Dziś eksperci agencji chcą podzielić się swoimi doświadczeniami i przewidywaniami.
– Lista zjawisk, które obserwujemy, jest długa. Wybraliśmy siedem – takich, które wydają się najważniejsze z punktu widzenia klientów. Przewidujemy, że to one, w 2020 roku, będą się nadal rozwijać i kreować trendy. Co więcej, nie tylko nie znikną w ciągu kilku lat, a wręcz przeciwnie, będą się rozpędzać. Poza tym, są to zagadnienia ważne z perspektywy biznesowo-finansowej. Ot, choćby większe wydatki na programmatic – według przewidywań nawet 4 z 5 dolarów będzie tak dysponowanych już w 2020 roku. To szacunki istotne z punktu widzenia biznesu, który prowadzą nasi, i nie tylko nasi, klienci – mówi Zbigniew Nowicki, co-managing director Bluerank.
Zobacz również
1. Artificial Intelligence
Jacek Tkaczuk, head of R&D, Bluerank:
Zacznę przewrotnie: Uważam, że jesteśmy tuż za górką popularności AI i do czasu osiągnięcia kolejnego przełomu w zakresie tej technologii będziemy mówić o niej coraz mniej. Nie oznacza to jednak, że AI odeszła do lamusa. Wręcz przeciwnie! Technologie związane ze sztuczną inteligencją na stałe zadomowiły się w naszym życiu. Rozpoznawanie mowy, analiza obrazu, asystenci głosowi są codziennością. W każdym telefonie średniej klasy możemy znaleźć technologie związane z AI. Ba, nawet samochody autonomiczne nie są już niczym nowym… To samo dotyczy marketingu internetowego. Systemy reklamowe oraz narzędzia dla marketerów korzystają z machine learningu czy deep learningu do różnych celów i AI nie stanowi już przewagi konkurencyjnej. Tak się dzieje z każdą technologią. Nikt przecież dziś nie chwali się, że korzysta z baz danych czy z dysków SSD. Ale! Co będzie dalej? Według mnie przed nami dalsze rozpowszechnianie rozwiązań AI, które są już sprawdzone. A z drugiej strony czekamy na kolejne przełomowe odkrycia. Może związane z komputerem kwantowym, może z mechaniką robotów, a może z lepszymi systemami decyzyjnymi, jeszcze bliższymi modelowi myślenia i nauki człowieka…
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Sztuczna inteligencja zasili światową gospodarkę prawie 16 kwintylionami – 10^12 USD do roku 2030.
- Globalny rynek autonomicznych samochodów AI ma być wart 127 miliardów USD do 2027.
- Systemy uczenia maszynowego wybierają obecnie 3 z 4 wyświetlanych nam reklam.
- AI rekomenduje dla klientów ponad 80% produktów na zaawansowanych platformach e-commerce.
- Dziś jednak to ludzie są nadal bardziej myślący niż jakikolwiek rodzaj AI.
2. Programmatic Advertising
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aneta Mondry-Gałecka, performance marketing director, Bluerank:
Współpracując z klientami zauważamy, iż są oni coraz bardziej zainteresowani zmianą reklamowego modelu zakupowego. Niezmiennie doceniają wagę działań marketingowych i wizerunkowych, ale chcą, by były one bardziej mierzalne, zautomatyzowane, mniej intuicyjne i nastawione na efektywność. Patrzą szerzej, globalniej. Nie chcą kupować reklamy w pojedynczych slotach w różnych działach agencji, są skłonni wykorzystać automatykę i dokonać zakupu w systemie programatycznym. Gdy działamy w ten sposób, reklama jest dopasowana i do miejsca, w którym się ukaże i do odbiorcy. Ten trend będzie się poszerzał, bo plusów jest sporo. Choćby działanie w spójnej technologii – i tej serwującej reklamy i tej raportującej, służącej do atrybucji. To sprawia, że klient może różne źródła ruchu mierzyć w porównywalny sposób i wie, które media prowadzą do konwersji. Kiedyś trudno było to sprawdzić, a dziś programmatic ułatwia efektywne rozplanowanie budżetu.
- 80% – 4 z 5 USD wydanych na reklamę display w 2020 będzie efektem zakupu w modelu programatycznym.
- Prawie 85% reklam display na urządzenia mobilne jest dziś kupowanych programatycznie.
- Tylko 15% procesów reklamowych jest obecnie zautomatyzowanych.
- Pozostałe 20% wydatków na reklamę display będzie realizowane w sposób tradycyjny – wymagający ludzkiego wyczucia.
3. Chatbots
Jacek Tkaczuk, head of R&D, Bluerank:
Chat jako metoda komunikacji stał się bardzo popularny już jakiś czas temu. Dziś rozpowszechnienie urządzeń przenośnych i internetu powoduje, że ten kanał komunikacji jest najłatwiejszym i najczęściej wybieranym. Jest szybki, mało angażujący, możliwy do wykorzystania w różnych warunkach. Niedawno, z tych samych powodów stał się też kolejnym kanałem komunikacji z firmami i bardzo szybko zyskuje na popularności. Chatboty są oczywistym rozwinięciem dla tych trendów. Umożliwiają przeniesienie komunikacji do kanału, który jest naturalny dla potencjalnych klientów, a dzięki automatyzacji odciążają call center. Już dziś użytkownicy są przyzwyczajeni do tego, że po drugiej stronie chata znajduje się bot, który w pierwszym etapie może stanowić łatwą i szybką alternatywę dla interfejsu strony www, a ewentualnie w kolejnym może przekierować rozmowę do człowieka. To, w połączeniu z ogromnymi możliwościami technologicznymi chatbotów, powoduje, że te zyskują i będą zyskiwać na popularności. Przynajmniej do momentu, w którym doczekamy się w pełni dopracowanych asystentów głosowych, dzięki którym łatwo zaplanujemy dzień, przejrzymy korespondencję, zarządzimy domem, zamówimy ulubione produkty ze sklepu, sprawdzimy status rezerwacji czy poznamy ofertę dowolnej firmy.
- 1,75 miliarda ludzi – jedna czwarta populacji Ziemi – będzie korzystać codziennie z aplikacji chat do końca 2020.
- 63% ludzi godzi się na komunikację z firmą lub marką przez chatbota.
- Do roku 2022 chatboty pomogą firmom zaoszczędzić ponad 8 miliardów dolarów rocznie – sektory finansowy i opieki zdrowotnej.
- 75% konsumentów chce wiedzieć, czy rozmawia z maszyną, czy z człowiekiem.
- Chatboty będą w stanie prowadzić prawdziwie ludzki dialog do 2029.
4. Personalizacja
Jacek Tkaczuk, head of R&D, Bluerank:
Personalizacja w marketingu jest pojęciem szerokim i zapewne różnie rozumianym. Może to być zarówno zaadresowanie użytkownika po imieniu w newsletterze, jak i remarketing z produktami, które klient dodał do koszyka, ale nie kupił. Według mnie, obecnie najbardziej niedocenianą, a jednocześnie jedną z bardziej wartościowych form personalizacji, jest modyfikowanie wyglądu strony internetowej, na przykład sklepu, do indywidualnych preferencji użytkownika. Najczęściej dotyczy to wyświetlania produktów indywidualnie dopasowanych do potrzeb. Odpowiednio dobrane produkty mogą znacznie podnieść współczynniki konwersji oraz nakłonić użytkowników do częstego wracania na strony sklepu. Przykładem modelowym personalizacji jest Netflix, w którym nie ma typowej strony głównej – to co widzi użytkownik po zalogowaniu, to zbiór w pełni dopasowanych filmów i seriali, nawet z indywidualnie dobranymi zdjęciami dla każdego obrazu. Cieszy mnie, że wśród sklepów internetowych też pojawia się taki trend. Jestem zdania, że w najbliższym czasie ścieżki nawigacji w coraz większej liczbie serwisów będą zaczynały się od propozycji konkretnych produktów, a nie od tradycyjnej listy kategorii i wyszukiwarki. Wraz z rozwojem technologii takie rozwiązania będą powszechnieć, nie będą ograniczone tylko do marketplace’ów i największych graczy na rynku.
- Personalizacja = maksymalna satysfakcja + minimalny czas dotarcia.
- 96% marketerów B2C uważa, że personalizacja tworzy lepsze i długotrwałe relacje z konsumentami.
- 90% badanych konsumentów zauważyło, że personalizacja ma dla nich znaczenie przy podjęciu decyzji.
- Rosnące ROI przekłada się na kolejne inwestycje, gdzie 97% marketerów deklaruje wzrost wydatków na personalizację w 2020.
- Błędna personalizacja obniża zaufanie konsumentów do marki o 33%.
