Klient
Sklep 8a.pl to jeden z największych sklepów turystyczno-outdoorowych w Polsce. Od 9 lat w swojej ofercie ma najwyższej jakości odzież i sprzęt wspinaczkowy, turystyczny oraz sportowy. Regularnie prowadzone są działania promocyjne. Wdrażane są także innowacyjne rozwiązania technologiczne skierowane do klientów e-sklepu.
Grupa docelowa
Odbiorcami sklepu 8a.pl są ludzie aktywni, otwarci na innowacyjne rozwiązania i nowe technologie. Wśród klientów można znaleźć osoby, które pozytywnie odbierają wszelkiego rodzaju rozwiązania ułatwiające proces dokonywania zakupów. Kampanie promocyjne kierowane do grupy odbiorców sklepu muszą być bardzo oryginalne w formie, zwracać uwagę i cechować się nietypowością. Ważne jest także to, by dawały one wyraźną korzyść ich odbiorcom.
Zobacz również
Cele kampanii
- Podstawowym celem kampanii było zwiększenie zasięgu marki, a także podniesienie poziomu jej świadomości i rozpoznawalności,
- Bardzo ważnym założeniem kampanii było również budowanie lojalności obecnych klientów e-sklepu,
- Prowadzone działania miały także podnieść wyniki sprzedaży 8a.pl.
Strategia
Chcąc w oryginalny i dowcipny sposób zwiększyć świadomość marki firma zdecydowała się na wypromowanie nowego, fikcyjnego produktu. Dodatkową niespodzianką dla tych, którzy zapoznali się z akcją, był bon uprawniający do 50 zł zniżki na zakupy w sklepie. Na podstawie szczegółowej analizy aktywności klientów sklepu zauważono, że największy potencjał marketingowy będzie miała tego rodzaju akcja, ponieważ przykuje ona zarówno uwagę stałych klientów jak i nowych grup potencjalnych odbiorców oferty 8a.
Główne założenia strategiczne koncepcji kampanii reklamowej obejmowały:
- przeprowadzenie humorystycznej akcji promocyjnej, która w wirusowy sposób rozprzestrzeni się wśród klientów sklepu,
- utrzymanie charakterystycznego sposobu komunikacji z klientami, wykorzystującego wielokanałowy przekaz interaktywny,
- atrakcyjne zaprezentowanie klientom innego marketingowego działania firmy, dającego wyraźną korzyść – kupon zniżkowy o wartości 50 zł.
Kampania miała bazować na efekcie zaskoczenia i przykuwać uwagę swoim żartobliwym wydźwiękiem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Główną osią działań e-marketingowych była specjalnie wdrożona na potrzeby akcji podstrona www.8a.pl/musclepro
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania promocyjna prowadzona była także w następujących kanałach:
- dodatkowe działania promocyjne na stronie e-sklepu,
- kampania e-mail marketingową,
- działania w obszarze social media.
Realizacja
Początek kampanii obejmował prace kreatywne, ze szczególnym uwzględnieniem opracowania koncepcji nowego, fikcyjnie wprowadzanego na rynek produktu. Podstawę kampanii miał stanowić „innowacyjny system MusclePro”, który umożliwiał tworzenie sportowej odzieży z tkaniny wspierającej budowę odpowiedniej sylwetki. Humorystyczna prezentacja produktu uwzględniała szczegółowy opis produktu mówiący m.in. o wyposażeniu materiału w dostęp do WiFi.
Żartobliwy wymiar kampanii widoczny był w samej nazwie produktu „MusclePro” nawiązującej do kształtowania sylwetki i przyrostka „Pro” charakterystycznego dla nazw innowacyjnych technologii na rynku outdoorowym. Głównym hasłem kampanii było przekształcone znane sformułowanie „najpierw masa, potem rzeźba” na „najpierw rzeźba, potem rzeźba”.
Zabawny charakter promocyjnej kampanii widać było jednak przede wszystkim w nietypowym opisie „unikalnego na skalę światową rozwiązania pochodzącego z Finlandii”. Prócz właściwości wyszczuplających i wspierających budowę sylwetki, potrafi ono oduczyć użytkowników chrapania, dodatkowo odstraszając gady, insekty nocne i gęsią skórkę.
Stworzona w formie onepage’a strona produktowa prezentuje zabawne, lecz utrzymane w bardzo realistycznej konwencji szczegóły na temat produktu oraz technologii w jakiej został wytworzony. Strona obejmuje zakładki: O technologii, Nagrody oraz Zamów!
Strona wyposażona została w pop up informujący o możliwości uzyskania 50 zł na zakupy w sklepie, jeśli oferta MusclePro nie zainteresowała danego odbiorcy. Miało to charakter dodatkowej nagrody dla odbiorców, którzy zapoznali się z przygotowaną dla nich kampanią. U dołu strony wdrożony został także formularz zapisu do newslettera, który ma poinformować zainteresowanych o dostępności innowacyjnej odzieży „budującej rzeźbę”, a w rzeczywistości poszerzyć bazę odbiorców newsletterów 8a.pl.
Informacje o dostępności nowego produktu były także przekazywane fanom sklepu za pośrednictwem bannerów na stronie sklepu. Istotne jednak było działanie w mediach społecznościowych, które będąc bardzo interakcyjnym i dwustronnym kanałem komunikacji, pozwalały na obserwację reakcji odbiorców na nieco prowokacyjną formę promocji.
Kampania e-mail marketingowa odsyłając internautów do podstrony dodatkowo wspierała rozpowszechnienie akcji.
Efekty kampanii
Dzięki nietypowej formie, działania wzbudziły spore zainteresowanie odbiorców. Niejednokrotnie wywoływały skonsternowanie i zdziwienie fanów sklepu, którzy nie mieli pewności czy wdrażany produkt istnieje naprawdę. Dzięki wzbudzeniu początkowego zainteresowania innowacyjnym systemem wprowadzanym do oferty, większa część fanów sklepu uwierzyła w realistyczny wymiar kampanii, dopiero po wnikliwej analizie opisu produktu dochodziła do tego, jaki naprawdę charakter ma kampania. Pomysł na kampanię MusclePro na tyle rozpowszechnił się w mediach społecznościowych, że został przejęty przez inne fan page, także te, należące do konkurencji.
- Dzięki przeprowadzonej kampanii udało się uzyskać 8,7% wzrostu liczby adresów w bazie mailingowej sklepu, zwiększając tym samym zasięg marki,
- Przeprowadzone działania spowodowały zwiększenie średniej wartości koszyka o 11,2%.
- Szczególnie istotnym efektem kampanii był także 3-krotny wzrost ruchu na stronie sklepu w okresie trwania kampanii, co przełożyło się na poziom zainteresowania jego ofertą.
Autor: Rafael Moucka – Prezes Zarządu Positive Power Sp. z o.o.