć ludzi cierpiących z powodu wojny w Ukrainie, udzielając im doraźnej pomocy.

Fundacja IKEA, finansowana przez Grupę Ingka, ogłosiła dziś przekazanie darowizny w wysokości 20 milionów euro na pomoc humanitarną dla osób, które zostały zmuszone do opuszczenia swojego domu w wyniku wojny w Ukrainie. Działanie to jest odpowiedzią na pilny apel Agencji Narodów Zjednoczonych ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) o zwiększenie wsparcia dla osób dotkniętych wojną w Ukrainie.

Dodatkowo Grupa Inter IKEA i Grupa Ingka przeznaczają dodatkowo po 10 milionów euro (czyli łącznie 20 milionów euro) wsparcia w postaci produktów oraz dodatkowej pomocy dla Agencji Narodów Zjednoczonych ONZ ds. Uchodźców (UNHCR), Fundacji Save the Children i innych organizacji pomocowych działających na lokalnych rynkach.

KEEN

Marka KEEN przeznacza 50 000 euro w gotówce i produktach na wsparcie ukraińskich uchodźców na granicach Polski, Słowacji i Węgier. Darowizny pieniężne będą przekazywane za pośrednictwem Czerwonego Krzyża i organizacji Global Giving – dla zapewnienia natychmiastowego wsparcia. Polski dystrybutor KEEN, firma MM SPORT zobowiązała się dodatkowo przekazać 10% całkowitego przychodu ze sprzedaży w marcu na stronie www.keen.pl i innych kanałach sprzedaży online.

Newspoint

Newspoint, oferujący kompleksowy, międzynarodowy monitoring mediów, od dziś wprowadza darmową usługę dla wszystkich polskich i ukraińskich instytucji, organizacji samorządowych, jednostek pożytku publicznego, fundacji i stowarzyszeń oraz wszelkich grup wsparcia zaangażowanych w pomoc dla Ukrainy. Darmowy dostęp przyznawany będzie początkowo na okres 90 dni z możliwością przedłużenia.

Too Good To Go

Too Good To Go informuje, że kupując wirtualną cegiełkę przez aplikację przekazywany jest datek na rzecz Federacji Polskich Banków Żywności, która wspiera m.in. przybywających do Polski obywateli Ukrainy.

Dodatkowo przez trzy kolejne miesiące Too Good To Go przekaże 1% przychodu ze wszystkich 17 rynków, na których działa na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża, a polski zespół Too Good To Go włączył się w pomoc matkom i dzieciom przebywającym w jednym z ośrodków.

Maspex

Grupa Maspex przekaże na ten cel 1 milion złotych. Pół miliona złotych stanowić będzie pomoc finansowa, a kolejne pół miliona złotych pomoc żywnościowa.

Marka wspiera też swoich pracowników pochodzenia ukraińskiego, którzy pracują w zakładach w Tychach, Wąsoszu, Łowiczu i Olsztynku. Udzielana jest im pomoc na trzech poziomach:

  • Firma pomaga organizacyjnie i finansowo w ściągnięciu rodzin naszych pracowników z Ukrainy. Ta pomoc dotyczy głównie Ich dzieci.
  • Pracownicy, którzy zostali i potrzebują pomocy finansowej – taką pomoc otrzymają. Pomaga się im także w kontakcie z rodzinami poprzez zakup kart telefonicznych, aby mogli dzwonić do swoich rodzin bez ograniczeń.
  • Pracownikom, którzy wyjechali, aby walczyć – oferowana jest pomoc finansową oraz gwarancję zatrudnienia po powrocie.

Maspex pracuje też nas uproszczeniem procedur przyjmowania do pracy – będzie otwarta na większe zatrudnienie osób z Ukrainy w lokalizacjach, w których mamy zakłady.

MOLTON

Zarząd Molton postanowił przekazać cały zysk ze sprzedaży internetowej w dniu 4 marca 2022 r. na rzecz pomocy osobom pokrzywdzonym w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę. Dodatkowo marka szyje pościel dla uchodźców wojennych i przekazuje materiały potrzebne do szycia siatek maskujących, potrzebnych do działań wojskowych.

Tavex

Kantory coraz częściej odmawiają wymiany ukraińskiej waluty. To efekt jej dużego napływu oraz równocześnie, ze względu na wojnę w Ukrainie, braku „popytu” na hrywnę. Jednak firma Tavex wciąż skupuje hrywny i zachęca do tego innych Polaków. 

Leroy Merlin

Firma Leroy Merlin Polska podjęła decyzję o wstrzymaniu współpracy z dostawcami z Rosji i Białorusi. Całkowity dochód ze sprzedaży wszystkich produktów pochodzenia białoruskiego bądź rosyjskiego, które jeszcze znajdują się na półkach sklepowych, będzie w całości przekazany na rzecz potrzebujących zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie. W tym celu Leroy Merlin Polska w trybie natychmiastowym przeznacza 1 milion zł na wsparcie materialne i finansowe obywateli Ukrainy.

OneDayMore

OneDayMore dołącza do grona marek, zaangażowanych w pomoc żywnościową przybywającym do Polski sąsiadom. W jednym z dwóch poznańskich zakładów zaplanowana została właśnie produkcja dedykowanej partii musli w jednoporcjowych kubeczkach. 

Partia małych, wygodnych opakowań jednostkowych w ilości ok. 14 tys. sztuk, w całości zostanie przekazana na rzecz lokalnej inicjatywy pomocowej Federacji Polskich Banków Żywności, która ma duże doświadczenie w niesieniu pomocy humanitarnej na szeroką skalę i która dysponuje zasobami potrzebnymi do tego, by zapewnić możliwie największą skuteczność udzielanej wspólnie pomocy. Produkty trafią do poszkodowanych rodzin zza wschodniej granicy, doświadczających kryzysu uchodźczego.

