Big Data w handlu detalicznym – korzyści dla firm i klientów

Big Data w handlu detalicznym – korzyści dla firm i klientów

Większe zyski, lepsza organizacja pracy wszystkich filii czy zacieśnienie więzi z konsumentem to zaledwie kilka plusów używania narzędzi Big Data w handlu detalicznym. Coraz częściej odpowiednie gromadzenie i analiza danych stają się codzienną praktyką firm, które efektywnie prowadzą swój biznes.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Spójrzmy zatem, w jaki sposób wykorzystać analizę danych w działaniach marketingowych i sprzedażowych dla sklepów stacjonarnych.

POS w chmurze, czyli integracja danych z raportów kasowych z wielu sklepów

Zacznijmy od finalizacji transakcji i zastanówmy się, jak wiele cennych informacji dla zwiększenia efektywności sprzedaży możemy odczytać z raportów kasowych. POS w chmurze pozwala na gromadzenie danych o wielkości i wartości zakupów, liczbie klientów, markach wybieranych produktów czy najlepszych godzinach sprzedaży dla wszystkich filii. Informacje te pozwalają np. efektywniej ułożyć grafik czy zweryfikować liczbę zamawianego towaru, a więc zoptymalizować wydatki. Dostęp do aktualizowanych w czasie rzeczywistym danych ze wszystkich sklepów odbywa się za pomocą dowolnego urządzenia, co przyspiesza działanie firmy. Dodatkowo, raporty kasowe w połączeniu z zewnętrznymi źródłami danych (np. aktualne warunki pogodowe) mogą pomóc w odkryciu trendów sprzedażowych, a przez to wpłynąć na wzrost zysków. Analiza zachowań klientów oferuje możliwość stworzenia skrojonej na miarę ich potrzeb oferty, co jest podstawą marketingu relacji. 

Wykorzystanie danych online w sklepie stacjonarnym

Brichbox to marka kosmetyczna, która spełnia marzenia o zakupach w sklepie stacjonarnym dopasowanym do każdego klienta. Firma jest fenomenalnym przykładem wykorzystywania danych zdobytych online w tradycyjnym sklepie. Dzięki zapisanym informacjom o kolorach włosów, odcieniach skóry i preferowanych stylach klientów, każda osoba odwiedzająca sklep stacjonarny dostaje tak samo spersonalizowana ofertę, jak w sklepie online. Brichbox robi to za pomocą rozmieszczonych w całym sklepie iPadów oraz dużego ekranu dotykowego nazwanego „Product Matchmaker”. Marka chce wcielić się w rolę przyjaciela, który doradza znajomemu, kierując się wyłącznie jego dobrem. Firma za pomocną kamer i czujników ciepła monitoruje zachowania klientów i sprawdza, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a jakie w rzeczywistości są najczęściej kupowane. Gromadzi te informacje, zestawia je z danymi z e-sklepu i na ich podstawie stale personalizuje oferty.

Interaktywne wystawy sposobem na poznanie odbiorcy

Interaktywne wystawy to sposób na zdobycie uwagi przechodniów, który zarazem pozwala na zgromadzenie informacji o potencjalnych klientach nawet wtedy, gdy nie decydują się na wejście do sklepu. W ramach kampanii wprowadzającej nową linię odzieży dla kobiet, 15 witryn w Harrods wyposażono w technologie NFC i QR kody. Za ich pomocą klient łączył się z dedykowaną stroną kampanii i uzyskiwał dostęp do ekskluzywnych treści. Otrzymywał również mapkę wskazującą drogę do kolekcji w sklepie. Co więcej, mógł przeglądać i kupować ubrania nawet wtedy, gdy sklep był zamknięty. Marka posiadała bieżący wgląd do wyników kampanii, więc w razie potrzeby mogła optymalizować działania. Zastosowane rozwiązania Big Data umożliwiły gromadzenie danych o liczbie interakcji z wystawą, procencie zainteresowanych, którzy zdecydowali się na zakup, najpopularniejszych kanałach społecznościowych czy godzinach największej aktywności grupy docelowej.

