Vít Endler (Netretail): Wyzwaniem jest, by wytrwać w swojej decyzji i pomimo przeciwności nie rezygnować z wybranego celu biznesowego

Vít Endler (Netretail): Wyzwaniem jest, by wytrwać w swojej decyzji i pomimo przeciwności nie rezygnować z wybranego celu biznesowego
Osobą, która tym razem zmierzyła się z Marketingową 11 jest Vít Endler, General Manager, Netretail Holding Group.
O autorze
4 min czytania 2016-06-06

1. W marketingu najważniejsze jest…

Uważam, że marketing nie może być zamknięty w jednym małym dziale, a jego działaniami i wskazówkami powinna żyć cała firma. To nie jest tylko reklama, którą wyemituje się przez kilka miesięcy i będzie działać. Jeśli na serio podchodzimy do marketingu, firma powinna być kierowana według jego zasad. Ważna jest synergia i odpowiednio dopasowane działania. Liczy się też umiejętność łączenia, zarówno nowinek technologicznych jak i analiz, badań, wyciąganie wniosków, by docelowo przynieść zamierzony efekt i sukces. Nadal ważny jest produkt, cena, miejsce, ale coraz ważniejsza jest komunikacja i doświadczenia zakupowe Klienta. Oczywiście mierzalność wyników i skuteczność.

2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…

Zawsze jest tak, że jedne kampanie są lepsze od innych, mają oryginalne wyróżniki, czy naprawdę dobre wskaźniki. Z każdą kolejną podnoszona jest wyżej poprzeczka. Dla mnie osobiście to uruchomienie galerii handlowej online Internet Mall Polska oraz poszerzenie działalności firmy na następne rynki Europy, po Czechach doszła Słowacja i Węgry. 2012 to także kolejny z przełomów, kiedy to spółka Netretail Holding, lider na rynku e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej i właściciel sieci e-sklepów MALL (w tym i MALL.PL), stał się częścią Grupy MIH Allegro, która jest udziałowcem w ponad 100 firmach europejskich skupiających się na biznesie w Internecie. Mam nadzieję, że kolejne nasze projekty, jak chociażby Program Lojalnościowy Mall Plus czy unikalna na polskim rynku usługa gwarantowanej terminowej dostawy z opcją zwrotu 50 zł dla każdego klienta, do którego przesyłka nie trafi na czas, będą także tymi, które dodadzą nam skrzydeł, a przede wszystkim przełożą się na efekty i jeszcze większą lojalność Klienta.

3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć…

Wiele za mną i jeszcze wiele przede mną. Myślę, że to trzymanie się wytyczonej drogi, założeń strategicznych, czasem wbrew działaniom konkurencji lub pod prąd w branży. Czasem ryzykowne jest podejmowanie decyzji, że firma nie będzie działać inaczej niż wszystkie jej podobne na rynku, kiedy nie ma się pewności, że ma się rację i to słuszna decyzja. To jest wyzwanie, by wytrwać w swojej decyzji i pomimo przeciwności nie rezygnować z wybranego celu biznesowego. Najważniejsze to nie zniechęcać się przy pierwszej porażce. Na szczęście wyzwania są różne, zarówno te stricte marketingowe, sprzedażowe, jak i te z dziedziny zarządzania.

4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…

To akurat proste pytanie. 🙂 Może nie będę bardzo oryginalny, ale to Mall.pl, który ma obecnie już w swojej ofercie ponad 90 tys. produktów z 16 różnych kategorii.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

5. Kampania, której twórcom mógłbym zazdrościć, to…

Muszę przyznać, że zazdroszczę naszej konkurencji claimu „U nas najdroższy jest Klient”. Byli pierwsi, więc mała „zazdrość” jest, ale cieszę się też, że podobnie jak konkurencja stawiamy Klienta na pierwszym miejscu.

