89% brand managerów i specjalistów ds. marketingu poleca współpracę z freelancerami, a 81% CEO i marketerów uważa zatrudnianie freelancerów za wyraźną oszczędność czasu. Te i wiele innych wniosków znalazło się w raporcie „Rynek freelancerów w Polsce 2023”, przygotowanym przez Human Intelligence on Demand i Grupę Badawczą IQS pod przewodnictwem Natalii Wasyluk, Head of HI.
Popularność freelancer economy i chęć do korzystania z usług „wolnych strzelców” w Polsce rosną. Coraz więcej osób rezygnuje z etatu na rzecz pracy projektowej, szczególnie w branży kreatywnej. Do tego rynek ma ogromne potrzeby w zakresie projektowego zatrudniania specjalistów zewnętrznych. Liczba ofert pracy dla wolnych strzelców zwiększyła się aż o 41% w drugim kwartale 2020 r. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r.
Zobacz również
Mimo szybkiego wzrostu jako przedsiębiorcy, specjaliści HR czy marketerzy wciąż niewiele wiemy o świecie na styku freelancerów i ich zleceniodawców – potrzebach i oczekiwaniach obu stron. Właśnie dlatego eksperci z polskiego start-upu Human Intelligence on Demand i Grupy Badawczej IQS opracowali raport pt. „Rynek freelancerów w Polsce 2023”.
Raport odpowiada na kluczowe pytania związane z gig economy:
- jak często polscy przedsiębiorcy korzystają z usług freelancerów?
- gdzie najlepiej szukać copywriterów, grafików czy UX designerów?
- jakie zadania najczęściej zleca się freelancerom?
- czy freelancerzy mogą w przyszłości zastąpić pracowników etatowych dzięki znacznie prostszym i elastyczniejszym procesom rekrutacyjnym?
- jakie są najważniejsze czynniki wyboru freelancera, przedłużenia z nim współpracy na kolejne miesiące czy polecenia go innym zleceniodawcom?
W raporcie oprócz wyników badań zamieszczono także komentarze ekspertów, którzy na co dzień współpracują z freelancerami i opowiedzieli o swoich doświadczeniach – w tym gronie znaleźli się m.in. Anna Wasilewska, communication and brand development manager w Medicover Stomatologia, Marcin Demianiuk, content marketing specialist w Geberit czy Tomasz Dudek, founder By.vet.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W publikacji nie zabrakło także głosu freelancerów – swoją opinią materiał uzupełniła Agata Bednarska, freelance art director.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pełną wersję raportu opracowanego przez zespół Human Intelligence on Demand można pobrać tutaj.