1. Tomasz Czerwiński, Senior Digital Planner/Buyer, dom mediowy UM (Universal McCann)
2. Anna Wyród, Media Manager, INSIGNIA
3. Rafał Kłodnicki, Senior Media Planner w zespole Tandem Media (Agora)
4. Daria Walczak, Communications Planner, Carat Polska
5. Claudia Mainella, Communications Planner, Carat Polska
6. Ariel Kępka, Integrated Communication Planner Buyer, MEC
7. Łukasz Turkowski, Interactive Media Manager, DDB&tribal
8. Stanisław Jaworowicz, Senior communication planner w Value Media (Group One)
9. Łukasz Paw, Communication Media Manager, ZenithOptimedia Group
Zobacz również
Zobacz inne odcinki cyklu (Strateg, Account, Specjaliści od social media, New Business)
Tomasz Czerwiński #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Senior Digital Planner/Buyer, dom mediowy UM (Universal McCann)
Jak zostałeś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja droga do branży mediowej nie była oczywista. Po ukończeniu studiów na kierunku ochrona środowiska zapragnąłem zmieniać podejścia firm i dużych korporacji do społecznej odpowiedzialności biznesu. Trafiłem do działu CSR Ringier Axel Springer, jednego z największych koncernów medialnych w Polsce, gdzie zrozumiałem, że brakuje mi liczb i mierzalnych efektów mojej pracy. W międzyczasie dowiedziałem się o istnieniu domów mediowych. Reklamą interesowałem się od dłuższego czasu, ale moja wiedza ograniczała się do ciekawych case’ów z Polski i ze Świata. Nie zdawałem sobie wówczas sprawy, kto tak naprawdę odpowiada za zaplanowanie i umieszczenie komunikatu w konkretnej gazecie czy wybór danego kanału dotarcia. Tymczasem perspektywa pracy łącząca świat reklamy i mierzalne efekty była bardzo kusząca. Tak zostałem Junior Media Plannerem w Mediacom Warszawa. Po około dwóch latach pracy awansowałem na stanowisko Media Plannera. Obecnie ścieżka rozwoju rozpoczyna się zazwyczaj od stanowiska Stażysty lub Asystenta i dalej awansuje się na kolejne stopnie kariery.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Media Planner stanowi jedno z ogniw łączących markę lub brand z jego użytkownikami. W dużym uproszczeniu osoba na tym stanowisku odpowiada za wybór najbardziej efektywnych kanałów dotarcia do konsumentów oraz koordynację pracy między agencją kreatywną, klientem i przedstawicielami mediów. W czasach bardzo dużej dywersyfikacji kanałów dotarcia, Media Planner musi często integrować razem pracę wyspecjalizowanych zespołów, np. odpowiedzialnych za komunikację w social mediach, tworzenie treści, czy działań rozliczanych za konkretny efekt, jak np. sprzedaż czy zaangażowanie na stronie, w celu otrzymania lepszej synergii wszystkich kanałów dotarcia.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Kampania często jest wynikiem pracy wielu osób, które można porównać do orkiestry. Zadaniem Media Plannera jest, by grała ona jak najlepiej, dlatego powinien on posiadać umiejętność szerokiego spojrzenia na projekt i efektywnego zarządzania nim. Nie bez znaczenia jest tutaj umiejętność budowania relacji, ale również asertywność i skuteczne egzekwowanie wyników pracy osób zaangażowanych w projekt. Zarówno przy planowaniu, jak i mierzeniu efektów naszych działań, konieczna jest umiejętność analizy danych i wyciągania na ich podstawie wniosków, dlatego przyjaźń z liczbami i wykresami jest niezbędna. Ponadto, osoba na tym stanowisku powinna mieć oczy i uszy szeroko otwarte na nowe trendy, zarówno w mediach, jak np. technologii, ponieważ często taka wiedza może zaowocować ciekawym, innowacyjnym pomysłem na dotarcie do konsumentów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Z doświadczenia wiem, że nuda w tej pracy nas raczej nie dopada. Każdy brief, każde spotkanie z klientem, każda kampania w mniejszym lub większym stopniu różni się od poprzedniej. Ciągła nauka nowych rzeczy powoduje, że łatwo odnajdujemy się w dynamicznie zmieniającym się świecie mediów i na rynku pracy.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Dużo zależy od podejścia do tej pracy. Szeroki zakres obowiązków, dynamicznie zmieniające się otoczenie i konieczność ciągłego bycia na bieżąco, jednych będzie stymulowało i napędzało, innych przerażało. Podobnie zarządzanie dużymi budżetami i praca pod presją czasu może generować u jednych stres, a u innych być powodem większej mobilizacji i satysfakcji z powierzonej im odpowiedzialności i realizacji zadań mimo krótkich deadline-ów.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
W zależności od doświadczenia i zdobytych umiejętności widełki płacowe na tym stanowisku kształtują się od około 2 000 PLN do około 4 000 PLN netto. Należy jednak pamiętać o dodatkowych benefitach, które powoli stają się już standardem w domach mediowych, m.in. takich jak: prywatna opieka medyczna, karnet sportowy oraz imprezy i wyjazdy branżowe.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Media plannerów poszukują głownie domy mediowe lub agencje interaktywne, które najczęściej poszukują pracowników poprzez swoje strony www, kanały social mediowe (Facebook, Linkedin) oraz headhunterów. Warto również próbować aplikować o pracę mimo braku otwartej rekrutacji na dane stanowisko. Rynek, zwłaszcza reklamy online, ale również TV i radio, rozwija się dynamicznie, dlatego nigdy nie wiadomo, czy swoją aplikacją nie ubiegniemy działu HR.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Przede wszystkich chłonąć wszystko co się wokół nas dzieje i być otwartym na nowości. Branża w Polsce jest dość młoda, a popularyzacja internetu spowodowała, że zaczęła rozwijać się jeszcze szybciej. Rozwiązania i technologie, których nie było jeszcze kilka lat temu, dziś są standardem. Coraz bardziej zaawansowane narzędzia spowodowały konieczność rozwoju nowych kompetencji i specjalizację stanowisk, jakich jak chociażby osoby odpowiedzialne jedynie i aż za kanał online, czyli Digital Media Plannerzy. Należy obserwować trendy i nowe technologie, ponieważ w niedalekiej przyszłości branża reklamy może nas bardzo zaskoczyć – cenne mogą stać się zupełnie inne umiejętności niż obecnie.
