Findability – jak łatwo zostać znalezionym? (Cz. 1)

Findability – jak łatwo zostać znalezionym? (Cz. 1)
Findablity w marketingu internetowym to nic innego jak zdolność do znalezienia interesującej informacji, produktu lub usługi w każdym momencie, w którym jest taka potrzeba.
O autorze
6 min czytania 2017-01-18

Odnosząc się do stron internetowych pojęcie to rozumiane jest jako atrakcyjność, dostępność, wiarygodność i użyteczność. Klienci coraz częściej nie mogą znaleźć tego czego szukają – jest to duży problem, który cały czas się pogłębia wraz ze wzrostem konkurencji.

Mogłoby się wydawać, że za tym aby strona była widoczna w naturalnych wynikach wyszukiwania odpowiedzialne jest przede wszystkim SEO. Owszem, działania związane z tą dziedziną powinny poprawiać widoczność w wynikach przeglądarek, a co za tym idzie powodować wzrost konwersji na stronie. Jednakże jest to dopiero wierzchołek góry lodowej. To czy użytkownik zostanie zależy od wielu innych czynników takich jak między innymi wygląd witryny, jej wiarygodność, jakość i struktura informacji, wartości merytoryczne oraz atrakcyjność. W takim razie łatwo można wywnioskować, że findability jest złożonym pojęciem. Z jeden strony użytkownikowi musi zostać pokazana strona związana z wyszukiwaniem, ale z drugiej nie gwarantuje to sukcesu, ponieważ bardzo szybko może z niej wyjść. Na przykład jeśli tylko uzna, że strona zbyt długo się ładuje. Findablity łączy w sobie wiele czynników, które są wzajemne zależnie.

Kluczem do sukcesu jest połączenie wszystkich elementów w jedną całość. Graficy projektują nowoczesne strony, copywriterzy piszą atrakcyjne treści, programiści tworzą użyteczne aplikacje. Jednak jeśli twoja praca nie może być zlokalizowana przez grupę odbiorczą to wszystko idzie na marne, ponieważ nie można docenić tego, czego nie można znaleźć.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Findability skupia się głównie na tym aby wszystkie informacje były „w zasięgu ręki”. Pojęcie często mylone jest z brandingiem (budowanie marki). Terminy te jednak oznaczają coś innego. Branding skupia się na budowaniu marki, jej rozpoznawalności oraz budowaniu zaufania wśród klientów. Uznawany jest za marketing pasywny, ponieważ nie wymaga żadnych działań ze strony klientów. Znajdowalność jest jego przeciwieństwem.  Jest ona uznawana za proces cały czas aktywny. Działania firmy prowadzą do łatwego znajdow  ania strony, produktów, usług, a także aktywności klienta, który inicjuje wyszukiwanie, a następnie klika reklamę lub określoną pozycję w wyszukiwarce internetowej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto pamiętać o tym aby myśleć o findability na każdym kroku tworzenia strony lub aplikacji. Dzięki temu zapewnimy sukces zarówno sobie jak i odbiorcy naszej strony lub aplikacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Programiści mają ogromny wpływ na znajdowalność strony w wynikach wyszukiwarki. Sposób w jaki jest zbudowana jest jednym z najważniejszych czynników wpływającym na to w jaki sposób jest widziana w wynikach wyszukiwania oraz czy zatrzymuje użytkowników dłużej. 

Istnieją 3 główne cele każdego programisty, które sprawią, że strona będzie łatwo odnajdowalna:

  1. Pomoc w znalezieniu strony
  2. Pomoc w znalezieniu na stronie tego czego szukają
  3. Powrót grupy odbiorczej na stronę

Warto zauważyć, że to w rękach programisty zawarty jest sukces naszej witryny. Dostępność, standardy internetowe, mikroformaty, systemy wyszukiwania, kanały RSS, XML Sitemaps i APIs to potężne narzędzia, które są składowymi czynnikami generującymi konwersję na stronie. Istotne jest to aby umiejętnie je wykorzystywać i zdawać sobie sprawę z ich możliwości.

Dlaczego warto połączyć wszystkie czynniki?

