Choć w ostatnich miesiącach w kampanii poruszano przede wszystkim temat osób uchodźczych, teraz IKEA zamierza jeszcze szerzej mówić o języku, równości i włączaniu.
IKEA Retail Polska wraz z Press Service Monitoring Mediów przeprowadzili analizę publikacji w mediach, która miała sprawdzić, jaki obraz osoby uchodźczej kreują media, od rozpoczęcia kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej, aż do końca czerwca br. Raport wykazał, że najczęstszym pejoratywnym określeniem pojawiającym się w kontekście osób uchodźczych lub migranckich było słowo „nielegalny” (41 proc.), które dotyczyło głównie osób z doświadczeniem uchodźczym / migranckim pochodzących z Bliskiego Wschodu.
Zobacz również
Działania IKEI
Jak podkreśla IKEA w swojej kampanii, określenie „nielegalny” może odnosić się do czynu, ale nigdy do człowieka. Analiza wypowiedzi cytowanych w mediach pokazały, że wyraz „uchodźca” nabrał negatywnego znaczenia, a do cech, które przypisuje się uchodźcom, należą m.in. obcość, agresja, niskie wykształcenie i ubóstwo.
W obawie przed przyjęciem do codziennego języka niektórych pojęć, takich jak „inwazja” lub „fala” uchodźców czy „nielegalny” w stosunku do osoby, IKEA rozpoczęła kampanię #ZmieniamyNarracje, w której zachęca do zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityczki, polityków oraz społeczeństwo. Pierwszym krokiem było stworzenie Leksykonu Dobrego Języka, czyli zbioru pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. Publikacja przygotowana we współpracy z Fundacją Ocalenie jest ogólnodostępna i będzie rozbudowywana o kolejne obszary związanie z językiem równościowym i włączającym.
W ramach działań budujących świadomość, firma prowadzi także bieżący monitoring mediów i kontaktuje się z autorkami oraz autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne i nieprecyzyjne określenia. Dzięki temu Leksykon dociera bezpośrednio do dziennikarek i dziennikarzy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kolejnym działaniem IKEA jest organizacja warsztatów we współpracy z Fundacją Ocalenie dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat narracji tworzonych w mediach wokół osób uchodźczych. Prezentują także perspektywę osób klienckich fundacji oraz wskazują, jak rozmawiać z osobami z trudnym doświadczeniem uchodźczym, aby tworzyć rzetelne i niekrzywdzące dla żadnej grupy materiały.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Dobry” język w kampanii #ZmieniamyNarracje
Podczas krakowskiego kongresu Open Eyes Economy Summit IKEA po raz pierwszy pokazała swoją kampanię. Jej oficjalny start wzmocnił panel dyskusyjny z udziałem przedstawicielki IKEA Retail w Polsce Judyty Rozmus oraz polonisty i redaktora literackiego Macieja Makselona pt. „Językiem kreujemy rzeczywistość – czy możemy to zrobić lepiej?”. Język inkluzywny to język szacunku i empatii, a każda osoba ma prawo do decydowania, jak chce być określana – takim wnioskiem zakończyła się dyskusja panelowa podczas krakowskiego kongresu.
– Język inkluzywny to świadoma forma komunikacji, a niewrażliwość na język staje się niewrażliwością na drugiego człowieka. W naszej kampanii chcemy pokazać, że warto się tego języka po prostu nauczyć. Nie bójmy się też pytać i popełniać błędów, bo są one naturalną częścią procesu nauki – mówiła podczas krakowskiego kongresu Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.
IKEA podczas konferencji wzmocniła przekaz kampanii #ZmieniamyNarracje dodatkowymi materiałami, na których mówi o zwrotach równościowych, szacunku oraz ostrzega przed mikroagresją czy krzywdzącymi określeniami powielanymi w codziennej komunikacji.
Kampania #ZmieniamyNarracje ma potrwać do czerwca 2024 roku. W jej ramach IKEA planuje aktywności w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie z osobami, które reprezentują podobne wartości oraz inspirują do analogicznych działań. Więcej można przeczytać na zmieniamynarracje.pl. Pytania dotyczące kampanii należy kierować na adres [email protected] lub biuro prasowe IKEA Retail w Polsce.
Projekt #ZmieniamyNarracje jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR.