„Sonda”, „Milionerzy”, „Pieprz i Wanilia”: MEC bada, za jakimi programami tęsknią widzowie

Połowa polskich internautów twierdzi, że tęskni za polskimi programami telewizyjnymi emitowanymi w przeszłości. Duży sentyment badanych budzą stare audycje popularno-naukowe jak „Sonda”, „Zrób to sam” czy „Pieprz i Wanilia”.
O autorze
2 min czytania 2015-08-18

Wśród badanych powyżej 55 roku życia aż 42 proc. marzyłby się powrót na antenę „Kabaretu Olgi Lipińskiej”.

„Milionerzy”, „Zrób to sam” i „Koło fortuny” otwierają ranking programów, których reedycje lub nowe odcinki chętnie zobaczyliby polscy internauci powyżej 15 roku życia. Wśród badanych powyżej 35 roku życia czołówkę tworzą „Sonda”, „Pieprz i Wanilia” oraz „Kabaret Olgi Lipińskiej” – pokazało badanie MEC zrealizowane na grupie 2 tys. internautów.  Projekt przebiegał dwuetapowo – w pierwszym internauci dostali krótką listę programów i proszeni byli o wpisanie własnych propozycji. Na bazie ich propozycji MEC skonstruował pełniejszą listę i trafiła ona do badania na próbie 1,9 tys.  internautów.

56 proc. z nich stwierdziło, że zdarza im się wyszukiwać i oglądać w internecie stare programy telewizyjne – co ciekawe, najwięcej takich osób, bo aż 64 proc. pojawiło się w grupie 15-24-latków.  51 proc. badanych potwierdza z kolei, że są programy telewizyjne z przeszłości, za którymi tęsknią.

Gdyby istniała możliwość wznowienia bądź wyprodukowania nowych serii wybranych programów, 27 proc. spośród wszystkich badanych postawiłoby na „Milionerów”, ponad 20 proc. chciałoby powrotu „Zrób to sam”, 19 proc. – „Koła fortuny”, które osiągnęło niemal identyczny wynik co „Pieprz i Wanilia” wyprzedzające o zaledwie 1 punkt proc. „Sondę”.  

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wskazania widzów w ogromnym stopniu różnicuje wiek badanych. Wśród internautów przed 35 rokiem życia prym wiodą „Milionerzy”, jako program, którego powrót na antenę powitaliby z entuzjazmem.  Nawet w tej grupie obserwujemy jednak dużą popularność „Zrób to sam”, słynnego programu Adama Słodowego, który emitowany był od lat 50 do połowy lat 80, a więc jeszcze przed urodzeniem obecnych 15-24 latków. Triumfy święcą także powtarzani często w telewizji „Czterej pancerni i pies”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród starszych respondentów królują pozycje popularno-naukowe, przyrodnicze i podróżnicze, jak „Sonda”, „Pieprz i wanilia”, „Z kamerą wśród zwierząt”. Nieco mniej licznych, ale za to zagorzałych fanów ma wciąż „Wielka gra” – to ten program doczekał się największej liczby spontanicznych wskazań wśród e-widzów proszonych o wymienienie programów, których nowe odcinki/serie chcieliby zobaczyć w telewizji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Poprzez nasze badanie nie postulujemy, by nadawcy produkowali nowe serie programów z przeszłości. Chodziło nam raczej o zbadanie sentymentu wobec starych programów, czy ich prowadzących, który można wykorzystać choćby w kampaniach reklamowych – komentuje Anna Lubowska, regionalna szefowa MEC, przed laty związana z branżą TV –  Badanie wykazało, że wśród widzów pobrzmiewa tęsknota za telewizją z czasów przedkomercyjnych, mimo że – co wykazaliśmy w poprzednich badaniach – znakomita większość docenia zmiany, jakie zaszły w ofercie telewizyjnej w Polsce – dodaje.

Najnowsze badanie MEC pokazało, że to wśród widzów naziemnej telewizji więcej jest takich, którzy w telewizji chętnie zobaczyliby nowe edycje programów popularnonaukowych z przeszłości, jak Zrób to sam, Wielka Gra, czy Sonda. Wskazania widzów płatnej telewizji – tych z szeroką ofertą kanałów tematycznych (w tym – przyrodniczych, podróżniczych, czy dokumentalnych) nie widać aż takiego sentymentu wobec tych programów. 

Badanie zrealizowane w lipcu 2015 r., w dwóch etapach – na próbach blisko 2 tys. internautów w wieku 15+.