Zadając sobie pytanie dlaczego warto, a przede wszystkim jak je połączyć wystarczy zauważyć pewną zależność jaka między nimi występuje.

Dostępność witryny (accessibility) jest niczym innym jak budowaniem jej z założeniem, że ma być dostępna dla każdego to znaczy dla możliwie najszerszego grona odbiorców, wliczając w to wszystkich użytkowników narażonych na wykluczenie cyfrowe czyli osoby starsze, niewykształcone, pozbawione dostępu do szerokopasmowego internetu, a także osoby niepełnosprawne.

Użyteczność witryny (usability) określa przede wszystkim łatwość w posługiwaniu się i wygodę w obsłudze strony. W tym wypadku warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak to czy logo jest odnośnikiem strony głównej, czy font na stronie jest wyraźny i w odpowiedniej wielkości, czy kategorie w menu są odpowiednio nazwane, czy wszystkie podstrony są odpowiednio opisane lub czy użytkownik może intuicyjnie poruszać się po stronie? W tej kwestii warto również zwrócić uwagę na design strony internetowej. Jest to jedna ze składowych, które mają wpływ na znajdowalność. Odpowiedni projekt graficzny strony z jednej strony powinien ładnie wyglądać, ale przede wszystkim wyróżniać istotne elementy strony. To jednak nie koniec wyzwania jakie niesie za sobą usability. Drugą stroną medalu jest to, że strona musi być przyjazna wyszukiwarce internetowej. Nikogo już nie dziwi fakt, że wyszukiwarki oceniają stronę tak samo jak użytkownik, dlatego user friendly musi być na tym samym poziomie jak search engine friendly. Jak to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi nam optymalizacja strony oraz SEO.

SEO (optymalizacja stron) – jak wcześniej zostało wspomniane, zadaniem SEO jest sprawienie aby strona internetowa była przyjazna dla wyszukiwarek. Jednak za najważniejsze w tym obszarze uznaje się działania mające na celu osiągnięcie możliwie najwyższej pozycji przez serwis w wynikach wyszukiwania.  SEO jest jednym z czynników marketingu internetowego, którego celem jest pozyskanie klientów. Skupia się na działaniach, które pozwalają odnieść długofalowe skutki. Marketing internetowy, istotny z punktu findability dąży do tego aby oferta strony dotarła do jak największej liczby potencjalnych odbiorców, wykorzystując przy tym wiele narzędzi.

Zarówno treść merytoryczna jak i struktura informacji na stronie dąży do tego samego – pozwala znaleźć użytkownikom to, po co przyszli. W dzisiejszych czasach zadbanie o jakość treści jest podstawowym zadaniem przy tworzeniu strony. Nie może być skopiowana z innych źródeł – musi być oryginalna. Treść oraz struktura jest istotna dla użytkownika, ale również dla robotów Google. Tylko unikalne opisy mają szanse na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

3 główne czynniki, które napędzają findability

 1. Doświadczenie w różnych urządzeniach

Każdy właściciel strony internetowej, który chce być znaleziony w Internecie, musi mieć świadomość, że odbiorcy jego treści nie są jedynie użytkownikami komputerów. Urządzenia mobilne zmieniają świat pod każdym względem. W wielu krajach liczba smartfonów przewyższa liczbę laptopów, dlatego posiadanie dopasowanej strony do urządzeń mobilnych jest tak samo istotne jak sama obecność w Internecie (tutaj można sprawdzić czy strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych) . Nie warto odkładać stworzenia strony dopasowanej do konkretnego urządzenia na drugi plan, ponieważ tym samym właściciel godzi się stratę potencjalnych odbiorców każdego dnia. Google nie stworzyło osobnych zaleceń z zakresu tworzenia witryn zoptymalizowanych pod kątem tabletów, warto jednak stosować się do wskazówek przydatnych podczas tworzenia stron na komputery, smartfony i oczywiście tablety. Pierwszą zasadą jest projektowanie elastycznych witryn, a drugą tworzenie treści dostosowanych do typu urządzenia. W pierwszym wypadku rozwiązaniem jest stworzenie responsywnych witryn, które posiadają ten sam kod HTML i różnią się jedynie odmiennym stylem CSS, dopasowanym do konkretnego interfejsu przeglądarki na laptopie, smartfonie lub tablecie. W drugim przypadku zadaniem jest stworzenie różnych stron z innym kodem HTML, CSS itd. W tej sytuacji adresy stron URL mogą być takie same lub różne. Warto jednak pamiętać, że użytkownicy tabletów wolą wyświetlać strony przygotowane w wersji na komputery niż na smartfony.  Zalecenia SEO dla witryn mobilnych znajdziecie tutaj.

