Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Jak zbudować e-commerce gotowy na przyszłość dzięki Pimcore i Shopware?

Jak zbudować e-commerce gotowy na przyszłość dzięki Pimcore i Shopware?
O autorze
5 min czytania 2022-10-17

Tysiące, dziesiątki albo nawet setki tysięcy produktów rozproszonych w różnych bazach. Długa lista kanałów komunikacji z klientami do obsłużenia. Zróżnicowane rynki, z których każdy wymaga innej wersji strony i oferty. A do tego rozproszony zespół – w tym liczni podwykonawcy – pracujący zdalnie i asynchronicznie. Jeśli tak wygląda rzeczywistość w Twoim przedsiębiorstwie, potrzebujesz solidnej i wielofunkcyjnej platformy, by zarządzić sprzedażą i się skalować. Tą platformą może być połączenie Pimcore i Shopware.

Czym są Pimcore i Shopware?

Pimcore to platforma open-source, na której możesz zbudować CMS klasy korporacyjnej, system do zarządzania informacją produktową (PIM), zasobami cyfrowymi (DAM), a także sam e-commerce. Z tego oprogramowania korzystają m.in. Intersport, Bosch, Lego czy Carrefour. Nie jest to jednak platforma wyłącznie dla wielkich graczy. 

W Tandemite (dawniej Blue Paprica) – jako złoty partner Pimcore – wdrażaliśmy platformę także w mniejszych organizacjach jak Socjomania czy Taxpress.

Shopware również jest platformą open-source. Został stworzony z myślą o e-commerce. Zoptymalizujesz dzięki niemu UX strony, zarządzisz promocjami, publikacją oferty w różnych kanałach i optymalizacją SEO sklepu. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na Shopware zbudowane są e-commerce zarówno B2B (jak ThyssenKrupp), czy B2C z branży fashion (jak Bijou Brigitte), kosmetycznej (Yope). W Blue Paprica jako srebrny partner wdrażaliśmy Shopware m.in. dla teaverso.pl, Nouvez czy Go-Racing.pl. 

Łączyliśmy m.in. moduły Pimcore z modułami Shopware. W jaki sposób? Na przykład wykorzystując PIM Pimcore do zarządzania informacjami o produkcie, DAM Pimcore do obsługi zasobów cyfrowych, a moduły Shopware do stworzenia front-endu czy implementacji dodatkowych rozszerzeń.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Połączenie Pimcore i Shopware sprawdzi się w różnych konfiguracjach. Dlatego dalej opisuję wyzwania związane z digitalizacją biznesu, w których platformy mogą pomóc.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W jaki sposób Pimcore i Shopware pomagają cyfrowej transformacji? 

Wyzwanie 1: rozproszone i niekompletne informacje, tysiące produktów

Rozwiązanie: Pimcore PIM i DAM jako spójna oraz aktualna baza wszystkich danych

Pimcore PIM (Product Information Management) to baza wszystkich danych o produktach. Jeśli do tej pory magazynowałeś je jednocześnie w wewnętrznych systemach, różnych plikach Excel, a uzupełniały je osoby niesynchronizujące swojej pracy, prawdopodobnie mierzysz się z niespójnymi informacjami o produktach w różnych kanałach. To negatywnie wpływa na doświadczenie klientów, zwłaszcza kiedy okazuje się, że zamówiony przez nich produkt jest niezgodny z opisem.  

PIM pomaga Ci ujednolicić dane (opisy, parametry, wymiary, kolory, rozmiary itd.) ze wszystkich źródeł i w czasie rzeczywistym aktualizować je w dowolnych kanałach takich jak np.: 

  • różne wersje językowe Twojego sklepu, 
  • kanały Twoich partnerów,
  • marketplace’y,
  • porównywarki. 

Dzięki modułowi DAM (Digital Assets Management) Pimcore możesz też zarządzać wszystkimi materiałami marketingowymi (opisy, zdjęcia, video, instrukcje, broszury itd.). W praktyce oznacza to, że np. zespoły marketingu i designerzy mogą synchronizować swoją pracę. Eliminują tym samym chociażby błędy wynikające z publikacji niespójnych danych na temat tego samego produktu w wielu kanałach.

Co ważne, na Pimcore możesz postawić też dość szybko własny e-commerce albo udostępniać dzięki API dane produktowe nowemu partnerowi, który sprzeda Twoje produkty u siebie. To szczególnie pomocne, jeśli jesteś producentem, a Twoje dotychczasowe kanały dystrybucji zawiodły (jak było to w 2020 r. na początku pandemii).  

Jeśli chodzi o perspektywę rozwoju firmy, PIM daje Ci szansę na dowolne poszerzanie i modyfikowanie bazy produktów (platforma nawet w wersji open-source nie ma limitu rekordów). Z kolei dzięki API z PIM wyślesz dane do dowolnego kanału. Nawet takiego, który obecnie nie istnieje. 

Przykład: jeszcze jakiś czas temu nie pomyślelibyśmy, że te same strony www możemy przeglądać na czytniku e-booków, smartwatchu i ekranie lodówki. Obecnie to nasza rzeczywistość. Takie nowe urządzenia, często bez ekranów (weźmy choćby smart speakery czy VR!), to miejsca, gdzie treści już trafiają. Dzięki API i podejściu headless CMS możemy wysyłać content dowolnym kanałem na niemal dowolne urządzenie – nawet jeśli będzie wykorzystywało technologię, która dopiero powstanie.

Wyzwanie 2: zarządzanie wieloma kanałami sprzedaży i kontaktu z klientami

Rozwiązanie: centralizacja kanałów w Shopware  

Kiedy zaktualizujesz dane o produkcie w PIM Pimcore, opisy, wymiary czy fotografie trafią do każdego kanału za jednym zamachem. Nie tracisz czasu na aktualizowanie asortymentu w każdym z nich osobno. Natomiast Shopware, który korzysta z danych Pimcore, pozwala Ci dostosowywać kanały do potrzeb, np. rynku. Możesz dzięki temu połączeniu różnicować ofertę w zależności od rynku (np. na poziomie kraju) i odbiorców. 

To pozwala Ci w przyszłości elastycznie reagować na zmiany np. w trendach dotyczących kanałów.

Wyzwanie 3: zarządzanie pracą w złożonym zespole pracującym zdalnie i asynchronicznie

Rozwiązanie: workflow Pimcore

W Pimcore możesz zautomatyzować procesy związane z uzupełnianiem danych o produktach. Zrobisz to dzięki workflow, czyli ścieżkom stanów, przez które produkt powinien przejść np. od dodania w systemie po usunięcie. Mogą to być stany od uzupełniania opisów, przez dodatkowe multimedia, tłumaczenia, lokalizację, po publikację oferty dostosowanej tylko do konkretnego rynku. Jedna z firm korzystających z Pimcore, Hermann Historica, ustawiła dla swoich produktów workflow liczące aż… 16 stanów! 

Dzięki takiemu workflow możesz skrócić czas poświęcany na onboarding pracowników w procesy czy zarządzenie pracą i przydzielanie zadań.

Workflow uodparnia Twoją firmę na sytuację, kiedy proces pracy z produktem się zmieni. Dzięki jasnej automatyzacji w narzędziu zmniejszy się liczba błędów wynikających ze starych przyzwyczajeń zespołu.

Wyzwanie 4: wielu użytkowników w systemie i dane, które nie powinny być dostępne dla wszystkich

Rozwiązanie: zarządzanie rolami pracowników i kontrahentów w Pimcore

Dzięki Pimcore zróżnicujesz role i poziom dostępu do danych w platformie. Skrócisz też czas potrzebny na wdrażanie podwykonawców, którzy oczekują na dostępy do narzędzia, by rozpocząć pracę.

Zabezpieczysz tym samym firmę przed sytuacją, kiedy szybki wzrost liczby pracowników i kontrahentów powoduje zmniejszenie bezpieczeństwa danych. 

Wyzwanie 5: poprawa doświadczenia użytkownika

Rozwiązanie: centralizacja mediów w DAM Pimcore i optymalizacja zakupów dzięki wtyczkom Shopware

Według danych zebranych przez Amazon Web Services nawet 88% kupujących nie wróciłoby do sklepu, jeśli ich doświadczenie w e-commerce byłoby złe. Czyli jeśli trafią na: opisy i zdjęcia niezgodne ze stanem faktycznym, problemy z wyborem sposobu dostawy, utrudniony proces płatności. Wiesz doskonale, co sprawia, że klienci decydują się na zwroty albo porzucają koszyki.

DAM Pimcore i wtyczki Shopware pomagają ułatwić klientom zakupy. Z jednej strony DAM zapewni Ci zawsze spójne i najaktualniejsze media produktowe. Z drugiej w Shopware zadbasz o takie aspekty jak:

  • zapamiętywanie produktów dodanych do koszyka przez zalogowanych użytkowników,
  • autouzupełnianie danych w formularzu,
  • przypomnienia o dostępności produktu.  

Małe rzeczy, które są już dobrym standardem w e-commerce!

Co ważne, baza rozszerzeń Shopware jest stale rozbudowywana. Dzięki temu masz na bieżąco dostęp do coraz nowszych rozwiązań wspierających UX sklepu. 

Wyzwanie 6: panowanie nad promocjami

Rozwiązanie: customizacja Shopware dzięki wtyczkom

Masz tysiące produktów, dziesiątki kanałów, kilka wersji sklepu i jedno zadanie: utrzymać promocje i kupony w ryzach. Zrobisz to dzięki pluginom Shopware, które nie tylko pozwalają generować vouchery i kupony, ale też wykluczać z nich grupy produktów. 

Zasady wszystkich promocji możesz ustawiać w jednym module, unikając tym samym sytuacji, kiedy się powielają. Przeanalizujesz też statystyki promocji, co pozwoli Ci ocenić, jakie warto prowadzić w przyszłości.

Wyzwanie 7: wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania

Rozwiązanie: narzędzia Shopware do optymalizacji www

Kogo nie ma na pierwszej stronie wyników Google, ten nie istnieje. Na szczęście Shopware ma rozbudowane narzędzia i wtyczkę przeznaczone do optymalizacji SEO strony. O tym, jak zoptymalizować sklep, aby Google go pokochał, pisał w Nowym Marketingu już Piotr Kujawa ze Smartbees. Koniecznie przeczytaj! 

Wyzwanie 8: dostosowanie międzynarodowej sprzedaży do lokalnych warunków

Rozwiązanie: tłumaczenia, lokalizacja, multisite i wykluczenia produktów (Pimcore + Shopware) 

Wspominałem już o tym, że dzięki Shopware zróżnicujesz kanały np. w zależności od rynku, na który kierujesz ofertę. W sprzedaży międzynarodowej wspiera Cię też Pimcore. Z jednej strony dzięki modułowi tłumaczeń i wsparciu lokalizacji parametrów, jednostek czy walut. Z drugiej strony za pomocą multisite, czyli opcji, która pozwala zarządzać wszystkimi wersjami językowymi strony z jednego panelu. W Pimcore zdecydujesz także, jaka wersja oferty będzie dostępna na danym rynku. 

Ponieważ Pimcore i Shopware mają własne API, zintegrujesz obie platformy z odpowiadającymi danemu rynkowi przewoźnikami (od DHL, przez GLS, po UPS) oraz serwisami płatności (od PayPal po Klarnę). Nawet jeśli preferencje użytkowników dotyczące dostawy czy płatności się zmienią!

W skrócie

Choć zarówno Pimcore, jak i Shopware mogą być narzędziami stand-alone, na których zbudujesz swój e-commerce, to ich połączenie daje potężne możliwości. Centralizuje wszystkie dane o produktach, usprawnia workflow, pozwala szybciej publikować oferty w wybranych przez Ciebie kanałach. Dodatkowo wspiera UX i SEO Twojego sklepu, nie mówiąc już o działaniach zespołu marketingowego.

Wbrew pozorom wdrożenie e-commerce opartego na obu tych platformach nie jest rozwiązaniem wyłącznie dla korporacji i wielkich przedsiębiorstw. W duchu MVP (minimum viable product), z wyłącznie niezbędnymi funkcjonalnościami (a nadal z możliwością rozbudowania!) mogą się na Shopware i Pimcore zdecydować także mniejsze przedsiębiorstwa dążące do szybkiego rozwoju.

Materiał powstał we współpracy z Tandemite (dawniej Blue Paprica)