Group One pierwszą grupą komunikacyjną przyjętą do globalnej organizacji klimatycznej SBTi

O autorze
3 min czytania 2022-06-13

Group One, jako pierwsza polska firma z branży marketingowej dołączyła do prestiżowej Science Based Targets initiative (SBTi). Inicjatywa zrzesza aż 3134 firmy z całego świata i tylko 12 podmiotów z Polski, w tym takich liderów jak Allegro, InPost, Żabka czy LPP. Po podpisaniu z Fundacją WWF Polska deklaracji redukcji śladu węglowego dla neutralności klimatycznej i przygotowywanym raporcie z emisji gazów cieplarnianych firmy to najbardziej ambitny krok milowy. Group One wyznacza standardy w branży dokonując realnych i naukowo udowodnionych działań. 

Wiarygodne i ambitne cele dekarbonizacyjne w oparciu o naukowe podejście

Science Based Targets initiative (SBTi) jest globalnym przedsięwzięciem międzynarodowych organizacji działających na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Wśród nich najbardziej niezależne, międzynarodowe i wiarygodne organizacje jak United Nations Global Compact (organizacja międzynarodowa przy ONZ wspierająca biznes w zrównoważonym rozwoju), CDP (organizacja non profit, która agreguje m.in. raporty emisji CO2), WWF oraz World Resource Institute (organizacja non profit, która wspiera liderów rządowych, biznesowych i społecznych w wypracowaniu zrównoważonych rozwiązań).

Celem SBTi jest wspieranie przedsiębiorstw na świecie w wyznaczaniu ambitnych celów klimatycznych opartych o naukowe podejście i dążenie do dekarbonizacji sektora prywatnego. Zrzesza 3134 firmy z 70 krajów (w tym 12 podmiotów z Polski), które w ciągu 2 lat zobowiązują się do przedstawienia i zatwierdzenia celów dekarbonizacyjnych. Tym samym pokazują, że rozwój biznesu nie tylko może, ale i musi iść w parze z dbaniem o klimat. Zgodnie z Porozumieniem Paryskim z 2015 roku, rządy światowe zobowiązały się podjąć wysiłki ograniczające ocieplenie klimatyczne do 1,5 °C. Aby to osiągnąć, emisja gazów cieplarnianych musi zostać zredukowana o połowę do 2030 roku i do zera do 2050 roku.

Dołączenie Group One do SBTi to dowód na to, że stawiamy sobie ambitne cele i jako pierwsi w branży zobowiązujemy się do redukcji gazów cieplarnianych i raportowania analiz ich emisji. Dziś już nie wystarczy ogłoszenie zeroemisyjności, w ramach której posadzimy kilka hektarów lasu. Konieczne jest zastanowienie się w jaki sposób możemy tej emisji w ogóle nie generować i podjęcie stosownych działań. Choć branża mediowa nie należy do wysokoemisyjnych gałęzi gospodarki, jak rolnictwo, energetyka czy transport, to nadal istnieje sporo procesów, które powinniśmy ulepszyć. W naszym sektorze największa część emisji powstaje w łańcuchu dostaw, m.in. podczas tworzenia kampanii komunikacji marketingowej w mediach – komentuje Marek Żołędziowski, CEO Group One.
LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pięć kroków wyznaczania celów w ramach SBTi

Wśród innych firm z Polski, które dołączyły do SBTi, znajdują się liderzy tacy jak: Allegro, InPost, Żabka czy LPP. Każdy podmiot musi przejść przez 5 etapów, by zostać dołączonym do prestiżowego grona. Pierwszym z nich jest podpisanie deklaracji, w której firma zobowiązuje się do wyznaczenia celów redukcyjnych w ciągu 2 lat. Po wstępnej ocenie zgłoszenia i weryfikacji firmy (due diligence) oraz akcepcie SBTi, nazwa firmy pojawia się na oficjalnej stronie Science Based Targets initiative ze statusem “committed”.

Kolejnym ważnym krokiem jest przygotowanie celów i planu dekarbonizacji bazujących na nauce i przedstawienie ich członkom inicjatywy. Dopiero po akceptacji celów przez reprezentantów wszystkich organizacji zrzeszonych w SBTi firma może je oficjalnie ogłosić. Ostatnim i najważniejszym krokiem jest regularna coroczna publikacja wielkości swojej emisji i postępu w ich ograniczaniu.   

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ograniczenie śladu węglowego warto rozpocząć od siebie i poszukać dostawcy zielonej energii, ograniczyć podróże samolotem, wymienić flotę na zeroemisyjną, zachować hybrydową lub zdalną pracę ograniczającą dojazdy. Do pracy najlepiej przyjeżdżać rowerem lub komunikacją publiczną. Największym jednak wyzwaniem dla branży komunikacji marketingowej jeśli chodzi o emisyjność stanowi tzw. scope 3, czyli emisje powstałe w łańcuchu dostaw. Warto już dziś zaangażować nadawców offlinowych i onlinowych oraz platformy internetowe w dyskusję o dekarbonizacji. My rozpoczynamy ten dialog – mówi Sylwia Jedyńska, sustainability manager w Group One.
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport z emisji gazów cieplarnianych w ramach partnerstwa z Fundacją WWF Polska

Zmiany klimatyczne mogą zaszkodzić zarówno gospodarkom, dużym korporacjom, małym firmom, jak i zwykłym obywatelom. Dlatego zarówno ze względów humanitarnych, środowiskowych, jak i klimatycznych konieczne jest natychmiastowe podjęcie działań. Już w czerwcu również jako pierwsi na polskim rynku – Group One opublikuje raport zawierający dane o emisji gazów cieplarnianych w firmie we wsparciu z Planetly – niemieckim startupem, który specjalizuje się w tworzeniu narzędzi softwarowych w celu wsparcia biznesu w zarządzaniu śladem węglowym. Raport, jak i dołączenie do inicjatywy SBTi jest częścią deklaracji podpisanej w 2021 roku z Fundacją WWF Polska, w której po audycie energetycznym w firmie grupa zobowiązała się do realnych i naukowo udowodnionych działań, mających na celu redukcję śladu węglowego dla neutralności klimatycznej,