59% specjalistów ds. marketingu korzysta ze wsparcia freelancerów w Polsce. Wyniki badań „Rynek freelancerów w Polsce 2023”

O autorze
1 min czytania 2023-04-24

89% brand managerów i specjalistów ds. marketingu poleca współpracę z freelancerami, a 81% CEO i marketerów uważa zatrudnianie freelancerów za wyraźną oszczędność czasu. Te i wiele innych wniosków znalazło się w raporcie „Rynek freelancerów w Polsce 2023”, przygotowanym przez Human Intelligence on Demand i Grupę Badawczą IQS pod przewodnictwem Natalii Wasyluk, Head of HI.

Popularność freelancer economy i chęć do korzystania z usług „wolnych strzelców” w Polsce rosną. Coraz więcej osób rezygnuje z etatu na rzecz pracy projektowej, szczególnie w branży kreatywnej. Do tego rynek ma ogromne potrzeby w zakresie projektowego zatrudniania specjalistów zewnętrznych. Liczba ofert pracy dla wolnych strzelców zwiększyła się aż o 41% w drugim kwartale 2020 r. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r.

Mimo szybkiego wzrostu jako przedsiębiorcy, specjaliści HR czy marketerzy wciąż niewiele wiemy o świecie na styku freelancerów i ich zleceniodawców – potrzebach i oczekiwaniach obu stron. Właśnie dlatego eksperci z polskiego start-upu Human Intelligence on Demand i Grupy Badawczej IQS opracowali raport pt. „Rynek freelancerów w Polsce 2023”.

Raport odpowiada na kluczowe pytania związane z gig economy:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • jak często polscy przedsiębiorcy korzystają z usług freelancerów?
  • gdzie najlepiej szukać copywriterów, grafików czy UX designerów?
  • jakie zadania najczęściej zleca się freelancerom?
  • czy freelancerzy mogą w przyszłości zastąpić pracowników etatowych dzięki znacznie prostszym i elastyczniejszym procesom rekrutacyjnym?
  • jakie są najważniejsze czynniki wyboru freelancera, przedłużenia z nim współpracy na kolejne miesiące czy polecenia go innym zleceniodawcom?

W raporcie oprócz wyników badań zamieszczono także komentarze ekspertów, którzy na co dzień współpracują z freelancerami i opowiedzieli o swoich doświadczeniach – w tym gronie znaleźli się m.in. Anna Wasilewska, communication and brand development manager w Medicover Stomatologia, Marcin Demianiuk, content marketing specialist w Geberit czy Tomasz Dudek, founder By.vet.

W publikacji nie zabrakło także głosu freelancerów – swoją opinią materiał uzupełniła Agata Bednarska, freelance art director.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pełną wersję raportu opracowanego przez zespół Human Intelligence on Demand można pobrać tutaj.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się