Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w czerwcu 2023 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W czerwcu 2023 odnotowaliśmy 70,9 mld emisji kreacji reklamowych display i wideo, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2 495 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,51% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Zobacz również
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,75 sekundy (10 sekundy dla kreacji typu display i 7,8 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital w czerwcu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 49,32%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 59,29% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 47,94%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (27,5 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w czerwcu wyniósł 38,8%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 10,17 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 52,21%.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD (5,8 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 7,6%) oraz Leisure Time (4,6 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,5%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w czerwcu 2023 była marka Media Expert, która wygenerowała 2,2 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 78,64% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się Allegro.pl z 2,1 mld kontaktów i 78,31% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Ceneo.pl (1,9 mld kontaktów i zasięg na poziomie 76%).
Ranking TOP 10 marek zamyka Apart, który odnotował 0,66 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Analiza wydatków reklamowych na kampanie display online potwierdza aktywność marki Media Expert, która znalazła się na pierwszym miejscu zestawienia – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 3,75%. Na drugim miejscu uplasowało się Ceneo.pl z 3,36% udziału, natomiast podium zamyka Allegro.pl (3,29% udziału).
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W czerwcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”, która wyprzedziła branżę „Trade”. Wygenerowała ona ponad 11,2 mld kontaktów reklamowych, docierając do 94,43% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w czerwcu wyniósł dla tej branży 19,08%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 18,10 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (9,7 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 16,52% oraz 94,27% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (8 mld kontaktów reklamowych, SoV – 13,63% i zasięg – 93,85%).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w czerwcu – podobnie jak w kwietniu oraz maju – była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,18 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,5% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Rossmann (1 mld kontaktów reklamowych i 86,53% zasięgu), natomiast na trzecim – Kinder (694 mln kontaktów i 82,36% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu znalazła się Żabka z 595,8 mln kontaktów reklamowych i 83,79% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 2,32% – a na drugim Rossmann, z udziałem na poziomie 1,94%. Trzecie miejsce należało do Kinder, z udziałem 1,45%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w czerwcu była branża „Trade” (6,5 mld kontaktów reklamowych). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (2,7 mld kontaktów) oraz „Automotive” (1,01 mld kontaktów).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w czerwcu była marka Media Expert – wygenerowała ona 1,66 mld kontaktów reklamowych, docierając do 86,04% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Euro RTV AGD (642 mld kontaktów reklamowych, 77,28% zasięgu), na trzecim – Lidl (339,9 mln kontaktów, 72,71% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka Agata Meble (172,75 mln kontaktów i 64,89% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w czerwcu marka Media Expert (11,99%). Kolejne miejsca należą do Euro RTV AGD (3,82%) oraz Lidl (1,60%).
PS Rynek reklamy w Polsce – maj 2023
We wszystkich analizowanych mediach – internecie, telewizji i radiu – najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, wynika z danych gemiusAdReal za maj 2023.