6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…

To jest ciekawe pytanie. Chyba każdego, kto prowadzi biznes interesują nowe trendy w marketingu, jak chociażby retargeting, QR kody, media społecznościowe, czy wszelkie inne. Bardzo ciekawe są technologie mobilne i pojawienie się marki w miejscu i czasie, w którym chce klient. Problem w tym, że nawet najnowsze trendy w marketingu nie pomogą naszym biznesom, jeśli brakuje w nich wyjątkowej obsługi klienta, prawdziwych, pozytywnych emocji w trakcie zakupów, czy innych wartość dodanych. Marketingiem od lat rządzą te same prawa. 5P to znaczy Product, Place, Promotion, Price i People z naciskiem na to ostatnie P jako najważniejsze. Nie musimy aż tak bardzo kierować się najnowszymi trendami, ale po prostu prowadzić działania marketingowe z pasją, przekonaniem, wyjątkową energią i zaangażowaniem całej firmy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…

To te nachalne, nieprzemyślane, źle zaplanowane. Ale także gloryfikacja nowoczesnych technologii, które obiecują, że rzekomo zrobią wszystko za nas. Niestety w biznesie na sukces trzeba sobie zapracować i nie ma tak, że wystarczy innowacja w działaniach marketingowych, by wygrać.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…

Maksymalne zainteresowanie agencji naszą firmą, focus na niej i proaktywna postawa ludzi, z którymi współpracujemy. Nie wystarczy kilka spotkań od czasu do czasu, najlepiej byłoby, by agencja stała się częścią zespołu przynajmniej na jakiś czas, by w pełni zrozumieć wartości naszej marki. Ważna jest dla mnie otwarta współpraca, nastawienie na wspólne cele i skuteczność działań.

9. Swoje inspiracje czerpię z…

Ze świata wokoło mnie, z natury, rozmowy z ludźmi i podróży po świecie. Tak naprawdę jest wokół nas mnóstwo inspiracji, wystarcz się rozejrzeć. 🙂 Czerpię je również z doświadczenia zawodowego i choćby faktu, że mam możliwość zarządzania firmą na kilku europejskich rynkach.

10. Moja kampania marzeń…

Z reguły skutecznie wyznaczam cele i realizuję przyjęte założenia biznesowe, które prowadzą do ciągłego doskonalenia jakości. Marzy mi się kampania, po której ludzie nie będą myśleli, że była kampanią, czy czystą reklamą, ale na jej podstawie pokochają naszą firmę i zakupy w niej będą się kojarzyły im z przyjemnością. Chcę już na lata przekonać Polaków, że warto robić zakupy online i warto je robić z solidną marką, jaką jest Mall.pl.

11. Zajmuję się marketingiem, dlatego że…

Z racji tego, że marketing jest nieodzowną częścią biznesu, nie mogę nie mieć z nim do czynienia. Prawdą jest, że w obecnych czasach wyprodukowanie produktu czy wymyślenie usługi to nie jest wcale trudna sprawa, ale sztuką jest dobrze go sprzedać i mieć lojalnych Klientów przez lata. Uczestniczę bardzo aktywnie w procesie podejmowania decyzji marketingowych i zależy mi, by był on na jak najwyższym poziomie, gdyż po jego działaniach poznamy sukces firmy. Angażowanie się w marketing pozwala mi sprawdzać efekty działań z przyjętymi celami i założeniami, a przy okazji sprawdzać moje decyzje i stawiać czoła nowym wyzwaniom.

 

Vít Endler
General Manager, Netretail Holding Group

Vit Endler rozpoczął swoją karierę w Copy General, gdzie spędził 13 lat. Po przeprowadzce do Polski, wprowadził on firmę na krajowy rynek i objął stanowisko Dyrektora sprzedaży i marketingu. W 2010 r. Vit dołączył do MALL.PL jako Country Manager Poland. W 3,5 roku rozwinął firmę z 8 pracownikami i 10 zleceniami dziennie w jeden z czołowych i najszybciej rozwijających się sklepów e-commerce, zatrudniającym 160 pracowników i osiągającym obrót w wysokości 50 milinów euro. Od kwietnia 2014 r. Vit odpowiedzialny był za całość zagranicznych operacji w Netretail, a od sierpnia tego samego roku przejął odpowiedzialność za całokształt działalności firmy.