IAB Polska: e-reklama dźwignią e-handlu

Według IAB Polska prawie dla wszystkich aktywnych internautów przy wyborze produktów i usług przydatna jest komunikacja online.
O autorze
2 min czytania 2013-06-24

Najczęściej wymieniane są cyfrowe formy reklamy (90%), w następnej kolejności kanały informacyjne zarządzane przez markę – takie, jak strona www, czy profil marki w społecznościach (76%), zaś około dwie trzecie (67%) opierają się na opiniach tworzonych w sieci przez samych internautów. W sumie 95% korzysta z różnych form komunikacji cyfrowej w procesie zakupowym produktów i usług.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w grudniu 2012 zrealizował badanie wśród aktywnych internautów, skupiając się na e-handlu z perspektywy szerokiego portfolio kanałów komunikacji cyfrowej. Z badania wynika między innymi, że 97% ankietowanych użytkowników sieci dokonało kiedykolwiek zakupu przez internet, zaś 95% rozważa e-zakupy w przyszłości, a kluczową rolę w procesie zakupowym odgrywa komunikacja cyfrowa. Do najważniejszych źródeł informacji należy reklama (tzw. „media paid”).

Branża e-commerce jest w pewnym sensie uprzywilejowana, ponieważ najpełniej może czerpać z możliwości reklamy online. To właśnie podmioty oferujące usługi i sklepy internetowe są największymi beneficjentami retargetingu, systemów analitycznych czy performance marketingu – komentuje wyniki badania Krzysztof Beniowski, dyrektor ds. rozwoju produktu reklamowego Gazeta.pl.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kolejne pod względem ważności są tzw. „media owned”, czyli wszelkie kanały kontrolowane przez markę, takie jak strona www, profil marki w serwisie społecznościowym, mobilna wersja serwisu, aplikacja, sklep internetowy, wirtualny katalog itp. Wymienia je przeszło trzy czwarte badanych (76%). Każda z tych platform służy tworzeniu unikalnego „brand experience”. Ważne jest jednak, żeby do obecności marki w każdym z kanałów podchodzić indywidualnie, biorąc pod uwagę ich specyfikę ze względu na przyzwyczajenia i oczekiwania internautów, wynikające z kontekstu użycia danej platformy – podkreśla Magdalena Kurylak, strategic planner GoldenSubmarine.

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Duże znaczenie mają także opinie w sieci, tworzone przez internautów, czyli tzw. media earned. Są one wsparciem w procesie zakupowym dla ponad dwóch trzecich badanych (67%). Joanna Nieminuszczy, CEO społeczności.pl zwraca uwagę, że przeciętny konsument ma dzisiaj dostęp do szerokiej bazy informacji o produktach w mediach społecznościowych, determinuje działania marki i skłania ją do poszukiwania nowych sposobów na obecność w tym kanale komunikacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Według IAB, polska branża e-commerce ma wyjątkowo duży potencjał na tle krajów europejskich. Większość internautów jest otwarta na zakupy online, jedynie od sprzedawców internetowych zależy, czy stworzą odpowiednio atrakcyjną ofertę – zaznacza Tomasz Karwatka, prezes Divante. Kluczem do sukcesu w komunikacji e-sklepu jest wykorzystywanie różnych kanałów oraz dywersyfikacja działań promocyjnych – dodaje Dorota Bachman, dyrektor marketingu i rozwoju biznesu empik.com.

O badaniu:
Badanie IAB U&A 2012’Q4 zrealizowano w grudniu 2012 metodą wywiadów internetowych CAWI na panelu ResearchNow, który swym zasięgiem obejmuje 6,5 miliona internautów z 38 krajów świata. Objęto nim 797 polskich aktywnych użytkowników sieci, czyli osoby które korzystają z internetu codziennie lub prawie codziennie. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlać populację aktywnych internautów ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo. Struktura została oparta o dane z badania NetTrack MillwardBrown będącego standardem rynkowym, na którym oparty jest m.in. Megapanel PBI/ Gemius (podstawowe źródło wiedzy o zachowaniach polskich internautów w sieci).