Najlepsze praktyki przy prowadzeniu kampanii w Google AdWords

Najlepsze praktyki przy prowadzeniu kampanii w Google AdWords
Kampanie AdWords uważane są za jedne z najskuteczniejszych form promocji firmy w Internecie. Jednakże bardzo często prowadzone przez reklamodawców działania nie przynoszą zamierzonych efektów. Najważniejszym elementem każdej kampanii jest zdefiniowanie jej celu.
O autorze
3 min czytania 2015-11-23

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Aby przeprowadzić efektywną kampanię, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych czynności, które mogą poprawić jej skuteczność. 

Rozdzielenie typów kampanii

Jedną z najważniejszych zasad jest rozdzielenie typów kampanii. Należy stworzyć dwie osobne kampanie, przy równoczesnym prowadzeniu działań: w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. Wiele osób wybierając kampanię w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową nieświadomie popełnia podstawowy błąd, który przekłada się na skuteczność kampanii. Tworząc dwie osobne kampanie, mamy więcej możliwości ich optymalizacji oraz efektywnego zarządzania budżetem. Dodatkowo wyniki jednej kampanii nie przysłaniają nam wyników drugiej, biorąc pod uwagę przykładowo fakt, że CTR-y w sieci wyszukiwania są znacznie wyższe niż w sieci reklamowej. 

Pogrupowanie słów kluczowych

Wszystkie słowa kluczowe, powinny być jak najdokładniej podzielone według kategorii produktów na osobne grupy reklam. Przykładowo sklep meblowy powinien stworzyć oddzielne grupy reklam, np.: krzesła, łóżka, biurka i podzielić w ten sposób cały swój asortyment. Jest to bardzo ważne działanie ponieważ po pierwsze, można wtedy kierować do określonej kategorii produktów, po drugie każda grupa reklam powinna mieć osobne teksty reklamowe zawierające słowa kluczowe, na które jest wyświetlana. Gdy tekst reklamy odpowiada frazie wpisanej przez użytkownika, wówczas ten fragment tekstu wyświetla się jako pogrubiony, co daje odbiorcy świadomość, że być może znalazł to czego szukał.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dodanie wykluczających słów kluczowych

Bardzo często reklamodawcy zapominają o jednej z najważniejszych praktyk, jak dodanie wykluczających słów kluczowych (pomijając użycie w kampanii dopasowania ścisłego). Ważne jest stworzenie listy słów, na które firma nie chce być wyświetlana, przykładowo: zły, najgorszy, bezpłatny, za darmo, forum (oczywiście jeśli nie chcemy promować się na te frazy) i przypisanie jej na poziomie grupy reklam bądź na poziomie całej kampanii. Dodanie odpowiednich wykluczających słów kluczowych spowoduje wyświetlanie reklam tylko osobom, które rzeczywiście są zainteresowane ofertą firmy, co przyczyni się do zwiększenia współczynnika klikalności oraz obniżenia kosztu kliknięcia.

Wybranie odpowiedniego typu dopasowania oraz dobór słów kluczowych

Wybór typu dopasowania słów kluczowych umożliwia kontrolowanie, na które wyszukiwania wyświetlane będą reklamy. Jeśli naszym celem jest “wyświetlanie” się dużej ilość zapytań to odpowiednie będzie “dopasowanie przybliżone”. Jednakże jeśli zależy nam na tym by dotrzeć do określonej, wąskiej grupy klientów lepiej sprawdzi się “dopasowanie ścisłe”. Dopasowanie przybliżone powoduje, że reklamy wyświetlane są w mało precyzyjny sposób – na frazy powiązane ze słowem kluczowym, jego synonimami, odmianami oraz w przypadku błędnej pisowni. Przy wyborze tego typu dopasowania należy liczyć się ze sporą liczbą mało wartościowych zapytań, które nie będą zgodne z celem kampanii. Tworząc listę słów kluczowych, trzeba pamiętać o tym, że im bardziej ogólne jest słowo kluczowe, tym większa jest konkurencja, a niedokładnie dobrana fraza sprawi, że reklamy wyświetlane będą osobom, które niekoniecznie zainteresowane są ofertą firmy. Taka sytuacja sprawi, że współczynnik CTR będzie o wiele niższy, niż w przypadku precyzyjnego dobrania słów kluczowych, a koszt kliknięcia będzie znacznie wyższy. Dobierając słowa kluczowe, warto pamiętać o „Zasadzie Długiego Ogona” (ang. The long tail), czyli dobieraniu mało popularnych, niszowych słów kluczowych, dzięki którym dotrzemy do użytkowników, którzy mają jasno określony cel i poszukują określonego produktu. Zasada ta działa także w przypadku tworzenia słów kluczowych składających się z dużej ilości fraz idealnie odzwierciedlających poszukiwany przez klientów towar lub usługę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dodanie wielu treści reklam

