Cannes Lions 2022: 26 kampanii nagrodzonych Grand Prix

Cannes Lions 2022: 26 kampanii nagrodzonych Grand Prix
Za nami kolejna edycja Cannes Lions International Festival of Creativity – międzynarodowego festiwalu dla branży komunikacji i reklamy. To najbardziej prestiżowa impreza dla świata reklamy i komunikacji. Teraz przedstawiamy wszystkie akcje nagrodzone Grand Prix.
O autorze
9 min czytania 2022-06-28

Channel 4: SUPER. HERO.

Nagrody: Grand Prix w kategorii TV / Cinema Film: Sectors > Media / Entertainment

Agencja: 4Creative London / Somesuch London

Kampania stworzona przez nominowanego do Oscara autora zdjęć Bradforda Younga podkreśla poświęcenie, jaki musi ponieść każdy, kto chce zostać mistrzem. W tym wypadku zrezygnowano zupełnie z pokazywania kruchości i słabości paraolimpijczyków – reklama Channel 4 jest surowym spojrzeniem na trud i udręki związane z rywalizacją na igrzyskach „super ludzi”.

– Dostrzegliśmy okazję do zaprezentowania paraolimpijczyków w sposób, w jaki nie widziano ich nigdy wcześniej – bez kierowanie kamery na realia ich życia ale, jak w przypadku każdego profesjonalnego sportowca, na poświęcenie, jakie wiąże się z dążeniem do wielkości – wyjaśnia Lynsey Atkin, dyrektor kreatywny 4Creative.   

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Apple: ESCAPE FROM THE OFFICE

Nagrody: Grand Prix w kategorii Online Film: Sectors > Consumer Services / Business to Business

Agencja: Apple Sunnyvale / Smuggler Central LA

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W spocie „Ucieczka z biura” czteroosobowy zespół marzy o założeniu własnej firmy, ale nie wymyślił jeszcze produktu, który z powodzeniem mogliby wprowadzić na rynek. Czerpiąc inspirację z pudełka po pączkach, opracowują plan stworzenia wzmocnionej torby wielokrotnego użytku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W tym 10-minutowej reklamie widzimy, jak sympatyczni bohaterowie prowadzą szalone spotkania, zatrudniają 14-letniego programistę i wprowadzają się do nowej przestrzeni „biurowej”. Oczywiście w tej całej historii sprytnie zostały wplecione urządzenia Apple, które mogą być przydatne zarówno dla dużych, jak i raczkujących firm. 

adidas: LIQUID BILLBOARD

Nagrody: Grand Prix w kategorii Outdoor Culture & Context > Cultural Insight

Agencja: Hałas Middle East Dubai

Aby zachęcić kobiety do akceptacji swojego ciała, a także do uprawiania sportu, adidas postanawił głęboko „wpłynąć” do ich świadomości. Marka specjalnie dla nich stworzyła billboard-basen, który znalazł się na jednej z dubajskich plaż.

Niezwykły i pierwszy taki na świecie billboard, który jest częścią kampanii „Beyond the Srface” marki adidas, to w rzeczywistości akrylowy basen mieszczącym 11 500 galonów wody (co daje 163 napełnione wodą wanny), który ma 5 metrów długości i 3 metry głębokości. Reklamowa instalacja zachęca szczególnie kobiety do nabrania pewności siebie i zanurkowania w nim.

An-Nahar Newspaper: THE ELECTIONS EDITION

Nagrody: Grand Prix w kategorii Print & Publishing Publications > Commercial Publications

Agencja: Impact BBDO Dubai

Liban cierpi z powodu wysokiej inflacji, która zepchnęła 75% populacji poniżej granicy ubóstwa. Artykuły pierwszej potrzeby, takie jak żywność, benzyna, lekarstwa, a nawet atrament i papier, są coraz mniej dostępne na rynku. Za sytuację panującą w tym kraju posądza się klasę polityczną, a cierpiący naród kurczowo trzyma się nadziei, że nadchodzące wybory przyniosą w końcu stabilność i utorują drogę do prawdziwych zmian.

Kampania zatytułowana „The Elections Edition” została pokazana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w lutym 2022 roku. Została stworzona dla An-Nahar Newspaper przez agencję reklamową BBDO.

