S – Social Media (Encyklopedia Marketingu)

S – Social Media (Encyklopedia Marketingu)
Czym są Social Media? Jaka jest ich definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
5 min czytania 2015-08-27

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Social Media

[Konrad Kobiela:] Social Media (z języka angielskiego: media społecznościowe) to portale internetowe, w których użytkownicy odpowiadają za tworzenie treści. Są one tylko narzędziem w ich rękach i to tworzący odpowiadają za to, jak są wykorzystywane, co się na nich pojawia i jak się rozwijają. W ten sposób oddolnie tworzy się proces budowania społeczności. Dzięki temu użytkownicy są bardziej zaangażowani w tego typu sieciach. To organicznie prowadzi do budowania społeczności zarówno ogólnych jak i specjalistycznych.

Na przestrzeni lat powstawało wiele portali społecznościowych. Kiedy dziś mówimy social media najczęściej myślimy o tych graczach:

  • Facebook – największy portal społecznościowy, który skupia się na agregacji realnych osób (użytkowników), relacjach z ich życia i budowaniu powiązań między nimi, dając im możliwość tworzenia list znajomych. Dodatkowo umożliwia społeczną selekcję treści, dzięki której użytkownik otrzymuje tylko dopasowany do swoich upodobań content bądź taki, którym dzielą się jego znajomi. Facebook to najprężniej działający portal, który ma swoje „specjalne miejsce” dla marek, czyli tzw. fanpage. Sporo inwestuje również w poprawę możliwości obsługi klienta za jego pośrednictwem, aby jeszcze bardziej przywiązywać marki do aktywności właśnie w nim.
  • Twitter – coraz bardziej popularny w naszym kraju, bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Portal daje możliwość publicznego przekazywania krótkich komunikatów wraz z materiałami multimedialnymi. Marki w tym portalu występują jak normalni użytkownicy.
  • YouTube – największy serwis z wideo w Internecie zbudował swój ekosystem i konsekwentnie małymi krokami detronizuje telewizję. W YT pojawiają się przypadkowe nagrania wideo, lecz coraz popularniejsze stają się tzw. formaty wideo, które są wykorzystywane i tworzone jako odcinki przez tzw. YouTuberów, czyli użytkowników tworzących i/lub utrzymujących się z działalności w „obrębie portalu”. Marki na YouTube działają dwutorowo: tworząc swoje materiały, bądź współtworząc je z YouTuberami.
  • Instagram – portal społecznościowy skupiający się na materiałach foto i wideo, gdzie słowa są tylko dodatkiem. Domyślnie konta użytkowników są publiczne dla wszystkich, podobnie jak zamieszczane na nich materiały. Marki działają na nich jak zwykli użytkownicy.
  • LinkedIn – to nic innego jak portal społecznościowy dla pracodawców i pracowników. Jest to portal profesjonalny skupiający się na kontaktowaniu jednych z drugimi. Dodatkowe funkcjonalności zbliżają go do Facebooka, nie mniej jednak genezą portalu jest rekrutacja i działania zbudowane wokół interaktywnego personal brandingu oraz e-employer brandingu w przypadku marek.
  • Fora – to miejsca w sieci, w których użytkownicy mogą wypowiadać się na konkretne specjalistyczne tematy i nie tylko. Najczęściej służą do wymieniania porad i doświadczeń, czy prowadzenia dyskusji.
  • Blogosfera – blogi to po prostu prywatne strony internetowe użytkowników, na których rozpisują się na konkretne tematy. Wokół autorów tworzą się społeczności, które mogą być wykorzystywane do monetyzacji przez marki podczas współpracy z samymi autorami.

Wymienione tutaj obszary social media to tylko kilka najpopularniejszych przykładów. Poniżej znajduje się link do pełnej i aktualnej mapy mediów społecznościowych na świecie. Ilość wymienionych stron czy aplikacji jest najlepszym potwierdzeniem jak dynamicznie zmienia się komunikacja nie tylko między ludźmi, ale również między firmami czy politykami i władzą wykonawczą. Zobacz tutaj.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zainspiruj się w offline:

  • Michał Sadowski, Rewolucja social media, Wydawnictwo Onepress
  • Anna Miotk, Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Wydawnictwo Onepress

Zainspiruj się on-line:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Odkryj ten temat szerzej na łamach NowegoMarketingu:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Postudiuj…

  • Podyplomowe Studia Social Media & Content Marketing, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, zobacz więcej
  • Podyplomowe Studia Nowe Media i Marketing Społecznościowy, Uniwersytet SWPS w Sopocie, poczytaj o szczegółach
  • Podyplomowe Studia Social Media – marketing w mediach społecznościowych, Uniwersytet SWPS w Warszawie, sprawdź informacje

 

Autor definicji:

Konrad Kobiela

Head of Social Media w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group. Pasjonat skutecznej komunikacji w mediach społecznościowych i budowania autentycznego zaangażowania wokół marki

 

[Marcin Kędziora:] Social media, a co to takiego ? To pytanie można usłyszeć w dalszym ciągu od bardzo wielu osób, pomimo tego, że swoją obecnością zaznaczają się one w rozmaitej ilości portali, które właśnie nimi są.

Internet, będący oknem na świat większości współczesnych ludzi, stwarza wiele możliwości. Jedną z nich jest bez wątpienia istnienie i działalność mediów społecznościowych.