Każda z grup reklam powinna posiadać kilka różnych tekstów reklamowych. Im więcej różnorodnych treści reklam tym lepiej. Tworząc tylko jedną reklamę, wykluczamy możliwość optymalizacji kreacji i pozostawienia tych, na które użytkownicy najlepiej reagują. Istnieje bardzo wiele czynników, które mają wpływ na atrakcyjność reklam i ich klikalność przez odbiorców, dlatego zmieniając chociażby kolejność słów w treści, możemy zauważyć znaczną różnicę w wynikach. Warto również skorzystać z funkcji wstawiania słowa kluczowego, która umożliwia dynamiczne wstawianie do nagłówka reklamy słowa kluczowego wpisywanego przez użytkownika. Wybór tej opcji pozwala zwiększyć współczynnik klikalności, ponieważ odbiorcy w treści reklamy wyświetlana jest fraza, której w danym momencie poszukiwał. Wszystkie teksty reklamowe powinny posiadać także zwrot Call to action, który zachęci użytkowników do działania. Przykładowo w zależności od promowanego typu usługi bądź produktu warto dodać do treści reklamy takie zwroty jak: „zobacz”, „sprawdź”, „kup teraz” czy „zadzwoń”. Należy jednak przy tym pamiętać, że takie zwroty jak: ”kliknij tutaj”, ”najlepszy”, ”lepszy niż…” podobnie jak używanie drukowanych liter lub wstawienie wykrzyknika w nagłówku są przez Google AdWords zakazane.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dodanie rozszerzeń

Bardzo często przy tworzeniu reklamy pomija się wybór odpowiednich rozszerzeń. Warto pamiętać, że umożliwiają one zamieszczenie dodatkowych informacji o firmie bądź reklamowanej usłudze. W zależności od typu promowanej usługi bądź produktu, należy wybrać odpowiedni typ rozszerzenia. Dzięki zastosowaniu tej opcji reklamy będą miały większą powierzchnię, co sprawi, że będą lepiej widoczne dla użytkowników. Powoduje to także, że takie reklamy częściej są wyświetlane u góry strony, nad wynikami wyszukiwania a nie po prawej stronie. Dodając rozszerzenia, mamy większą szansę na uzyskanie wyższej pozycji, gdyż jeśli dwie konkurujące między sobą reklamy mają ten sam wynik jakości oraz identyczną stawkę, wyświetlana wyżej będzie ta kreacja, w której według Google dodane rozszerzenia przyczyniają się do poprawy skuteczności reklamy. Poszerzając treść reklamy o odpowiednie rozszerzenie, przyczyniamy się do zwiększenia współczynnika klikalności, a co za tym idzie podwyższenia szans pozyskania potencjalnych klientów.

Istnieje wiele odmiennych strategii prowadzenia kampanii w Google AdWords i różnych sposobów na poprawę efektywności generowanych działań. Najważniejszą zasadą jest stałe monitorowanie postępów kampanii, optymalizacja oraz ciągłe eksperymentowanie poprzez wprowadzanie zmian, które mogą okazać się kluczowe do osiągnięcia założonego celu.