Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Social media na przełomie 2020/2021 (cz. 2)

Social media na przełomie 2020/2021 (cz. 2)
Które kampanie w social mediach okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed mediami społecznościowymi w 2021 roku?
O autorze
17 min czytania 2020-12-14

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Social media na przełomie 2020/2021 podsumowują: Przemysław Rosa, SalesTube, Julia Kałużyńska, Bluerank, Marta Mróz, GoldenSubmarine, Michał Wolfram, VMLY&R, Marta Nowak, Socialyse, Havas Media Group, Olek Kubica, 25wat.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przemysław Rosa
head of social media w SalesTube

3 najciekawsze kampanie social mediach z 2020 roku w Polsce

Tytułem wstępu ważne zastrzeżenie: kampanie w mediach społecznościowych tym różnią się od np. kampanii w prasie czy outdoorze, że poprzez reakcję użytkowników mogą rozprzestrzeniać się na całym świecie, bez ograniczeń geograficznych. Stąd, kiedy myślę o najciekawszych akcjach z wykorzystaniem social media, nie będę się ograniczał do tych skierowanych wyłącznie na polski rynek.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Burger King namawiający do zamówień u konkurencji. Tego w świecie marketingu jeszcze nie było. W czasach pandemii, kiedy branża restauracyjna ponosi duże koszty społecznej izolacji i obwarowań prawnych, Burger King namawia do składania zamówień również w sieciach konkurencji – bardzo ciekawy ruch, który spotkał się z ciepłym przyjęciem przez konsumentów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wykorzystanie marek osobistych Sokoła i Pezeta w ramach reklam Samsunga i H&M. Mimo że wydawałoby się, że wspomnieni raperzy są totalnie z innego świata niż firmy, z którymi zaczęli współpracować, to autorom spotów wideo udało się dość naturalnie wpleść ich w świat marki.

Awaria w mBanku. Nie można tego nazwać kampanią, ale już sprawnymi działaniami w social mediach jak najbardziej. To, jak mBank przekuł błędy techniczne w swojej aplikacji w memową akcję było majstersztykiem i z pewnością ten case powinien trafić do podręczników social media marketerów.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia

Nic nie wpłynęło tak mocno w 2020 roku na social media jak globalna pandemia. COVID zwiększył czas przeznaczany na ich konsumpcję. Częściej korzystaliśmy z komunikatorów, ale też uaktywniliśmy się na nowych platformach jak np. TikTok (który w 2020 roku niemal dwukrotnie zwiększył bazę użytkowników w naszym kraju). COVID odbił swoje piętno na tematyce dyskusji, wpłynął też na silniejsze wykorzystanie reklam przez e-commerce.

Sytuacja polityczna w Polsce

Zamieszanie związane z wyborami prezydenckimi oraz orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego dt. aborcji, które wywołało w Polsce falę protestów, przyczyniło się do większej intensywności dyskusji politycznych.

Sytuacja polityczna w USA

Ruch Black Lives Matters przyczynił się do prawdopodobnie największego dotychczas bojkotu Facebooka przez reklamodawców. Z kolei wybory prezydenckie były tematem, który mocno kształtował dyskusje – również w polskiej sieci.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social marketingiem w 2021 roku

Wykorzystanie potencjału e-commerce’owego platformy Facebook Shop. Jeśli w 2021 roku Facebook wprowadzi w Polsce płatności w ramach sklepu na Facebooku i na Instagramie to te marki, które wcześniej dobrze się na to przygotowały (przez odpowiedni set up sklepu, wsparcie reklamowe, optymalizację wyglądu sklepu) mogą na tym bardzo skorzystać.

Czy marki powinny zajmować stanowisko w sporach ideologicznych i politycznych?

W czasach coraz większych napięć społecznych i politycznych to pytanie będzie powracać do marketerów. Przygotowując strategie komunikacyjne na 2021 należy zastanowić się:

  1. czy chcemy, żeby nasza marka wspierała wybrane przez nas wartości społeczne,
  2. czy jesteśmy gotowi ponieść ryzyko utraty części klientów
  3. jak się możemy przygotować na negatywne opinie płynące od użytkowników social media.

Jak się odnaleźć w coraz bardziej zdywersyfikowanym świecie social mediów?

Tak różne, duże serwisy zasięgowe jak Facebook, Instagram czy TikTok wrzuca się do jednego worka z nazwą „media społecznościowe”. Kto jednak zna specyfikę chociażby contentu umieszczanego na TikToku dobrze rozumie, że każdy z nich wymaga zupełnie odmiennego podejścia. Wykorzystywanie podobnych treści na każdej z tych platform jest o ile nie błędem, to na pewno stratą zasobów (czasu i pieniędzy). Każdy marketer przygotowując strategią na 2021 powinien odpowiedzieć sobie na ważne pytania:

  1. Który z serwisów najlepiej pomaga dotrzeć do grupy docelowej i pasuje do świata marki?
  2. Czy firma jest w stanie poświęcić odpowiednie zasoby na efektywną obecność w każdym z nich?
  3. Jak planować działania, żeby wykorzystać synergię różnych serwisów zamiast traktować je jako oddzielne byty?

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

Paradoksalnie to nie rozwój technologiczny będzie miał wpływ na social media w 2021 roku. Decydujący wpływ będą miały efekty walki z COVID-19. To, czy w 2021 roku będziemy żyć w świecie, w którym normalnie bez poczucia zagrożenia będziemy mogli spędzać czas z naszymi rodzinami i przyjaciółmi, to czy będziemy mogli pracować z biura razem z naszymi współpracownikami, czy podróżowanie po świecie będzie bardziej przypominało to sprzed czasów pandemii. To, do czego bym zachęcał, to myślenie scenariuszami w planowaniu strategii komunikacji socialowej w 2021 roku: przyjmując zarówno możliwość, że życie „wróci do normy”, jak i mierząc się ze scenariuszem, w którym nasze życie poprzez kolejne fale zachorowań będzie w dużej mierze ograniczone.

2021 rok w świetle prognoz ekonomicznych wskazujących na recesję na wielu rynkach to prawdopodobnie też rok, w którym marketerzy będą bardzo skrupulatnie planować swoje budżety mediowe co również będzie wpływało na social media marketing w nadchodzącym roku.

Julia Kałużyńska
head of social media, Bluerank

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

  1. Zdecydowanie numerem jeden na tej liście jest #Hot16challenge, czyli akcja rozpoczęta w social mediach przez polskich hiphopowców, której celem była zbiórka funduszy dla personelu medycznego walczącego z koronawirusem. Uczestnicy nominowali kolejne osoby do wzięcia udziału w wyzwaniu. Akcja szybko rozprzestrzeniła się poza środowisko artystów – włączyli się w nią również m.in. politycy, urzędnicy państwowi, a także marki. Efektem jest zebranie ponad 3,5 mln złotych, a także wiele utworów „perełek”.
  2. Ciekawym zjawiskiem jest również świąteczna reklama Apartu i jej prześmiewcza parodia autorstwa Klubu Komediowego. Oryginalna wersja udowodniła, że nawet 3 znane twarze nie wystarczą do zrobienia dobrego spotu, kiedy nie ma w nim żadnego storytellingu. Parodia stała się hitem Internetów, liczbą wyświetleń znacznie przegoniła oryginał i dzięki niej marka Apart wróciła z tarczą. Należy jednak tu zaznaczyć, że parodia nie była świadomym elementem kampanii Apartu.
  3. I na deser keczup Kotlin. Dokładniej, ostatnia produkcja wideo z Piotrem Cyrwusem, wcielającym się w rolę króla mycia rączek, opublikowana na Facebooku i YouTubie. Dowcipnie, z przesłaniem, w ciekawej aranżacji – ja jestem zdecydowanie na tak, a komentarze fanów również potwierdzają, że film bardzo przypadł odbiorcom do gustu.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

W 2020 r. zdecydowanie największy wpływ na social media miała pandemia. Po pierwsze, w jej wyniku internauci zaczęli spędzać coraz więcej czasu w social mediach. Po drugie, media społecznościowe zaczęły dostosowywać się do nowych wyzwań i oczekiwań, np. w trakcie społecznej izolacji, kiedy spotkania na żywo zamieniły się w spotkania online, Facebook wprowadził Messenger Rooms, czyli Pokoje na Facebooku. Po trzecie i moim zdaniem najważniejsze, w związku z wybuchem pandemii mogliśmy zobaczyć, ile dobrego można zrobić dzięki social mediom, zarówno pod względem edukacji i uświadamiania, jak i realnej pomocy, o czym świadczy popularność takich akcji czy hashtagów jak np. #zostańwdomu, #gastronomiarazem, etc.