VICE: THE UNFILTERED HISTORY TOUR

Nagrody: Grand Prix w kategorii Innovation in Radio & Audio > Branded Content / Podcast

Nagrody: Grand Prix w kategorii Social & Influencer: Sectors > Media / Entertainment

Nagrody: Grand Prix w kategorii Brand Experience & Activation >  Use of Mobile & Devices

Agencja: Dentsu Creative Bengaluru

„The Unfiltered History Tour” to wycieczka szlakiem skradzionych artefaktów z British Museum, którą możemy odbyć dzięki rozszerzonej rzeczywistości. Technologia pozwala na do skanowanie i identyfikowanie całych artefaktów (za pomocą smartfonów), które znajdują się w muzeum. Wszystko po to, aby widz mógł zobaczyć ich pochodzenie, naturalne umiejscowienie i historię, jaka wiąże się z grabieżami najsłynniejszych dzieł sztuki.

Penguin Books: PORTUGUESE (RE)CONSTITUTION

Nagrody: Grand Prix w kategorii Communication Design > Books

Agencja: FCB Lisbon

Książka „Portugalska (Re)konstytucja” jest artystyczną interpretacją portugalskiej konstytucji z 1933 r. Jej twórcy wykorzystują technikę „poezji zaciemniającej” – w ten sposób artyści zamazali niebieskim ołówkiem (będący w historii tego kraju symbolem cenzury i represji) większość dokumentu, a jako widoczne pozostawiono jedynie te wyrazy, które wpisują się w zagadnienie „wolności słowa”. Książka jest obecnie częścią stałej kolekcji Muzeum Aljube w Lizbonie.

Polycam x UNESCO: BACKUP UKRAINE

Nagrody: Grand Prix w kategorii Digital Craft Content > Real-time Contextual Content

Agencja: Virtue Worldwide, New York

Projekt „Backup Ukraine” pozwala każdemu zostać archiwistą. Dzięki własnemu smartfonowi można skanować budynki i pomniki jako pełne modele 3D i przechowywać je w otwartym, bezpiecznym archiwum online — tam, gdzie nie mogą dotrzeć żadne bomby. Wszystko po to, aby udokumentować i na zawsze zapisać w historii dziedzictwo Ukrainy.

MARS Petcare (Sheba): HOPE REEF

Nagrody: Grand Prix w kategorii Industry Craft Typography > Outdoor 

Nagrody: Grand Prix w kategorii Media Channels > Use of Ambient Media: Large Scale

Agencja: AMV BBDO, London

Szybkie tempo zanikania raf koralowych od dawna jest dużym problemem dla naszej planety. Zmiany klimatyczne, nadmierna eksploatacja, destrukcyjne praktyki połowowe i zanieczyszczenie mórz znacząco wpłynęły na „kondycję” oceanów. Mars chce odbudować ten ekosystem i dlatego wpisał ten cel w swoją strategię zrównoważonego rozwoju. W ten sposób powstała inicjatywa HOPE REEF.

Za projekt jest odpowiedzialna marka Sheba (żywność dla kotów), która planuje odbudowę raf koralowych o powierzchni ponad 185 000 metrów kwadratowych (mniej więcej wielkość 148 basenów olimpijskich) w kluczowych miejscach na całym świecie. W tym celu wykorzystuje się rafy-gwiazdy, czyli stalowe konstrukcje w kształcie gwiazdy, które są wykonane ręcznie przez lokalną społeczność. Instalacje stanowią stabilną podstawę do szybkiego odrastania dla fragmentów naturalnych koralowców.

Sherwin-Williams Coil Coating : SPEAKING IN COLOR

Nagrody: Grand Prix w kategorii Creative B2B Products > Brand Experience

Agencja: WUNDERMAN THOMPSON, Minneapolis

Firma Sherwin-Williams opracowała narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które ułatwia stworzenie niestandardowych kolorów za pomocą… głosu. Funkcja „Speaking in Color” pozwala użytkownikom opisać wymarzony kolor, a narzędzie samo „miksuje” odpowiedni odcień.

WeCapital : DATA TIENDA

Nagrody: Grand Prix w kategorii Creative Data > Data-driven Consumer Product

Nagrody: Grand Prix w kategorii The Lion for Change > GlassAgencja: DDB MEXICO, Mexico City / DDB MEXICO, Ciudad De México 

WeCapital wygrał dwie nagrody Grand Prix za reklamę o integracji finansowej, pomagając przy tym meksykańskim kobietom uzyskać dostęp do kredytu. W tym celu stworzono Data Tienda – centrum informacji finansowej, które za pośrednictwem kont lokalnych sklepikarzy gromadzi informacje kredytowe dla milionów meksykańskich kobiet. 

Tym samym marka próbuje rozwiązać poważny problem obywatelek Meksyku, gdzie zdecydowana większość z nich (83%) nie ma historii kredytowej, a to uniemożliwia im rozpoczęcie działalności gospodarczej lub uzyskanie niezależności finansowej. 

Coinbase: LESS TALK, MORE BITCOIN

Nagrody: Grand Prix w kategorii Direct Channels > Use of Broadcast

Agencja: ACCENTURE SONG, New York / COINBASE, San Francisco

Podczas rozgrywek Super Bowl 2022 Coinbase uruchomił 60-sekundową reklamę składającą się prawie w całości z kodu QR, będącego częścią kampanii „Mniej gadania, więcej bitcoinów”. Kod musiał zostać zeskanowany przez widza, aby przenieść go na stronę promocyjną. Tam pojawiała się ograniczona czasowo promocja na darmowe bitcoinyo wartości 15 dolarów (dla nowych rejestrujących się) oraz szansa na wygranie 3 milionów dolarów. 

Decathlon: THE BREAKAWAY – THE FIRST ECYCLING TEAM FOR PRISONERS

Nagrody: Grand Prix w kategorii PR Social Engagement & Influencer Marketing > Social Engagement

Nagrody: Grand Prix w kategorii Creative Strategy: Sectors > Retail

Agencja: BBDO BELGIUM, Molenbeek- Saint-Jean

W więzieniu o zaostrzonym rygorze w Oudenaarde (Belgia) Decathlon uruchomił pierwszy zespół kolarski, do którego mogą dołączyć tamtejsi więźniowie. Marka dostarczyła im ubrania i sprzęt, w tym rowery i buty sportowe, a także dostęp do Zwift, czyli wirtualnego świata, w którym 3 miliony rowerzystów ściga się po cyfrowych trasach rowerowych.

Inicjatywa ta pozwoliła więźniom nawiązać rywalizację sportową z ludźmi ze świata zewnętrznego. Jako anonimowi uczestnicy wyścigu mogą stworzyć więź z resztą społeczeństwa.

Swedish Food Federation: EAT A SWEDE

Nagrody: Grand Prix w kategori Audio-Visual Branded Content > Fiction Film: 5-30 minutes

Agencja: McCANN, Stockholm 

Czy zjadłbyś człowieka, aby ocalić planetę? To pytanie zadała Szwedzka Federacja Żywności w swojej szokującej i satyrycznej kampanii „Zjedz Szweda”.

W 18-minutowym filmie szwedzki naukowiec, dr Erik Karlsson, przedstawia swoje plany związane z produkcją i sprzedażą ludzkiego mięsa, które wcześniej zostało wyhodowane w laboratorium. Spot powstał w celu podkreślenia negatywnego wpływu globalnej produkcji żywności na środowisko i pokazania, co Szwedzi robią w kierunku rozpowszechniania zrównoważonej produkcji. 

Residente: THIS IS NOT AMERICA FT. IBEYI

Nagrody: Grand Prix w kategorii Entertainment Lions for Music > Excellence in Music Video 

Agencja: DOOMSDAY ENTERTAINMENT, Los USA Angeles / SONY MUSIC LATIN, Miami

Polityczny teledysk Residente (z udziałem Ibeyi) otrzymał nagrodę Grand Prix w kategorii Entertainment Lions for Music. W wideo widzimy zaskakujące kontrasty — piękno jest ukazane wśród brutalności, a rdzenni mieszkańcy Ameryki są pokazani na tle współczesnego kapitalizmu.

Nike: NIKESYNC

Nagrody: Grand Prix w kategorii Entertainment Lions for Sport > Diversity & Inclusion in Sport 

Agencja: R/GA, London 

Nike stworzyło pierwszą w historii kolekcję treningową z synchronizacją cykli miesiączkowych w aplikacji Nike Training Club. Celem kampanii jest edukacja kobiet na temat dopasowania treningu do swojego cyklu menstruacyjnego – nie tylko po to, aby osiągać lepsze wyniki, ale także aby optymalizować swoją energię i uważniej słuchać reakcji swojego organizmu. 

