Dzięki niej powstają samochody, zapewniające radość z jazdy oraz sukcesy sportowe, odnoszone dzięki unikalnym rozwiązaniom technicznym.
W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model, znany poza Japonią jako 110S, był również pierwszą sportową Mazdą, której „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX-7 i Mazda MX-5, a także w obecnie produkowanych samochodach marki. Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w fascynującą markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.
Zobacz również
Opracowanie jednostki napędowej do modelu Cosmo Sport jest przykładem wizjonerstwa oraz tradycji niepoddawania się przeciwnościom — pod tym względem nic się nie zmieniło od 50 lat. Inżynierowie Mazdy musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji. Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Mazda odniosła sukces.
Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto-zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie. Model RX-7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80. Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto-zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.
Mazda do dziś słynie z gotowości do testowania nowych rozwiązań oraz determinacji w przesuwaniu granic. Zgodnie z tym podejściem zaprojektowano model MX-5, który dzięki koncepcji Jinba-Ittai, czyli jedności kierowcy i samochodu, stał się najpopularniejszym roadsterem w historii. Kolejnym efektem takiego sposobu pracy jest technologia SKYACTIV. Gama zespołów napędowych, platform, nadwozi i innych technologii SKYACTIV — lekkich i niekonwencjonalnych podobnie jak silnik z wirującym tłokiem — znajduje zastosowanie we współczesnych Mazdach, które są przełomowymi konstrukcjami, oferującymi nadzwyczajne połączenie osiągów i oszczędnej eksploatacji. Przykładowo, w silnikach SKYACTIV — którymi Mazda wyróżnia się na tle konkurencji — udało się przezwyciężyć trudności związane z ekstremalnie wysokim stopniem sprężania, zwiększając przyjemność z jazdy przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing