Badania pokazują, że w Polsce co czwarty użytkownik sieci to osoba w wieku 25–34 lata. Również co czwarty internauta deklaruje wykształcenie średnie, a co piąty – wyższe. A jakimi cechami wyróżniają się rosyjscy internauci? Gemius przyjrzał się danym z lipca 2014 roku.
Sfeminizowany runet
Analiza wykazała, że populacja dorosłych użytkowników rosyjskiej części sieci, nazywanej runetem, liczy powyżej 70 mln internautów. Kobiety w tej grupie stanowią 37,6 mln osób (54 proc. użytkowników). Mężczyzn jest ponad 5 mln mniej (32,5 mln).
Zobacz również
Ponad połowa internautów nie ma 35 lat
Badanie gemiusAudience pokazuje także, że co trzeci rosyjski internauta należy do grupy wiekowej 25–34 lata (21 mln użytkowników). Co piąty użytkownik runetu ma od 18 do 24 lat (14,9 mln) lub od 35 do 44 lat (15,3 mln), a co szósty od 45 do 54 lat (11,1 mln). Najmniej użytkowników rosyjskojęzycznych stron WWW liczy sobie ponad 55 lat (ponad 7,6 mln).
Na zachodzie Rosji mieszka większość użytkowników runetu
Rozmieszczenie populacji na terenie Rosji jest bardzo zróżnicowane. Sytuację tę tłumaczy Jadwiga Rogoża, analityczka z Ośrodka Studiów Wschodnich, która specjalizuje się w tematyce rosyjskiej: – Ogromny obszar za Uralem, stanowiący około 80 proc. terytorium kraju, zamieszkiwany jest przez zaledwie jedną czwartą populacji (ok. 35 mln osób). Ekspertka dodaje, że wynika to z surowości klimatu i gigantycznych odległości między ośrodkami miejskimi. Ma to swoje odbicie także w populacji rosyjskich internautów, którzy zamieszkują głównie zachodnie tereny Rosji. Najwięcej użytkowników runetu pochodzi z Centralnego Okręgu Federalnego (19,8 mln osób, z czego 7,3 mln z Moskwie), a co szósty użytkownik rosyjskojęzycznej części sieci mieszka w Nadwołżańskimo Okręgu Federalnym (11 mln) lub z Pólnocno-Zachodnim Okręgu Federalnym (10 mln).
W sieci najwięcej absolwentów szkół zawodowych
Populacja użytkowników runetu jest zróżnicowana także pod względem posiadanego wykształcenia. Więcej niż co trzeci z nich ukończył szkołę zawodową (25 mln), niewielu mniej – wyższą (22 mln). Ponad jedna czwarta rosyjskich internautów posiada wykształcenie średnie (18,5 mln). Wśród rosyjskich użytkowników sieci najmniejsze grupy stanowią osoby, które jeszcze nie ukończyły studiów (3 mln) lub szkoły średniej (1,4 mln).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dane pochodzą z międzynarodowego badania realizowanego w firmie Gemius w ponad 30 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (gemiusAudience). Jego celem jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników Internetu oraz sposobu, w jaki korzystają z sieci, zarówno stron WWW, materiałów audio i wideo, jak i aplikacji. Badanie jest prowadzone zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. W Polsce jest realizowane pod nazwą Megapanel PBI/Gemius.
Słuchaj podcastu NowyMarketing