Tych błędów powinieneś unikać w świątecznych kampaniach e-mail marketingowych

Ostatnie miesiące roku są jednym z najgorętszych okresów zakupowych –zarówno dla konsumentów, jak i samej branży e-commerce. Jak wynika z badania GfK, zrealizowanego na zlecenie PayPal, obecnie 81,6% polskich internautów kupuje prezenty świąteczne online, a 74,6% używa w tym celu urządzeń mobilnych.
O autorze
3 min czytania 2015-12-15

E-mail marketing jest jednym z głównych kanałów komunikacji pomiędzy sklepami internetowymi a konsumentami. Poniżej znajdziecie przykłady błędów, których powinni unikać marketerzy, aby okres Bożego Narodzenia przyniósł ich firmom oczekiwane rezultaty, a realizowane przez nich kampanie e-mail marketingowe działały tak sprawnie, jak warsztat Świętego Mikołaja.

Czasem łatwiej wyciągnąć portfel, niż wnioski…

… powiedział kiedyś polski scenarzysta Jacek Wejroch. Dziś nierzadko zapominamy o tym, by spojrzeć za siebie. Planujemy kampanię, budżet i tyle. A przecież skuteczne działania sprzedażowe oparte są na analizie działań poprzednich. Marketerzy powinni więc ocenić, które newslettery – wysyłane w poprzednich kampaniach świątecznych – wywołały największy odsetek OR, CTR oraz najbardziej przełożyły się na sprzedaż.

Należy odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie tytuły newslettera najbardziej zachęciły odbiorców do otwierania wiadomości? Które z zamieszczonych ofert okazały się prawdziwymi bestsellerami dla konkretnych grup docelowych? Czy były konkretne dni, w których sprzedaż znacznie wzrosła w stosunku do pozostałych? Czy któreś z działań były nieudane i powinno się ich uniknąć w bieżącym roku?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niewykorzystany potencjał

Ostatnie miesiące roku są zazwyczaj okresem wzmożonego ruchu na stronach internetowych e-sklepów. Brak wykorzystania tego potencjału do rozbudowy bazy subskrybentów jest więc wielkim błędem. Tym bardziej, że to doskonała okazja, aby na bieżąco informować konsumentów o świątecznych ofertach, a w przyszłości nadal móc utrzymywać z nimi kontakt. Aby ułatwić użytkownikom subskrypcję newslettera, formularz zapisu powinien być dostępny na każdej podstronie sklepu. Nie należy też zapominać o wdrożeniu automatycznej kampanii powitalnej – w ten sposób pozostaniesz z subskrybentami w stałym kontakcie i wprowadzisz ich w proces zakupowy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Świąteczne „opakowanie” newslettera

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przekonujące newslettery oparte są na kreatywnych szablonach, wizualnie dostosowanych do konkretnych okazji. Okres Bożego Narodzenia to czas silnie nacechowany pozytywnymi emocjami. Wszystko wokół jest holly, jolly and bright – taki też powinien być layout świątecznego newslettera. Raz zaprojektowany, może służyć jako baza dla wszystkich mailingów, wysyłanych w tym okresie. Warto uwzględnić w nim takie elementy, jak lista życzeń, świąteczne bestsellery czy countdown, odliczający czas do świąt.

Pamiętaj, że przedświąteczny czas jest dla wszystkich bardzo intensywny. Konsumenci są zazwyczaj w ruchu, poszukując najlepszych prezentów dla swoich bliskich. Istotną kwestią jest więc dostosowanie szablonu newslettera do urządzeń mobilnych. Nie zapomnij też o wstępnych testach dostarczalności oraz wyświetlania się wiadomości na różnych urządzeniach końcowych – w tak wzmożonym okresie sprzedażowym nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek błędy czy problemy z odczytaniem e-maili.

Wyróżnij się z tłumu

Kluczowymi elementami udanej kampanii świątecznej są: personalizacja, pozytywne emocje i humor. Tytuł newslettera powinien nawiązywać do jego treści – to oczywiste. Nie należy jednak zapominać, że w skrzynce odbiorczej znajdzie się wiele e-maili z popularnym sformułowaniem „Wesołych Świąt” czy „Świąteczne rabaty” w tytule. Marketerzy powinni więc zadbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji – na plus zadziała odwaga i poczucie humoru, dzięki którym łatwiej uzyskać element zaskoczenia, tak istotny w przyciągnięciu uwagi subskrybentów. Szczególny efekt można także osiągnąć przez zastosowanie emocji.

Nie marnuj okazji

Święta dla branży e-commerce zaczynają się już z końcem listopada. Marketerzy powinni więc wykorzystać takie okazje, jak: Czarny Piątek, Cyber Monday, Dzień Darmowej Dostawy, czy Dzień św. Mikołaja i zasygnalizować swoim subskrybentom, że to najwyższy czas, aby pomyśleli o zakupie prezentów dla bliskich.

Poniżej przykład newslettera wysłanego z okazji Black Friday. Wyróżnia się na tle innych, wysłanych w tym czasie tym, że nawiązuje bezpośrednio do Świąt Bożego Narodzenia.

Pieniądze to nie wszystko

Szczególnie w okresie Bożego Narodzenia, konsument poszukuje najlepszych pomysłów na idealne prezenty. Zasypywany setkami ofert, musi dokonać wyboru. Co więc zrobić, aby kupił prezent właśnie w Twoim sklepie? Konsumenci, poza atrakcyjnymi cenowo ofertami, oczekują też zapewnienia, że zamówione przez nich prezenty dotrą do nich na czas, a także, w przypadku jakichkolwiek pytań czy wątpliwości, będą mogli liczyć na szybki kontakt z pracownikami sklepu. Warto więc zamieścić w newsletterze informacje o sposobach i terminach dostawy, maksymalnym dniu na złożenie zamówienia z gwarancją dostawy przed świętami, bezpośredni kontakt do opiekuna klienta, a w przypadku możliwości odbioru osobistego – adres najbliższego sklepu stacjonarnego.

Warto również wdrożyć automatyczne e-maile transakcyjne, które będą na bieżąco informować klienta, na jakim etapie jest złożone przez niego zamówienie. Zadbaj o to, aby odbiorcy mieli pewność, że zakupy w Twoim sklepie są łatwe, szybkie, wygodne i bezpieczne.

Poniżej przykład newslettera Columbia, w którym zawarto informację o sugerowanym terminie złożenia zamówienia.

Życzymy efektywnych kampanii e-mail marketingowych i jak największego zwrotu z inwestycji!


Anita Wata
Key Account Consultant optivo GmbH/ Sp. z o.o

Z branżą e-mail marketingową związana od 2012 roku. W optivo odpowiedzialna głównie za rozwój klientów oraz consulting, a także działania marketingowe i PR. Największą satysfakcję sprawiają jej klienci, którzy w pełni wykorzystują potencjał e-mail marketingu i z sukcesem optymalizują swoje działania.