Dole Sunshine Company + Ananas Anam: Piñatex

Nagrody: Grand Prix w kategorii Creative Business Transformation > Operational Transformation

Agencja: L&C, New York

Co roku na Filipinach uprawia się ponad 2,5 miliona ton ananasa. Owoce są transportowane do sklepów, ale liście ananasa pozostają niewykorzystane – w ten sposób marnują się 3 tony liści, które w procesie gnicia powodują emisję metanu (ponad 20 razy bardziej szkodliwą niż CO2).Dole Sunshine Company, jeden z największych producentów ananasów na świecie, postanowił nawiązać współpracę z Ananas Anam przy produkcji materiału zwanego Piñatex. To wegańska, wolna od okrucieństwa i zrównoważona alternatywa dla skóry, która jest wykonana z włókna liści ananasa. 

Wingstop: THIGHSTOP 

Nagrody: Grand Prix w kategorii Creative Commerce

Agencja: LEO BURNETT 

Chicago W ramach kampanii prowadzonej przez Leo Burnett Chicago, marka Wingstop wprowadziła na rynek nową wirtualną markę Thighstop, która ma odpowiadać na „palący” problem w Stanach Zjednoczonych – „krajowy niedobór skrzydełek z kurczaka”. Według przewodniczącej jury Cannes Lions, Beth Ann Kaminkow, zmiana nazwy marki stworzyła więcej możliwości dla „kreatywności, którą zaczynamy dostrzegać w tej przestrzeni”. Nagroda została przyznana za wymyślenie produktu na nowo, za humor, a także odniesienie się do jakże aktualnego dzisiaj problemu łańcucha dostaw.

Suncorp: ONE HOUSE TO SAVE MANY

Nagrody: Grand Prix w kategorii Innovation > Product Innovation

Agencja: LEO BURNETT, Sydney

Australia w ostatnich latach zmaga się z powodziami, niszczycielskimi pożarami i potężnymi burzami. Suncorp, czyli jeden z największych ubezpieczycieli w Australii, dostrzega problem klęsk żywiołowych i stara się budować „bardziej odporną Australię”. Projekt „Jeden dom, aby uratować wiele” ma pomóc w zmniejszeniu przesiedleń z obszarów, gdzie te zjawiska atmosferyczne są częstsze i bardziej intensywne. Rozwiązaniem mają być filmy i treści informacyjne, które pozwalają ludziom odkrywać innowacyjne funkcje budynków. Materiały mają zainspirować Australijczyków i dać im pewność, że stworzenie bezpiecznego i odpornego domu jest dzisiaj możliwe. 

Google: REAL TONE

Nagrody: Grand Prix w kategorii Advanced Learning Technologies

Agencja: GOOGLE, Mountain View / T BRAND STUDIO, New York / WIEDEN+KENNEDY, Portland GUT, Miami

Google wprowadzłoi odświeżone filtry tonalne (Real Tone Filters), które są częścią funkcji automatycznej korekty zdjęć w smartfonach. Owe filtry wykorzystują algorytm MST (Monk Skin Tone scale), czyli 10-odcieniową skalę barwną stworzoną wspólnie z uczonymi z Harvardu i Dr Ellisem Monkiem. Algorytm wykorzystując technikę uczenia maszynowego jest w stanie precyzyjnie określić właściwy kolor skóry i dokonać odpowiednich korekt kolorystycznych, którym sam aparat fotograficzny nie podołał. Dzięki temu każdy może w nieprzekłamany sposób pokazywać w sieci piękno swojej skóry. 

Humane Society International: SAVE RALPH

Nagrody: Grand Prix w kategorii Grand Prix for Good 

Agencja: THE HUMANE SOCIETY OF THE USA UNITED STATES, Washington DC / VESPA PICTURES, California

„Save Ralph” to krótkometrażowy animowany film poklatkowy wyprodukowany przez Humane Society International. Produkcja zwraca uwagę na problem testowania kosmetyków na zwierzętach, co dzieje się do dziś na całym świecie. W produkcji występuje gwiazdorska obsada: zdobywca Oscara Taika Waititi (jako tytułowy Ralph), Ricky Gervais, Zac Efron i Olivia Munn. 

P&G Whisper: THE MISSING CHAPTER

Nagrody: Grand Prix w kategorii The Sustainable Development Goals People > Good Health and Well-being

Agencja: LEO BURNETT, Mumbai

W Indiach miesiączka jest tematem tabu nawet w kręgach kobiet. Z tego powodu żadna szkoła nie zapewnia edukacji dotyczącej menstruacji – dziewczynki nie mają więc dostępu do rzetelnego źródła informacji na ten temat i nie wiedzą, jak radzić sobie z miesiączką. Efektem jest zawrotna liczba uczennic, które rzucają szkołę w okresie dojrzewania – aż 23 miliony.

