Vinted zapłaci ponad 5 mln zł kary

Vinted zapłaci ponad 5 mln zł kary

UOKiK nałożyło na litewską spółkę Vinted 5,3 mln zł kary. Według UOKiK użytkownicy Vinted mogli podjąć niekorzystne dla siebie decyzje, tracąc przy tym pieniądze i czas.

Oświadczenie Vinted (aktualizacja)

Vinted przesłało nam oficjalne oświadczenie. Jego treść znajduje się poniżej:

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Celem Vinted jest zapewnienie łatwej w obsłudze, bezpiecznej i przejrzystej platformy, której użytkownicy mogą kupować i sprzedawać między sobą odzież i rzeczy z drugiej ręki. Ciężko pracujemy, aby stale ulepszać platformę i zapewnić naszym członkom pozytywne doświadczenia. W trakcie postępowania UOKiK w pełni współpracowaliśmy z Urzędem, aby znaleźć rozwiązania, które rozwieją obawy i dlatego też jesteśmy rozczarowani podjętą decyzją, od której będziemy się odwoływali.

 

Jeśli chodzi o kontrole KYC: choć nie podzielamy opinii UOKiK, że nasze podejście do KYC nie było wystarczająco przejrzyste, zwiększyliśmy ilość informacji, które udostępniamy członkom naszej platformy na temat potencjalnych kontroli, aby pomóc im zrozumieć, dlaczego są one przeprowadzane. Cieszymy się, że nasze wysiłki zostały zauważone przez Urząd.

 

Chcielibyśmy przypomnieć i podkreślić, że kupowanie i sprzedawanie na Vinted nie jest uwarunkowane weryfikacją tożsamości. Jednocześnie procedura weryfikacji (KYC) przeprowadzana przez naszego dostawcę usług płatniczych (PSP) jest istotnym elementem, narzuconym przez regulacje prawne, aby móc zapewnić bezpieczeństwo transakcji handlowych na platformach cyfrowych, takich jak nasza, na przykład poprzez zmniejszenie ryzyka nieuczciwych działań. Tego rodzaju weryfikacje są przeprowadzane przez naszych dostawców usług płatniczych (PSP) tylko w określonych przypadkach, na przykład po osiągnięciu określonego progu przychodów ze sprzedaży przez danego sprzedającego.

 

W kwestii przejrzystości Transakcji Bezpośrednich (czyli tych, w których członkowie handlują między sobą poza platformą Vinted) nie podzielamy opinii Urzędu. Nie rekomendujemy ich ze względu na to, że mogą być mniej bezpieczne (taka transakcja może wymagać konieczności udostępnienia szczegółów płatności innym użytkownikom). Nasza polityka ochrony kupujących dla członków platformy dokonujących transakcji na Vinted ma na celu zapewnienie dodatkowej ochrony, w tym bezpiecznych płatności, możliwości zwrotów i usług wsparcia dla członków platformy. – mówi rzecznik prasowy Vinted.

Vinted ukarane przez UOKiK

Litewski Vinted to jeden z najpopularniejszych marketplaców w Europie. Spółka wyrosła z sektora odzieży używanej. Użytkownicy i użytkowniczki Vinted sprzedawali i kupowali za pośrednictwem platformy ubrania. Z czasem działalność tej spółki została poszerzona i można było tam znaleźć już nie tylko używaną odzież.

Niemniej, polityka Vinted raczej nie przypadła do gustu konsumentom. Do UOKiK wpłynęły liczne skargi dot. naliczania przez platformę dodatkowych opłat. A raczej ukrywania informacji o tym, jak nie dopłacać do tzw. ochrony kupującego czy odblokować pieniądze ze sprzedaży.

Z tego powodu konsumenci Vinted zwyczajnie – nieświadomie – mogli dopłacać do swoich zakupów. Na spółkę ostatecznie nałożono karę finansową w wysokości 5 360 447 zł.

– Platformy takie jak Vinted są coraz popularniejsze wśród konsumentów. Wpisują się w ideę zrównoważonego rozwoju i troskę o środowisko, co wyraża się m.in. dawaniem drugiego życia rzeczom używanym. Dlatego bardzo ważne jest, aby takie serwisy przestrzegały praw konsumenta oraz zapewniały transparentność i bezpieczeństwo transakcji. Decyzja nie przesądza o tym, że przedsiębiorca musi umożliwiać zakup bez dodatkowych opłat, lecz że powinien o takiej możliwości informować, jeśli ją przewiduje – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według prezesa UOKiK to niedopuszczalne, by konsumenci w momencie zakładania e-portfela na Vinted i podjęcia decyzji o zakupie nie mieli jasnej, pełnej i rzetelnej informacji dot. konieczności i szczegółów weryfikacji tożsamości.

– Gdyby wiedzieli, że odmowa udostępnienia żądanych dokumentów, zawierających wiele szczegółowych i wrażliwych informacji, spowoduje utratę zarobionych pieniędzy, to mogliby poszukać innej możliwości sprzedaży ubrań. Co więcej, wskutek nieinformowania konsumentów o tym, jak przeprowadzić transakcję bez zapłaty za „Ochronę Kupującego”, wiele osób może być zmuszonych uiścić tę opłatę, chociaż usługa nie jest im potrzebna, bo np. sprawdzili już wcześniej danego sprzedawcę i mają z nim dobre doświadczenia – mówi Tomasz Chróstny.

Vinted przeniesie konta swoich użytkowników

W zasadzie Vinted, jaki znamy już niedługo przestanie istnieć. Spółka między 16 a 20 maja wyśle do swoich użytkowników zaproszenia do przeniesienia kont na nową, międzynarodową platformę. Ten nowy marketplace ma umożliwić polskim użytkownikom kupować i sprzedawać przedmioty w Czechach, Słowacji czy Litwie.

Poza tym Vinted ponownie rozwinie swoją działalność i utworzy nowe kategorie – dom, rozrywka i zwierzęta. Tym samym platforma zacznie przypominać inne marketplacy tego typu jak chociażby OLX. Użytkownicy mają czas na przeniesienie swoich kont do 20 czerwca 2022 r. Po upływie tego terminu – stare konta Vinted będą mogły korzystać tylko z wypłaty środków lub kontaktu z działem obsługi klienta.

Migracja obejmuje również przeniesienie niezakończonych ogłoszeń, zapisanych przedmiotów czy danych użytkownika. Nie zostaną jednak przeniesione archiwa czatów z użytkownikami czy e-portfel Vinted. W trakcie migracji konta konieczne będzie przeniesienie dostępnych środków do zew. portfela czy banku.

 

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij