Prawie co trzeci polski internauta deklaruje zaufanie do reklam telewizyjnych. Większym zaufaniem od telewizji darzone są jednak strony producentów, fora internetowe oraz niezmiennie – rekomendacje znajomych. Najbardziej ufna w stosunku do reklam w telewizji jest najmłodsza grupa internautów (do 24 roku życia). Wyższy poziom zaufania mają także mężczyźni, niż kobiety.
Największy stopień zaufania do reklam telewizyjnych wykazują osoby oglądające programy rozrywkowe. Wśród nich z kolei szczególnie wyróżniają się odbiorcy TVP Seriale – aż 90 proc. z nich zadeklarowało, że ufa reklamom. Drugą stacją w kolejności była Eska TV, w przypadku której zaufanie do reklam deklarowało 77 proc. widzów.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Jakim reklamom nie ufamy
„Zauważyliśmy, że wśród dyskusji dotyczących braku zaufania do reklam wyróżniają się przede wszystkim te dotyczące farmacji i kosmetyków” – mówi Weronika Niżnik, Digital Research Manager w IRCenter. „Krytyce poddawana jest głównie ocena ich skuteczności i bezpieczeństwa, a opinie osób komentujących najczęściej powołują się na własne doświadczenia” – dodaje.
Badanie wykazało także, że Internauci komentujący w mediach społecznościowych zachęcają się nawzajem do czytania ulotek leków i poznawania składów kosmetyków, a także coraz częściej deklarują, że zwracają na to uwagę.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Co ciekawe, mimo braku zaufania do reklamy telewizyjnej, respondenci wciąż oglądają spoty pod warunkiem, że są one atrakcyjne, argumentując, że „to są śmieszne filmiki, np.: z Biedronki”. Niektóre reklamy są oglądane w ten sam sposób, co generyczne filmiki wirusowe, a nie tak, jak tradycyjne przekazy reklamowe w telewizji. Jak komentuje Weronika Niżnik z IRCenter: „Reklamy, żeby były atrakcyjne, nie muszą być aż tak dopracowane jak filmy prezentowane podczas SuperBowl. Czasami działa efekt śmieszności i familiarności.”
Słuchaj podcastu NowyMarketing
*Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter raportu „Badanie zaufania do reklamy w telewizji”. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2015 metodą CAWI na reprezentatywnej próbie n=401 aktywnych internautów oraz metodą skanu generycznych dyskusji w mediach społecznościowych. Całość raportu dostępna jest bezpłatnie na tej stronie.