Jak uratować płynność finansową i miejsca pracy – spowiedź prezesa WMH

Jak uratować płynność finansową i miejsca pracy – spowiedź prezesa WMH
O autorze
11 min czytania 2020-06-02

Kryzys wywołany epidemią COVID-19 dotknął zdecydowaną większość dziedzin gospodarki, w tym także działania wizerunkowo-marketingowe dużych, średnich, jak i małych przedsiębiorstw. Wiele firm spotkało się w ostatnim czasie ze sporą utratą przychodów, falą zwolnień i redukcji pensji pracowników. Koronawirus wpłynął już na wizerunek niejednej firmy. Pytaniem, na jakie warto szukać teraz odpowiedzi, jest kwestia minimalizacji ryzyka utraty dotychczas wypracowanego wizerunku w sieci, jak i poza nią. Najgorszą strategią, jaką możesz w tej chwili wybrać, jest całkowite zawieszenie wszelkich działań. Szczególnie tych mających pozytywny wpływ na wizerunek Twojej marki. Obecnie do Warsaw Media House zwracają się zarówno dotychczasowi, jak i zupełnie nowi klienci, którzy w dobie epidemii chcą nadal troszczyć się i ratować wizerunek swoich marek. Z myślą o naszych czytelnikach postanowiliśmy dokładnie opisać szereg działań, które zdecydowanie pomagają w utrzymaniu dobrej komunikacji i profesjonalnego wizerunku w dobie kryzysu. Odpowiednie komunikowanie koniecznych zmian w zarządzaniu firmą, dokonywanie redukcji etatów, a czasami całkowita zmiana profilu marki wymaga wiedzy na temat kreowania wizerunku marki. Dlatego, jeżeli również Tobie sen z powiek spędzają kwestie wizerunkowo-komunikacyjne dotyczące Twojego przedsiębiorstwa w tym trudnym czasie, serdecznie zapraszamy do lektury poniższego tekstu.

Jak przejść do nowej rzeczywistości z COVID-19?

Jedno jest pewne świat, w jakim dotychczas żyliśmy nie będzie już takim, jakim go znaliśmy. Koronawirus przyniósł szereg zmian w wielu dziedzinach naszego życia, które stały się częściami składowymi zupełnie nowej rzeczywistości. Malejąca sprzedaż i pojawiające się dziury budżetowe powinny skłaniać teraz firmy do natychmiastowych działań. Bieżąca analiza branży i rynku jest jednym z najistotniejszych elementów realizacji planu B. To plan, na który nikt z nas nie był dotąd gotowy. Nie załamuj się, patrząc na malejące statystyki sprzedażowe, tylko szukaj skutecznych rozwiązań. Wykorzystaj moment kryzysu jako chwilę do aktywnych i przemyślanych działań, które w przyszłości będą przynosiły zyski. Skup się na tych działaniach, które pozwolą na nowo spojrzeć na sytuację Twojej marki na rynku. Wybieraj te aktywności, które sprawią, że Twoje ROI znów będzie dodatnie. Blokowanie przedsiębiorstwa przed podejmowaniem działań wizerunkowo-reklamowych w tym trudnym okresie i szukanie tutaj oszczędności to jeden z błędów, który może kosztować Cię więcej, niż przypuszczasz. Postawienie na elastyczność, przyglądanie się obecnej sytuacji i szycie rozwiązań na miarę pojawiających się potrzeb to kroki, które pomogą utrzymać się Twojej firmie w branży. Bądź odważny i działaj! Wykorzystaj potencjał swojego zespołu pracowników, obserwuj działania konkurencji i dokonuj odpowiednich decyzji, korzystając z pojawiających się okazji.

Zauważyć należy, że kiedy odizolowano społeczeństwo, jego znacząca część przeszła z trybu życia offline do online. Koronawirus przeniósł nasze życie do Internetu. Zaczęliśmy funkcjonować w „zdalnym społeczeństwie”. Wielu ludzi wypracowało sobie na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy nawyk korzystania z technologii. To sprowadza nas do tego, że sposób wykorzystywania Internetu np. do robienia zakupów, może zostać z nami na dłużej. Warto w tym miejscu spojrzeć na statystyki, które wyraźnie wskazują na wzrost rynku e-commerce. Był on wyraźny już na przełomie marca i kwietnia, a obecnie dalej wzrasta.


Źródło: Coronavirus (COVID-19) in Poland, statista, kwiecień 2020.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sam prognozowany przychód z branży e-commerce budzi nadzieję, że właśnie tutaj może prężnie rozwijać się biznes w dobie pandemii.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Natomiast zwracając uwagę na prognozy, dotyczące wzrostów przychodów w wybranych segmentach rynku, właśnie tutaj można zacząć szukać dla siebie niszy. W okresie epidemii koronawirusa powstaje wiele zupełnie nowych sklepów internetowych i marek, które być może nigdy nie pojawiłyby się na rynku, gdyby nie kryzys.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Trend, którym stał się rozwój rynku e-commerce, jest sporym wyzwaniem dla biznesów, które dotąd były oparte o model sprzedaży offline’owej. To doskonała okazja do tego, by zadbać o e-wizerunek firmy. Moment na to, by podjąć się działań, prowadzących do przekształcenia dotychczasowego modelu biznesowego w zupełnie nowy. Jeżeli dotąd stawiałeś na sprzedaż stacjonarną, warto pomyśleć o przeniesieniu się do e-commerce. Postawienie dobrze działającego sklepu internetowego ze wsparciem profesjonalnego zespołu deweloperskiego, może zająć mniej więcej jeden dzień. Czas przygotowań do prowadzenia sprzedaży online zależy tylko i wyłącznie od ilości Twoich poprawek do projektu sklepu i tempa załatwiania wszelkich niezbędnych formalności. Zakupy w sieci nie są nowością, a ich popularność sukcesywnie rośnie z tygodnia na tydzień. Zaufanie do e-sklepów znacząco wzrasta w dobie koronawirusa. Ma na to ogromny wpływ brak alternatywy offline. Przekonują się do nich coraz większe grupy odbiorców, które należą do generacji znacznie starszych niż pokolenie Z, czy Millenialsi. Sprzedaż internetowa pomoże zachować dobry poziom dochodu. Pokaż, że realizujesz ją sprawnie i bezpiecznie. Komunikuj swoją zmianę i podkreślaj zachowanie wszelkich środków ostrożności przy przygotowywaniu poszczególnych przesyłek. Pewność dezynfekcji, dbałość o sterylność i czystość są obecnie bardzo istotne dla każdego typu klienta. Pamiętaj jednak, że sklep internetowy nie zapewni dobrego poziomu przychodów, jeżeli wcześniej nie zadbałeś o jego odpowiednią promocję. Postaw zarówno na płatne dotarcie do grup docelowych za pomocą reklamy Google Ads i Facebook Ads, jak i wzrost rozpoznawalności marki poprzez działania buzz marketingowe. Skupiając się na komunikacji, odpowiadaj na wszelkie pytania potencjalnych klientów, zbieraj ich uwagi w zakresie funkcjonalności nowego e-sklepu i przywiązuj ogromną wagę do opinii. Buduj wokół swojej marki sieć wzajemnych relacji. Zarówno pozytywny, jak i negatywny feedback jest cenną lekcją na początku przygody z e-commerce.

Troszcząc się o przyszłość Twojej firmy, wykorzystaj fakt, że obecnie potencjalni klienci spędzają w sieci znacznie więcej czasu niż wcześniej. Nie idź jednak oklepanym schematem, który jak zauważamy, wybiera wiele marek. Firmy prześcigają się między sobą w publikowaniu reklam online. Można uznać, że wręcz „biją nimi po oczach” swoje grupy docelowe. Ty nie bój się być inny i przede wszystkim skup się na budowaniu solidnej reputacji marki. Tylko przedsiębiorstwo, które budzi prawdziwe zaufanie i cieszy się pozytywnymi rekomendacjami, jest w stanie zdobyć nowych klientów. Postaw na odbiorców, którzy zostaną z marką na stałe. Dopiero po zbudowaniu solidnego i profesjonalnego wizerunku, możesz śmiało przejść do intensywnych działań reklamowych. Zachowanie tej kolejności działań przyniesie Tobie oczekiwane zyski nie tylko na chwilę, lecz także w dużo dłuższej perspektywie czasowej. Myśląc o biznesie, warto mieć na uwadze jego długowieczność!

Należy przyznać, że przed epidemią COVID-19 żyliśmy w prawdziwej sielance. Wystarczyły interesujące akcje promocyjne i atrakcyjne hasła rabatowe, które przyciągały tłumy klientów, niczym magnez. Niestety te piękne czasy bezpowrotnie minęły… Dzisiejsi konsumenci, z ograniczonymi przez cięcia budżetowe, pensjami, biorą pod uwagę znacznie więcej czynników, podejmując decyzje zakupowe. Dlatego właśnie tak ważna jest dbałość o możliwie jak najlepszą reputację Twojej marki i pozytywne rekomendacje dotychczasowych konsumentów.

Skupiając się na tym, że Twój odbiorca jest teraz dostępny jedynie przez Internet, wybieraj rozwiązania, które pomogą wykorzystać w pełni potencjał sieci i to, co ma do zaoferowania Twoja firma. To właśnie teraz klient będzie szukał o Tobie informacji, więc skup się na profesjonalnym rozbudowaniu wizerunku przedsiębiorstwa w sieci – zadbaj nie tylko o firmowego Facebooka, czy LinkedIn, lecz także jakość opinii w Google, czy na portalach takich, jak GoWork, które wpływają na wizerunek marki jako potencjalnego pracodawcy.

Jakie działania warto podejmować, by szybko jako marka awansować do pierwszej ligi?

Skupiając się na działaniach wizerunkowo – reklamowych, idź w stronę innowacyjnych pomysłów. To dzięki nieszablonowym działaniom komunikacyjnym, podejmowanym w kanałach marki, takich jak: fanpage na Facebooku, firmowy LinkedIn czy konto na Instagramie, zbudujesz zaangażowaną społeczność i stabilny wizerunek. Postaw również na działania SEO za pomocą wartościowego contentu na firmowym blogu, stronie internetowej, czy branżowych portalach. Pokaż się również jako marka pracodawcy, która w dobie kryzysu pomoże zdobyć nowych pracowników. Tutaj wartościowym miejscem do aktywnych działań będą portale takie jak np. GoWork. Szukaj inspiracji i miej oczy szeroko otwarte, wsłuchując się w głos grona odbiorców. Przygotuj się również na prawdopodobne zmiany w ofercie Twojej marki. Zmiana otaczającej nas rzeczywistości już na niejednej firmie wymusiła stworzenie zupełnie nowych produktów, czy usług. Tutaj świetnym narzędziem okazują się wszelkie ankiety. Możesz je śmiało przeprowadzać w mediach społecznościowych, kampaniach mailingowych, a także za pomocą strony internetowej. Dzięki nim poznasz bieżące potrzeby i problemy Twoich klientów, na które uda Ci się stworzyć idealne rozwiązania, przynoszące zysk. Stawiaj szczególnie teraz na personalną komunikację i skracaj dystans. To pomoże firmie uzyskać zrozumienie ze strony dotychczasowych klientów. Będzie ono konieczne, jeżeli rzeczywiście zdecydujesz się na zmianę profilu produktowego, bądź usługowego firmy. Przykładowo, wysyłając maile za pomocą narzędzi takich, jak: Salesmanago, czy Freshmail, staraj się maksymalnie personalizować komunikację – postaw na jej jakość, nie ilość. Będzie to szczególnie ważne również wtedy, gdy masz przestoje w produkcji albo musiałeś na jakiś czas zawiesić świadczenie swoich usług.