Beacony – odpowiednie oferty w odpowiednim czasie

Jestem pewien, że w większości nie jesteśmy przychylni reklamom, które docierają do nas w niewłaściwym momencie czy zawierają niedopasowany przekaz. Jeżeli jednak oferta specjalna pojawia się w odpowiednim miejscu i czasie, a jej zawartość odpowiada naszym potrzebom, sytuacja się zmienia. Taki spersonalizowany przekaz, na widok którego użytkownik się uśmiecha, ułatwiają beacony – mini czujniki umożliwiające analizę zachowań klientów w czasie rzeczywistym i wysyłanie do nich odpowiednich komunikatów. Z omawianego sposobu na zacieśnienie więzi z klientami skorzystał m.in. McDonald, wykorzystując aplikację lojalnościową Shopping Gene. Zaraz po wejściu do lokalu klient dostawał na telefon powiadomienie o specjalnej ofercie i pobierał bon. Dzięki beaconom marka mogła w czasie rzeczywistym sprawdzać skuteczność kampanii, ponieważ miała wgląd w liczbę wykorzystanych kuponów. Co więcej, zbierała również inne informacje, np. o użytkownikach aplikacji, dzięki czemu pozyskała dane pozwalające na lepsze targetowanie przyszłych kampanii. 

Wykorzystaj możliwości e-sklepu w salonie stacjonarnym

Snucie się między sklepowymi alejkami, a później przesuwanie wieszaków w poszukiwaniu odpowiedniego rozmiaru ubrania może być wkrótce przeszłością. W salonie Rebecca Minkoff, wykorzystującym możliwości Big Data, interaktywne lustra zręcznie łączą prostotę wyboru i dopasowania ubrań z e-sklepu z możliwością przymiarki i obejrzenia rzeczy w sklepie stacjonarnym. Przeglądanie towaru w takim salonie przypomina oglądnie e-sklepu na telefonie lub tablecie. Z tą różnicą, że ubrania wybiera się na sterowanych dotykowo interaktywnych lustrach. Klient po podaniu numeru telefonu, może zamówić drinka i w oczekiwaniu na skompletowanie rzeczy oglądać pozostałe elementy oferty. W kabinie dopasuje odpowiedni do stylizacji rodzaj światła, a jeśli będzie miał ochotę, za zakupy zapłaci w ciągu kilku sekund online. Sklep dzięki wyposażeniu w „magiczne lustra”, sygnalizatory, technologię RFID, interaktywne wyświetlacze gromadzi informacje o zachowaniach klientów, które następnie wykorzystuje w polepszaniu user experience.

Jak widać na opisanych przykładach, wykorzystanie mechanizmów Big Data przenosi na zupełnie inny poziom sposób interakcji miedzy firmą a klientem. Okazuje się, że im więcej uwagi poświęcisz na odpowiednią ekspozycję produktu, dostosowaną do oczekiwań danego klienta, w oparciu o analizę danych, tym bardziej zwiększysz szansę na udaną transakcję. Siła efektywnej sprzedaży tkwi dzisiaj w personalizacji obsługi klienta, który doskonale wie, czego chce, a rola firmy polega na spełnieniu jego oczekiwań. W tym zakresie niezastąpione są narzędzia Big Data.

 

Edward Mężyk

CEO Datarino Edward Mężyk zajmuje stanowisko CEO w Datarino – firmie specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu narzędzi do gromadzenia, integrowania, optymalizowania oraz analizowania danych. Big Data Ekspert – swoje doświadczenie zdobywał jako Koordynator Projektów IT w Departamencie Badań w NK.pl. Zbudował zespół profesjonalnych Data Scientist, którzy stworzyli jedną z pierwszych i największych hurtowni danych w Polsce (a może i w Europie). Prelegent na licznych konferencjach związanych z tematyką Big Data i nowymi technologiami.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij