W trzecim kwartale 2023 roku dynamika wzrostu reklamy cyfrowej wyniosła prawie 14 proc. Oznacza to przyspieszenie tempa rozwojowego w porównaniu do półrocza, w którym zaobserwowano indeks na poziomie 12 proc. To dobry prognostyk dla wyniku rocznego, gdyż często w ostatnim kwartale reklamodawcy przeznaczają na działania reklamowe znaczną część swoich budżetów. Należy się więc spodziewać, że końcowy wynik powinien ucieszyć uczestników cyfrowego ekosystemu.
fot. Materiały prasowe IAB Polska
Zobacz również
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), która pozyskała w badanym okresie 41 proc., przed komunikacją SEM, stanowiącą prawie jedną trzecią tortu reklamowego online. Niemal wszystkie formaty odnotowały dodatnie wskaźniki wzrostu. Wyjątek stanowi komunikacja e-mail marketingowa, która ponownie zaliczyła kilkuprocentowy spadek.
fot. Materiały prasowe IAB Polska
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama. Niekwestionowanym liderem jest wciąż „handel”. Największe wzrosty odnotowały natomiast obszary: „motoryzacja” oraz „farmaceutyki, leki”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt od 2007 roku realizują wspólnie IAB Polska oraz PwC, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują w pełni wydatków reklamowych w sieci ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów obecnych na rynku. Za wydatki reklamowe uznaje się budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Składają się na nie zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu.
Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Twórcy projektu uwzględniają przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN i TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 8 stycznia 2024 r., a więcej informacji o badaniu można znaleźć na stronie internetowej.
Zdjęcie główne: materiały prasowe IAB Polska