Działaj! Nie czekaj, aż kryzys przeminie

Na okres przestoju nie znikaj z rynku i komunikacji wizerunkowo-marketingowej. Stawiaj na alternatywne przekazy do tych, które prowadziłeś jeszcze przed wybuchem epidemii. Znając dzisiejsze realia, przygotuj z swoim zespołem marketingowym plan komunikacji na kilka tygodni, a nawet miesięcy do przodu. Planowanie znacząco ułatwia wdrażanie koniecznych działań w życie! Skupiaj się na podtrzymaniu zaangażowania i zasięgów sprzed epidemii. Docieraj również do zupełnie nowych odbiorców. Nie opieraj się tylko i wyłącznie na contencie sprzedażowym, ale postaw także na edukację! Wykorzystaj fakt, że potencjalny klient przebywa teraz w domu i ma znacznie więcej czasu na przeglądanie Twoich materiałów. Warto postawić na wszelkiego typu poradniki w formie wideo, np. na kanale marki w ramach YouTube, Insta Stories, czy live na Facebooku. Skorzystaj też z e- booków, których popularność szczególnie teraz wzrasta. Stawianie na edukację grupy docelowej i pokazywanie marki jako eksperta, doskonale wpływa na profesjonalizację jej wizerunku i wzrost zaufania klientów. Właśnie teraz masz czas na to, aby przybliżyć jej idee, wartości i sposób zastosowania swoich produktów. Poradniki i pokazywanie własnego know-how to również doskonały sposób na podtrzymywanie relacji z grupą docelową . Jest to także niezawodne rozwiązanie, które pomoże zyskać nowe rekomendacje i referencje. Wystarczy, że np. w mailu z linkiem do e-booka poprosisz o opinię swojego czytelnika. Śmiało pytaj również, czego od Twojej marki teraz potrzebują jej klienci. Dzięki temu możesz otrzymać niesamowite pomysły na unikalny content, który wiralowo rozniesie się po sieci. Taka aktywność gwarantuje firmie rozpoznawalność i buduje świadomość jej marki.

Bardzo dobrze radzi sobie w powyższym obszarze szczególnie branża beauty. Tutaj w czasie pandemii powstało wiele tutoriali, e- booków, a także kursów online. Utrzymanie komunikacji z potencjalnymi klientami w mediach społecznościowych, pomaga zachować firmę w dobrej kondycji. Przykłady takich działań znajdziemy na profilach prowadzonych przez siostry Kolanowskie z Poznania, specjalizujące się w wizażu. Dziewczyny podczas epidemii postawiły na lekcje Mackeup Stories.

W ten sposób możesz zyskać większe zainteresowanie Twoją marką w czasie kryzysu, by następnie przełożyć je na realny zysk po jego ustaniu. Masz okazje dotrzeć do osób, które pod wpływem izolacji przeniosły swoje życie z offline do online. Jest to szansa na to, aby powiększyć grono klientów. Publikując wartościowy content, oparty nie tylko na celu sprzedażowym, zwiększasz ruch na stronie, budujesz świadomość marki i kreujesz jednocześnie solidny, profesjonalny wizerunek. Tak powstaje brand, któremu niestraszne są trudne czasy. Wykorzystaj real time marketing (RTM), by dopasować swoją komunikację do obecnych warunków. Korzystaj z ich potencjału, budując potencjał sprzedażowy swoich produktów i usług. W tym celu możesz śmiało sięgać po wsparcie narzędzi do monitorowania Internetu takich, jak: Brand24, czy Senuto. Dzięki nim szybko i trafnie wyłapiesz trendy i sprawdzisz również, co o Twojej marce pisze się w sieci. Kiedy tylko zauważysz dyskusję, nie bój się brać w niej udziału. W ten sposób budujesz rosnące zaangażowanie i pozycjonujesz swoją firmę w wyszukiwarce. Kiedy zagrożenie minie to szybko zauważysz, że Twoja aktywność przyniosła niespodziewane wcześniej, zyski.

Postaw na zdecydowane kroki – naprawiaj swoje dotychczasowe błędy

Jeżeli przed epidemią koronawirusa dopuściłeś się kilku błędów wizerunkowych to… TERAZ jest czas na to, aby je naprawiać. Nie zwlekaj z działaniem! Jak już pewnie wiesz, pozostawienie sytuacji kryzysowej samej sobie to najgorsze, co możesz zrobić dla swojego e- wizerunku. W sieci negatywne opinie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Twoja firma nie potrzebuje obecnie dodatkowego zmartwienia. Dlatego właśnie w obszarze błędów komunikacyjnych i wizerunkowych podejmuj szybkie reakcje. Jeżeli spotkałeś się z pomówieniami marki o defekty produktów lub usług, to nie bój się stawić im czoła. Za pomocą profesjonalnej komunikacji, która będzie bazowała na merytorycznych argumentach, poradzisz sobie z fałszywym oskarżeniem. Wejdź w dyskusję z użytkownikiem sieci, który pozostawił w Internecie oszczerstwa na temat przedsiębiorstwa. Znajdź źródło jego problemu i oficjalnie zaproś do osobistego kontaktu. W ten sposób zatrzesz nieprzychylne wrażenie i być może poznasz źródło problemu. Należy pamiętać, że nieprzychylne opinie, których tak bardzo przedsiębiorcy unikają, niosą czasami ze sobą bezcenną wartość. Nie każdy internauta, który publikuje negatywny komentarz jest hejterem. Za tego typu publikacjami często kryje się bezcenny feedback na temat rzeczy lub działań, które Ty, jako firma, możesz zmienić na lepsze. Zdarza się jednak również tak, że koniecznością jest moderacja pomówień, a wejście w dyskusję kończy się falą agresywnego hejtu. W takich przypadkach konieczne jest skontaktowanie się z administratorami konkretnego forum, portalu lub serwisu i podjęcie kroków w celu ostatecznej likwidacji, bądź moderacji publikacji.

Warsaw Media House w ten sposób ocaliło na przestrzeni ostatnich tygodni niejedno przedsiębiorstwo przed kryzysem wizerunkowym. Mamy tutaj na myśli szczególnie te firmy, które zmiana sytuacji rynkowej zmusiła do reedukacji etatów. Przykładowo, przedsiębiorstwo zatrudniające około 49 osób, niemające w dynamicznie zmieniającej się sytuacji, do końca opracowanego systemu zwolnień, spotkało się z szeregiem wielu nieprawdziwych informacji. Były one lawinowo publikowane w sieci. Stojąc na straży profesjonalnego wizerunku klienta, Warsaw Media House stawiło czoła temu wyzwaniu w ciągu kilku dni. Opanowaliśmy ten medialny kryzys! W pierwszej kolejności prosząc o możliwie jak najszybsze opublikowane jasnej i klarownej informacji. Miała ona wyjaśniać rzetelnie przyczyny zwolnień. Następnie czasowo zablokowaliśmy możliwość publikacji treści w mediach społecznościowych klienta, przez zewnętrznych użytkowników serwisów. Jednocześnie skontaktowaliśmy się z najbardziej aktywnymi użytkownikami, aby wyjaśnić sytuację. Efektem naszych działań było zmniejszenie o 71,4 % liczby negatywnych wzmianek o kliencie i zachowanie jego wiarygodnego wizerunku na najwyższym poziomie.

Znajdując się w trudnym okresie, powodowanym pandemią koronawirusa, walka z kryzysem wizerunkowym bywa trudniejsza niż wcześniej. Dlatego szybka reakcja i moderacja publikacji to nierzadko jedno z najlepszych i jedynych rozwiązań.

W Warsaw Media House zachęcamy wszystkich klientów do tego, aby teraz skupili się nie tylko na ochronie e-wizerunku, lecz także jego kreowaniu poprzez pozyskiwanie pozytywnych opinii klientów. Siła rekomendacji w sieci jest ogromna. Teraz rośnie jeszcze bardziej niż kiedykolwiek. Możliwość pokazania prawdziwych i rzetelnych opinii klientów to działanie, które w krótkim czasie może przynieść spore zainteresowanie zupełnie nowych odbiorców. Pozytywna opinia to społeczny dowód słuszności. Obecnie jest on bardzo ważny podczas podejmowania ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego chwal się dobrymi opiniami na swojej witrynie internetowej oraz w mediach społecznościowych. Dzięki nim, jako marka, stajesz się wiarygodniejszy, a jakość świadczonych usług lub produkowanych produktów rośnie w oczach potencjalnych odbiorców. Doskonałym przykładem pozyskiwania pozytywnych rekomendacji w sprzedaży online jest prośba o wystawienie opinii dla danego produktu w sklepie internetowym. Śledzenie wzmianek o marce poprzez narzędzia do monitoringu Internetu pozwala również dotrzeć do treści typu user generate content. To w nich klienci samodzielnie, we własnych kanałach chwalą się kupionymi produktami, bądź usługami. Jako marka możesz te treści nie tylko lajkować, lecz także udostępniać we własnych kanałach, np. po uzyskaniu wcześniejszej zgody ich twórców.

