Z badań wynika, że z roku na rok kontakt telefoniczny traci na rzecz wiadomości mailowych, aplikacji i tzw. samoobsługowych metod kontaktu[1]. Dzieje się tak, ponieważ wraz z rozwojem technologii nieustannie zmieniają się nasze nawyki i preferencje komunikacyjne. Dynamiczne zmiany wymuszają na marketerach poszukiwanie optymalnych rozwiązań i implementowanie ich do swoich strategii biznesowych. Za upowszechnianiem się nowych kanałów komunikacji stoją świadomi nowych trendów klienci do 40 roku życia. Regularnie korzystają oni z mediów społecznościowych, czatów czy aplikacji mobilnych. Są to przedstawiciele tzw. pokolenia Y (urodzeni w latach 1981-1999), którzy dosłownie żyją w sieci. Jak wygląda sytuacja w przypadku konsumentów, którzy mają powyżej 40 lat? Za pomocą jakich narzędzi najlepiej się z nimi komunikować?
„Konsumenci, szczególnie Ci młodzi, oczekują od firm konkretnych i ukierunkowanych na nich działań. Marketerzy wykorzystują wtedy środowisko naturalne młodych ludzi, czyli social media. Akcje prowadzone za pośrednictwem portali społecznościowych czy aplikacji mobilnych na stałe wpisały się już w działanie wielu marek. W przypadku konsumentów w wieku 40+ należy iść tym samym tropem, czyli wykorzystać ich przyzwyczajenia i preferencje komunikacyjne. Najszybszym i najskuteczniejszym sposobem dotarcia do klientów, którzy mają powyżej 40 lat są zdecydowanie SMS-y. Wynika to z prostej przyczyny – krótkie wiadomości tekstowe są obecne na rynku już od ponad 20 lat i przez ten czas konsumenci zdążyli się do nich przyzwyczaić. Jest to ważne zwłaszcza w kontekście klientów w wieku 40+, którzy niekoniecznie muszą być biegli w social mediach i nowinkach technologicznych. Z badań ekspertów wynika, że blisko 96 proc. Polaków korzysta z krótkich wiadomości tekstowych. W nowoczesnej komunikacji biznesowej po prostu nie ma miejsca na pomyłki i nie trafione strzały, a SMS-a czy MMS-a przecież ciężko jest nie odebrać” – komentuje Artur Sadowski, CEO platformy SerwerSMS.pl
Eksperci szacują, że w ostatnim roku całkowicie zmieniło się postrzeganie smartfonów przez marketerów. Kluczem do sukcesu jest dobre poznanie klienta, odpowiadanie na jego potrzeby oraz szybka i bezpośrednia komunikacja na linii marka – klient. W najbliższym czasie technologie mobilne staną się jednym z głównych kanałów komunikacji marketingowej.
„Pomimo tego, że handel mobilny i sektor e-commerce wydają się być domeną młodych konsumentów, to nie powinniśmy w żadnych wypadku zapominać o klientach 40+. Dla wielu marek są oni gwarantem stabilnej sprzedaży, ponieważ jako konsumenci charakteryzują się lojalnością oraz bardziej zasobnymi portfelami niż młodzi. Mailingi, kampanie MMS, masowe wysyłki SMS muszą po prostu być dokładnie zaplanowane i ztargetowane, a content powinien być angażujący i wartościowy dla grupy konsumentów, do których chcemy dotrzeć. Czego innego oczekują od nas młodzi, dynamiczni przedstawiciele pokolenia Y, a czego innego stabilni i dojrzali klienci w wieku 40+. Jedno jest pewne – przy pomocy nowoczesnych narzędzi marketingowych takich jak m.in. kampanie MMS, masowa wysyłka SMS-ów czy aplikacje mobilne możemy komunikować się z jedną i drugą grupą konsumentów, a w jaki sposób to uczynimy jest uzależnione jedynie od kreatywności marketerów i od celu jaki nam przyświeca” – podsumowuje Daniel Zawiliński, CMO platformy SerwerSMS.pl
[1] Focus Telecom Polska
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing