Ruszyła II odsłona kampanii Reumatyzm Ma Młodą Twarz

Zwykle ta choroba kojarzy się z ludźmi starszymi. Jest inaczej. Wbrew powszechnej opinii zapalne choroby reumatyczne nie pytają o wiek i atakują coraz młodszych ludzi.
O autorze
3 min czytania 2015-12-02

Późno wykryte, nieleczone mogą prowadzić do niepełnosprawności w ciągu kilku lat. Ruszyła II odsłona kampanii Reumatyzm Ma Młodą Twarz, której celem jest przełamywanie stereotypów i zwiększenie świadomości społecznej na temat zapalnych chorób reumatycznych oraz zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się cierpiący na takie schorzenia. Organizatorem kampanii jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Młodych z Zapalnymi Chorobami Tkanki Łącznej „3majmy się razem”.

Reumatyzm – może dotyczyć każdego

Pod hasłem „reumatyzm” kryje się ok 200 chorób, które dotykają ludzi bez względu na wiek, płeć czy rasę. Ocenia się, że cierpi na nie ponad dziewięć milionów Polaków – statystycznie, co czwarty. Takie choroby jak reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), toczeń rumieniowaty układowy, młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów (MIZS) czy zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK) dotykają najczęściej osób młodych, wieku 30 – 50 lat. W ciągu kilku lat mogą doprowadzić chorych do niepełnosprawności. Coraz częściej atakują jednak dzieci, a czasem nawet niemowlęta.

Na schorzenia stawów o podłożu zapalnym choruje według różnych szacunków od 300 do 500 tysięcy osób w Polsce. Niestety, dokładna przyczyna tych chorób nie jest znana. Udowodniono jedynie, że wszystkie wiążą się z zaburzeniami funkcjonowania układu odpornościowego. Są to schorzenia nieuleczalne, z którymi trzeba walczyć, dbając o jak najlepszą jakość życia młodych chorych. Dlatego tak ważne jest postawienie jak najszybciej prawidłowej diagnozy.

„W XXI wieku musimy zmienić nasz stosunek do tych chorób oraz do zasad współpracy z chorymi. Najważniejsze to wczesne rozpoznanie. To tym ważniejsze, że zmieniły się kryteria, które pozwalają chorobę szybciej rozpoznać, a nowoczesne terapie zastosowane odpowiednio wcześnie pozwalają zatrzymać chorobę zanim dojdzie do uszkodzeń narządu ruchu i kalectwa. Współpraca z chorym to przekonanie, że sukces jest możliwy, że z chorobą nie wolno się „zaprzyjaźnić”. Wspólnie podejmujemy walkę by osiągnąć cel, którym jest remisja czyli zatrzymanie choroby” – mówi dr Maria Maria Rell-Bakalarska, która została ekspertem kampanii.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mariusz, Zbyszek i Kuba – bohaterowie drugiej edycji

W I edycji kampanii wzięły udział młode kobiety, które cierpią na te nieuleczalne i nadal nie do końca poznane schorzenia. Bohaterami II odsłony kampanii są młodzi mężczyźni: Mariusz, Zbyszek i Kuba, którzy dzielą się swoimi przeżyciami i emocjami, które towarzyszą diagnozie i samej chorobie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Ból i zagrożenie nim towarzyszył mi przez cały czas. W plecaku zawsze musiałem mieć pigułki. Jestem jednym z tych pacjentów z ZZSK, którym nigdy nie udało się czuć na tyle dobrze, żeby nie brać leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych (do czasu tzw. leków biologicznych). Miałem jednak okresy, kiedy choroba była na tyle utajona, że pozostawała długo niemal niewidoczna. Skończyłem studia, pracuję jako psycholog i staram się, co trudne w natłoku obowiązków, pisać doktorat z psychologii humoru i kreatywności. Choroba próbuje jednak znaleźć metodę, żeby się do mnie dobrać” – opowiada Kuba Górecki, który choruje od wczesnego dzieciństwa.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pokażmy, że reumatyzm ma młodą twarz

W tej edycji każdy z nas może dołączyć do akcji i pokazać swoje poparcie dla osób chorych reumatycznie. Wystarczy wejść na stronę kampanii www.reumatyzmmamlodatwarz.pl i dodać swoje zdjęcie – w ten sposób razem możemy przełamać stereotypy i budować świadomość społeczną na temat chorób reumatycznych i konsekwencji z jakimi się wiążą. 

Za koncepcję II edycji kampanii, stworzenie filmów oraz strony www odpowiada agencja GoldenSubmarine.


 

***

O kampanii

Organizatorem ogólnopolskiej kampanii Reumatyzm Ma Młodą Twarz – zwiększającej świadomość na temat chorób reumatycznych i konsekwencji z nimi związanych – jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Młodych z Zapalnymi Chorobami Tkanki Łącznej „3majmy się razem”. Patronat nad kampanią objął  prof. dr hab. n. med. Witold Tłustochowicz, Konsultant Krajowy w dziedzinie reumatologii oraz Polskie Towarzystwo Reumatologiczne. Kampanię wspiera także Wojewódzki Konsultant w dziedzinie reumatologii – prof. nadzw. dr hab. Marzena Olesińska oraz dr Maria Maria Rell-Bakalarska, a także lekarze specjaliści i psycholog. Parterami kampanii są: AbbVie Polska, Roche i UCB.

***

O „3majmy się razem”

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Młodych z Zapalnymi Chorobami Tkanki Łącznej „3majmy się razem” zostało założone w 2008 roku przez osoby, które zachorowały w dzieciństwie lub młodości, a teraz, jako osoby dorosłe, chcą aktywnie wspierać chorych reumatycznie: dzieci, młodzież, młodych dorosłych oraz ich rodziny. Celem Stowarzyszenia jest pomoc chorym w adaptacji do nowej, niełatwej sytuacji związanej z chorobą oraz ich aktywne wsparcie w powrocie m.in. do samodzielności, założenia rodziny i aktywizacji zawodowej, a także integracja środowisk związanych z chorobami reumatycznymi i edukacja społeczna na ich temat. Działalność Stowarzyszenia opiera się głównie na wolontaryjnej pracy jego członków