———————————————————–
Anna Wyród
Media Manager, INSIGNIA
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zmieniałam branżę, księgowość nie była tym, co sprawiało mi przyjemność, a że już na studiach planowałam swoją przygodę zawodową z pracą w agencji, to nadszedł moment zmian. Nie było łatwo, nie miałam doświadczenia, ale INSIGNIA dała mi szansę i pozwoliła się wykazać.
Zaczynałam od stażu w dziale mediowym, następnie zostałam Juniorem, później Media Plannerem, Seniorem i obecnie prowadzę dział mediowy jako Media Manager. W branży pracuję od 3 lat i nie zamieniłabym tej pracy na żadną inną. 🙂
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Może opowiem jak wygląda to u nas. Media Planner zajmuje się głównie tworzeniem strategii mediowych pod konkretne cele klienta, a co za tym idzie, rekomendacją kanałów dotarcia do grupy targetowej. Zajmujemy się kompleksową obsługą klientów, skupiając się jednak na działaniach w internecie. Kolejnym zadaniem Media Plannera jest prowadzenie, optymalizacja i raportowanie kampanii, dbanie o kontakt i budowa relacji z klientem oraz całościowe zarządzanie projektem. Oczywiście zależnie od doświadczenia i kultury organizacji pracy firmy, w której pracujemy, obowiązki te mogą się różnić.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Pracuję z osobami z bardzo różnym wykształceniem, dlatego uważam, że w tej pracy liczy się myślenie strategiczne i analityczne (naprawdę sporo tabelek do przygotowania i interpretacji :)) oraz umiejętności sprzedażowe (prowadzenie prezentacji czy rozmowy z klientem). Z takimi osobami mam przyjemność pracować i takie osoby chętnie widziałabym w swoim zespole.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Różnorodność – mamy klientów z bardzo różnych branż. Tak naprawdę każdy projekt jest inny, nie ma nudy i zmęczenia rutyną. Dodatkowo pracując w agencji interaktywnej współpracuję ze świetnymi zespołami ludzi, co pozwala spojrzeć na projekt całościowo i czyni tę pracę jeszcze ciekawszą.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Bywają momenty stresujące, kiedy deadline jest blisko (a często czasu na przygotowanie oferty nie ma zbyt wiele :)), ale myślę, że satysfakcja z dobrze wykonanej pracy jest większym plusem niż wspomniana niedogodność.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Jak w każdej branży bardzo różnie, dużo zależy od domu mediowego i oczywiście doświadczenia. Jest to jednak bardzo rozwojowa praca i poziom zarobków jest satysfakcjonujący.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Na pewno w domach mediowych, ale ja ze swojej strony polecam pracę w dziale mediowym organizacji takiej jak agencja interaktywna, współpraca z zespołami kreatywnymi i prowadzenie projektów kompleksowo zmienia sposób pracy mediowca i rozwija.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Upewnijcie się, że wiecie na czym polega ta praca i czy na pewno to chcecie robić. Finalny „produkt” wychodzący spod ręki Media Plannera wymaga sporo żmudnej pracy, z czego często nie zdają sobie sprawy osoby rozpoczynające swoją przygodę. Nie bójcie się, że czegoś nie wiecie, to dynamiczny rynek, większości nauczycie się podczas samej pracy, a jeśli będziecie na bieżąco to niewiele będzie w stanie Was zaskoczyć.