 2. Dopasowanie strony do potrzeb klienta

Strona jest dokumentem, który zawiera zarówno grafiki jak i filmy. Aby strona była odpowiednio dopasowana do potrzeb klienta jako pierwsze nad czym należy się zastanowić to to kim jest odbiorca moich treści? Dzięki temu otrzymamy jasny obraz dla kogo tworzymy stronę i jak powinna być ona zaprojektowana. Nie bez znaczenia jest język, którym się posługujemy. Trudno napisać artykuł, który stanie się internetowym viralem jeśli nie wiemy kim są odbiorcy. Sam język to nie wszystko, internauci zwracają uwagę na grafikę strony i łatwość nawigacji. Wszystkie te elementy powinny być spójne bez znaczenia jakiej przeglądarki używają. Spełnienie tych wytycznych pozwoli odpowiedzieć na potrzeby klienta, utworzyć swój własny brand, dzięki czemu użytkownicy będą wracać na stronę.

3. Wyszukiwanie w witrynie,  nawigacja oraz linkowanie wewnętrzne

Nawigacja w witrynie powinna być widoczna i odpowiadać na najważniejsze pytania: gdzie jestem teraz? Gdzie mogę pójść dalej? Czy mogę wrócić do poprzedniej strony? Nawigacja (inaczej breadcrumbs) najczęściej pojawia się poziomo na górze strony, poniżej nagłówków i pasków tytułowych. Są to aktywne hiperłącza, które pozwalają użytkownikowi sprawdzić jaką przebył drogę na stronie, dzięki nim może wrócić bez problemu do poprzednich odwiedzonych stron. Najczęściej schemat nawigacji wygląda w ten sposób:

Warto pamiętać, że zadaniem „okruszków” nie jest zastąpienie menu na stronie. Mają one za zadanie jedynie poprawić nawigację i zmniejszyć poczucie zagubienia internauty w serwisie. Są bardzo dobrym uzupełnieniem, ale ich rola nie spełnia się kiedy występują na stronie bez głównego menu. 

Drugim sposobem poprawy nawigacji oraz linkowania wewnętrznego jest umieszczanie odnośników w tekście lub bezpośrednio pod tekstem. Dodając odnośniki w tekście warto używać odpowiednich anchor tekstów, które dokładnie opisują co internauta znajdzie po drugiej stronie linku. Jeśli ta praktyka nie jest możliwa, należy dokładnie opisać adres URL tak aby odbiorca miał pewność, w co klika i jakie przyniesie mu to korzyści.

Coraz częściej mówi się o regule 3 kliknięć. Polega ona na dotarciu do każdej podstrony w serwisie wykonując maksymalnie 3 kliknięcia.  Nie zawsze jest to możliwe, ale warto wziąć pod uwagę wspomnianą regułę przy budowie strony.

Co więcej warto pamiętać o tym aby z każdej podstrony możliwy był powrót do strony głównej. Najczęstszą praktyką jest umieszczanie odnośnika znajdującego się w logo firmy, w lewym górnym rogu.

Aby ułatwić użytkownikowi nawigację na stronie warto zastosować również wewnętrzną wyszukiwarkę, która w dowolnym momencie pozwoli użytkownikowi na wyszukanie konkretnych informacji, materiałów lub produktów na stronie. Wielu internautów nie wyobraża sobie nawigacji po serwisach, które nie posiadają wyszukiwarki. Bardzo często ten element strony jest wyjściem awaryjnym w sytuacji kiedy inne formy nawigacji zawodzą. Istotne jest jednak położenie wyszukiwarki. Należy pamiętać żeby umieścić ją w widocznym miejscu – tak aby użytkownicy zawsze mieli do niej dostęp.