Strajk Kobiet – od strony social mediowej pokazał, jak efektywnie poprzez media społecznościowe – walcząc o prawa kobiet – można zorganizować masowe protesty na ogólnopolską skalę. Strajk odbywał się równolegle w dwóch przestrzeniach – na ulicach miast i w social mediach. Do protestów włączyło się wielu twórców internetowych i influencerów. Uczestnicy strajku chętnie publikowali relacje z hashtagiem #strajkobiet (na Instagramie prawie 240 tys.). Warto również zwrócić uwagę, że zjawiska związane z internetem i social mediami miały duży wpływ na treść transparentów, które trzymali protestujący.

Ostatnim zjawiskiem, na które chcę zwrócić uwagę, jest mieszanie się polityki do społecznościowych aplikacji mobilnych. Mam tutaj na myśli groźby blokad (przez USA) lub realne blokady (np. Indie) chińskiej aplikacji społecznościowej, czyli TikToka.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku

Wyzwanie, jak po wybuchu pandemii, kiedy bardzo wzrosła liczba klientów e-commerce, w optymalny sposób wykorzystać pełen potencjał możliwości mediów społecznościowych (komunikacyjnych i reklamowych), biorąc pod uwagę np. mnogość kanałów i funkcjonalności wspierających e-commerce, czy różnice między pokoleniami w konsumpcji social mediów.

Na początku drugiego dziesięciolecia działań marketingowych marek w mediach społecznościowych wyzwaniem jest również tworzenie unikalnych i angażujących treści, wyróżniających markę z tłumu (konkurując nie tylko z markami, ale również z twórcami internetowymi o uwagę odbiorców), bez efektu „ale to już było”.

Wyzwania związane ze złymi aspektami social mediów, czyli np. efektem FOMO (fear of missing out), dalszym rozprzestrzenianiem się fake newsów czy poczuciem ingerencji w prywatność.

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

Social commerce. To aktualnie rynek o wartości 89,4 miliarda dolarów. Przewiduje się, że w ciągu następnych siedmiu lat wzrośnie do 604,5 mld dolarów. Warto być na bieżąco ze wszystkimi możliwościami e-commercowymi, oferowanymi przez social media, jak np. Facebook Shops i obserwować kolejne nowości w tym temacie.

Social gaming. W związku z tym, że rynek gier wideo rośnie w siłę – według raportu „Digital in 2020” (autorstwa Hootsuite i We Are Social) podsumowującego Q3, średnio 87% internautów deklaruje, że gra w gry, a 81% w Polsce – należy dobrze przyglądać się możliwościom oferowanym przez wszystkie społecznościowe serwisy gamingowe, jak np. należący do Amazona Twitch, YouTube Gaming czy Facebook Gaming (Facebook w zeszłym roku uruchomił platformę Facebook Gaming, a w tym roku poszerzył ofertę gier i wypuścił aplikację mobilną).

Rosnąca rola podcastów i ich twórców. Według danych Spotify, w pierwszym półroczu 2020 wysłuchano ponad 300 %.więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Marta Mróz
social media manager, GoldenSubmarine

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

Taki wybór nigdy nie jest prosty. Szczególnie, gdy mówimy o działaniach w bardzo zmiennych czasach. Dlatego pozwoliłam sobie wybrać dwie akcje, niekoniecznie największe, które moim zdaniem poruszyły social media, wpisując się idealnie w moment – czy to humorem, czy pewną wrażliwością na emocje ludzi.

Burger King – zamówcie z McDonald’s

W momentach kryzysu, największym błędem może być próba spieniężenia tragedii. Jednocześnie, ludzie oczekują od marek zaangażowania we wspólną sprawę. Apel Burger King do zamawiania w innych restauracjach spotkał się z dużym docenieniem konsumentów, ale też branży gastronomicznej.

Prosty mechanizm, prosta egzekucja – jak to bywa ze świetnymi pomysłami, pewnie niejedna osoba zastanawiała się – „dlaczego ja na to nie wpadłam/em?”.

Furgonetka Gonciarza

Ta akcja, to coś zupełnie z innej beczki. Coś na pograniczu social mediów i happeningu.

Dlaczego ją doceniam?

Po pierwsze, Krzysztof Gonciarz podjął trudny temat. Temat, który w 2020 roku budził duże emocje. I jestem przekonana, że po raz pierwszy został pokazany w sposób, który wpłynął na opinię publiczną, ale nie polaryzował jej.

