Aż 70 proc. Polaków w wieku powyżej 18 lat skanowało kod QR, a 64 proc. potwierdza, że skanuje je regularnie. Osoby skanujące kody QR w zdecydowanej większości przypadków robią to przynajmniej raz na miesiąc lub częściej. Prawie połowa skanujących jest w wieku 25-44 lata, ale aż co czwarty ma ponad 55 lat – wynika z najnowszego raportu HX Study, stworzonego przez agencję mediową Starcom, we współpracy z ekspertami NextTechNow oraz firmami AMS SA i Hashting.
Autorzy raportu „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” sprawdzili na ile powszechnym zjawiskiem jest obecnie korzystanie z kodów QR w Polsce, w jakich grupach demograficznych jest najbardziej popularne, w jakich sytuacjach kody są wykorzystywane, jakie potrzeby zaspokajają oraz wreszcie jakie jest wykorzystanie QR kodów w komunikacji marketingowej.
Zobacz również
Skanują wszyscy, niezależnie od wieku czy miejsca zamieszkania
Z wyników badań opublikowanych w raporcie wynika, że aż 64 proc. respondentów deklaruje regularne skanowanie QR kodów. Nieznacznie częściej skanują mężczyźni (51 proc.) niż kobiety (49 proc.). Prawie połowa skanujących jest w wieku 25-44 lata, ale aż co czwarty ma ponad 55 lat.
Wykres 1. Osoby skanujące QR kody z podziałem na płeć i wiek
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Widzimy jasno, że QR kody nie są już narzędziem zarezerwowanym dla młodszego pokolenia. Dzisiaj zjawisko skanowania kodów ma charakter masowy – mówi Marta Górecka, senior strategy & innovation manager w Starcom.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wykres 2. Osoby skanujące QR kody z podziałem na poziom wykształcenia i miejsce zamieszania
Kody QR są uniwersalne i proste w obsłudze dla wszystkich grup wiekowych. Co więcej, 47 proc. skanujących ma wyższe wykształcenie, 39 proc. określa się jako zamożnych lub że wystarcza im na wszystkie wydatki, a prawie połowa (48 proc.) mieszka w 3-4 osobowych gospodarstwach domowych. – Te dane wskazują na to, że kody QR to już narzędzie dnia codziennego, z którego korzystają osoby o stabilnej sytuacji życiowej. Równie często skanują osoby zamieszkałe w miastach, jak i na obszarach mniejszych miast i wsi – dodaje Marta Górecka.
Dlaczego skanujemy QR kody?
Dominującą przyczyną korzystania z QR kodów wskazaną przez respondentów jest praktyczność ich zastosowania. Pandemia sprawiła, że nabraliśmy nowych „bezdotykowych” nawyków tj. zakup biletów, odbiór przesyłki, sprawdzenie menu w restauracji czy dodatkowych informacji bez konieczności wpisywania adresu strony. Co druga osoba biorąca udział w badaniu (51 proc.) wybrała szybkość dostępu do informacji (brak konieczności wpisywania linku w przeglądarce) jako najistotniejszy powód skanowania piktogramu. Drugim najczęstszym motywatorem skanowania są możliwości uzyskania zniżek/rabatów (45 proc.) lub po prostu aktywacje sprzedażowe, dlatego najchętniej skanujemy QR kody w sklepach detalicznych, przy czym zniżki w większym stopniu interesują kobiety (52 proc.) niż mężczyzn.
Wykres 3. Przyczyny korzystania z QR kodów
Po pierwsze, użycie kodu QR skraca ścieżkę zakupową, umożliwiając np. dostawę posiłków pod drzwi. Kod QR umieszczony w formacie reklamowym, na półce w sklepie pozwala na zaprojektowanie doświadczenia z użytkownikiem, utrzymując jego atencję lub relację z marką. Sama technologia rodzi również olbrzymią przestrzeń do personalizacji komunikacji. Dodatkowo, QR kody znoszą barierę językową, ponieważ ich wygląd jest globalnie rozpoznawalny – komentuje Marta Zuska, head of Business Development w NexTetchNow.
Komercyjne wykorzystanie QR kodów
Jak wynika z raportu „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” najpopularniejsze miejsca, gdzie najczęściej skanuje się̨ QR kody w Polsce to sklepy i drogerie (38 proc.), strony internetowe (37 proc.) i środki transportu (26 proc.). Mężczyźni (56 proc.) chętniej skanują̨ ze stron internetowych niż̇ kobiety, natomiast w sklepach detalicznych to kobiety (53 proc.) częściej sięgają̨ po telefon, aby zeskanować́ kod.
Wykres 4. Miejsca skanowania QR kodów
QR kody dostarczają dodatkowych informacji, ułatwiają nam pewne procesy, skracają ścieżki decyzyjne (możemy „wejść” do sklepu online choćby na przystanku tramwajowym) lub też pozwalają rozpocząć dodatkową interakcję z użytkownikiem – mówi Marta Zuska.
Wykres 5. Kontakt z komunikatem reklamowym z QR kodem
Z badań wynika, że ponad połowa Polaków (52 proc.) nie miała kontaktu z QR kodami w reklamach, a 8 proc. miała z nimi styczność, jednak nie skorzystała z kodu w reklamie. Główne bariery w skanowaniu QR kodów w reklamie to brak zainteresowania reklamą (61 proc.) lub mało zachęcająca reklama (24 proc.). Z kolei, aż 43 proc. osób, które deklaruje skanowanie kodów QR na co dzień, deklaruje, że nie miało kontaktu z reklamą wykorzystującą QR kody. Jak zatem skutecznie wykorzystać piktogramy w komunikacji reklamowej?
Wykres 6. Bariery w korzystaniu z reklamy z QR kodem
Wśród osób, które zeskanowały QR z reklamy 1/4 wskazała opakowanie produktu jako miejsce, gdzie QR kod został umieszczony.
Connected packacking to trend, który pozwalają konsumentom na głębszą interakcję z marką przed, w trakcie ipo zakupie, zachęcając do ponownego zakupu czy podzielenia się opinią, to dla marki prosty sposób na budowanie i poszerzanie własnej bazy danych – komentuje Sebastian Szade, strategy & innovation director w Starcom.
Duży potencjał wykorzystania OR kodów ma również reklama zewnętrzna, ponieważ umożliwia naturalne, szybkie i proste przejście ze świata offline do online, co chętnie czynią osoby młode, dla których granice tego podziału powoli zacierają się. – Sukces użycia QR kodu w outdoorze leży w dobrych praktykach, tj. właściwe umiejscowienie. Umieszczenie kodu w innym miejscu niż centralny punkt plakatu, minimalizuje szansę, że zostanie zeskanowany i dojdzie do pożądanej przez markę interakcji. Ważna jest również dobra zachęta. Plakat reklamowy z kodem powinien zawierać call to action, a więc dobry powód, aby ludzie zechcieli zeskanować kod – dodaje Marta Górecka.
W raporcie „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” przedstawiono wyniki badania , które zostało przeprowadzone w partnerstwie z Agora S.A. w kwietniu 2022 r., metodą CAWI i miało na celu sprawdzić, czy wykorzystanie QR kodów to zjawisko masowe, czy może uzależnione od wieku, wykształcenia lub miejsca zamieszania. Badanie zostało zrealizowane przez agencję doradczo-wdrożeniową Yotta, skupiało się na skanowaniu QR kodów i ich wykorzystaniu w komunikacji marketingowej.
Więcej szczegółów w raporcie „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” tutaj.