Lidl i Kaufland

Międzynarodowa grupa Lidl i Kaufland podejmuje się działań wspierających. Wartość wsparcia produktowego, które przeznaczone jest na pomoc obywatelom Ukrainy dotkniętych wojną oraz kryzysem uchodźczym, to aż 10 000 000 euro. Asortyment taki jak: trwała żywność, tekstylia domowe, artykuły higieniczne oraz inne niezbędne produkty będą stanowiły znaczący wkład w zaopatrzenie uchodźców na obszarach przy granicy z Ukrainą.

Helios

Sieć kin od 4 marca będzie bezpłatnie emitować filmy dla dzieci w ukraińskiej wersji językowej. W każdym kinie Helios w całym kraju codziennie odbędzie się co najmniej jeden seans dla ukraińskich dzieci i ich opiekunów. Bezpłatne bilety można odebrać w kasach kin sieci Helios.

Answear

Firma przekazuje wsparcie finansowe w wysokości ponad 200 tys. zł. oraz zapowiada sukcesywnie powiększać tę kwotę wraz ze wzrostem sprzedaży limitowanej kolekcji ubrań „No shame. No fear.”. Dochód ze sprzedaży kolekcji wesprze obywateli Ukrainy, poszkodowanych w wyniku działań wojennych.

PKO BP

Fundacja PKO Banku Polskiego w ramach uruchomione zbiórki zebrała 3 mln zł. Bank zdecydował się dołożyć dodatkowe 3 mln zł na pomoc uchodźcom wojennym z Ukrainy. Środki trafią do organizacji bezpośrednio zajmujących się wsparciem i opieką nad uchodźcami w Polsce. Dodatkowo PKO BP udziela bezpośredniego wsparcia dla rodzin pracowników bankowej spółki Kredobank (zapewnia im m.in. transport po przekroczeniu granicy, zakwaterowanie, opiekę medyczną czy prawną, a także rzeczy codziennego użytku).

Wizzair

Wizz Air oferuje ukraińskim uchodźcom 100 tys. bezpłatnych miejsc z krajów graniczących z Ukrainą, tj. Polską, Słowacją, Węgrami, Rumunią, na wszystkich lotach europejskich, które odbędą się w marcu.

– Linia pomaga uchodźcom dostać się do miejsc docelowych, gdziekolwiek miałyby one być. W tym celu umieszczono już większe samoloty i wyznaczono dodatkowe loty z państw graniczących z Ukrainą – napisał przewoźnik w swoim komunikacie.

DHL, UPS

Firmy kurierskie poinformowały, że zawieszają wszystkie swoje międzynarodowe usługi dostawcze do i z Rosji, a także transport międzynarodowy do i z Białorusi.

– Nasze usługi przychodzące do Rosji i Białorusi zostały zawieszone, dlatego do odwołania nie przyjmujemy również przesyłek do tych krajów – oświadczył DHL.

DHL zamknął również do odwołania swoją działalność i biura na Ukrainie, aby chronić bezpieczeństwo swoich pracowników.

LPP

Właściciel takich marek jak Reserved czy Sinsay zawiesił na Ukrainie działalność swoich 157 sklepów. Zarząd poinformował, że odzież z miejscowych magazynów rozdawana jest osobom dotkniętym wojną.

Grupa we współpracy z Fundacją Gdańską i Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej zapewnia też wsparcie uchodźcom, swoim ukraińskim pracownikom i ich rodzinom, organizując transporty od granicy polskiej w głąb kraju, zapewniając zakwaterowanie i wsparcie finansowe, psychologiczne oraz prawne. LPP przekaże w sumie 1 mln zł na pomoc osobom uciekającym przed wojną.

[Aktualizacja: 04.03.2022 r.]

W związku z rosnącą skalą potrzeb zarówno w Ukrainie i w Polsce, firma odzieżowa LPP, właściciel m.in. marki Reserved, wraz z Fundacją LPP zwiększyła wartość pomocy finansowej, jak i rzeczowej na rzecz osób dotkniętych konfliktem zbrojnym do 20 milionów złotych. Środki te zostaną przeznaczone na dalsze działania mające na celu zapewnienie najpilniejszych potrzeb uchodźców przybywających do naszego kraju, jak i tych, pozostających w objętym wojną kraju.

POLOmarket

Polska sieć supermarketów wesprze ukraińskich pracowników swoich sklepów oraz centrów logistycznych, zapewniając wsparcie finansowe, rzeczowe, prawne, psychologiczne lub związane z zakwaterowaniem i logistyką – w zależności od potrzeb danego pracownika. Ponadto sieć przeprowadza zbiórki żywności, a także deklaruje gotowość do udostępniania swojej floty samochodów ciężarowych w celu przewozu niezbędnych produktów i sprzętu do punktów recepcyjnych na granicy polsko-ukraińskiej.

11 bit studios

Polskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją, wydawaniem i dystrybucją gier komputerowych zdecydowało się przeznaczyć całość zysków ze sprzedaży „This War of Mine” na pomoc Ukrainie. Gra komputerowa opowiadająca o przetrwaniu w czasie wojny w zaledwie kilka dni sprzedała się w bardzo dużym nakładzie. Dzięki temu ponad 3 mln zł trafią na konto Ukraińskiego Czerwonego Krzyża.

Coffeedesk i polskie palarnie

Coffeedesk uruchamia działania wspierające Ukrainę i Ukraińców. Od kilku dni w spółce działa sztab kryzysowy, który wdraża projekty pomocowe. Kołobrzeski omnichannel zdecydował się m.in. dostarczać gorącą kawę i herbatę ukraińskim uchodźcom oraz wolontariuszom oraz przekazać 10% ze sprzedaży kawy z polskich palarni na organizacje m.in. pomagające Ukraińcom.

