Ipsos: Czy Polki i Polacy rozumieją sztuczną inteligencję? [badanie]

O autorze
2 min czytania 2023-07-13

Wielu z nas deklaruje znaczącą wiedzę na temat tego, czym jest sztuczna inteligencja (ang. artifical intelligence, AI), a jednak ciężko nam wskazać jej konkretne zastosowania. Połowa Polek i Polaków odczuwa ekscytację w związku z AI, ale sporo osób jest też tym zestresowanych. Mimo alarmujących w mediach informacji o zagrożeniach płynących z rozwoju AI, ufamy w dobre intencje firm z niej korzystających i wierzymy, że algorytmy nie dyskryminują żadnej grupy ludzi.

Zgodnie z najnowszym, międzynarodowym badaniem Ipsos – Global Views On A.I. 2023 – dwie trzecie Polek i Polaków (69%) deklaruje dobre rozumienie tego, czym jest sztuczna inteligencja. Wynik ten nie odbiega od średniej dla wszystkich 31 badanych krajów. Wyraźnie gorzej respondenci oceniają jednak swoją znajomość typów produktów i usług, które wykorzystują AI. Jedynie 46% badanych uważa, że zna konkretne zastosowania AI. To wynik o 5 punktów procentowych mniejszy niż średnia dla wszystkich krajów.

– Sztuczna inteligencja już dawno przestała być kwestią science fiction. Choć rewolucyjny postęp dzieje się na naszych oczach, to rozumiemy go mniej niż nam się wydaje. Jako zwykli ludzie, obywatele i konsumenci musimy lepiej poznać tę technologię – mówi Joanna Skrzyńska, liderka zespołu public affairs w Ipsos Polska.

Ponad połowa wszystkich badanych (54%) uważa, że produkty i usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję mają więcej zalet niż wad. W Polsce nastroje są jednak nieco bardziej sceptyczne, ponieważ takiego zdania jest 47% osób. Również emocje związane z rozwojem AI są mieszane – 50% odczuwa ekscytację, a niemal 40% stres. Mimo to większość (59%) wierzy, że sztuczna inteligencja nie dyskryminuje, ani nie wykazuje uprzedzeń wobec żadnej grupy ludzi. Również większość (55%) uważa, że firmy stosujące AI, zadbają o ich dane osobowe.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Duża część Polek i Polaków (46%) już dzisiaj dostrzega, jak ich codzienność zmieniła się dzięki sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich lat. Jeszcze większa grupa (59%) spodziewa się, że AI spowoduje poważne zmiany w ich życiu w najbliższej przyszłości. Co trzeci badany obawia się, że AI zastąpi jego obecną pracę. Więcej, bo 52% polskich badanych, spodziewa się raczej, że rozwój tej technologii zmieni sposób, w jaki ta praca jest wykonywana.

A w jakich dziedzinach Polki i Polacy przewidują pozytywny wpływ zastosowania AI w ciągu najbliższych 3-5 lat? Opinie są stonowane. Niemal połowa z nas (48%) uważa, że pomoże ona w skutecznym zarządzaniu czasem, a 40% przewiduje polepszenie jakości różnych opcji rozrywki, takich jak telewizja, muzyka czy książki. Co istotne, tylko około 30% – spodziewa się pozytywnego wpływu AI na swoją pracę, polską gospodarkę czy rynek pracy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Widzimy, że obok głosów entuzjazmu wiele osób martwi się rozwijającą się technologią i obawia, że nie wszystkie nadchodzące zmiany będą dobre – czy to dla jednostek, czy dla ogółu. Sama technologia nie jest oczywiście ani dobra, ani zła, ale to poprzez bardziej świadome podejście będziemy mogli zagwarantować, że rozwój sztucznej inteligencji będzie zgodny z naszymi wartościami i przyniesie pozytywne zmiany dla społeczeństwa jako całości – komentuje Skrzyńska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

Źródło danych: IPSOS Global Views On A.I. 2023. Realizacja badania: od 26 maja 2023 r. do 9 czerwca 2023 r., metoda CAWI, na próbie mieszkańców 31 wybranych państw (łącznie N=22.816, w tym w Polsce N=500). Badanie prowadzone w ramach cyklicznych pomiarów na platformie online Ipsos Global Advisor.