Buduj strategię contentową, by przetrwać nie tylko w trudnych czasach

Warsaw Media House jako agencja PR przez lata konsekwentnie budowało spore zaplecze contentowe. Nasza strategia w okresie pandemii opiera się obecnie na czterech, solidnych filarach. Przede wszystkim stawiamy na długofalowe działania contentowe. Nie ograniczamy wydatków w obszarze komunikacji opartej na wartościowych treściach w naszych kanałach. Korzystając z okresu wyciszenia gospodarczego, zespołowo podjęliśmy się dokładnej selekcji publikowanych treści. Postawiliśmy większy nacisk na case study, poradniki i podcasty. Koronawirus nie zatrzymał nas w kontynuacji tych działań, ponieważ spowodował wyraźny spadek cen u naszych wydawców. To pozwoliło nam na zwiększenie naszej aktywności w powyższym zakresie.

Drugim naszym filarem są klienci. W pierwszych dniach kryzysy skontaktowaliśmy się z każdym z naszych partnerów biznesowych. Bieżące negocjacje pozwoliły utrzymać 83% projektów. Nie były to dla nas łatwe rozmowy, ponieważ bardzo często opierały się na czasowym renegocjowaniu stawek. Niemniej czujemy, że wszyscy wygraliśmy na tym podejściu do problemu.

Trzecim filarem jest dla nas ROI. Działania autopromocyjne podejmowane przez Warsaw Media House, które cechowały się wysokim wskaźnikiem ROI, nie zostały wstrzymane w kanałach komunikacji bezpośredniej z klientami, np. na LinkedIn zostały dwukrotnie zwiększone).

Ostatnim z filarów jest dla nas automatyzacja. Dotyczy ona przede wszystkim czynności prostych, które nie wymagają kontaktu z interesariuszami spółki. Zostały one celowo w pełni zautomatyzowane. Wszystko po to, by zaoszczędzić cenny czas naszych pracowników. Postawiliśmy jednak w automatyzacji także na oszczędności, które przełożyły się na wzrost marży agencji w obecnie prowadzonych projektach. U nas analiza, ocena i wnioski to klucz do rozwiązania przejściowych problemów.

Po dwóch miesiącach, które przeżyliśmy już w dobie koronawirusa, że obrana przez nas strategia jest słuszną i skuteczną. Odnotowaliśmy wzrost liczby obserwatorów w naszych mediach społecznościowych o 29,5%, gdy liczba realizowanych projektów spadła tylko o 17%, przy czym ich rentowność skoczyła o 6% w górę.

Okres epidemii nauczył nas, by mierzyć siły na zamiary, nie odwrotnie. Pomógł również odszukać w zespole ukryte talenty i skłonił do lepszego poznania samych siebie. Dziś serdecznie dziękujemy wszystkim tym, którzy na co dzień nas wspierają i przez wszystkie lata przyczynili się do ciągłego rozwoju agencji Warsaw Media House – pracownikom, podwykonawcom, partnerom biznesowym i naszym klientom. To profesjonalna współpraca tak wielu wyjątkowych ekspertów nad niebanalnymi projektami, pozwala nam nieustannie się rozwijać, bez względu na okoliczności. Jeszcze raz, dziękujemy Wam wszystkim!

 

WMH sp. z o.o. sp.k | [email protected] | www.wmh.agency
LinkedIn, Facebook, Instagram, FB – Chatboot