Marka podpasek Whisper (P&G) i agencja Leo Burnett stworzyła „Brakujący rozdział”, w którym w prosty i zrozumiały sposób zostało wyjaśnione, skąd bierze się miesiączka. Zespół współpracował z lokalnymi artystami, aby zobrazować materiał w 28 różnych stylach artystycznych i różnych językach, a następnie wszystkie materiały trafiły do szkół. Pod wpływem tych działań rząd Indii zobowiązał się do włączenia „brakującego rozdziału” o okresach do podręczników szkolnych. 

MAXX FLASH: THE KILLER PACK

Nagrody: Grand Prix w kategorii The Health & Wellness > OTC Products / Devices

Agencja: VMLY&R, Mumbai

Kolejna nagrodzona kampania, która próbuje rozwiązać problem społeczny w Indiach. Tym razem chodzi choroby zagrażające życiu, takie jak denga i malaria, które są roznoszone przez komary, a te często mają swoje siedliska w śmietnikach. Marka Maxx Flash wprowadziła na rynek specjale opakowania zabijające i odstraszające komary. The Killer Pack jest w 100% biodegradowalny i ma w sobie zawarty… aktywny probiotyk. Bacillus Thuringiensis po wyrzuceniu do kosza zabija larwy komarów i przerywa błędne koło w rozmnażaniu tych niebezpiecznych dla ludzkiego życia owadów. 

Hip-Hop Public Health (HHPH): LIL SUGAR— MASTER OF DISGUISE

Nagrody: Grand Prix w kategorii Grand Prix For Good Health Agencja: AREA 23, AN IPG HEALTH NETWORK COMPANY, New York

„Lil Sugar” to zabawna, edukacyjna, wieloplatformowa kampania, która ma zwiększać naszą świadomość w kwestii codziennego spożywania cukrów. W klipie widzimy podstępną kostkę cukru, która rapuje głosem legendarnego Darryla DMC McDanielsa. Animowany bohater jest mistrzem kamuflażu (potrafi wtopić się w niemal każdy posiłek), dlatego w wideo pojawia się w różnych zabawnych przebraniach. 

DELL TECHNOLOGIES & INTEL: I WILL ALWAYS BE ME

Nagrody: Grand Prix w kategorii Pharma > Non-Regulated

Agencja: VMLY&R, New York Firmy Dell Technologies i Intel przedstawiają specjalną książkę, która pomaga ludziom żyjącym z chorobą neuronu ruchowego (MND) zachować swój głos. 

MICHELOB ULTRA: CONTRACT FOR CHANGE

Nagrody: Grand Prix w kategorii FCB CHICAGO / FCB NEW YORK

Agencja: Creative Effectiveness > Food & Drink

Zmiana charakteru gospodarstwa na ekologiczne jest niezwykle trudnym wyzwaniem dla większości rolników, bo wiąże się z dodatkowymi inwestycjami i ryzykiem finansowym. Marka piwa Michelob ULTRA podjęła się misji pomocy mniejszym amerykańskim gospodarstwom – oferuje im umowy, dzięki którym rolnicy mają zagwarantowanych kupców po ekologicznej transformacji. Dzięki temu osoby zajmujące się rolnictwem są spokojne o swój byt, a marka pozyskała nowych dostawców składników do swojego organicznego piwa. 

Kiyan Prince Foundation, EA Sports, QPR, Match Attax: LONG LIVE THE PRINCE

Nagrody: Grand Prix w kategorii Titanium

Agencja: ENGINE, London

Kiyan Prince był obiecującym zawodnikiem młodzieżowej drużyny Queens Park Rangers. Nic więc dziwnego, że dla świata sportu ogromnym wstrząsem okazała się wiadomość o śmierci piłkarza – tragedia wydarzyła się, gdy Kiyan próbował przerwać bójkę u bram swojej szkoły i został ugodzony nożem przez napastnika.

Po piętnastu latach Kiyan znów wraca do gry – wszystko za sprawą gry FIFA, w której odtworzono jego postać, aby znów mogła strzelać bramki w wirtualnym świecie. EA Sports wraz z badaczami i ekspertami przygotowali bardzo realistyczną symulację dzisiejszego wyglądu Prince’a. Miłośnicy FIFY mogą wybrać Kiyana jako zawodnika składu QPR.