Jednak priorytetem powołanego w Coffeedesk sztabu kryzysowego jest zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom Coffeedesk ukraińskiego pochodzenia, jak i ich rodzinom. Weryfikowane są także możliwości zatrudnienia nowych osób z Ukrainy – w firmie i w środowisku branżowym. Trwają rozmowy nad wspólnymi działaniami z partnerami biznesowymi i dostawcami kawy, herbaty czy akcesoriów, takich jak kubki i pojemniki termiczne.

Stock Polska

Firma Stock Polska zaznacza, że czuje się odpowiedzialna za wszystkich naszych pracowników, a w tym szczególnym czasie, zwłaszcza za pracowników z Ukrainy. Z każdym z nich jest w stałym kontakcie, każdy otrzyma od nas finansowe wsparcie i każdy może liczyć na dalszą pomoc.

– Podjęliśmy też decyzję, że jeśli którykolwiek z naszych pracowników postanowi wracać do swojego kraju, aby w tym szczególnie trudnym czasie wspierać swoich najbliższych, lub walczyć o wolność swojej Ojczyzny, potraktujemy taką nieobecność jako płatny urlop i zagwarantujemy miejsce pracy po powrocie do Polski. Sytuacja jest wyjątkowa i wymaga wyjątkowych działań. Jednocześnie pracujemy także nad wsparciem finansowym dla Ukrainy – mówi Marek Sypek, Dyrektor Zarządzający Stock Polska.

Airbnb

Airbnb, we współpracy z organizacją non-profit Airbnb.org, zaoferuje bezpłatne, krótkoterminowe zakwaterowanie nawet 100 tys. uchodźców uciekających z Ukrainy. Pobyty te będą finansowane przez samą markę, a także przez darczyńców Funduszu na rzecz Uchodźców Airbnb.org oraz chętnych gospodarzy. Airbnb będzie ściśle współpracować z rządami poszczególnych krajów, aby jak najlepiej zaspokoić konkretne potrzeby uchodźców i móc zapewnić dłuższe pobyty.

Każdy, kto chce zaoferować bezpłatne lub zniżkowe zakwaterowanie, może wejść na stronę airbnb.org/help-ukraine, aby poznać szczegóły inicjatywy. 

Apple

Apple poinformowało, że zawiesza działanie swojej usługi Apple Pay w rosyjskich bankach. Utrudnienia będą dotyczyły klientów takich banków, jak VTB, Sovcombank, Otkritie, Novikombank i Promsvyazbank. 

Dodatkowo koncern wstrzymuje sprzedaż swoich produktów, m.in. smartfonów, tabletów, laptopów na rynku rosyjskim. 

Komputronik

Firma przeprowadziła zbiórkę żywności, artykułów higieny osobistej i leków, które trafią do Ukraińców. Dodatkowo Komputronik przekazał także powerbanki, kubki termiczne i bidony, które zostaną dostarczone bezpośrednio do ofiar inwazji. W Przemyślu firma ustawi specjalną stację Wi-Fi z możliwością ładowania telefonów, powerbanków i innych urządzeń.

Wszyscy ukraińscy pracownicy Grupy Komputronik otrzymają też niezbędną pomoc psychologów. Firma pomoże im także w ściągnięciu rodzin do Polski i w znalezieniu zakwaterowania.

Grupa Komputronik przyłącza się także do ogólnoświatowej akcji wycofywania produktów pochodzących z Rosji i Białorusi. Z oferty Spółki zostało już wycofane m.in. oprogramowanie antywirusowe Kaspersky.

Do działań firmy Komputronik mogą dołączyć też klienci – każdy, kto posiada stary, ale sprawny telefon lub ładowarkę może przynieść je do salonu sprzedaży, a firma przekaże je potrzebującym. 

Ford

W ostatnich latach Ford znacząco zmierzał do zakończenia swojej działalności w Rosji, ale teraz całkowicie ją zawiesił.

– Jesteśmy głęboko zaniepokojeni inwazją Rosji na Ukrainę i bezpieczeństwem narodu ukraińskiego. Ze skutkiem natychmiastowym Ford zawiesza działalność w Rosji i podejmuje działania wspierające Global Giving Ukraine Relief Fund – napisał na Twitterze szef amerykańskiego koncernu Ford Motor Company Jim Farley.

Plus

Plus, który od soboty w strefie przygranicznej rozdaje obywatelom Ukrainy darmowe startery swoich usług, teraz rozszerzył swoją akcję na teren całego kraju. Darmowe startery Plus Na Kartę oraz Plush na Kartę są rozdawane we wszystkich punktach sprzedaży usług Grupy Polsat Plus. Na każdym starterze jest od razu aktywowany bezpłatny pakiet 500 minut do sieci komórkowych Kyivstar, Lifecell i Vodafone na Ukrainie.  

Firmy cateringowe

SuperMenu by Anna Lewandowska poinformowało w swoich mediach społecznościowych o starcie wspólnej akcji branży cateringów dietetycznych oraz Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH). Inicjatywa ma na celu skoordynowane dostarczanie kilku tysięcy posiłków dziennie uchodźcom na granicy. Jej inicjatorem jest SuperMenu. W projekt zaangażowało się już 31 firm.

