Instagram w PR, czyli jak zdjęcie może budować wizerunek marki

Instagram w PR, czyli jak zdjęcie może budować wizerunek marki
Mówi się, że obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Sprawdza się to także w przypadku Social Media. Obraz zwiększa wiarygodność komunikatu, przyciąga uwagę. Jaki jest najprostszy sposób na jego utworzenie? Jedno kliknięcie w telefonie komórkowym. I już można dzielić się zdjęciem z milionami osób.
O autorze
4 min czytania 2012-07-23

Przesyłanie zdjęć za pomocą telefonu komórkowego na różne platformy społecznościowe stało się jednym z najbardziej popularnych trendów wpisujących się w Social Media. Rośnie popularność aplikacji, które te działania znacznie ułatwiają. Kryjący się pod enigmatyczną nazwą Instagram, rześkim krokiem wszedł na salony PR i marketingu, a jego popularność zwiększa się każdego dnia. Zaledwie w ciągu ostatnich dwóch lat zainstalowało go prawie 30 milionów ludzi, a liczba przesłanych zdjęć liczy 500 milionów. W kwietniu 2012 r. aplikacja została wykupiona przez Facebook. To kolejny dowód na to, że boom na photo sharing wydaje się być tak naprawdę jeszcze przed nami. Wielką zaletą narzędzia jest fakt, że jest to zarówno aplikacja mobilna i platforma społecznościowa, dzięki której można dzielić się swoim zdjęciem z kimkolwiek, skądkolwiek i kiedykolwiek się chce. Wystarczy posiadać smartfona i docenić potencjał obrazu w działaniach PR.

Przyjrzyjmy się więc bliżej Instagramowi. Możliwości techniczne dostępne w ramach aplikacji i funkcjonalności społecznościowe powodują, iż zaczyna być on coraz częściej wykorzystywany przez firmy w celu nadania swoim produktom i usługom nowego charakteru. Artystyczne, ciekawe zdjęcia wzbudzają zainteresowanie potencjalnych klientów i dzięki temu przyczyniają się ostatecznie do osiągnięcia celów biznesowych marki.

Wśród marek, które zdecydowały się wykorzystać Instagram w swojej strategii Social Media jest między innymi firma Chobani, która używa platformy jako wizytówki swoich produktów, a ponadto zamieszcza tam zdjęcia z różnych wydarzeń, w których bierze udział, np. akcji charytatywnej w Afryce, pokazując tym samym, że jest czymś więcej niż tylko firmą produkującą jogurty.

Instagram został też dostrzeżony przez agencje informacyjne. Za przykład może posłużyć ABC World News, która udostępnia za pomocą aplikacji nagrania z wydarzeń takich jak np. rozmowa prezenterki Diane Sawyer z prezydentem Barackiem Obamą, dostępnych na żywo jedynie dla zamkniętego grona odbiorców.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Platforma może służyć również jako sposób kreowania nowego wizerunku firmy, czy też bardzo subtelnego zaznajamiania internautów z wachlarzem usług, które oferuje. Pracownicy firmy Sharpie zamieszczają na przykład na Instagramie zdjęcia, które przedstawiają ciekawe sposoby używania swoich produktów. Z kolei Threadless, firma produkująca koszulki, udostępnia zdjęcia z prywatnych spotkań, na których pracownicy są ubrani w T-shirty własnej marki, co w bezpośredni sposób utożsamia ich ze swoją grupą docelową.

Inne firmy, m.in. General Electric, posługują się aplikacją w celu stworzenia swojej własnej indywidualnej historii. Umieszczają zdjęcia ze wszystkich spotkań biznesowych, spotkań z klientami czy też okazji, na których marka miała możliwość zaistnieć.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wspomniane działania to jedynie kilka przykładów, w jaki sposób Instagram pomaga firmom i organizacjom wpisać się w świadomość klientów oraz pojawić się w świecie Social Media.  Wraz ze wzrostem popularności aplikacji, oryginalnych przykładów zastosowania Instagram będzie coraz więcej.

 Poniżej prezentujemy 6 wskazówek, które warto uwzględnić w planie wprowadzenia marki do Instagramu.

  1. Pamiętaj, że Instagram nie jest platformą, której celem jest bezpośrednia promocja wybranych produktów czy usług. Sukces komercyjny nie powinien być w przypadku działań w tym serwisie priorytetem.   
  2. Umieszczaj materiały o charakterze wizualnym, czyli dotyczące tego, co widzimy, a nie tego co robimy, tak jak jest to w przypadku Facebooka czy Twittera.
  3. Odpowiadaj na posty i komentarze. Nie można zapominać o tym, że Instagram jest platformą społecznościową. Utrzymanie kontaktu z oglądającymi Twoje zdjęcia jest bardzo ważne. Włączaj się do konwersacji.
  4. Używaj zróżnicowanych filtrów, nawet jeżeli nie funkcjonują one w aplikacji w Twoim rodzimym języku. Filtry takie jak Apollo, Gotham czy Lord Kelvin sprawią, że Twoje fotografie będę przypominać zdjęcia zrobione aparatem starszej generacji. Earlybird zaoferuje Ci kompletnie nową paletę barw, a Walden nada Twojemu zdjęciu fioletowy odcień. Dzięki filtrom w Instagramie zwykłe fotografie nabierają niezwykłego klimatu.
  5. Pamiętaj, im lepszy efekt wizualny uzyska Twoje zdjęcie, tym lepiej. Modyfikuj i wzbogacaj efekty swojej pracy.
  6. Zanim zamieścisz zdjęcie na Instagramie, możesz spokojnie używać innych programów graficznych. Jeżeli masz dostęp do aplikacji typu Photoscape, Gimp czy Adobe Photoshop, nie ograniczaj się. Efekt końcowy jest najważniejszy.

Należy pamiętać, iż samo pojawienie się Twojej firmy na Instagramie nie gwarantuje sukcesu. Aby marka mogła zaistnieć i rozwinąć się w tej społeczności potrzeba czasu, wytrwałości i regularnej pracy. Zatem zanim zdecydujesz się na Instagram, musisz się upewnić, że masz w głowie klarownie sprecyzowany plan, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. To, co stworzysz, powinno być czymś nowym, innowacyjnym, powinno różnić się od narzędzi, które już wykorzystujesz.

I jeszcze 3 ważne „must remember”

Po pierwsze na platformie nie powinieneś zamieszczać cytatów ani infografik, nawet jeżeli wydawałoby się, że są to slogany, które najlepiej w świecie odzwierciedlają Twoją firmę, czy markę. Instagram to platforma, na której umieszcza się i udostępnia zdjęcia. Wszelkie inne pliki tekstowe lub graficzne mogą tylko negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy i przyciągnąć niepotrzebną krytykę. Jeżeli zatem rządzi Tobą wielka potrzeba zamieszczania takich materiałów, wybierz inny serwis społecznościowy, np. Facebook lub Pinterest.

Kolejną rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest powtarzalność materiału. W sytuacji, gdy działasz w kilku serwisach społecznościowych, nie umieszczaj wszędzie tej samej zawartości. Każda platforma rządzi się swoimi prawami, i to co dla jednych użytkowników może okazać się interesujące, wcale nie musi przyciągać uwagi innych. Jeżeli zatem decydujesz się na umieszczenie jakiegoś materiału dotyczącego firmy zarówno na Facebooku, Twitterze i Instagramie, postaraj się o trzy różne strategie działania. Osoby, które Cię obserwują, zwykle robią to w różnych kanałach równocześnie.

Ostatnią kwestią jest Twoja marka. Owszem, Instagram jest miejscem, w którym możesz zabłysnąć ciekawymi zdjęciami, na których subtelnie będzie kryło się logo Twojej firmy, jednak pamiętaj, aby nie raziło ono użytkowników zaraz po spojrzeniu na Twoją tablicę. Jak już wspomnieliśmy, Instagram to platforma, w której ceni się oryginalność i sztukę fotografii, a nie nasycenie reklamowymi sloganami. Wystarczy spojrzeć na Starbucksa. Jest to idealny przykład profilu firmy, który zachwyca artystycznymi zdjęciami i przyciąga uwagę społeczeństwa. Daje się lubić i zapamiętać 🙂 

 

Urszula Stankiewicz, Personal PR

Absolwentka Wydziału Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Gdańskim. Podczas studiów zyskała duże doświadczenie z zakresu tłumaczeń specjalistycznych oraz literackich. Fascynuje się mediami społecznościowymi. W agencji Personal PR bierze udział w realizacji kampanii niestandardowych oraz zajmuje się PR dla startupów.