Programy dotyczące standardów sektora cyfrowego funkcjonują od lat na innych europejskich rynkach, między innymi w: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Hiszpanii, Szwecji, Francji, Niemczech oraz we Włoszech. Kluczowe cele każdej z tych inicjatyw to budowanie transparentnego oraz jakościowego ekosystemu reklamy digitalowej. – tłumaczy Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. – Krajowe oddziały IAB, działające w Europie, wykonały ogromną pracę w celu opracowania lokalnych systemów certyfikacji jakości. Stworzenie polskiego programu we współpracy z całą branżą było dla nas wszystkich naturalnym krokiem rozwoju. Wzorem najbardziej zaawansowanych rynków Europy Zachodniej i USA, zainaugurowaliśmy na jesieni 2020 roku jednolity system pod nazwą QUALID, który obecnie uważany jest za jeden z prężniej działających w Europie – grono sygnatariuszy dynamicznie rośnie od czasu premiery.
Geneza Programu QUALID
Przez ostatnie 20 lat internet dynamicznie ewoluował stając się największym medium reklamowym. Pozycja lidera zobowiązuje, dlatego branża cyfrowa w całej Europie intensyfikuje działania dbające o to, aby jakość ekosystemu była jak najwyższa.
Zobacz również
Wciąż czekamy na najnowsze dane dotyczące wzrostów reklamy cyfrowej w minionym roku. Mimo pandemii europejski rynek reklamy internetowej zdołał w 2020 roku odnotować fantastyczny wzrost o 6,3%, osiągając wartość 69 mld euro. Gwałtowne ożywienie było szczególnie zauważalne w III i IV kwartale, po pierwszym szoku związanym z pandemicznym lockdownem. – komentuje Włodzimierz Schmidt. – Wyniki badań, które stanowią część raportu AdEx Benchmark przygotowanego przez IAB Europe, pokazują, że udział reklamy cyfrowej wzrósł na wszystkich rynkach, zazwyczaj o kilka punktów procentowych, podczas gdy inne kanały odnotowały spadki. Reklama cyfrowa stanowiła ponad 50% wszystkich wydatków na 13 z 28 rynków europejskich objętych badaniem IAB. To fantastyczne wyniki, dlatego spodziewamy się następnych rekordów.
Po okresie szybkiego wzrostu sektora cyfrowego na przestrzeni ostatniej dekady, integracja rynku w celu lepszej koordynacji działań na rzecz jakości reklamy online była koniecznym i naturalnym krokiem. Nadszedł czas na zmierzenie się z nowymi wyzwaniami, ukierunkowane działania branży na rzecz standaryzacji usług internetowych i dalszej poprawy szeroko pojętej jakości. Jednocześnie wszystkie europejskie programy jakościowe są przypomnieniem, że źródłem reklamy jest człowiek, a skuteczność reklamy zależy od lepszego zrozumienia potrzeb odbiorcy.
Samoregulacje są od lat sprawdzonym narzędziem stosowanym przez branżę reklamy online, dlatego prace nad Programem QUALID zaczęły się od rozmów z firmami członkowskimi IAB Polska, obserwacji rynku, od wsłuchiwania się w jego potrzeby. Do wypracowania kształtu i zawartości inicjatywy zaprosiliśmy Grupy Robocze, a także powołaliśmy nowe Grupy Zadaniowe i Konsultacyjne. Wszystko po to, by Program jak najlepiej odpowiadał na obecne wyzwania oraz cele, jakie stawia sobie rynek reklamy cyfrowej w Polsce. W toku prac wyłoniliśmy cztery kluczowe obszary, które stały się filarami QUALID. W każdym z nich wyznaczyliśmy jasne cele, do których chcemy, wspólnie ze wszystkimi sygnatariuszami, dążyć. W przyszłości Program QUALID będzie rozwijany i rozszerzany o kolejne elementy, które będą odpowiedzią na bieżące wyzwania rynkowe.– tłumaczy Prezes IAB Polska.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
W toku dyskusji i prac nad Programem bardzo szybko stało się jasne, że nadal jednym z ważniejszych jego aspektów będzie dalsza edukacja rynku. Dlatego jednym z obowiązkowych warunków przystąpienia do Programu jest udział w szkoleniach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do szkoleń w ramach Programu QUALID przystąpiło już ok. 1200 osób. Każdy proces szkoleniowy kończy się otrzymaniem specjalnego certyfikatu. Nacisk kładziemy na tę część zespołów, która na co dzień ma bezpośredni wpływ na jakość reklamy cyfrowej – dodaje Włodzimierz Schmidt.
Zawartość merytoryczną szkoleń i testów stworzyli członkowie Grup Roboczych przy IAB Polska. W przyszłości szkolenia będą aktualizowane, aby jak najlepiej odzwierciedlały zawartość Programu QUALID.
Obecnie Program QUALID składa się z czterech filarów:
- Edukacja w zakresie wyzwań i możliwości dotyczących ochrony wizerunku i bezpieczeństwa marki (Brand Safety).
- Podnoszenie świadomości zagrożeń wynikających z aktywności oszustów oraz wypracowanie rynkowych standardów w zakresie raportowania podejrzanego ruchu (Ad Fraud).
- Pozytywne wpływanie na bezpieczeństwo i transparentność zautomatyzowanego systemu zakupu reklam internetowych (Programmatic).
- Dalsze umacnianie znaczenia wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych (Viewability).
Pełna lista sygnatariuszy programu QUALID
Dodatkowe informacje oraz formularz kontaktowy znajdziesz na stronie www.iab.org.pl/qualid.