———————————————————–
Rafał Kłodnicki
Senior Media Planner w zespole Tandem Media (Agora)
Jak zostałeś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Do pracy trafiłem z polecenia. Zaczynałem jako Trainee w brokerze mediowym CR Media, po 3 miesiącach otrzymałem stanowisko Junior Media Plannera. Kolejnym szczeblem w karierze jest Media Planner – w moim przypadku zmiana nastąpiła po około 9 miesiącach pracy. Następnym krokiem był awans na Senior Media Plannera.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Podstawowe obowiązki to optymalizacja planów i tworzenie rekomendacji kampanii mediowych oraz zakup powierzchni / czasu reklamowego i monitoring realizacji kampanii. Dodatkowo Media Planner ma bezpośredni kontakt z klientami w zakresie bieżącej obsługi, czyli udziela odpowiedzi na zapytania, przygotowuje raporty i zestawienia. Śledzi też i analizuje trendy rynkowe
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Preferowane są osoby skrupulatne i zaangażowane, wykazujące się chęcią rozwoju i samodzielnością. Na tym stanowisku potrzebne są umiejętności analityczne, dobra komunikacja z klientem oraz umiejętność pracy pod presją czasu. Ważna jest sprawna obsługa MS Office (przede wszystkim Excel i Power Point), dobra organizacja czasu pracy oraz znajomość języka angielskiego.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Praca Media Plannera jest pełna wyzwań i przebiega w bardzo przyjaznej atmosferze. Bardzo cenię brak rutyny i ciągle ewoluujące otoczenie rynkowe.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym mankamentem jest nierównomierne rozłożenie nakładu pracy, przez co często zdarzają się momenty, w których działamy pod presją czasu. Plusy to niewątpliwie możliwość nawiązywania kontaktów i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Polecam odwiedzanie portali z ofertami pracy oraz stron internetowych podmiotów uczestniczących w rynku reklamy.
Co poleciłbyśo osobom, które zamierzają w przyszłośoci zostać Media Plannerami?
Przede wszystkim – zapoznanie z rynkiem mediowym, podmiotami, które go tworzą, oraz z procesami, jakie na nim zachodzą.
———————————————————–
Daria Walczak
Communications Planner, Carat Polska
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Na stanowisko Media Plannera w Carat Polska zaprowadziła mnie przede wszystkim wiedza i doświadczenie zdobyte w poprzedniej firmie, w której pracowałam. W pewnym momencie chęć rozwoju i zmiany spowodowała, że chciałam spróbować i zobaczyć jak praca Media Plannera wygląda od kuchni. Nie byłoby to jednak możliwe bez znajomości specyfiki pracy oraz branży i rynku, dzięki czemu swobodnie się na tym stanowisku odnalazłam.
Wraz z rozwojem kompetencji, poszerzaniem wiedzy i przede wszystkim chęciami Media Planner awansuje na stanowisko Senior Media Plannera, następnie Managera a później Dyrektora.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Media Planner musi umieć sprawnie zarządzać swoim czasem, gdyż zdarza się, że musi wykonać kilka rzeczy naraz. Na pierwszym miejscu zawsze stoi klient i na koniec dnia to on musi być zadowolony z przełożenia naszej pracy na efekt biznesowy. Robimy wszystko, żeby dostawał od nas wszystkie niezbędne narzędzia i informacje, które wspierają jego biznes. Na co dzień współpracujemy z Klientem, przede wszystkim po to, by lepiej poznać i zrozumieć problemy z jakimi boryka się na co dzień. W tym celu przygotowujemy strategie mediowe klientów, mediaplany czy prezentacje odnośnie możliwości rynkowych. Codziennie monitorujemy kampanie klienta i tworzymy raporty – w trakcie jak i na koniec kampanii. Do naszych obowiązków należy także kontakt i budowanie relacji z naszymi dostawcami i partnerami biznesowymi.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Media Planner powinien posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat branży oraz rynku m.in. na temat produktów mediowych czy procesów, by móc zaproponować najciekawsze i najbardziej efektywne z nich klientowi. Przy szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym, stale trzeba poszerzać swoją wiedzę i mieć oczy dookoła głowy, by wyszukiwać nowości. Czasami ilość pracy z krótkim terminem realizacji jest duża, dlatego pracując na tym stanowisku trzeba umiejętnie dysponować swoim czasem. Co ważne, praca w domu mediowym to praca zespołowa, dlatego szeroki uśmiech i łatwość nawiązywania kontaktów też się przydają. 🙂
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Najciekawszy jest chyba brak rutyny. Każdy dzień wygląda inaczej, każda kampania jest inna, dzięki czemu śmiało można puścić wodzę kreatywności, szukać inspiracji i podsuwać klientom różne swoje pomysły (a jeszcze fajniej jak są one realizowane :-).