– Skala potrzeb jest ogromna, codziennie wydawać będziemy kilka tysięcy gotowych posiłków. Nie wiemy jeszcze jak długo uda nam się wspólnie nieść pomoc, ale wiemy, że chcemy zrobić wszystko co w naszej mocy, by w tak ekstremalnej sytuacji dla nikogo nie zabrakło jedzenia. Ogromne podziękowania kierujemy do wszystkich, którzy natychmiast dołączyli do akcji: Caterings, MasterLife, Dietly.pl, Goodspeed, Gastropaczka.pl, Love Catering, eatfit24.pl profesjonalny catering dietetyczny, Nice To Fit You, Republika Smakoszy, Dietific – Najlepszy Prozdrowotny Catering Dietetyczny, Pomidor&Rukola-catering dietetyczny, Fit Micha, Goodie Foodie, Cymes Catering, Be Fit – Catering Dietetyczny, Fitfood catering dietetyczny, Charlie Delivery – jedz wygodnie, cooKING catering dietetyczny, KraftBox Catering, Fit Point- Catering Dietetyczny, Bee Healthy Szamotuły, Slim Way, Smak-Fit, deli vege, Fit My Day Catering Dietetyczny, Tytka Fit – catering dietetyczny, Burak Dieta, Prl-Box Catering, SmoothCatering.pl – catering dietetyczny, CHEF BOX, Bomba Box, Zdrowe Smaki – Catering Dietetyczny, Kuroniowie Diety – czytamy na stronie SuperMenu by Anna Lewandowska. 

ORLEN

PKN ORLEN rozpoczął akcję w ramach programu VITAY, wpierającą pomoc humanitarną dla Ukrainy. Za każde 1000 punktów VITAY przekazane przez użytkowników programu lojalnościowego, Fundacja ORLEN przeznaczy 5 zł na pomoc Ukrainie, a za każde 5000 punktów – 25 zł. W ramach tej społecznej inicjatywy Grupy ORLEN, możliwe jest przekazywanie wielokrotności punktów. 

PEPCO

PEPCO podjęło decyzję o przyznaniu 2 milionów złotych dla: Fundacja Świętego Mikołaja i SOS Wioski Dziecięce (po 1 milionie dla każdej z nich). Firma zadeklarował też innym społecznym parterom wsparcie finansowe i produktowe, jeśli zajdzie taka potrzeba.

FREE NOW

FREE NOW w Polsce, za pośrednictwem organizacji pomocowych, oferuje darmowe przejazdy taxi dla uchodźców przybywających do największych polskich miast, do rodzin goszczących lub ośrodków. Podobne działania polegające na wsparciu organizacji pomocowych, platforma podejmuje m.in. także w Rumunii i Niemczech. 

Firma angażuje się także w pomoc dla kierowców taxi pochodzenia ukraińskiego, współpracujących z platformą. We kooperacji z partnerami flotowymi oferuje dofinansowanie do przejazdów na granicę polsko-ukraińską dla kierowców, którzy się na nią wybierają.  

4F

Fundacja 4F Pomaga i OTCF przeznaczają na najbliższe działania na rzecz Ukrainy kwotę 500 tys. złotych. Równocześnie apelują do swoich klientów oraz partnerów biznesowych o przyłączanie się do akcji koordynowanej przez Fundację 4F Pomaga, która podejmuje działania pomocowe w kilku obszarach (m.in. przygotowuje szerszą akcję wsparcia dla uchodźców w postaci tymczasowego zakwaterowania).

Marka postanowiła również sprzedać 5 tysięcy koszulek cegiełek, które dodatkowo zasilą konto Fundacji i tym samym wesprą fundusz charytatywny.

Your Kaya

Marka produktów higienicznych dla osób menstruujących umożliwiła swoim klientkom stworzenie paczek, których zawartość zostanie podwojona i przekazana potrzebującym. W tym celu w sklepie internetowym Your Kaya należy wybrać produkty przeznaczone na zbiórkę, a następnie do zamówienia dodać kod DLAUKRAINY. Marka podwoi każdy z produktów i przekaże w ręce uchodźczyń dotkniętych problemem ubóstwa menstruacyjnego.

Your KAYA wsparła zbiórkę Ubrania do Oddania, ofiarując 1100 opakowań swoich produktów, które trafiły bezpośrednio do Ukrainy, a następnie przekazała kolejne 400 pudełek artykułów higienicznych dla Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce i ponad 2000 opakowań produktów do higieny osobistej na rzecz mniejszych inicjatyw i zbiórek, a także konkretnych osób.

Warto dodać, że Your Kaya zaplanowała sprzedaż limitowanej edycji kawy powstałej we współpracy z palarnią Hyab. W związku z wojną w Ukrainie marka postanowiła przeznaczyć cały zysk ze sprzedaży na środki higieniczne dla kobiet i dziewczyn uciekających przed wojną. 

ERBUD

2000 zł zapomogi i gwarancja zatrudnienia po powrocie do Polski dla każdego pracownika z Ukrainy, 200 000 zł na konto Polskiej Akcji Humanitarnej i specjalny fundusz pomocowy dla pracowników podwykonawców pracujących na projektach Grupy – to główne punkty programu pomocowego ERBUD-u dla Ukraińców.

Alior Bank

Alior Bank uruchomił serię działań wspierających ukraińskich Klientów. Obywatele Ukrainy mogą otwierać konta w oddziałach i w placówkach partnerskich Alior Banku w dużo prostszy sposób, niż dotychczas. Wystarczy, aby okazali jeden z wymienionych dokumentów: paszport ukraiński, Kartę Pobytu lub Tymczasowe Zaświadczenie Tożsamości Cudzoziemca. W ramach oferty specjalnej skierowanej do obywateli Ukrainy, Alior Bank nie będzie także pobierał opłaty za prowadzenie rachunku i karty płatniczej przez okres 12 miesięcy i przy wypłatach gotówki z bankomatów. 

CCC

Sklepy CCC w ramach akcji DajSwoimButomDrugieZycie przyjmują obuwie (szczególnie jesienno-zimowe) dowolnej marki, w każdym rozmiarze i fasonie. Powinny być w dobrym stanie do użytkowania, aby po dezynfekcji, jak najszybciej mogły trafić do uchodźców z Ukrainy. Do tej pory zebrano ponad 27 tysięcy par butów.

Jak informuje CCC, za pośrednictwem Caritas Polska udało się przekazać również 10 tysięcy nowych par butów uchodźcom, a kolejne kilka tysięcy trafiło do mniejszych organizacji pomocowych działających przy wschodniej granicy. Cały czas firma przygotowuje także nowe transporty zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem. Potrzebujący otrzymują także ubrania, koce i inne przedmioty codziennego użytku. Należący do Grupy CCC HalfPrice przekazał już organizacji Caritas 4 000 produktów dziecięcych – zabawek, pluszaków, ubranek niemowlęcych. Dodatkowo, na prośbę jednej z organizacji pomocowych, Grupa CCC przekazała także 400 ocieplanych wkładek do butów.

Firma uruchomiła również program wsparcia dla pracowników z Ukrainy. Pracownicy Grupy CCC mogą również jeden dzień pracy poświecić na dowolną akcję charytatywną, mającą na celu wsparcie obywateli Ukrainy. W ramach współpracy z Shoebox pracownicy przekazali również kosmetyki na rzecz wsparcia m.in. potrzebujących kobiet z Ukrainy.

Jysk

Sieć sklepów rozpoczęła działania pomocowe w postaci wsparcia rzeczowego punktów przyjmujących uchodźców. We współpracy z Centrum Dystrybucji w Radomsku niezbędne produkty zostały już przekazane w Katowicach, Częstochowie, Przemyślu. Dla większej skuteczności i skali oddziaływania Jysk wybrał dwa duże podmioty pożytku publicznego, które będziemy dalej wspierać produktowo: Stowarzyszenie Wioski Dziecięce SOS oraz Fundację HumanDoc. 

Dodatkowo JYSK Polska stworzył numer kontaktowy, na który pracownicy z Ukrainy mogą dzwonić z informacją, gdzie się znajdują i jakiej pomocy potrzebują. Pod udostępnionym numerem znajdują się ukraińscy współpracownicy firmy, którzy od lat mieszkają w Polsce, tym samym mówią po polsku i ukraińsku. Na podstawie otrzymanych informacji zorganizowana jest niezbędna pomoc.

Zonda

Zonda, globalna giełda kryptowalut, przekaże 100 000 zł darowizny na Polską Akcję Humanitarną, aby wesprzeć osoby z Ukrainy dotknięte wojną.

Ponadto, Zonda otwiera również zbiórkę dla osób, które chcą podzielić się swoim wsparciem w kryptowalutach. Dostępne są waluty takie jak: BTC, ETH, USDT, DOT, ADA, TRX, XRP, LSK i SOL. Wszystkie przelewy po konwersji do PLN zostaną przekazane na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża.

Asseco 

Asseco również podjęło konkretne działania pomocowe. Firma przekazuje 1 mln złotych dla Ukrainy. Wszystkie wnioski związane z potrzebą wsparcia można kierować na adres: [email protected]

Trans.eu

Przewoźnik Trans.eu podjął decyzje o następujących działaniach na rzecz Ukrainy:

  • przekazuje 2 mln zł na wsparcie akcji pomocowych dla mieszkańców Ukrainy,
  • firma zapewnia zakwaterowanie, długofalową pomoc finansową, w razie konieczności organizację przedszkoli i innych bieżących potrzeb dla 100 osób – uchodźców z Ukrainy. W pierwszej kolejności będą to pracownicy i rodziny ukraińskiego oddziału Trans.eu. 
  • organizuje most transportowy między Europą Zachodnią a Ukrainą,
  • swoim ukraińskim klientom do odwołania zawiesza konieczność płacenia abonamentu za platformę. 
  • dodatkowo wszystkie środki uzyskane z abonamentu od rosyjskich klientów (około 300) przeznacza na pomoc Ukrainie. 

Autostrada Wielkopolska

Spółka w porozumieniu i z wsparciem Ministerstwa Infrastruktury podjęła decyzję o zwolnieniu z opłat za przejazd ukraińskich aut osobowych na całym koncesyjnym odcinku A2, między Świeckiem a Koninem. Opłaty nie będą pobierane za przejazd samochodów osobowych zarejestrowanych w Ukrainie, tj. posiadających ukraińskie tablice rejestracyjne. Autostrada Wielkopolska będzie także wspierała przejazdy konwojów z pomocą humanitarną.

– W obliczu tragicznej sytuacji, jaką jest wojna, wiele ukraińskich rodzin szuka schronienia u swoich rodzin, przyjaciół i osób dobrej woli w Polsce czy nawet jeszcze dalej, na zachodzie Europy. Podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla samochodów osobowych podróżujących z Ukrainy i konwojów humanitarnych spieszących z pomocą. W ten symboliczny sposób chcemy okazać swoją solidarność z narodem Ukraińskim i ułatwić uchodźcom podróż do bezpieczniejszego jutra – mówi Krzysztof Andrzejewski, członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

SAR przy wsparciu agencji członkowskich oraz partnerów tworzy portal z ofertami pracy w branży dla mieszkańców i uchodźców z Ukrainy. Znajdą się na nim ogłoszenia agencji, podmiotów z sektora, ale także innych, powiązanych z komunikacją marketingową branż. Strona będzie agregowała ogłoszenia z polskiego i zagranicznych rynków. Portal ruszy w bieżącym tygodniu.

Hotele grupy Arche

Grupa Arche otworzyła dla uchodźców wszystkie swoje hotele, w których przygotowano 5 tysięcy bezpłatnych miejsc noclegowych z wyżywieniem. Już w piątek Arche zdecydowało się otworzyć 16 obiektów w całej Polsce oraz swoje Ecoboxy, czyli Siedliska Arche – komfortowo zaadaptowane i wyposażone kontenery morskie. Firma przygotowała też dla potrzebujących pomocy uchodźców dwa inne schroniska w budynkach nienależące do tej spółki i szuka kolejnych.

Aldi

ALDI deklaruje wycofanie ze sprzedaży produktów rosyjskich, które były dostępne w ofercie czasowej na początku roku. Dodatkowo dyskont nie będzie sprzedawał produktów z Białorusi. Jest to wyraz sprzeciwu wobec działań Rosji przeciwko wolnej Ukrainie. ALDI będzie na bieżąco informować o innych inicjatywach wspierających ukraińskich pracowników dyskontu oraz uchodźców.

Grupa Polsat Plus

Do inicjatywy „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” włączają się spółki z Grupy Zygmunta Solorza: Telewizja Polsat, sieć Plus, platforma Polsat Box, Netia oraz ZE PAK i na start przekażą 5 milionów złotych w ramach zbiórki, którą będzie prowadziła Fundacja Polsat.

Nivea 

Koncern Beiersdorf – producent marki Nivea – poinformował, że będąc myślami z narodem ukraińskim przekazał 2 mln euro darowizny na rzecz Niemieckiego Czerwonego Krzyża oraz niemieckiego oddziału organizacji pomocowej Care – jednej z największych na świecie organizacji pomocowych, która pomaga ludziom w sytuacjach kryzysowych i katastrofach dostarczając żywność, schronienie w nagłych wypadkach i podstawowe środki medyczne).

OLX

Serwisy wchodzące w skład Grupy OLX zdecydowały o nieodpłatnym udostępnieniu powierzchni reklamowych w każdym formacie na promocję działań pomocowych dla Ukrainy i uchodźców. 

–  Jeśli pracujecie w organizacjach, które taką pomocą się zajmują dajcie nam znać. Jeśli macie znajomych w tych organizacjach, proszę, dajcie im znać o takiej możliwości –  napisał na LinkedIn Marcin Sienkowski, head of marketing w OLX.

Dodatkowo serwis wystartował z nową kategorią dedykowaną pomocy dla Ukrainy. Kategoria „Dla Ukrainy” to wspólna inicjatywa OLX, Otodom i obido. Mogą tam trafiać nie tylko ogłoszenia o zakwaterowaniu, ale także transporcie, pomocy medycznej, artykułach spożywczych i higienicznych oraz usługach z zakresu prawa, tłumaczeń, pomocy psychologicznej czy opieki nad zwierzętami. Dodawanie ogłoszeń jest darmowe. Ogłoszenia można dodawać w języku polskim i obcym, tylko w języku obcym lub tylko po polsku.

Frisco

W geście solidarności z Ukrainą skle internetowy Frisco.pl wycofało z oferty wszystkie produkty pochodzące z Rosji oraz Białorusi.

Lidl

Lidl Polska przekazuje ponad 1 mln zł wsparcia produktowego na cel działań humanitarnych prowadzonych na rzecz rodzin, kobiet i dzieci doświadczających kryzysu uchodźczego koordynowanych przez Caritas Polska oraz Polską Akcję Humanitarną.

Dodatkowo w związku z obecną sytuacją na Ukrainie dla pracowników narodowości ukraińskiej przebywających w Polsce został uruchomiony dedykowany numer telefonu, pod którym otrzymają oni konsultacje udzielane przez specjalistów posługujących się językiem ukraińskim oraz rosyjskim. Ponadto dla nich zostały wprowadzone działania pomocowe: gwarancja możliwości powrotu do pracy dla osób, które wyjechały do Ukrainy celem ewakuacji swoich rodzin; pomoc w znalezieniu miejsc zakwaterowania dla rodzin naszych pracowników z Ukrainy w Polsce; wsparcie dla uchodźców z Ukrainy, którzy będą zainteresowani pracą w naszej firmie – pomoc w uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.

Warta

Warta, jeden z wiodących ubezpieczycieli w Polsce, przygotowała pakiet wsparcia dla Ukrainy i uchodźców z tego kraju. Firma przeznaczyła 11 mln zł na działania związane z niesieniem aktywnej pomocy ukraińskim obywatelom. 

Zarząd Grupy Warta informuje, że 10 mln zł zostanie przeznaczone na potrzeby osób dotkniętych wojną w Ukrainie, w tym przede wszystkim na rzecz sierot i rodzin przebywających obecnie w Ukrainie oraz uchodźców znajdujących się na terenie Polski, a 1 mln zł na wsparcie pracowniczych inicjatyw, których celem jest pomoc dla uchodźców z Ukrainy.

Dodatkowo Warta wstrzymuje ubezpieczania majątku firm na terenie Rosji i Białorusi.

Lisek.app

Aplikacja q-commerce również wycofuje ze sprzedaży produkty rosyjskich marek. 

– Potwierdzam, że usunęliśmy kilkadziesiąt produktów, które produkowane są w Rosji. Są to głównie marki alkoholowe i część kosmetyków oraz wszystkie produkty, których kod kreskowy rozpoczyna się od liczby „46″ – mówi Justyna Sztengreber, dyrektor marketingu Lisek App.

Dodatkowo Lisek udostępnia swoim klientom możliwość zakupu cegiełek na inicjatywę SOS dla Ukrainy Polskiej Akcji Humanitarnej. W aplikacji dostępne są cegiełki o wartości 20, 50 i 100 złotych. Lisek.app nie pobiera przy tym żadnej prowizji z transakcji, a środki trafią bezpośrednio do Polskiej Akcji Humanitarnej.

InPost

Prezes InPostu Rafał Brzoska poinformował, że oddał się do dyspozycji flotę transportową firmy, by zapewnić transport potrzebnych materiałów dla przybywających uchodźców z Ukrainy z miejsc zbiórek na wschodzie Polski.

– Odpalamy jako InPost dodatkową akcję. Widzimy, że w wielu miejscach w kraju organizowane są zbiórki żywności i odzieży i innych potrzebnych materiałów dla przybywających uchodźców z Ukrainy. Problemem jest transport z miejsc zbiórek na wschód Polski. Oddajemy się do dyspozycji z naszą flotą transportową, by taki transport zapewnić – napisał Rafał Brzoska na LinkedIn.

Pierwsze TIRy wyjechały już z Warszawy. W działania zostali również zaangażowani pracownicy oddziałów i sortowni do pomocy (prawie 60 osób).

Uber

Uber wysyła do swoich klientów wiadomości tekstowe, w których przewoźnik oferuje bezpłatny przejazd z darami do punktów zbiórki PCK. W tym celu należy wpisać kod PCKWARSZAWA (zniżka 30 zł, działa w całym kraju).

Dodatkowo Uber przypomina, że wielu pracowników i kierowców pochodzi z Ukrainy i obiecuje przekazać 2 mln zł na wsparcie w regionie „w postaci voucherów, darowizn, dofinansowań i innych form wsparcia”. 

Rossmann

Sieć drogerii Rossmann postanowiło zrezygnować ze sprzedaży rosyjskich produktów w polskich sklepach. W sumie z półek sieci zniknie ponad 150 produktów od rosyjskich producentów. Marka podkreśla, że „nie chce w żaden sposób wspierać producentów z Rosji, których podatki – zasilając rosyjski budżet – mogą być również przeznaczane na cele związane z atakiem na Ukrainę”.  

– W trybie natychmiastowym zdecydowaliśmy o zdjęciu z półek naszych drogerii 52 artykułów wyprodukowanych bezpośrednio w Rosji – decydującym czynnikiem był EAN wskazujący na Rosję jako kraj pochodzenia – oraz 101 produktów polskiego dystrybutora. Chodzi o markę Natura Siberica, dostarczającą kosmetyki na licencji rosyjskiej spółki Natura Siberica LTD – mówi Agata Nowakowska, rzecznik prasowy Rossmann SDP.

Netto i Topaz i Hipper.pl

Podobnie jak Rossmann, sklepy Netto, Topaz i sieć sklepów budowalnych Hipper.pl wycofują ze swojej oferty rosyjskie produkty. Dodatkowo sklepy organizują zbiórki żywności i środków chemiczno-kosmetycznych na pomoc Ukrainie. 

Żabka

Żabka zaangażowała się w pomoc Ukrainie na wielu polach. Przede wszystkim sieć sklepów sfinansuje wynajem mieszkań dla rodzin pracowników, współpracowników i franczyzobiorców z Ukrainy. Poza tym marka ogłosiła, że dostarcza zapasy kanapek i wody do punktów Polskiego Czerwonego Krzyza na granicy oraz w Warszawie. 

Dodatkowo firma uruchomiła specjalną infolinię z pomocą prawną i psychologiczną dla ukraińskich pracowników, współpracowników, franczyzobiorców i ich rodzin. Psychologowie będą też pomagać na miejscu przybywającym do Polski Ukraińcom.

– Jako Grupa Żabka w pełni solidaryzujemy się ze społecznością ukraińską. Wielu obywateli Ukrainy to nasi pracownicy, franczyzobiorcy lub ich współpracownicy, dlatego niezwłocznie zadeklarowaliśmy gotowość do udzielenia niezbędnej pomocy – podkreśliła firma.

Co więcej, od 3 marca w ponad 8000 sklepach Żabka każdy ma możliwość wsparcia finansowego działań Polskiej Akcji Humanitarnej oraz Polskiego Czerwonego Krzyża za pomocą płatności kartą lub zbliżeniowo – przy pomocy zegarka czy telefonu. Zebrane w ten sposób datki zostaną podzielone po równo pomiędzy obie organizacje charytatywne i wesprą ich działania humanitarne w obliczu wojny w Ukrainie.  Aby wpłacić darowiznę należy przyjść do sklepu, przy kasie zadeklarować kwotę na rzecz organizacji i dokonać płatności elektronicznie, bez konieczności robienia zakupów. 

Pandora

Marka biżuterii Pandora jest partnerem UNICEF Dania od 2019 roku i jest zaangażowana w działania organizacji na rzecz dzieci na całym świecie. Nie mogło być inaczej w przypadku ostatnich wydarzeń na Ukrainie – marka zareagowała na konflikt na Ukrainie przekazując UNICEF milion dolarów na działania organizacji na rzecz dzieci dotkniętych kryzysem humanitarnym.

Darowizna została przekazana dzień po tym, jak UNICEF ogłosił, że na zaspokojenie podstawowych potrzeb 7,5 mln dzieci na Ukrainie będzie potrzebował 66,4 mln dolarów.

– Darowizna od Pandory jest nie tylko szybka, ale i znacząca – powiedziała Carla Haddad Mardini, dyrektor ds. fundraisingu indywidualnego i partnerstw UNICEF w Genewie. – Kiedy partnerzy tacy jak Pandora szybko reagują na nasze apele o pomoc, możemy nieść natychmiastowe wsparcie tym, którzy najbardziej jej potrzebują. W sytuacjach kryzysowych najważniejszy jest czas.

 

SpaceX

Ukrainie pomaga również firma Elona Muska. Amerykański miliarder otrzymał wiadomość od wicepremiera Ukrainy Mychajła Fedorowa: „Kiedy wy próbujecie skolonizować Marsa, Rosja próbuje zająć Ukrainę! Kiedy wasze rakiety lądują w kosmosie – rosyjskie rakiety atakują ukraińską ludność cywilną! Prosimy Was o dostarczenie Ukrainie stacji Starlink i zwrócenie się do Rosjan o zaprzestanie działań”.

Na odpowiedź długo nie trzeba było czekać – tego samego dnia (26 lutego) Musk poinformował, że „Starlinki już działają na Ukrainie. Kolejne terminale w drodze”.

CD Projekt i Techland

Dwaj wiodący polscy producenci i wydawcy gier zdecydowali się wesprzeć mieszkańców Ukrainy nie tylko dobrym słowem. Polska Akcja Humanitarna dostanie od nich po milionie złotych by nieść skuteczniejszą pomoc poszkodowanym w wojnie. Pieniądze trafiły na konto Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH), która profesjonalnie zapewni skuteczną pomoc dla potrzebujących.

Co więcej, polska firma CD Projekt postanowiła całkowicie zaprzestać sprzedaży swoich gier na terenach Rosji i Białorusi.

– Wiemy, że gracze w Rosji i Białorusi, którzy nie mają nic wspólnego z wojną w Ukrainie, odczują skutki naszej decyzji, ale chcemy dzięki niej zmobilizować społeczność całego świata do sprzeciwienia się wojnie w sercu Europy – czytamy w oświadczeniu CD Project.

Intel, AMD, Dell i TSMC

Najwięksi amerykańscy producenci procesorów – Intel i AMD – zaprzestali dostawy produktów do Rosji. Informacja została przekazana bezpośrednio do rosyjskich klientów. Chińscy partnerzy amerykańskich koncernów otrzymują powiadomienia z lokalnego biura Intela o zakazie dostaw procesorów do Rosji.

Wcześniej podobnie postąpił Dell. Przerwanie współpracy zapowiedział też największy na świecie producent półprzewodników – tajwański TSMC.

Bank BGK 

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) w imieniu Narodowego Banku Ukrainy (NBU) otworzył specjalne konto, na które można wpłacać pieniądze na pomoc Ukrainie. Środki trafią bezpośrednio do Narodowego Banku Ukrainy, który przeznaczy je na potrzebne działania. Wpłat na konto należy dokonywać w złotówkach.

Yope, Rosa Chains, Chylak, Magda Butrym

Polskie marki modowe i kosmetyczne przeznaczyły cały dochód ze sprzedaży w dniach 26-27 lutego na rzecz pomocy Ukrainie.

Biedronka

Sieć Biedronka podjęła decyzję o przyznaniu wszystkim pracownikom obywatelstwa ukraińskiego zatrudnionym na umowę o pracę bezzwrotnego wsparcia finansowego w wysokości 1000 zł. To gest solidarności sieci z ukraińskimi pracownikami, szczególnie ważny dla tych, których rodziny pozostały w Ukrainie.

– W imieniu wszystkich pracowników Biedronki w Polsce chcemy przekazać ukraińskim koleżankom i kolegom najszczersze wyrazy wsparcia i pełnej solidarności w tym niezwykle trudnym czasie. Mamy nadzieję, że Wy i Wasi najbliżsi będziecie bezpieczni, a trwający kryzys szybko znajdzie swoje pokojowe rozwiązanie – mówi Jarosław Sobczyk, dyrektor personalny i członek zarządu sieci Biedronka.

Dodatkowo od 1 marca w sklepach sieci Biedronka znajdujących się przy granicy polsko-ukraińskiej, ceny pieczywa zostają obniżone nawet o 60%. Kolejne 50 produktów pierwszej potrzeby klienci kupią w nich taniej o 30%. To kolejne działanie sieci, wspierające uchodźców i pracowników z Ukrainy.

Co więcej, Biedronka przeznaczy 10 mln zł dla ukraińskich uchodźców:

  • 5 mln zł na pomoc uchodźcom – fundacja nawiąże współpracę z organizacjami pomocowymi, które mają pod opieką osoby z Ukrainy i najlepiej znają ich potrzeby. Programem objęci zostaną uchodźcy w najtrudniejszej sytuacji – te osoby, które w Polsce nie mają bliskich i przyjaciół. Jednym z elementów pomocy będą specjalne bony na zakupy.
  • 5 mln zł na dostarczenie uchodźcom z Ukrainy niezbędnej żywności, środków higieny i czystości, w tym produktów spożywczych z długim terminem przydatności do spożycia: wody, chrupkiego pieczywa, zup instant, puszek mięsnych, kawy i herbaty, mleka w proszku dla dzieci, kaszek i musów.

Panek 

Panek Carsharing postanowił pomóc w przewiezieni ukraińskich uchodźców do Polski. W tym celu firma wyłączyła ze swojej usługi tysiąc samochodów, by przekazać je wolontariuszom transportującym osoby z granicy polsko-ukraińskiej. 

Akcja trwa od piątku 25 lutego, już wtedy bowiem pierwsi pracownicy Panek Carsharing wyruszyli w trasę. Firma mówi, że wolontariusze będą mogli bezpłatnie korzystać ze współdzielonych samochodów przez cały weekend, ale nie wyklucza przedłużenia akcji na kolejne dni. 

BlaBla Car

Serwis wspólnych przejazdów BlaBlaCar wprowadził zmiany w swojej aplikacji, które umożliwiają bezpłatne przejazdy na dowolnej trasie w Polsce dla wszystkich osób przekraczających granicę polsko-ukraińską. BlaBlaCar nie pobiera prowizji za przejazdy, transport odbywa się zatem za darmo.

Lux Med

Grupa Lux Med przygotowała pakiet POMOC dla Ukrainy, w ramach którego firma zapewnia pomoc prawną, logistyczną i finansową rodzinom pracowników ukraińskich. Spółka zapowiedziała przekazywanie materiałów i sprzętu dla szpitali prowadzących działania na terenie konfliktu. Planuje też stworzenie dodatkowych miejsc pracy dla personelu medycznego i pracowników administracyjnych w placówkach Lux Medu.

Inglot

Firma kosmetyczna Inglot ogłosiła, że przygotowuje nowe miejsca pracy stworzone z myślą o imigrantach. Inglot zapowiedział, że w związku z wojną osoby przybywające z Ukrainy będą brały udział w „maksymalne skróconym procesie rekrutacyjnym” i zagwarantował pokrycie opłat mieszkaniowych za pierwszy miesiąc po zatrudnieniu.