Zobacz Martech Trendbook 2024 – www.trendbook.marketing/pl
– Co zdominowało marketing w 2023 r.? To pytanie powinniśmy zadać sztucznej inteligencji, bo w tym roku pytaliśmy ją o wszystko. Nieźle się przy tym bawiliśmy, więc może teraz pokażemy, jak może się realnie przydać – odpowiada przewrotnie Miłosz Jacyna, Digital Content Managing Director z agencji Havas PLAY.
Zobacz również
Zanurkuj w możliwościach AI
W AI tkwi potencjał dużo większy niż możliwości oferowane przez ChatGPT czy DALL-E.
– Trzeba tylko zanurkować głębiej – przyznaje Adrian Hołota, CEO digitalowego domu produkcyjnego Panowie Programiści, który wspomaga agencje reklamowe w realizacji najbardziej innowacyjnych kampanii marketingowych. I przedstawia marketerom kilka inspirujących pomysłów na wykorzystania AI:
– Możesz na przykład wyposażyć swoją aplikację w funkcję analizowania ruchu gałek ocznych i mimiki twarzy, by badać nieuświadomioną ocenę oferowanych produktów lub prezentowanego contentu. Albo połączyć AI z filtrami web AR, by użytkownicy mogli wirtualnie zobaczyć, jak produkt dopasuje się do danego miejsca. Dzięki nim będą mogli wstawić do swojego pokoju meble czy obrazy, albo wirtualnie zaparkować przed swoim domem skonfigurowany właśnie samochód – wymienia i po więcej praktycznych pomysłów odsyła do raportu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Film jak gra
W Martech Trendbook 2024 eksperci pokazują też, jak sztuczna inteligencja zmieni rozrywkę. Sprawi, że scenariusze gier będą bardziej skomplikowane i mniej przewidywalne. Pozwoli też konstruować bardziej złożone postaci, z którymi gracze będą rozmawiać i budować emocjonalne relacje. Ponadto powoli zacznie się zacierać granica między filmami i grami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Wyobrażam sobie, że każdy sam będzie mógł wybrać aktora, który zgra w filmie, kogo zagra i jaki będzie jego charakter, a AI wygeneruje taki film w czasie rzeczywistym. To by dopiero było video na życzenie! – wybiega w przyszłość Przemysław Puchalski, Creative and Strategy Director z WebTalk Agency.
Klaudia Chruściel, Country Marketing Manager w Storytel, zauważa, że AI zrewolucjonizuje kreatywność i produkcję w przemyśle rozrywkowym.
– Już dzisiaj mamy na świecie niesamowite realizacje, jak chociażby wystawa w Muzeum Salvadora Dalego, która pozwala widzom zamienić swoje marzenia w dzieła sztuki, czy immersyjny teatr stworzony przez Swamp Motel – wymienia.
Są jednak również zagrożenia:
– Powinniśmy zwracać podwójną uwagę na autentyczność treści. Coraz nowsze typy „fejków”, wspomagane przez jeszcze lepsze generatory obrazu i dźwięku, mogą zagrozić naszemu bezpieczeństwu – zauważa Michał Głowala, Head of Innovation w DDB Warszawa.
Made by humans
AI budzi więc tyle samo ciekawości, co obaw. W takich warunkach wartością dla konsumentów staje się to, że w procesie wytwarzania produktu lub świadczenia usługi biorą udział ludzie. Dlatego już niedługo na metkach i opakowaniach możemy zobaczyć napis „Made by humans”. O więcej ludzkich uczuć w bezdusznym świecie zaawansowanych technologii upominają się też najmłodsi konsumenci.
– Zetki nie kupują wypolerowanych wizerunków, cenią szczerość i tęsknią za kontaktami face to face. Ponad indywidualizm stawiają tworzenie społeczności, a autentyczność to ważny element budowania więzi – przyznaje Urszula Graczykowska, Senior Marketing Manager z Fujitsu Technology Solution.
– Jako schyłkowy przedstawiciel generacji X, jestem pełen podziwu dla świeżego postrzegania świata przez generację Z. Naturalność, szczerość, wartości osobiste, nawet odcięcie od tradycji są pewnego rodzaju obietnicą lepszej przyszłości – mówi z uznaniem Łukasz Jach-Bartha, Creative Technologist z agencji VMLY&R. I zaznacza, że marki muszą przemodelować swoją komunikację.
– Tracić będą te, które sięgają po greenwashing czy deversitywashing – podsumowują eksperci w Martech Trendbook 2024. A w opisach kolejnych trendów pokazują, co w dobie kryzysu ekonomicznego oznacza w marketingu być eko oraz jak marki powinny spełnić społeczne oczekiwanie większej inkluzywności.
Jak być kreatywnym i innowacyjnym w 2024?
Eksperci z największych polskich agencji reklamowych i działów marketingu zaawansowanych technologicznie firm zidentyfikowali w sumie siedem megatrendów marketingowych. Wynikają one z zachodzących w świecie przemian społecznych, gospodarczych i politycznych.
– Pokazujemy, które wartości stają się dla konsumentów ważne i jak kreatywnie adresować je w komunikacji digitalowej. Tegoroczny raport można więc traktować jako uzupełnienie Martech Trendbook 2023, w którym scharakteryzowaliśmy dziesięć technologii zmieniających współczesny marketing – wyjaśnia Małgorzata Kudła, COO Panów Programistów, pomysłodawców trendbooka.
Siłą obu raportów są też case studies.
– Każdy trend zilustrowany jest filmowymi prezentacjami najciekawszych i najbardziej innowacyjnych kampanii nie tylko z Europy, ale też z Azji czy oby Ameryk – dodaje Małgorzata Kudła.
Martech Trendbook 2024 dostępny jest po angielsku i po polsku na stronie www.trendbook.marketing/pl.
Źródło: inf. prasowa