Jakie były największe sukcesy dla Waszej marki w 2023 roku?
Core naszego biznesu to kuchnia azjatycka i marka House of Asia, dlatego szczególnie cieszymy się z sukcesu kampanii marketingowo-handlowej „Festiwal Azji”. To akcja, która trwała aż 4 miesiące od września do grudnia, czyli w czasie, w którym konsumenci skupiają się najpierw na powrocie do szkoły, a za chwilę na przygotowaniu do świąt. Ciężko zatem przebić się z komunikacją na temat kuchni azjatyckiej, która w świadomości Polaków istnieje jako ta skomplikowana i wymagająca egzotycznych składników. Festiwal Azji miał na celu przybliżenie azjatyckiej kuchni poprzez edukację i namawianie do kulinarnych podróży w domowym zaciszu lub odtwarzania smaków poznanych w trakcie egzotycznych wakacji. Dzięki odpowiednio dobranym aktywnościom marketingowym, takim jak reklama YouTube czy outdoor oraz szerokiej współpracy z influencerami, Polacy otworzyli się na kuchnię azjatycką, do tego stopnia, że poszukują produktów już nie tylko z kuchni tajskiej, japońskiej i chińskiej, ale także z koreańskiej, indyjskiej, indonezyjskiej czy wietnamskiej. To nas ogromnie cieszy, bo już na początku roku 2024 startujemy z naszą największą kampanią – Chiński Nowy Rok. To podczas tej akcji serwujemy konsumentom przepiękne ekspozycje paletowe z materiałami POS nawiązującymi do architektury krajów azjatyckich, a całość dekorujemy ogromnymi smokami i złotymi lampionami. Żeby było ciekawiej, co roku zaskakujemy samych siebie swoją własną kreatywnością.
Jesteśmy również dumni ze Złotej Innowacji FMCG & Retail dla linii wód kokosowych QF Quality Food w kategorii ODPOWIEDŹ NA POTRZEBY w grupie produktowej: Wody, napoje i soki. To dla nas sygnał, że konsumenci doceniają naszą innowacyjność. QF Quality Food to druga marka własna firmy, z którą wiążemy szerokie plany na przyszłość.
Zobacz również
Jakie były największe wyzwania dla Waszej marki w 2023 roku?
Przede wszystkim utrzymanie przewodnictwa w kategorii kuchnia azjatycka. Od samego początku istnienia marki House of Asia staramy się być innowacyjni, odkrywać nowe smaki, ale zarazem odpowiadać na kulinarne potrzeby klientów. To trudne, nie tylko ze względu na wymagający rynek, ale również dużą konkurencję. Stale pracujemy nad tym by utrzymać wysoką jakość przy aktualnych oczekiwaniach cenowych i jednocześnie zachęcać konsumentów do wypróbowania produktów kuchni azjatyckiej.
Jakie były wg Ciebie najciekawsze trendy związane z marketingiem w minionym roku?
Chyba wszyscy spodziewali się sukcesu trendu związanego z kuchnią wegetariańską, a tymczasem kryzys pokrzyżował plany. Produkty plantbased okazały się zbyt drogie i finalnie trend ten nie przebił się do mainstreamu tak, jak wszyscy oczekiwali. Zauważyliśmy za to nasilony trend gotowania w krótkim czasie oraz zero waste. Obiady w 15 minut to coś, co Polacy bardzo cenią sobie w obecnych czasach konsumpcjonizmu, a dzięki influencerom oraz social mediom, pomysły są dostępne od ręki. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że coraz bardziej liczy się wiarygodność influencerów oraz ich content niż sama popularność.
Nie można nie wspomnieć o sztucznej inteligencji. Dla wielu osób jest ona wciąż nieodkryta, jednak z każdym dniem widoczny jest jej rozwój. AI to już nie tylko automatyczna obróbka tekstów czy komunikacja z klientami. Najlepszym przykładem rozwoju tego trendu jest pojawianie się wirtualnych influencerów. Ten trend może być w ciągu kilku najbliższych lat bardzo aktualny.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najlepsza kampania, jaką widziałeś/widziałaś w tym roku?
Kampanie zaczynają ginąć w masie. Jeszcze kilka lat temu głównym medium była telewizja, dziś cała komunikacja odbywa się przede wszystkim w Internecie, który jest przeładowany komunikatami marketingowymi oraz kreacjami graficznymi. Dlatego wygrywają te kampanie, które mówią o emocjach, opowiadają ludzkie historie. Najlepszym przykładem jest kampania społeczna Ministerstwa Infrastruktury „Inni też popełniają błędy. Zwolnij” czy świąteczne kampanie Allegro.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie są Twoje najważniejsze plany/wyzwania/postanowienia na 2024 rok?
Jak dla każdego dystrybutora najważniejszy jest rozwój, zarówno ten handlowy jak i „osobisty”. Dlatego w 2024 roku nie przestajemy obserwować innych rynków i trendów w naszej kategorii. W dalszym ciągu zamierzamy podróżować po całym świecie w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań produktowych. Biznesowo planujemy dalszy rozwój sprzedaży na rynkach europejskich oraz komunikację marketingową marki House of Asia odpowiednio zaadaptowaną do dojrzałości danego rynku. Zależy nam przede wszystkim na utrzymaniu spójności komunikacyjnej.