W proteście przeciw furgonetkom z homofobicznymi hasłami, które jeżdżą po polskich miastach, influencer ruszył na ulice Warszawy ze swoją własną, obśmiewającą agresywną retorykę. Do akcji szybko włączyli się inni użytkownicy, którzy docenili jej lekki i humorystyczny sposób podania.

To nie pierwsza taka sytuacja, w której Gonciarz trolluje w dobrej sprawie. W czerwcu nagrał film z apelem do pary prezydenckiej. W którym apelował, aby Andrzej Duda zrezygnował z retoryki nietolerancji wobec społeczności LGBT. Potem ogłosił, że wideo zarobiło na reklamach opłaconych przez sztab prezydenta, a pieniądze przekaże organizacji Miłość nie wyklucza, która wspiera społeczność LGBT.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Pandemia wywróciła do góry nogami wszystko, również social media – zmienił się sposób życia i nasze potrzeby. Spędzamy wyraźnie więcej czasu na platformach społecznościowych, głównie w wyniku chęci kontaktu z innymi ludźmi i poszukiwania rozrywki.

Widać też zmianę typu wyszukiwanych treści – użytkownicy częściej poszukują contentu, który zabija nudę, czego sygnałem jest wzrost oglądalności materiałów wideo oraz rosnące zainteresowanie relacjami live. A w przypadku treści reklamowych, mniejsze zainteresowanie typową ofertą.

Użytkownicy częściej oczekują też od marek zaangażowania w sprawę.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku

Jestem zwolenniczką spojrzenia na kryzys jak na okazję. Okazję do przyjrzenia się temu, co nas otacza, do zmiany perspektywy. Wbrew pozorom, to może być dobry czas dla branży kreatywnej. Mamy w pracy więcej ograniczeń – czy to tych dotyczących sposobu komunikacji, czy ograniczeń budżetowych, czasowych. I jeśli pozwolimy sobie na większą odwagę, to de facto obecna sytuacja może sprzyjać kreatywności.

W warunkach kryzysowych obserwujemy też szybszą adaptację technologii. Wielu klientów przerzuci się trwale na wirtualne rozwiązania – dla marek może oznaczać to potrzebę zrewidowania strategii social mediowej i jej roli w lejku zakupowym, ale także poszukiwanie nowych kanałów dotarcia.

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

Musimy szykować się na dalszy wzrost roli digitalu i social mediów ze względu na większą elastyczność działań i niższy koszt niż w TV. Wskutek social distancinu może wzrosnąć zainteresowanie AR i innymi technologiami, które pozwalają na tworzenie bezdotykowych doświadczeń z marką.

Michał Wolfram
performance manager, VMLY&R

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

W social mediach te „Święte Graale” dotyczyły głównie szlachetnych pobudek – mieliśmy okazję obserwować Mamę Ginekolog, która samodzielnie zebrała 3 mln złotych dla WOŚP, czy też prezydenta Andrzeja Dudę rapującego o „ostrym cieniu mgły” tuż obok grającego na pianinie Wiktora Zborowskiego, w akcji Hot16Challenge2.

Z komercyjnego podwórka… kampania OLX „A co gdyby?” – akcja, w której zagrało wszystko. Od insightów wykorzystanych w spotach, przez dobór influencerów, w szczególności zaproszenie do projektu Janusza Chabiora, po odcinkową i idealnie dopasowaną do kanałów social media formę.

Następnie #taniasobotachallenge. TikTok to w Polsce wciąż medium nowe dla większości marek, które obawiają się stereotypu bardzo młodej widowni kanału. Z tego powodu Lidl zasługuje na wyróżnienie jako marka, która dostrzegła potencjał i zaliczyła bardzo udany debiut na TikToku, w który chętnie włączali się jego użytkownicy.

Natomiast, spośród kampanii, przy których miałem okazję pracować: „Mazda. W moim stylu”. W moim odczuciu był to szereg akcji pokazujących, jak branża motoryzacja, która swoje obroty zawdzięcza wizytom w salonach dealerskich, powinna poradzić sobie komunikacyjnie w czasie lockdownu. W ciągu pierwszych miesięcy „zamknięcia”, Mazda odpowiedziała na potrzeby ludzi, przystosowujących się dopiero do nowej sytuacji wymuszającej na nas pozostanie w domach. Poprzez dostarczenie konsumentom dostępów do filmów na platformach streamingowych, czy dzięki przeniesieniu koncertów ze znanego, warszawskiego klubu SPATiF do formy livestreamingów dostępnych na kanałach marki.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Do najważniejszych wydarzeń, które w bezpośredni sposób wpłynęły nie tylko na media społecznościowe, nie sposób nie wymienić pandemii. Koronawirus zmienił dla wielu marek rozkład budżetu reklamowego, przesuwając go chociażby z outdooru do digitalu, pobudził także e-commerce.

Drugim najważniejszym wydarzeniem, była (jest) obecna sytuacji polityczno-społeczna w kraju, która zasługuje jednak na dwa oddzielne punkty.

Z jednej strony wybory prezydenckie i prawie 14% wynik Szymona Hołowni mogły dobitnie przypomnieć o tym, jak bardzo skuteczna, szczególnie w ujęciu społecznym, może być dobrze prowadzona komunikacja w digitalu.

Z drugiej strony w social mediach ścierają się coraz częściej dwie przeciwstawne narracje. Dobrze to widać np. w związku z orzeczeniem TK dotyczącym aborcji i towarzyszącym temu protestom w kraju. Kanały społecznościowe wykorzystywane są zarówno do szerzenia świadomości wydarzeń i informacji, ale także ich zniekształcania.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku

Większy nacisk na monetyzację kampanii. Oznaczać to będzie podążanie za istniejącym już trendem e-commerce’owym, ale także ulepszanie sposobów mierzenia bezpośredniego wpływu kampanii stricte wizerunkowych na sytuację finansową marki.

Poszukiwanie nowych sposób na zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych. Zwiększona konsumpcja kanałów social media oznacza także, że użytkownik szybciej się nudzi dotychczasowym contentem i zaczyna poszukiwać nowego. Za przykład niech posłuży zeszłoroczny „Najbardziej ekipowy klip ever” w wykonaniu McDonald’s i wykorzystujący technologię łączenia ekranów smartfonów do obejrzenia pełnej wersji teledysku. Z tegorocznych formatów, nie sposób nie wymienić klipu „Jesień” Quebonafide, którego połowę teledysku zasłaniał czarny ekran.

Niepewną sytuację w kraju i na świecie. Dynamicznymi zmianami, które będą wymagały szybkich „transformacji” utartych szlaków.

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

TikTok – jako najmłodszy z kanałów społecznościowych w Polsce, ma dużo świeżości do zaoferowania. Myślę, że to właśnie na tej platformie reklamodawcy powinni szukać nowych sposobów kontaktu z użytkownikami.

Przeniesienie kolejnych aspektów życia offline do digitalu. Zaoferowanie użytkownikom mediów społecznościowych wrażeń, które do tej pory przeżywali na żywo. Koncerty, wspólne oglądanie filmów, czy nawet spotkania z przyjaciółmi i rodziną, wspominany TikTok, gry, platformy streamingowe tak popularne w 2020 roku.

Marta Nowak
senior social media consultant, Socialyse, Havas Media Group

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

Zanim jeszcze słowo „pandemia” zaczęliśmy odmieniać przez wszystkie przypadki, a maseczki i płyny do dezynfekcji rąk stały się naszą codziennością, świat obiegły wstrząsające zdjęcia płonącej Australii. Spoglądając na rozmiar tragedii, coraz silniej uświadamialiśmy sobie, że widmo katastrofy klimatycznej dotknie już naszego pokolenia i… nie ominie także Polski. Dobitnie wybrzmiało to w słuchowisku Storytel, w formie powieści sci-fi, zainspirowanej raportem WWF „2050 Polska dla pokoleń” oraz… noblowską powieścią Reymonta. Z tego niezwykłego połączenia powstał projekt, w który zaangażowała się plejada polskich gwiazd. „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” biją na alarm, uczą, a przede wszystkim skłaniają do refleksji.

Kiedy wiosną z obawy przed wirusem pozostaliśmy w domach, a na okładkach największych światowych tytułów, na czele z Vogue, zamiast modelek pojawili się medycy walczący na pierwszej linii frontu z niewidzialnym wrogiem, my za sprawą akcji NOIZZ, mogliśmy na własne oczy zobaczyć jak wygląda praca naszych bohaterów codzienności. Na jeden dzień, instagramowe konta Maffashion i Małgorzaty Rozenek, przejęli #RealInfluencers, ratowniczka medyczna oraz lekarz, którzy pokazali całej Polsce trudy swojej pracy w trakcie pandemii.

W Polsce wciąż niewiele marek zabiera głos w sprawach światopoglądowych, unikając tematów związanych ze wsparciem mniejszości seksualnych. Gdy jednak to czynią, ich głos wybrzmiewa bardzo wyraźnie, choć boleśnie. Tak było w przypadku kampanii Zalando „Historie ukryte w ubraniach”, powstałej we współpracy z KPH oraz polską marką MISBHV. Cykl 5 filmów opowiada o strachu, aktach przemocy i braku tolerancji części społeczeństwa względem osób LGBTQIA+, a jego zwieńczenie stanowiło stworzenie kapsułowej kolekcji 5 projektów, powstałych z ubrań uszkodzonych wskutek aktów przemocy dokonanych na polskich ulicach.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Afera Cambridge Analytica ujawniła opinii publicznej ogrom skali i siły oddziaływania fake newsów, jednak dopiero globalna pandemia sprawiła, że platformy społecznościowe zaczęły aktywnie walczyć z lawiną fałszywych informacji. Facebook i Instagram usunęły setki tysięcy niezgodnych z prawdą lub zmanipulowanych treści, zaś Twitter wprowadził oznaczenia wpisów jako siejących dezinformacje, o czym na własnej skórze przekonali się choćby Donald Trump i prezydent Brazylii, Jair Bolsonaro.

Wydarzenia ostatnich miesięcy sprawiły, że nasze życie towarzyskie przeniosło się do sieci, a statystyki aplikacji oferujących możliwość prowadzenia wideokonferencji poszybowały w górę. W tyle nie został Facebook, uruchamiając usługę Messenger Rooms, w której może brać udział nawet 50 osób jednocześnie, zaś wtyczka do Google Chrome o sugestywnej nazwie Netflix Party, pozwoliła użytkownikom na wspólne oglądanie ulubionych seriali.

W nowej wideorzeczywistości mamy także przegranych. Slack ewidentnie przeoczył swoisty „Zoom Boom”. Choć narzędzie ma miliony fanów, w miesiącach pracy zdalnej, nie miało szans choćby ze zintegrowanymi produktami Microsoftu. Być może w 2021 roku czeka nas jednak zmiana, związana z zakupem Slacka przez platformę Salesforce.

Również za sprawą pandemii opcje livena Facebooku i Instagramie przestały mieć drugorzędne znaczenie i na stałe zagościły w naszym życiu. Uaktywniły nie tylko marki i influencerów, ale także pozwoliły nam na wirtualne uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, takich jak przedstawienia teatralne, festiwale czy koncerty. Idąc dalej, w ramach wsparcia dla lokalnych twórców, w drugiej połowie roku, Facebook uruchomił również opcję płatnych wydarzeń na żywo.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku

Pandemia koronawirusa nie zniknie z naszego życia wraz z końcem 2020 roku. Na całym świecie wciąż mogą zdarzać się lockdowny, skutkujące m.in. czasowym zakazem funkcjonowania sklepów stacjonarnych, przez co handel jeszcze mocniej ulokuje się w internecie. Klienci pozbawieni interakcji z personelem sklepów, porad będą poszukiwać w social mediach, dlatego ważne, aby marki zdawały sobie sprawę, że jakościowe community jest na wagę złota.

Sami użytkownicy deklarują, że cenią marki podzielające ich wartości. Coraz częściej dodatkowym kryterium wyboru staje się autentyczność, respektowanie zasad Fairtrade i koncentracja na sprawach ważnych dla klientów, takich jak tolerancja, działania proekologiczne czy działania prospołeczne. Neutralność powoli staje się passé.

Wreszcie dotarcie do serc i umysłów generacji Z, czyli eksploracja TikToka. Wymaga ona od marek zupełnie innego podejścia do tworzonego contentu, a dostosowywanie spotu telewizyjnego do technicznych wymagań platformy nie ma tu racji bytu. Liczy się spontaniczność, wyczucie mikrotrendów i dobra zabawa. Przykład? Niekoniecznie polscy politycy, mający za sobą krótkotrwałe romanse z TikTokiem, ale sklep x-kom, jak najbardziej tak!

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

Facebook nie szczędzi zasobów, aby stać się równoprawnym rywalem dla platform e-commerce. Mieliśmy już Marketplace o raczej lokalnym zasięgu, czas więc na Facebook (oraz Instagram) Shops, dający użytkownikom możliwość zakupów z poziomu platformy społecznościowej. Co zyskuje Mark Zuckerberg? Oczywiście najcenniejszą walutę, czyli dane, które umożliwią jeszcze dokładniejsze targetowanie reklam.

Warto systematycznie przyglądać się temu, co dzieje się na rynkach azjatyckich. W Chinach już dziś Livestream Shopping (szczególnie przy współudziale influencerów) bije rekordy popularności, a integracja płatności i zakupów online (np. w aplikacji WeChat) jest na porządku dziennym. Czy niedługo te rozwiązania zawitają także do Europy? Kto wie!

Rok 2021 to także rozwój i upowszechnienie technologii 5G, dającej szerszy i szybszy dostęp do internetu. Ułatwi ona pracę zdalną, poprawi jakość streamingów na żywo, wprowadzi gaming na wyższy poziom, znacząco zwiększy konsumpcję wideo oraz wpłynie na dalsze kroki w rozwoju VR. Być może już niebawem upowszechnią się reklamy z opcją „tap & try”, pozwalające na wirtualne przetestowanie produktów przed ich zakupem.

Olek Kubica
community specialist w 25wat

3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2020 roku w Polsce

Dla mnie najciekawsze kampanie to takie, które nie tylko inspirują, ale z których mogę wyciągnąć wnioski na przyszłość. Na przekór więc zacznę od kampanii Moliera2 z okazji Dnia Szpilek. Akcję z pewnością nie każdy uzna za najlepszą w 2020 roku, ale czy nie zasługuje ona na miano najciekawszej? Jak najbardziej! Jest to dobra szkoła dla wszystkich, którzy uważają, że akcje charytatywne w mediach społecznościowych to marketingowy samograj. Pewne jest też, że organiczne działania na Facebooku i Instagramie niezmiennie mają ogromną moc, a największe kryzysy nadal wybuchają… w piątek! Warto więc – przed inicjowaniem tego typu akcji – spojrzeć na nią krytycznym okiem, ułożyć przemyślany i przejrzysty regulamin oraz stworzyć dobrą strategię kryzysową.

W 2020 roku roiło się również od naprawdę inspirujących kampanii. Pierwsza, która przychodzi mi do głowy, to akcja #JemUSiebie od Pyszne.pl. Z doświadczenia wiem, że nic nie konwertuje tak dobrze, jak nawiązanie do lokalnego patriotyzmu. A jeżeli dołożymy do tego: świetne wykonanie – w tym przypadku o zdjęcia Warszawy, Wrocławia i Krakowa zadbali topowi polscy fotografowie dronowi, wyczucie czasu – w kraju trwała narodowa kwarantanna, to akcja musi zakończyć się sukcesem. W końcu kto nie chciałby zjeść ulubionego dania z ukochanej restauracji, z widokiem na znajome okolice z „lotu ptaka”? Jeżeli więc jeszcze nie słyszeliście o akcji #JemUSiebie, to koniecznie się z nią zapoznajcie. Jest to świetny przykład kampanii, w której połączono działania w social mediach, ze współpracą z influencerami i działaniami offline’owymi – wszystko lokalnie i ze smakiem!

Na koniec inspiracja bardzo konkretna. Coś, co ponownie zmotywowało mnie do przemyśleń na temat odruchów przeciętnego użytkownika mediów społecznościowych. Jak reagujesz, gdy Facebook lub Instagram ostrzega Cię przed kontrowersyjnymi treściami. Klikasz? Wstyd się przyznać, ale ja tak. Podobne zachowania odnotował najwyraźniej dział marketingu w Burger Kingu i opublikował 1 października na Facebooku, a pięć dni później na Instagramie, post o wyjątkowo spice (ostrej) ofercie. Pomysł i wykonanie wydają się banalne, ponieważ wykorzystano nakładkę ostrzegającą przed kontrowersyjnymi materiałami – w tym wypadku ostrzegającą o wyjątkowo pikantnej treści. Proste? Nie ważne. Istotne, czy jest to skuteczne? Wystarczy spojrzeć na ilość pozytywnych komentarzy, by to ocenić.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na social media

Nie będę tutaj zbyt oryginalny. Koronawirus wpłynął na całe nasze życie – również to wirtualne. Pewnie wielu z Was – tak jak i ja – planowało na przełomie grudnia i stycznia strategię komunikacji na następne miesiąca. Robiliśmy swoje, pozostając w błogiej nieświadomości. Nie wiedzieliśmy, że już niebawem wszystko to będzie nieaktualne. Luty stanął pod znakiem dopasowywania strategii kryzysowych pod zbliżającą się epidemię, zaś marzec minął w tworzeniu zupełnie nowych rozwiązań i strategii na czas nieuniknionego lockdownu. Dodatkowo Facebook nie ułatwiał nam pracy, skrupulatnej badając publikowane przez nas treści. W konsekwencji blokował wiele z nich, uznając je za szerzące dezinformację odnośnie COVID-19. Do tego do końca nie wiadomo było, dlaczego tak się dzieje. W efekcie na rozmowie z supportem spędziłem więcej czasu w ciągu jednego miesiąca niż przez cały ubiegły rok. Ale są też pozytywne aspekty całej sytuacji. W końcu wyniki sprzedażowe wystrzeliły w górę, co trzeba będzie utrzymać w zbliżającej się, postcovidowej rzeczywistości.

Odchodząc jednak od globalnych problemów, w 2020 roku wielkie zmiany dotknęły sam Facebook. Ogłoszona jeszcze w 2019 roku zmiana interfejsu FB na desktopie, urzeczywistniła się w tym roku. Zmiany te wpływają na wzrost lub spadek skuteczności konkretnych formatów reklamowych – np. wyeksponowania relacji. Jesteśmy również w trakcie dopasowywania materiałów do aktualnych formatów grafik. Możliwe, że będziemy odchodzić od 1200×1200 px, które w wersji desktopowej często nie zajmują optymalnej przestrzeni i wyświetlają się z nieestetycznymi wypełnieniami po bokach. W tej sytuacji najbezpieczniejszym formatem wydaje się być 1200×900 px.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2021 roku

Tak jak wspominałem już wcześniej, koronawirus zdominował, a często nawet storpedował nasze plany marketingowe. Był to jednak również czas poprawy naszych wskaźników sprzedaży online. W 2021 roku zmierzymy się z postcovidową rzeczywistością, w której będziemy musieli zawalczyć o utrzymanie klienta – mimo kryzysu i większej swobody zakupowej. To od nas będzie zależeć, czy nasi klienci zaufają zakupom online, czy wrócą do zakupów offline’owych. Czas zadbać o strategię postcovidową już teraz, by móc zareagować w idealnym momencie.

Facebook – idąc w ślady Instagrama – będzie odchodzić od informowania o ilości lajków pod postami! Dla niektórych może to być do smutna wiadomość, dla innych wyśmienita informacja. Bez wątpienia, w 2021 roku czeka nas mniej sztucznego contentu generującego lajki na rzecz treści rzeczywiście zachęcających do dyskusji. Czekam na to z niecierpliwością!

Przez ostatnie lata zauważalny jest trend rozwijania marki personalnej, który powoli wypiera inne działania marketingowe. Myślę, że w 2021 r. coraz więcej firm będzie decydować się na tego typu strategię komunikacji – w końcu najbardziej ufamy tym, których znamy. Przyszły rok będzie więc czasem, w którym zza logo firmy coraz częściej będzie ukazywać się ludzka twarz, która stoi za jakością reklamowanych przez nas usług i produktów.

Nowinki technologiczne a social media marketing w 2021 roku

Z całą pewnością tegoroczna pandemia odbije swoje piętno na naszych codziennych zachowaniach. Co więcej myślę, że zachowania i trendy w SoMe, które uwypukliły się w 2020 roku, będą utrzymywać się w okresie następnych 12 miesięcy. Spory potencjał widzę tutaj w webinarach, warsztatach online oraz wydarzeniach LIVE na Facebooku. Materiały te są świetnym źródłem remarketingu, dlatego nic tylko tworzyć ciekawy, spójny z marą kontent i czerpać z niego korzyści.

W 2021 roku warto również bacznie obserwować kreacje reklamowe pojawiające się na Facebooku i Instagramie. Dlaczego? Facebook zniósł zasadę ograniczonej ilości tekstu w materiałach reklamowych. Efektem tego może być wyświetlanie się większej ilości mało estetycznych treści kampanijnych rodem z ulic lat 90. Mimo wszystko mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. W końcu Facebook nadal podkreśla, że zdecydowanie lepsze wyniki będą mieć kreacje z mniejszą ilością tekstu.

Niezmiennie na popularności będzie zyskiwał TikTok. Spodziewam się, że w 2021 roku portal odnotuje nie tylko jeszcze większy wzrost profilów personalnych, ale także firmowych. Uważam, że zaprezentowana przez portal platforma dla biznesu i marketerów będzie świetną przynętą dla marek, które chcą zaistnieć w świecie TikToka.