Dbałość o środowisko naturalne to wyzwanie, które powinniśmy podejmować każdego dnia. Dlatego Castorama Polska od lat realizuje strategię zrównoważonego rozwoju i tworzy rozwiązania, dzięki którym wspiera walkę ze zmianami klimatu, prowadzi działania na rzecz edukacji lokalnych społeczności oraz pomaga tworzyć bardziej zrównoważone i bliskie naturze domy dostępne dla wszystkich.
Zamiast oczekiwać zmian, najlepiej brać odpowiedzialność w swoje ręce. Dlatego Castorama od lat prowadzi szereg działań i angażuje zarówno pracowników jak i innych wokół siebie, wprowadzając realne zmiany w obszarze zachowania i poprawy środowiska naturalnego.
Zobacz również
Promowanie postaw proekologicznych
Przykładem takich działań jest cykliczna, kilkudniowa akcja „Kwiaty za elektrograty”, podczas której klienci, w zamian za przyniesione do sklepów sieci Castorama elektrośmieci, otrzymują sadzonki kwiatów. Akcja z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością – w 2019 roku zebrano 195 ton, w 2020 – 612. Tegoroczna pierwsza wiosenna edycja z przyczyn wprowadzenia ogólnokrajowego lockdownu została skrócona z trzech do jednego dnia, ale i tak udało się zebrać prawie 300 ton elektroodpadów.
– Kwiaty za elektrograty to inicjatywa, na którą nasi klienci czekają, chętnie się angażują i którą z pewnością będziemy kontynuować i rozwijać. Wyniki zbiórki pokazują również zaufanie klientów do marki Castorama, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, aktywnie działającej na rzecz popularyzacji tematyki związanej z ochroną środowiska – podkreślił Paweł Świętochowski, kierownik ds. relacji biznesowych i odpowiedzialności społecznej.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Nasza Sfera
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Castorama Polska podejmuje działania mające poprawić sytuację związaną z czystością powietrza i ochroną zasobów wodnych w naszym kraju zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnopolskim. W ramach programu „Nasza Sfera” umożliwia wybór produktów mających na celu poprawę efektywności energetycznej, termicznej oraz ograniczenie zużycia wody w domach. Castorama oferuje swoim klientom piece redukujące emisję CO2, oczyszczacze powietrza, instalacje do oszczędzania wody, tak niepozorne jak perlatory, które pozwalają zaoszczędzić nawet 15% zużywanej wody, a także wszystkie elementy do stworzenia mikroretencji w przydomowym ogrodzie. Wspiera również klientów chcących skorzystać z propozycji państwowych programów takich jak „Czyste Powietrze” czy „Moja Woda” oraz edukuje pracowników, przekazując im informacje na temat programów, by mogli dzielić się tą wiedzą z klientami. Materiały edukacyjne są umieszczane zarówno na stronie internetowej, jak i w sklepach.
Ekologiczne rozwiązania w sklepach Castoramy
W połowie marca rozpoczął się program pilotażowy związany z montowaniem ogniw fotowoltaicznych na dachach sklepów Castorama. Pierwszym obiektem jest sklep w Zamościu, który generuje energię na własne potrzeby, ale także wysyła ją do sieci, jeśli produkcja przekracza bieżące zapotrzebowanie sklepu.
– Mamy w planach rozwój instalacji PV na wybranych sklepach o najlepszych warunkach lokalizacyjnych i nasłonecznienia. Obecnie przygotowujemy projekty i prowadzimy rozmowy z dostawcami instalacji. Przy stale rosnących cenach energii i obciążeniach przedsiębiorstw w tym zakresie, tego typu instalacje zaczynają być coraz bardzie atrakcyjne ponieważ zwrot z inwestycji jest coraz krótszy – podkreślił Sławomir Miłosz, dyrektor ds. technicznych Castorama Polska.
Instalacje fotowoltaiczne produkują czystą energię, redukują emisję CO2 i zapewniają wymierne oszczędności.
Kolejnym wdrożeniem jest system BMS (Building Management System), który ma za zadanie automatyzację procesów sterowania i monitorowania wszelkich możliwych urządzeń, które znajdują się w sklepach. System BMS zarządza zarówno harmonogramami, nastawami i regulacją urządzeń, co znacząco przekłada się na oszczędności w zużyciu energii.
Z własnym kubkiem
Oprócz szeroko zakrojonych ogólnopolskich programów, liczą się również te mniejsze działania, które prowadzą do dużych zmian. Takim przykładem jest inicjatywa „Z własnym kubkiem”, skierowana do wszystkich pracowników Castorama. Myślą przewodnią jest zredukowanie liczby zużywanych jednorazowych kubków papierowych, dzięki modyfikacji automatów wydających gotowe napoje. Inspiracją były działania Stowarzyszenia Zero Waste. Każdy z pracowników spółki Castorama ma dostęp do napojów, takich jak herbata czy kawa. Wcześniej można było zamawiać napoje z automatów tylko i wyłącznie w papierowych, jednorazowych kubkach, posiadających certyfikat pochodzenia ze zrównoważonej gospodarki leśnej. Obecnie została wprowadzona modyfikacja, pozwalająca pracownikom na zamówienie napoju z automatu do własnego kubka, co ma wpływ na redukcję odpadów.
Inicjatywy edukacyjne i prośrodowiskowe podejmowane przez Castoramę dotyczą nie tylko dostosowania i wymagań stawianych oferowanym produktom, ale także komunikacji na temat problemów istotnych dla społeczności lokalnych, którymi dla Castoramy są w szczególności mieszkańcy miejscowości, klienci sklepów a przede wszystkim sami pracownicy. Castorama Polska realizuje strategię zrównoważonego rozwoju i stanowi doskonały przykład na jej praktyczne zastosowanie.