Dziś nam, konsumentom, niełatwo przejść obojętnie obok tych krzykliwych haseł i bannerów, które zaraz po Halloween pojawiają się na stronach wielu sklepów i marek.
IV kwartał roku jest gorącym okresem dla każdej branży, związanym nie tylko z zakończeniem roku i podsumowaniami finansowymi. Przede wszystkim to okres czterech najwyższych pików sprzedażowych. Wówczas praktycznie nachodzą na siebie: Black Friday Cyber Monday, przedświąteczna gorączka zakupowa oraz wyczekiwany przez wszystkich sezon wyprzedaży.
Zobacz również
Jak łatwo można się domyślić o atencję użytkowników w tym momencie walczy każdy podmiot zajmujący się sprzedażą w e-sklepie. Biorąc pod uwagę fakt, że w I kwartale 2019 roku dziennie rejestrowano 916 jednoosobowych działalności gospodarczych*, konkurencja na rynku w tym wyjątkowym okresie jest ogromna i bardzo aktywna. Jak zatem sprawić, żeby sprzedaż w naszym sklepie online lub produktów naszej marki była na satysfakcjonującym poziomie – ba – a nawet wzrosła?
Tych 5 wskazówek to recepta na sprzedażowy sukces, nie tylko w najbliższych miesiącach. Dodatkowo zastosowanie się do poniższych zaleceń pozytywnie wpłynie na wizerunek marki i jej odbiór wśród użytkowników!
1. Strategia
Jak każde działanie – również tematy związane z rabatami i wyprzedażami wymagają odpowiedniego przygotowania, a najlepiej stworzenia mini strategii działań. To w niej warto zawrzeć 3 elementy:
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
- benchmark rynku, który pozwoli na analizę działań promocyjnych realizowanych przy okazji Black Friday i Cyber Monday nie tylko konkurencji. Warto także zerknąć na marki zagraniczne, od których już coraz prężniej przejmujemy w Polsce koncepty sprzedażowe,
- koncepcję cenową, dzięki której w szybki sposób oszacujemy, jaka promocja jest dla nas satysfakcjonująca oraz czy jej założenia spełnią oczekiwania – grupy docelowej. Tutaj odpowiadamy sobie na pytanie, czy jesteśmy w stanie spełnić obietnicę daną klientom na naszych banerach, o krzykliwym wydźwięku „-80%” bez posługiwania się dopiskiem „tylko na wybrany asortyment”. A może stworzymy specjalną zakładkę, która nie będzie wymuszała na nas dodawania obwarowań, a jedynie call to action – „Tu kupisz wszystko ze zniżką -80%”. Bo przecież w czasie tych dwóch okresów promocyjnych chodzi przede wszystkim o zadowolenie: sprzedających i kupujących,
- egzekucję, w której po pierwsze znajdzie się harmonogram zawierający komunikację zapowiadającą akcję oraz tę właściwą, a także całokształt komunikatów wizualnych i tekstowych wychodzących do użytkownika w tym gorącym okresie.
Te elementy przygotowań do celebrowania Black Friday i Cyber Monday należy rozpocząć z minimum 3 miesięcznym wyprzedzeniem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Serwis
Dobrze zaprojektowana strona www na desktopie i świetnie działający serwis w wersji mobilnej – choć te dwie kwestie dzisiaj są najważniejsze, markom nie zawsze udaje się spełnić obietnicę perfekcyjnie zaprojektowanego user experience. A to bardzo istotny aspekt, szczególnie w okresie wyprzedaży. Należy zadbać o to, aby promocja była jasno zakomunikowana, a opis jej warunków – czytelny i zrozumiały. Możliwość wpisania kodu rabatowego, jeśli na takowy się zdecydujemy – szybka i nie pozostawiająca wątpliwości, a system wyszukiwania i nawigacji strony – wręcz niezawodny. W dobie walki o atencję użytkownika liczy się każdy szczegół, dlatego przetestujmy czas ładowania strony, opcje wypełniania danych np. do wysyłki oraz sposób działania systemu płatności. Jak to zrobić? Najłatwiej poprosić o przeprowadzenie szybkiej transakcji w naszym e-sklepie kogoś ze znajomych, ale niezwiązanego z naszą działalnością. Niech sam przejdzie drogę zakupową do konkretnie wskazanego przedmiotu i podejmie próbę finalizacji. Taki inside będzie najwiarygodniejszym testem i pozwoli w szybkim czasie poprawić pojawiające się niedogodności.
3. Omnichannel
W ciągu każdych 60 sekund, tak – 60 sekund, w sieci pojawia się 65000 zdjęć dodanych na Instagramie, 243000 zdjęć na Facebooku, 400 godzin nagrań na YouTubie oraz 3 800 000 wyszukiwań w Google. W tym gąszczu informacji pojawiamy się my – i nasz sklep online. Dlatego dobór kanałów powinien być określony już na etapie strategii, ale warto wspomnieć o racjonalnym i przemyślanym działaniu. Panuje przekonanie, że trzeba być wszędzie tam, gdzie nasza grupa docelowa. Słowa „wszędzie” używamy tu w szerokim znaczeniu, obserwując wzmożoną aktywność marek od radia, aż po telewizję. I choć to rozwiązanie jest genialne dla dużych firm posiadających odpowiednie zaplecze finansowe i zespół, mniejsi zawodnicy w tym samym okresie powinni skupić się na jednym kanale. Tym, gdzie albo jest obecna ich największa grupa docelowa, albo tym, na którym rezyduje ta, do której dotrzeć pragniemy. Wówczas inwestycja czasu i środków w jeden kanał opłaci się znacznie bardziej, niż figurowanie na kilku – półśrodkami.
4. Oryginalność
Dzisiaj skuteczna komunikacja to ta, która się wyróżnia. Potrafi porwać użytkownika lub dostarczyć mu niecodziennych emocji. W okresie Black Friday i Cyber Monday pamiętają o tym wszyscy marketerzy dużych marek, którzy już dawno odrobili zadanie domowe ze strategii i teraz niewielkim sumptem mogą kreować absorbujące kampanie skutecznie przekładające się na sprzedaż. Warto pamiętać, że nie wszystko jeszcze zostało powiedziane czy wymyślone, dlatego do naszej dyspozycji wciąż pozostaje olbrzymia przestrzeń działań na płaszczyźnie komunikacji z użytkownikiem. Bardzo ważnym elementem jest stworzenie chwytliwego key visuala i przede wszystkim – hasła kampanii. Jak zacząć? Najpierw przeanalizuj benchmarki konkurencji i dowiedz się, czego nie robić – ponieważ np. taki schemat powieliły już liczne marki. Zastanów się, jaki jest wyróżnik Twojej marki i sklepu, z jakimi emocjami się łączy albo jaką ma osobowość lub co niecodziennego może ona zaoferować użytkownikom. Przede wszystkim, pomyśl też o identyfikacji wizualnej, która w pełni odda wykreowane emocje, a może powinna być to muzyka, będąca już oryginalnym i niecodziennym zabiegiem wykorzystanym w komunikacji. Stwórz chwytliwe CTA (call to action); sama kreacja to jedno, jednak to hasło osadzi w świadomości Twoją promocję. Oryginalność to też zaskoczenie rabatem, zniżką lub niecodziennym dodatkiem do nich np. w postaci newslettera, akcji towarzyszącej wydarzeniu lub działań CSR-owych skorelowanych z Twoją promocją.
5. Marketplace
Okresy boomów sprzedażowych to idealny moment także na to, aby zainteresować się współpracą z marketplace’ami. Potocznie – to portale w sieci skupiające liczne sklepy i marki z danej branży. To miejsca, które miesięcznie odwiedzają miliony użytkowników poszukujących ofert z danej kategorii. Takie marketplace’y są dużymi podmiotami posiadającymi własne budżety na przeprowadzenie licznych działań promocyjnych na wielu kanałach np. swoich mediach własnych (www, FB, IG), w sieci Google czy za pomocą influencer i mailing marketingu. To dodatkowe wsparcie, które warto wykorzystać w okresie Black Friday i Cyber Monday, aby nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także zainteresować zupełnie nowych odbiorców swoją marką. Żadne inne narzędzie na rynku nie oferuje tak szerokiego spectrum grupy odbiorców, do której dotarcie za jego pomocą jest szybkie i proste.
Oczywiście, każdy z tych elementów wymaga czasu i pracy oraz testów. Pamiętajmy, że nie wszystkie opisane powyżej działania mogą okazać się skuteczne dla Twojej marki czy sklepu online. Być może posiadasz ofertę lub produkty produkty niszowe, które wymagają dopasowania zupełnie innych narzędzi.