3 zagraniczne case’y z wykorzystaniem wi-fi

3 zagraniczne case’y z wykorzystaniem wi-fi
Większość miejsc udostępniających wi-fi nie zdaje sobie sprawy, jak potężne narzędzie analityczno-marketingowe ma w swoich rękach. Dzięki temu, że klienci łączą się z siecią, właściciele dysponują szeregiem danych, które dają wiedzę o osobach odwiedzających dane miejsce.
O autorze
4 min czytania 2016-02-16

Wi-fi to także kanał idealny do wciągnięcia klientów w interakcję. W naszym kraju marketing wi-fi dopiero nabiera rozpędu. Niektóre firmy z innowacyjnym podejściem do nowych technologii przekonały się już, że wi-fi to doskonały kanał marketingowy. Jednak wciąż niewielu reklamodawców czy właścicieli miejsc ma świadomość możliwości wykorzystania wi-fi jako narzędzia marketingowego i odwagę, by je wypróbować. Działań reklamowych na wi-fi wciąż jest niewiele w porównaniu do aktywności w innych kanałach, więc stanowią miłą odmianę od wszędobylskich, często niechcianych, reklam. Tym bardziej, że są spersonalizowane i dopasowane do odbiorcy dzięki informacjom o zachowaniach, danym demograficznym oraz geolokalizacji.

Przyjrzyjmy się trzem case‘om naszych zagranicznych kolegów, którzy docenili potencjał wi-fi i wykorzystali jego możliwości do komunikowania się z klientem.

1. WI-FI na Levi’s Stadium 

Znajdujący się oddalonej o 40km od San Francisco miejscowości Santa Clara Levi’s Stadium, to sztandarowy przykład obiektu sportowego, które świadomie wykorzystuje wi-fi podczas meczów, koncertów i wydarzeń. Mimo że nie należy do największych i najpopularniejszych stadionów, osiąga wysokie wyniki połączeń na wi-fi. W trakcie 20 wydarzeń Levi’s Stadium odnotował na swoim wi-fi ponad 415.000 unikalnych użytkowników i ponad 45 TB wykorzystanych danych. Levi’s Stadium rozwijaja i udoskonala swoje sieci wi-fi tak, by były dostępne we wszystkich obszarach stadionu – zarówno w obszarze do spędzania czasu oraz jedzenia, jak na trybunach, gdzie widzowie ogladają koncerty i wydarzenia.

Możliwości, jakie daje wi-fi podnoszą atrakcyjność wydarzeń i powodują, że ludzie wybierają oglądanie meczu na żywo na stadionie, a nie w domu przed telewizorem. Naturalna skłonność ludzi do dzielenia się swoimi doświadczeniami ułatwia stadionowi nagłośnienie wydarzenia oraz poprawia jego widoczność w social media.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dzięki wi-fi na Levi’s Stadium, uczestnicy wydarzeń zamawiają jedzenie i napoje przez dedykowaną aplikację, która ma już 80 tys. pobrań. Ile razy podczas meczu umieraliście z głodu, bo baliście, że przez zejście z trybun po hot-doga przegapicie ważną akcję? Wyobraźcie sobie, że podczas meczu obsługa dostarcza na wskazane miejsce na trybunach zamówiony przez aplikację posiłek . Nie trzeba się przeciskać, obawiać się, że w trakcie przerwy nie zdążycie zamówić i zjeść, przez co stracicie bramkę. Genialny pomysł! Wygoda, dostępność i brak konieczności stania w kolejce. To rozwiązanie sprawia, że liczba zamówień jest wysoka, a co za tym idzie – wzrasta przychód stadionu.

Dzięki informacjom zebranym przez wi-fi, Levi’s Stadium wie, jacy użytkownicy ich odwiedzają, a dzięki aplikacji, jakie są ich upodobania kulinarne. Dlatego podczas imprez nie oferuje tylko standardowego menu, czyli hot-dogów i hamburgerów, ale to, co lubią jego goście.   To wyjaśnia, czemu sprzedaje olbrzymie ilości… curry!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Levi’s Stadium zdaje sobie sprawę z tego, że konkurencja nie śpi i stadiony zaczynają się prześcigać w proponowaniu atrakcyjnych udogodnień. Dlatego wzmocnienie i udoskonalenie sieci wi-fi, poszerzenie strefy zasięgu przy dodatkowych miejscach to priorytety, które pozwolą spełnić wymagania użytkowników podnieść dotychczasowe wyniki . Im więcej widzów na stadionie, tym większe szanse na monetyzację!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto przenieść takie podejście na polskie stadiony. Wydarzenia, które się na nich odbywają to nie tylko idealna okazja promocji marek, ale także sposób na proponowanie dodatkowych bonusów gastronomicznych w przerwie meczu, organizowanie konkursów czy nawigowania użytkownika w miejsce, w które chce dotrzeć. Nie można zapominać o tym, że wi-fi to także narzędzie, które umożliwia poznanie użytkowników odwiedzających dane miejsce. A jak wiadomo, wiedza i dane o userach to bezcenna wartość, która daje mnóstwo możliwości. Polskie obiekty powinny brać przykład z amerykańskich wzorców i także postawić na wykorzystanie wi-fi do celów marketingowych.