W czasach rewolucyjnych zmian w niemal każdej dziedzinie życia, zachodzą one również w metodach komunikacji, w sposobach wybierania nowych produktów i szukania rynków zbytu (to tak bardziej dla firm).

Obecnie poziom rozwoju usług w wielu branżach jest na tyle silnie zinformatyzowany, że korzystanie z nich w pełni nie jest możliwe w przypadku braku dostępu do sieci internetowej. W związku z tym, większość populacji na świecie nie wyobraża sobie wykonywania codziennych czynności, takich, jak chociażby zakupy, transakcje bankowe czy wymiana korespondencji, bez urządzeń mobilnych.

Aktualnie większą uwagę przykuwają firmy, które stają się atrakcyjne dla konsumenta, nie z powodu wysokobudżetowych kampanii reklamowych w tradycyjnych mediach, ale ze względu na wysokojakościowy produkt, który oferują i który promują w niebanalny sposób, za pomocą ogólnie dostępnych kanałów przepływu informacji.

To wszystko sprawia, że przedsiębiorstwa coraz częściej wychodzą do klienta bezpośrednio, prowadząc z nim otwarty dialog. W czasach nasilonej konkurencji, najważniejsze jest jednak by stworzyć odbiorcy możliwość do odnalezienia się pośród firm o zbliżonym do naszego profilu działalności.

No dobrze, ale czym są social media?

Otóż określane są one w różny sposób, jako działania marketingowe mające na celu angażować członów poprzez komunikację na różnorakich portalach jak np. Facebook . Mówi się, że to kanały komunikacji, które umożliwiają interakcję, są nimi: blogi, grupy dyskusyjne, komunikatory itp. Wszystko to i jeszcze więcej można uznać za prawdę.

Przede wszystkim social media tworzą ludzie, którzy dzielą się treściami, które są wynikiem ich osobistej pracy albo zostały zapożyczone od innych. Pomagają im w tym wszelkiego rodzaju portale społecznościowe, które łączą osoby o podobnych zainteresowaniach i preferencjach, umożliwiając im komunikowanie się, wyrażanie opinii oraz nadawanie wartości danej treści przy wykorzystaniu portalowych mierników, którymi są np. lajki czy plusy. Praktycznie każdy portal, strona, gdzie zachodzi komunikacja obustronna, możemy określić jako kanał social media, ponieważ to właśnie komunikacja jest ideą social media. 

 

Autor definicji:

E - E-commerce (Encyklopedia Marketingu)

Marcin Kędziora

Z wykształcenia marketingowiec i dyplomowany strateg sprzedaży, zgłębiający z pasją tajniki social media. Pełen zapału do zabawy z programami graficznymi i odkrywania nowych technologii w służbie marketingu. Wprawiony w boju mówca, który z łatwością przenosi słowa na papier. Człowiek pełen humoru, z nastawieniem prokonsumenckim, miłością do motocykli i gotowania. Więcej o nim można dowiedzieć się na portalu LinkedIn.

[Żaneta Głuchowska:] Social media to inaczej media społecznościowe. Są nimi wszystkie kanały webowe i mobilne, które przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, pozwalają użytkownikom wyrażać swoją opinię, dzielić się wydarzeniami z życia, swoją twórczością i treściami z sieci, a także prowadzić konwersacje, natomiast firmom – realizować jednocześnie działania wizerunkowe, edukacyjne, informacyjne, promocyjne i z zakresu obsługi klienta.

Najważniejszymi zaletami mediów tego typu są: umożliwienie interakcji, której nie zapewniają media tradycyjne i ułatwienie każdemu użytkownikowi stania się twórcą lub współtwórcą danej treści.

Najczęściej wymienianymi wśród social mediów są serwisy internetowe (np. Facebook, Twitter, Google +, Pinterest, Instagram, YouTube, LinkedIn, GoldenLine itd.), jednak nie można również zapominać o całym środowisku blogosfery i vlogosfery, forach internetowych i wewnętrznych portalach społecznościowych, które kreują same marki (np. My Starbucks Idea).

Jeżeli przyjmiemy, że każdy z nas – bez względu na to, czy w mediach społecznościowych posiada swoje prywatne profile, czy też reprezentuje firmę – jest swego rodzaju marką, to prawdziwym wydaje się stwierdzenie, że social media zrewolucjonizowały komunikację na stopie marka-odbiorca, nadały jej miano nieograniczonej i tchnęły nowe życie w dialog między tymi podmiotami.

 

Autor definicji:

E - E-commerce (Encyklopedia Marketingu)

Żaneta Głuchowska

Z wykształcenia specjalistka do spraw komunikacji wizerunkowej i brandingowiec. Zawodowo i z powołania – marketingowiec i copywriter. Współpracuje m.in. z WhitePress i LeadBullet S.A. Z pasją angażuje się w każdą markę, dla której działa. W swojej pracy najbardziej ceni brak rutyny i możliwość ciągłego rozwoju. Przyjemność sprawia jej każda forma kontaktu z ludźmi. Współpracownicy mówią o niej „najbardziej uśmiechnięta mistrzyni mailowania i ciętej riposty”. Po godzinach chętnie gotuje, pisze i podróżuje na dwóch kółkach. Więcej na jej temat dowiedzieć można się na LinkedIn.