5. Wideo marketing
Rafał Trąbski, head of paid search, Bluerank:
Jeszcze niedawno reklama video była traktowana jako dodatek do pozostałych działań w obszarze online marketingu. Korzystali z niej głównie najwięksi reklamodawcy. Pozostali, nastawieni na zwrot z inwestycji, pomijali video jako narzędzie głównie wizerunkowe i nie przekładające się na realny przychód. Obecnie zauważamy zmianę podejścia i myślę, że w roku 2020 ostatecznie pożegnamy się z argumentami „video nie działa”, „video nie sprzedaje”. Marketerzy rozumieją już, że video marketing ma inną rolę na ścieżce zakupowej klienta. Nie wykorzystując tej formy działań prowadzimy niekompletne kampanie reklamowe i tracimy szansę na dotarcie do konsumenta na początkowych etapach Customer Journey, które często są kluczowe dla jego późniejszych decyzji.Z drugiej strony, dostawcy narzędzi reklamowych robią wiele, aby dodać do działań video pierwiastek sprzedażowy. Google m.in. łączy w YouTube reklamę video z formatem Shopping czy z rozszerzeniami CTA. W kampaniach, które prowadzimy dla naszych klientów coraz wyraźniej przekłada się to na wzrost liczby konwersji (transakcji czy leadów) pochodzących bezpośrednio z kampanii video.Tym, co proponujemy jest odpowiedni dobór strategii (targetowanie, content) do celów klienta. Jeśli chcemy, by kampania video na Instagramie okazała się sukcesem, nie wystarczy powielić materiału, który wykorzystujemy już np. w YouTube. Są to różne przestrzenie, zaspokajające inne potrzeby użytkowników. Takie szczegóły decydują o powodzeniu kampanii video i pośrednio przekładają się na obserwowany przez nas wzrost budżetów na video.
- Konsumenci zapamiętują 95% przekazu z materiału wideo, w porównaniu do 10% z komunikacji w postaci tekstowej.
- 56% wszystkich opublikowanych filmów wideo ma mniej niż 120 sekund.
- Ponad 50% filmów jest oglądanych na urządzeniach mobilnych.
- 72% firm twierdzi, że reklamy wideo poprawiły efektywność i konwersje.
- 52% konsumentów twierdzi, że oglądanie filmów o produktach przybliża ich decyzję o zakupach online.
- Przeciętny użytkownik spędza 88% więcej czasu na stronie z wideo.
6. Aplikacje Social Messaging
Julia Kałużyńska, head of social media, Bluerank:
Już 3,5 miliarda ludzi na świecie kontaktuje się za pomocą aplikacji, co stanowi połowę globalnej populacji. Najpopularniejsze komunikatory, to: WhatsApp, Facebook Messenger i WeChat. W Polsce – zgodnie z danymi z raportu „Digital in 2019” – najczęściej używanymi są: Messenger (64 % Internautów), Skype (33% Internautów) i WhatsApp (32% Internautów). Te aplikacje wypierają tradycyjne formy kontaktu, jak: SMS, email, połączenia telefoniczne czy formularze na www. I to jest jedno z ważniejszych wyzwań dla firm. Marki, w trosce o pozytywne doświadczenia klientów, będą wychodzić tym oczekiwaniom naprzeciw poprzez strategiczne podejście do marketingu konwersacyjnego. Chcąc zapewnić jak najlepszą jakość obsługi, będą wdrażały rozbudowane mechanizmy chatbotowe, stale zapewniając jednak wsparcie pierwiastka ludzkiego. Realizowanie dedykowanych wyłącznie pod ten kanał działań promocyjnych będzie powszechne dla wielu marek.
- 3,5 miliarda ludzi na całym świecie dociera przez aplikację mobilną do społeczności – 50% globalnej populacji.
- 1,3 miliarda użytkowników miesięcznie jest aktywnych na Facebook Messenger.
- 55 miliardów wiadomości dziennie jest wysyłanych przez WhatsApp.
- WhatsApp jest absolutnym liderem na rynku komunikatorów społecznościowych w 112 krajach.
- Numer 2 na liście to Facebook Messenger.
- Wielka szóstka: WhatsApp, Snapchat, FB Messanger, Viber, WeChat, Telegram.
7. Wyszukiwanie głosowe
Patrycja Tomczak, SEO director, Bluerank:
Technologia wyszukiwania głosowego w 2011 roku – w momencie wdrożenia – była zaledwie nowinką technologiczną. Teraz, w dobie powszechnego (i taniego) dostępu do Internetu, rosnącego udziału urządzeń mobilnych oraz coraz większej popularności innych urządzeń z dostępem do sieci (takich jak głośniki inteligentne) możemy mówić o rewolucji głosowej, która w bardzo mocny sposób wpływa na zmianę sposobu wyszukiwania informacji. Przewidywania rynkowe wskazują, że w 2020 roku nawet połowę zapytań mogą stanowić wyszukiwania głosowe. Ten trend z jednej strony będzie wymuszać na marketerach konieczność optymalizacji tworzonych treści pod kątem wyszukiwań głosowych, a z drugiej strony otwiera nowe możliwości marketingowe, na przykład w zakresie wykorzystania aplikacji i usług opartych na Asystencie Google.
- 50% zapytań w roku 2020 to będą wyszukiwania głosowe.
- 25% zapytań z urządzeń mobilnych do Google to wyszukiwania głosowe.
- Do 40 miliardów dolarów wzrośnie rynek zakupów opartych na poleceniach głosowych do 2022 roku.
- Wielka 5 i poprawność odpowiedzi: Google Home – 81%, Amazon Echo – 64%, Harman Kardon – 57%, Apple HomePod – 53%, Siri – 53%.