Dla mnie, dla osoby ciekawej świata z natury, praca jako Media Planner daje mi możliwość dostępu do „studni” pełnej informacji. Każdego dnia mogę pytać, szukać, rozwijać się, co ma dla mnie bardzo duże znaczenie. To co mnie napędza w tej pracy to również ludzie – to, że zawsze mogę z nimi porozmawiać, czerpać od nich wiedzę i korzystać z ich doświadczenia.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Tak jak wspomniałam wcześniej: nabywanie wiedzy i możliwość naprawdę dużego rozwoju swoich kompetencji to ogromny plus pracy na tym stanowisku. Dodatkową wartością jest to, że można wykorzystać swoją kreatywność i umysł. Dużo zależy od samego siebie – to ty jako Media Planner podsyłasz klientowi pomysły i to od ciebie często zależy, jakiego finalnie kształtu nabierze kampania. Ogromnym plusem jest też to, że podczas pracy w Domu Mediowym poznajesz wiele osób, które często staja się Twoimi znajomymi w życiu prywatnym.
Oczywiście, jak w każdej pracy – nigdzie nie jest tylko kolorowo i tęczowo. Praca jak każda inna, czyli pod presją czasu i na wysokich obrotach (chociaż, niektórych to nakręca ;)). Zdarzają się problemy mniejsze i większe: czy to błąd w komunikacji, zmiana strategii mediowej w trakcie trwania kampanii. Ja wychodzę z założenia, że nie ma sytuacji bez wyjścia, z którą Media Planner by sobie nie poradził. 🙂
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku są oczywiście odpowiednio dopasowane do poziomu wiedzy i odpowiedzialności Media Plannera. Często zależne od doświadczenia i polityki firmy, w której pracuje, dlatego ciężko jednoznacznie określić jaki mają przedział.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Każdy duży dom mediowy czy agencja zamieszczają na swoich stronach internetowych czy social mediach ogłoszenia o wolnych wakatach na różne stanowiska, więc warto tam zaglądać. Często też znajomi pracujący w konkurencji informują o nowo otwartych stanowiskach – warto więc wysłać takiemu znajomemu swoje CV, który zaniesie je prosto do działu HR. 🙂
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Nie bać się i zawsze dążyć do celu! Często wydaje się, że jak nie pracowałem(am) wcześniej w domu mediowym to nie mam szans na takie stanowisko, a jest zupełnie inaczej. W innych firmach i branżach mamy szansę zdobyć wiedzę i doświadczenie, które mogą się przydać w pracy media plannera. Nawet jeśli nie znamy specyfiki branży mediowej i rynku, to na początek warto spróbować swoich sił na stażu. Wiele domów mediowych oferuje płatne staże, które często kończą się ofertą stałej pracy.
———————————————————–
Claudia Mainella
Communications Planner, Carat Polska
Jak zostałaś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
W domu mediowym, w którym pracuję, aby móc zostać media plannerem należy zdać egzamin składający się z 3 części – ogólnej wiedzy marketingowej, wiedzy mediowej oraz trzeciej części – strategicznej, mającej na celu sprawdzenie umiejętności przygotowania strategii pod dany brief oraz jej zaprezentowania przed komisją. Taki też egzamin zdałam. 🙂 Aby móc podejść do takiego egzaminu, należy mieć również odpowiednie doświadczenie pracy w domu mediowym np. na stanowisku Juniora.
Jest kilka szczebli kariery: począwszy od Junior Media Planner’a, Media Plannera i Senior Media Planner’a aż do Managera i Dyrektora.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Do roli Media Plannera należy ścisła współpraca z działami marketingu klientów oraz działami handlowymi mediów. Do głównych jego obowiązków należy tworzenie strategii mediowych, planowanie mediów i ich zakup, realizowanie kampanii reklamowych, ich ciągłe monitorowanie i optymalizowanie, a także analizowanie ich wyników i skuteczności. Praca ta wiąże się z ciągłym kontaktem z Klientem oraz bieżącą realizacją zapytań. Media Planner to osoba, która rekomenduje, które kanały komunikacji będą najlepiej docierać do zadanych grup docelowych, wywierając oczekiwany efekt.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Media Planner powinien być doskonałym negocjatorem, ze względu na to, że zarządza budżetami mediowymi Klientów. Istotnymi również cechami dobrego Media Plannera to kreatywność, samodzielność, asertywność (to szczególnie :-), zdolność analitycznego myślenia, a także zdolność pracy w grupie. Bardzo ważna, wręcz obowiązkowa jest znajomość języków, szczególnie angielskiego, którego używa się na co dzień przy pracy z Klientami globalnymi.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Jako Media Planner planuję różnorodne kampanie reklamowe, dla klientów z różnych branż, dlatego pracując na tym stanowisku nie można się nudzić.
Ponadto, nawet jeśli jestem digitalowcem (planującym głównie kanały cyfrowe), nie ograniczam się tylko do planowania jednego medium. Mam wręcz możliwość planowania kampanii również w innych mediach i to właśnie lubię – ciągłe poczucie rozwoju, a nie stania w miejscu. Dodatkowo to, co bardzo lubię w tej pracy to kontakt z ludźmi (wydawcami, Klientami, centralą, agencją kreatywną, strategią itd.).
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym minusem/trudnością jest częsta praca pod „presją czasu”, dlatego że wszystko dzieje się bardzo szybko („ASAP” jest często używanym słowem :-). Natomiast uważam, że należy z tego również wyciągnąć pozytywy – przy takim trybie pracy można się również wiele nauczyć np. jak planować swój czas pracy.
Plusem jest to, że na tym stanowisku ma się ciągłą możliwość rozwoju, brania udziału w dodatkowych projektach, przetargach, warsztatach, a także konferencjach. Nie zapominajmy też o tym, że Media Planner pracuje z młodymi, wspaniałymi i kreatywnymi ludźmi, od których może się również wiele nauczyć.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku kształtują się satysfakcjonująco. Oczywiście zależą one od różnych czynników takich jak: poziom wiedzy czy odpowiedzialności, bądź długośc stażu. Każdy dom mediowy ma swoje widełki zarobków na tym stanowisku, dlatego ciężko jest zero – jedynkowo odpowiedzieć na to pytanie.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Najczęściej domy mediowe i agencje reklamowe ogłaszają się na swoich stronach www i kanałach social media.
Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Warto próbować swoich sił i nie bać się nowych wyzwań, bo dzięki nim zdobywamy nowe doświadczenia na podstawie, których można się wiele nauczyć.
———————————————————–
Ariel Kępka
Integrated Communication Planner Buyer, MEC
Jak zostałeś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
To nie jest tak, że od przedszkola marzyłem o pracy w domu mediowym. O tym, że zostałem media plannerem zadecydował w dużej mierze los – pierwsze wysłane CV, pierwsza rozmowa kwalifikacyjna, a w końcu pierwsza poważna praca w pełnym wymiarze.
Przed przygotowaniem się do rozmowy, na którą zostałem zaproszony, nawet nie wiedziałem czym dom mediowy się zajmuje, a CV wysłałem do MEC dlatego, że firmę polecił mi tata najlepszego przyjaciela.
To w MEC zacząłem przygodę z media plannerką. Po okresie próbnym zostałem asystentem, następnie media buyerem. W tym czasie rozwijałem się zarówno w mediach tradycyjnych, jak i cyfrowych, dzięki czemu udało mi się awansować na stanowisko integrated communication plannera.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Planowanie, nadzór kupowania, monitoring i optymalizacja kampanii. Zarówno tych krótkookresowych kampanii taktycznych, jak i długookresowej, strategicznej komunikacji.
Codzienny kontakt z klientem, negocjacje z dostawcami, nadzór nad dostarczeniem materiałów do mediów przez agencję kreatywną, rozliczenie finansowe kampanii, przygotowanie post-buyów. Generalnie – dzieje się.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Przede wszystkim media planner to już kolejne stanowisko w drabince kariery w domu mediowym, dlatego wymagane jest doświadczenie w kupowaniu i planowaniu mediów, znajomość narzędzi używanych w procesach planowania i monitoringu, obycie z charakterystycznymi mediowymi pojęciami.
Praca media plannera wiąże się z nieustannym kontaktem z ludźmi, z różnymi działami wewnątrz firmy, a także z dostawcami i klientami, dlatego mam wrażenie, że najważniejszą potrzebną cechą z grupy tych „miękkich” jest otwartość. To ona pozwala nawiązać kontakty i zbudować dobre relacje, które przekładają się na efektywną współpracę. Oczywiście ważne są również sumienność, poczucie odpowiedzialności. No i punktualność, przez którą nie rozumiemy wyłącznie przychodzenia do pracy na czas, ale przede wszystkim oddawanie projektów w wyznaczonym terminie.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Zdecydowanie dynamika branży. W mediach trudno się nudzić. Zmienia się rynek, zmieniają się konsumenci, rozwijają się różne kanały komunikacji.
To wszystko implikuje zmiany nie tylko w biznesie reklamodawców, ale także w strategiach mediowych. Jakość usług domu mediowego musi być nieustannie ulepszana, a co za tym idzie kompetencje ludzi i zespołów również się rozwijają.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największym wyzwaniem jest organizacja pracy. Trzeba rozplanować wszystkie zadania tak, żeby żaden deadline nie ucierpiał. Zdarzają się okresy, w których bardzo ciężko wyrobić się na zakrętach, dlatego umiejętność priorytetyzowania zadań jest bardzo ważna.
No i trzeba wystrzegać się błędów – niektóre mogą sporo kosztować.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach. Ale można o nich poczytać w raportach SAR.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Domy mediowe często zamieszczają oferty pracy na różnych portalach branżowych.
Można także zgłosić się do firm rekrutacyjnych, które na bieżąco kontrolują zapotrzebowanie na plannerów w różnych agencjach.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Dużo czytać. Portale i prasa branżowa pozwalają trzymać rękę na pulsie głównych zmian. A w pracy – słuchać ludzi. Nie ma lepszego źródła wiedzy.
———————————————————–
Łukasz Turkowski
Interactive Media Manager, DDB&tribal
Jak zostałeś Interactive Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Najprościej jest aplikować do programu stażowego lub ubiegać się o praktyki w jednym z podmiotów branży komunikacji marketingowej posiadającym kompetencje mediowe. Na początku praca ta wymaga poznania narzędzi pracy plannerów i specyfiki kanałów mediowych. Z czasem można specjalizować się w określonym obszarze, budując w nim swoje kompetencje i zyskując na przykład własny zespół, lub rozwijać się interdyscyplinarnie, kształtując umiejętności potrzebne do kompleksowego zarządzania biznesem.
Co należy do obowiązków Interactive Media Managera?
Moja praca jest definiowana głównie przez charakter agencji, w której pracuję. Z jednej strony pełnię funkcję mediowego konsultanta, który dostarcza danych ze źródeł cyfrowych potrzebnych strategom do ich analiz oraz narzędzi i starterów mediowych dla kreacji, a z drugiej strony tworzę strategie mediowe na potrzeby kampanii i projektów klientów. Jak trzeba zaplanuję i przeprowadzę kampanię w mediach interaktywnych. 🙂
Kogo poszukuje się na stanowisko Interactive Media Managera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Osoby z pozytywną zajawką na media i technologie, potrafiące sprawnie liczyć i analizować dane. Ludzie o wysokich umiejętnościach komunikacyjnych i prezentacyjnych.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Interactive Media Managera?
Interdyscyplinarny charakter pracy wymagający analitycznego myślenia, otwartości na technologię i jej funkcjonowanie, zrozumienia roli komunikacji i kreacji. Ostatecznie najciekawsza jest egzekucja kampanii, przy której pracowaliśmy od A do Z.
Jakie są największe minusy, a jakie plusy tej pracy?
Presja i nieregularny czas pracy – trzeba być gotowym na okresy, gdy pracę będziemy rozpoczynać bladym świtem, a kończyć późnym wieczorem, czasem nocą. Oferty, analizy lub zaskakująco krótki czas na ustawienie kampanii wymagają często intensywnej pracy. Chociaż dotyczy to głównie osób na stanowiskach seniorskich i menedżerskich.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Skalę zarobków prezentuje badanie SKM SAR, natomiast firmy stosują systemy motywacyjne uzależniające wypłaty od wyników. Dlatego najlepiej przeprowadzić wywiad środowiskowy, by poznać realne świadczenia w konkretnej firmie.
Gdzie szukać pracy jako Interactive Media Manager?
Pracę o takim zakresie kompetencji znajdziemy w domach mediowych, agencjach interaktywnych oraz agencjach reklamowych posiadających działy mediowe. Droga do tego stanowiska nie będzie wyglądała podobnie w każdym z tych podmiotów, ale wymagania stawia się zbliżone.
Co poradziłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Interactive Media Managerem?
Najważniejsze to nie bać się zacząć od zera. Poza tym: ciekawość i zacięcie do poznawania nowych technologii. Krytyczne myślenie, by diagnozować PR-ową ściemę i wybierać najlepsze rozwiązania. Otwarta głowa na wiedzę wykraczającą daleko poza planowanie mediów – wiedzę pozwalającą spojrzeć szeroko na potrzeby klientów, współpracę z innymi działami. Ostatecznie na efektywne i ciekawe kampanie składa się praca wielu specjalistów.
———————————————————–
Stanisław Jaworowicz
Senior communication planner w Value Media (Group One)
Jak zostałeś Media Plannerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Jeśli nie mamy doświadczenia w branży to zaczynamy od stażu, po którym można zostać juniorem, jako pomocnik plannera. Natomiast to, jak długo jesteśmy na stanowisku juniorskim, zależy tylko i wyłącznie od nas, ponieważ jako planner powinniśmy mieć już na tyle dużo wiedzy i obycia, aby móc całkowicie samodzielnie zaplanować i prowadzić kampanie dla klientów.
Swoją przygodę z internetem i światem mediów zaczynałem podobnie w 2008 roku od pracy w Onet.pl, gdzie zajmowałem się bezpośrednią obsługą klientów finansowych. W miarę jak nabywałem doświadczenia, a moje kompetencje rosły, powierzono mi obsługę agencji i domów mediowych, w tym Value Media. Jednak po 5 latach pracy w Onet.pl, potrzebowałem już zmian. Akurat w tym czasie Value Media budowało strukturę kolejnego zespołu obsługującego klientów i zaproszono mnie, żebym został jego częścią. Tak zacząłem swoją przygodę po drugiej stronie mocy, czyli jako media planner w Value Media (Group One). Początkowo tworzyliśmy 2- osobowy zespół, dzisiaj pracuje w nim już ponad 15 plannerów, a w całym Value Media ponad 150 osób. To pokazuje także niesamowitą dynamikę rozwoju naszej agencji na przestrzeni lat.
Obecnie zajmuję stanowisko senior communication plannera. Kolejne szczeble na mojej ścieżce zawodowej to communication manager, który zazwyczaj zarządza kilkuosobowym zespołem oraz prowadzi obsługę klientów. Finalnie, w ramach zespołu obsługującego klienta, można awansować na stanowisko communication directora (dalej jest już group account director i client service director), od którego wymaga się nie tylko kilkuletniego doświadczenia, ale także doskonałej znajomości rynku mediów, umiejętności zarządzania zespołem i koordynowania wielu projektów jednocześnie. Nie bez znaczenia są umiejętności budowania relacji z klientami – communication director to dla klienta pierwsza osoba do kontaktu, swego rodzaju opiekun w naszej agencji. To co z naszej perspektywy jest bardzo istotne to, to że szef zespołu musi być osobą nastawioną na rozwiązywanie trudnych sytuacji, które w naszej pracy są częste i nie zawsze zależne od nas. A jak wiadomo wszystkie te umiejętności buduje się latami, choć zdarzają się talenty, które potrafią doskonale sprawdzić się w tej roli znacznie szybciej niż inni koledzy i koleżanki w branży.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Tak naprawdę to zależy od domu mediowego. W naszej agencji media planner jest odpowiedzialny za kompleksową obsługę klienta od a do z, a nawet ż ;), i to stanowisko nazywa się communication planner. Taka osoba jest łącznikiem pomiędzy klientem a jego działaniami reklamowymi na całym rynku. Zaczynając od prasy, przez TV i radio, a kończąc na internecie. Jednak każdy planner ma dziedzinę, w której się specjalizuje. W moim przypadku jest to online i najważniejszą moją umiejętnością jest optymalne zaplanowanie działań w internecie, bez względu na to jakie mam do dyspozycji narzędzia i możliwości w ramach struktury firmy, muszę mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat każdej dziedziny powiązanej z planowaniem mediów tak, żeby zarekomendować klientowi optymalne i najbardziej efektywne działania. Dlatego warto pogłębiać swoją wiedzą nie tylko w zakresie swojej specjalizacji, ale również z innych dziedzin rynku mediowego. Ponadto media planner odpowiada za realizację kampanii, jej celów mediowych, ale również celów marketingowych/sprzedażowych klienta. Dzisiaj zakres obowiązków media plannera jest znacznie szerszy, niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Większość pracy media plannera opiera się o analizę danych, co pozwala planować skuteczne kampanie mediowe. Dlatego dobry media planner to taki, który lubi liczby i niestraszna jest mu praca z Excelem. Istotna jest również znajomość rynku mediów, zainteresowanie nimi, śledzenie zmian, które zachodzą w tym dynamicznym środowisku.
Na co dzień media planner jest także łącznikiem pomiędzy klientem a wydawcami, dlatego bardzo ważna jest odpowiednia organizacja czasu, ale również budowanie relacji z obiema stronami. Ważna jest też umiejętność pracy pod presją czasu, skuteczne radzenie sobie z nią i asertywność w takich sytuacjach.
Branża mediowa w Polsce wciąż się rozwija w bardzo szybkim tempie, dlatego trzeba być na bieżąco z trendami i nowościami, nie tylko z zakresy planowanie mediów, ale również kreacji, nowych formatów reklamowych czy nowinek technologicznych, które da się zaadaptować na potrzeby prowadzonych działań dla klientów.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera?
Dla mnie najciekawsze jest to, że jest to branża której nigdy nie da się poznać w 100%, więc nie ma nudy. Pojawiają się nowe trendy, które napędzają zmiany ale i charakter naszej pracy, jak np. RTB. Współpracujemy z największymi polskimi i globalnymi firmami jak Wp.pl, Google czy Facebook, które wprowadzają nowe narzędzia albo ulepszają obecne. Takim przykładem może być ostatnio wprowadzony nowy format rich mediowy na FB – Canvas, który otwiera nowe możliwości reklamowe. W tej pracy stale trzeba się uczyć i poznawać zmieniające się otoczenie, w którym projektujemy nasze działania i kampanie. Nie ukrywam, że cieszę się też z faktu, że pracuję w branży coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Minusy:
- praca pod presją (czasu ale nie tylko) z dwóch stron: klient i wydawca
Plusy:
- możliwość poznawania światowych trendów i nowości
- wpływ na kreowanie wizerunku firm i klientów
- duże możliwości rozwoju i ciągłe wyzwania
- praca w dynamicznie rozwijającej się branży, współpraca z największymi polskimi i światowymi markami
- w Value Media – praca z ludźmi, którzy są dobrzy w tym co robią, są świetnymi ekspertami
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Wszystko zależy od kandydata i jego doświadczenia, wiedzy, osiągnięć, ale i skuteczności.
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
Na stronie Value Media. 🙂
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Jeśli lubimy pracę w dynamicznym tempie, w której ciągle coś się dzieje, jeśli robota pali nam się w rękach, lubimy liczby i dane, nie mamy problemu z powiedzeniem „NIE”, kiedy trzeba, potrafimy przekonać innych do swoich racji, zależy nam na ciągłym rozwoju i lubimy wyzwania to nie ma co się zastanawiać, trzeba spróbować! 🙂
———————————————————–
Łukasz Paw
Communication Media Manager, ZenithOptimedia Group
Jak zostałeś Media Managerem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Zaczęło się od wygranej w „Grasz o staż”, zadanie było dosyć egzotyczne – planowanie i zakup telewizji (wyestymować oglądalności, wybrać spoty). Bardziej przyciągnęła mnie egzotyka zadania. A potem poszło. Ścieżka kariery jest względnie jasna; zazwyczaj zaczyna się od stanowiska Media Asystenta, ten okres trwa od kilku do kilkunastu miesięcy. Następnie Junior Media Planner, Media Planner, Senior Media Planner, Media Manager. Przejście tych wszystkich baz zajmuje do kilku lat, w różnych organizacjach różnie to wygląda. Ważna uwaga: nie zawsze jest tak, że umiejętności są porównywalne przy analogicznych stanowiskach o jednakowo brzmiących nazwach. Różnice mogą być duże, od pewnego momentu więcej zależy od tego, w jakich projektach brało się udział, jakich klientów obsługuje się bezpośrednio, jak bardzo wymagające zadania stawiane są przed zespołem (bo to zawsze praca zespołowa). Ale tego typu rzeczy zazwyczaj wychodzą w trakcie rekrutacji.
Co należy do obowiązków Media Plannera?
Najogólniej: przygotowywanie rekomendacji mediowych. Rozkładając na czynniki pierwsze – analiza konkurencji, konsumenta, konsumpcji mediów, wyszukiwanie ciekawych touchpointów z dużym potencjałem zasięgowym, co finalnie przekłada się na stworzenie strategii mediowej dla brandów. Media Planner bardzo często zajmuje się również zakupem kampanii (nie we wszystkich domach mediowych istnieje jasna granica pomiędzy Plannerem a Buyerem). Kontaktuje się z wydawcami, podpisuje zlecenia, monitoruje przebieg kampanii, monitoruje stan płatności. Często koordynuje przepływ materiałów pomiędzy klientem i innymi agencjami a wydawcami. Jeśli coś gdzieś nie doszło, albo pojawiają się problemy, to na jego biurku dzwoni telefon. Tak więc obowiązkiem Media Plannera (choć nigdy nie określonym wprost 🙂 jest dopilnowanie, by wszystko zadziałało, on często rozwiązuje problemy ad hoc. Trochę jak tu:
Finalnie Media Planner po kampanii sporządza raport (tzw. postbuy), z analizą zrealizowanych działań.
Kogo poszukuje się na stanowisko Media Plannera? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
I takie i takie. Początkowo jest ważne, aby skupić się na twardych. Przez pierwsze lata na stanowiskach mediaplannerskich niezwykle ważne jest szybkie i sprawne opanowanie podstawowych programów wykorzystywanych w domach mediowych (TGI, PBI, Kantar, XPert, Advantage/Arianna oraz wiele innych specyficznych) oraz Excela. To podstawa i te umiejętności są niezwykle cenne na początku kariery. Później większą rolę odgrywają umiejętności miękkie, jak umiejętności prezentacji, budowania relacji z klientem i wydawcami. Wszystko spinają takie cechy, jak zarządzanie czasem, umiejętność priorytetyzacji zadań. Na koniec – ale to nie znaczy że nieistotne – niezwykle ważna jest kreatywność. Ale o tym w pytaniu niżej.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy Media Plannera/Media Managera?
To że trzymasz rękę na pulsie trendów, nowinek, ciekawostek. Musisz się orientować w tym, co się dzieje, czym żyją poszczególne segmenty populacji. Jeśli zmieniasz klienta z brandu, który jest skierowany do nastolatków na brand do grupy seniorów, wchodzisz w inne światy, które musisz poznać i zrozumieć. I tu niezwykle ważna jest kreatywność i wyobraźnia, przejawiająca się w umiejętności łączenia brandów z konsumentami poprzez konkretne rozwiązania (nowe touchpointy) oraz wiarygodnej rekonstrukcji procesu decyzyjnego konsumenta. Jest jeszcze kreatywność w wymiarze codziennej pracy – wiele codziennych zadań, które są stawiane przed media plannerem to zadania otwarte, gdzie nie ma jasnego rozwiązania. Trzeba zastanowić się, gdzie poszukać danych i jak je zinterpretować, tak aby tworzyły spójny i sensowny obraz.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
W odpowiedziach powyżej jest szeroka lista plusów. Minusem jest praca pod presją, z wieloma deadline’ami wiszącymi nad głową jednocześnie.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Satysfakcjonująco. Większość raportów o zarobkach w branży oddaje prawdziwy stan rzeczy
Gdzie szukać pracy jako Media Planner?
W przypadku stanowisk asystenckich i juniorskich – najlepiej pisać bezpośrednio do domów mediowych. W pozostałych przypadkach – to raczej praca szuka człowieka, a nie na odwrót, przynajmniej teraz, w okresie koniunktury.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać Media Plannerami?
Wykazać się inicjatywą. Regularnie, codziennie czytać newsy z branży. Śledzić trendy. Analizować istniejące kampanie, zastanawiać się kto jest ich odbiorcą, dlaczego zostały tak zaplanowane, a nie inaczej, co jest w nich dobre, a co zrobilibyście inaczej. Analizować najlepsze kampanie, które wygrywają w konkursach w Polsce i na świecie. Przyłożyć się do excela.