Dla zainteresowanych więcej informacji na tutaj

2. Wi-fi, muzyka i jedzenie

Udostępnianie darmowego wi-fi w lokalach gastronomicznych jest powszechną praktyką. Takie są oczekiwania gości, a właściciele chętnie je spełniają. Jednak wciąż nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wi-fi to narzędzie, które umożliwia poznanie swoich gości. Dostarcza ono spektrum informacji, które pozwalają lepiej dostosować ofertę do swoich klientów, a także poznać ich zwyczaje i zainteresowania. Poza dość standardowym już działaniem oferowania bonusów czy kodów rabatowych za połączenie się z siecią, możliwości wi-fi można wykorzystać także w inny sposób, czego przykładem jest case amerykańskiej restauracji Roosevelt’s at 7. Lokal ten w ciągu roku odnotował wzrost przychodu o 60.000 dolarów i o 10% wydłużył czas pobytu gości w restauracji. Jak to możliwe? Taki wynik został osiągnięty dzięki przeanalizowaniu ich profili w kanałach społecznościowych i sprawdzeniu, jakiej muzyki słuchają. W momencie logowania się do wi-fi pytano gości o dostęp do informacji o muzyce słuchanej przez nich za pośrednictwem np. Spotify, Pandory, LastFM, czy YouTube, co pozwoliło poznać gusta muzyczne klientów. Dzięki tej informacji w ciągu 15 pierwszych minut od pojawienia się gościa w restauracji, włączano jego ulubione piosenki. Skutkiem było to, że goście zostawiali na „jeszcze jedno piwo“ dłużej niż zwykle, co w skali roku przyczyniło się do wzrostu dochodów.

 Więcej informacji na stronie.

3. Scrabble Wi-Fi

Trzeci case to idealny przykład na to, jak łączyć cele edukacyjne i marketingowe. Scrabble, wychodząc z założenia, że korzystanie ze smartfonów wpływa negatywnie na naszą umiejętność pisania, przygotował akcję marketingową opartą o wi-fi. W Paryżu, w miejscach, w których nie ma publicznego wi-fi, Scrabble rozstawiło routery. Warunkiem połączenia  z siecią było ułożenie słowa z podanych siedmiu liter. Za poprawne wykonanie zadania użytkownicy otrzymywali określoną liczbę punktów. Im więcej zdobytych punktów, tym więcej minut na korzystanie z wi-fi. Sposobem na podwojenie liczby punktów, a co za tym idzie podwojenie czasu spędzonego na wi-fi było udostępnienie swojego wyniku na profilu na Facebooku. W skrócie, motywem przewodnim kampanii było – pokaż, że umiesz pisać, a my damy Ci internet. Efekt? W ciągu dwóch tygodni, użytkownicy ułożyli ponad 6 tysięcy wyrazów i spędzili ponad 110 tysięcy minut online.

Scrabble to gra, którą wymyślono w 1931 roku, a w 1948 nadano jej formą, jaką znamy dzisiaj. Marka z tradycją otworzyła się na nowoczoseną formę i, łącząc online z offline, zrealizowała interaktywną kampanię o charakterze edukacyjnym, ocieplając swój wizerunek i promując produkt. Idea zdobywania punktów i publikowania ich na Facebooku skłaniała do rywalizacji ze znajomymi i samym sobą, zwiększając tym samym zasięg poprzez dotarcie do znajomych userów. Poprzez zabawę marka w inteligentny sposób zachęciła do korzystanie z jej produktu, robiąc przy tym coś pożytecznego. Świetny przykład kreatywnego wykorzystania wi-fi.

Za kampanię odpowiada agencja Ogilvy Paris. 

Jak widać na powyższych przykładach, wi-fi to nie tylko narzędzie do dostarczania klientom internetu, ale także doskonały kanał marketingowy dla miejsc i reklamodawców. Pozawala poznać klienta bez zadawnia mu pytań, a marketerom odpowiednio dopasować i sprecyzować komunikat w taki sposób, by trafił on do odpowiedniej, potencjalnie zainteresowanej nim osoby. Warto docenić wi-fi i poszukać możliwości, by za jego pomocą w nieszablonowy sposób promować swój produkt czy usługę. Z niecierpliwością czekam aż coraz więcej marek w Polsce będzie wykorzystywać wi-fi w kreatywnych kampaniach!

 

Antonina Zarakowska
Senior Marketing & Sales Specialist, JustWIFI