W tym roku badacze z IBM skupili swoją uwagę na technologiach kognitywnych. To one sprawiają, że maszyny są w stanie uczyć się, wyciągać wnioski oraz współpracować z ludźmi w bardziej naturalny i spersonalizowany dla nas sposób. Komputery z czasem staną się mniejsze i będą towarzyszyć nam praktycznie w każdej sytuacji. Dzięki zebraniu, przetworzeniu oraz analizie dostępnych danych będą pomagać w podejmowaniu optymalnych decyzji i radzeniu sobie z problemami, które dotychczas nie miały rozwiązania. Otworzy to zupełnie nową erę w informatyce.
„Lista Next 5 in 5 jest wynikiem prac badawczych naukowców pracujących w laboratoriach IBM na całym świecie – mówi Aleš Bartůněk, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie. „Prognoza IBM uwzględniając najważniejsze trendy rynkowe i społeczne wskazuje aktualny kierunek rozwoju branży IT”.
Zobacz również
Najbliższa przyszłość będzie determinowana przez następujące innowacje.
Indywidualne systemy nauczania
Braki w wykształceniu pozostają problemem w skali globalnej. Szacuje się, że obecnie aż 2/3 dorosłej populacji na świecie nie ukończyło szkoły na szczeblu średnim, co znacznie ogranicza osiągnięcie wymarzonych celów życiowych. Z pomocą może przyjść szkoła przyszłości, która pomoże nauczycielom stworzyć dla ucznia program nauczania dostosowany do jego indywidualnych potrzeb, w czasie od rozpoczęcia edukacji, aż po znalezienie pracy. Na podstawie informacji z wyników testów, obecności czy zachowania, zgromadzonych na platformach e-learning’owych, dzięki narzędziom analitycznym przetwarzanym w chmurze obliczeniowej, nauczyciele pomogą w zdefiniowaniu mocnych stron ucznia i podpowiedzą mu jak w przyszłości najlepiej rozwijać jego talenty. Specjaliści IBM już pracują nad tego typu projektem, który zostanie wdrożony w Gwinnett County Public Schools w Stanach Zjednoczonych obejmując swym zasięgem 170 tysięcy uczniów.
Renesans sklepów tradycyjnych
Chociaż sklepy online mają obecnie większe możliwości zdobycia wiedzy o klientach niż tradycyjne placówki handlowe, to już za pięć lat sytuacja ulegnie gwałtownej zmianie. Lokalne sklepy powrócą do łask za sprawą integracji fizycznej i cyfrowej oferty. Rozwój komunikacji za pomocą urządzeń mobilnych i technologii analitycznych dostępnych w chmurze pozwolą na stworzenie spersonalizowanej oferty również w fizycznym sklepie. Sprzedawcy uzyskają kompletną wiedzę na temat preferencji zakupowych swoich klientów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Bliskość sklepów lokalnych oraz możliwość szybkiego dokonywania zakupów, da im przewagę nad sklepami online i pozwoli zagwarantować wyższą satysfakcję kupujących. Zalety zakupów online zostaną również przeniesione do lokalnych sklepów za sprawą zastosowania technologii inteligentnych doradców zakupowych. W efekcie sprzedawcom tradycyjnych sklepów łatwiej będzie dostarczać bardziej zindywidualizowane oferty, a klientom trafiać do sklepów z interesującym dla nich asortymentem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Spersonalizowana medycyna
Pomimo dużych postępów w badaniach i leczeniu raka, co roku atakuje on ponad 8,1 miliona ludzi na całym świecie. Sytuacja może jednak ulec zmianie, a to dzięki komputerom. Już za pięć lat inteligentne maszyny przeanalizują cały genom pacjenta oraz przeszukają obszerne medyczne karty i specjalistyczne publikacje, aby poznać i szybko dostarczyć onkologom podpowiedzi dotyczących optymalnych metod leczenia. Dotychczas niewielu lekarzy klinicznych dysponowało odpowiednimi narzędziami oraz czasem, aby analizować dostępne informacje na takim poziomie. W przyszłości kognitywne systemy oparte o chmurę obliczeniową sprawią, że spersonalizowana medycyna będzie dostępna na szeroką skalę. Dzięki prowadzonym już przez IBM badaniom, czas niezbędny na dobranie terapii zostanie zredukowany z miesięcy i tygodni do dni i minut.
Systemy z czasem będą stawały się jeszcze bardziej inteligentne poprzez poznawanie ludzi, ich genomu oraz reakcji na leki – otwierając drogę do zastosowania opcji leczenia dostosowanej do pacjenta pod względem jego DNA również przy takich schorzeniach, jak wylew czy choroby serca. Poprzez chmurę inteligentniejsza opieka zdrowotna będzie mogła dotrzeć do większej grupy ludzi w różnych miejscach, a zarazem dostarczać ważnych informacji lekarzom na całym świecie.
Cyfrowy stróż w sieci
W 2012 roku 12 milionów użytkowników sieci internetowej w Stanach Zjednoczonych padło ofiarą kradzieży danych personalnych. Tradycyjne narzędzia do ochrony danych, takie jak hasło, program antywirusowy czy firewall nie wystarczają, ponieważ rozpoznają tylko znane im wirusy czy nieuczciwe praktyki, sprawdzając przy tym wyłącznie pojedyncze źródło danych. Za pięć lat każdy z nas będzie mógł ochronić się dzięki swojemu cyfrowemu stróżowi, który przyswoi kontekstowe, sytuacyjne i historyczne dane, aby zweryfikować autentyczność tożsamości użytkownika na różnych urządzeniach. W efekcie będzie on w stanie wyciągać wnioski o tym, co jest normalną lub przewidywalną działalnością użytkownika, a co nie.
Dziś naukowcy IBM używają zaawansowanych technologii, żeby zrozumieć zachowanie mobilnych urządzeń i ocenić potencjalne ryzyko zagrożeń w sieci. W przyszłości ochrona będzie sprawniejsza i uwzględni kontekst danych, urządzeń i aplikacji. W każdym momencie będzie istniała możliwość wychwycenia odchyleń mogących być wstępem do ataku lub kradzieży wrażliwych danych.
Miasto stanie się bliższe mieszkańcom
Do 2030 roku miasta i miasteczka rozwijającego się świata będą zamieszkiwane przez 80% ludzkości, a do 2050 roku siedem na dziesięć osób będzie mieszkało w miastach. Dzięki komputerom, inteligentne miasta w czasie rzeczywistym przeanalizują milardy zdarzeń, aby stać się bardziej bezpiecznymi, otwartymi i skutecznie komunikującymi informacje o korkach czy wydarzeniach kulturalnych swoim mieszkańcom.
Dostęp do urządzeń mobilnych i korzystanie z mediów społecznościowych pozwolą mieszkańcom lepiej nawiązywać kontakt z lokalnymi władzami. Ta idea jest już wdrażana w życie na przykład w Brazylii. Naukowcy IBM pracują tam nad narzędziami crowdsourcing’u, które pozwalają niepełnosprawnym użytkownikom informować odpowiednie służby za pomocą telefonów komórkowych o utrudnieniach, jakie napotykają na ulicach. W Ugandzie UNICEF współpracuje z IBM nad stworzeniem narzędzi zaangażowania społecznego, które pozwolą młodym osobom lepiej konsultować z lokalnymi władzami, kluczowe dla nich kwestie.