>>> Więcej poradników, wskazówek, zestawień i raportów znajdziesz w NM Insights
W mediach branżowych temat był już określany jako ten, który umiera, jednak prognozy wskazują, że do 2025 roku wartość rynku AR może sięgnąć blisko 200 miliardów dolarów, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 3,5 miliarda dolarów w 2017 roku.
W obecnej chwili widzimy ogromny rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), dlatego z nadzieją spoglądamy na dynamicznie zmieniający się rynek AR w Polsce. Niemniej jednak w kampaniach marketingowych nadal nie wykorzystujemy w pełni potencjału tej technologii.
Cyfrowe przymierzalnie
AR już teraz umożliwia nam tworzenie przydatnych cyfrowych przymierzalni, które pozwalają na wirtualne przymierzenie ubrań bez wychodzenia z domu. Przykładem jest aplikacja „Wanna Kicks”, która pozwala użytkownikom dobierać modele butów i sprawdzać, jak wyglądają na ich stopach. Podobne możliwości są dostępne także w przypadku innych elementów garderoby i biżuterii.
Poza samymi produktami AR może być wykorzystywane do ożywienia punktów sprzedaży w sklepach, przyciągając uwagę klientów poprzez interaktywne prezentacje w przestrzeni 3D.
Ważne jest, że do korzystania z tych doświadczeń nie jest potrzebna dedykowana aplikacja – wszystko może być dostępne poprzez skanowanie kodu QR przekierowującego do technologii WebAR. Dodatkowo ogromny potencjał drzemie w możliwości dostosowania produktów do indywidualnych potrzeb klientów, co widzimy na przykładzie polskiej firmy TYLKO, oferującej meble modułowe.
Wsparcie dla edukacji
AR znajduje także zastosowanie w edukacji, oferując interaktywne narzędzia, które ułatwiają przyswajanie wiedzy. Szkolenia z obsługi maszyn czy konstrukcji elementów mogą być prowadzone online, zapewniając dostęp do aktualnych wskazówek i wsparcia. Dzięki wizualizacji trójwymiarowej nauka staje się bardziej atrakcyjna dla młodszych odbiorców, co przekłada się na lepsze zrozumienie materiału.
Ralph na tacy – kampanie z wykorzystaniem AR
W Polsce nadal rzadko spotykamy kampanie marketingowe wykorzystujące AR w sposób innowacyjny. Niemniej jednak istnieje potencjał do tworzenia kampanii, które wzbogacają rzeczywistość o elementy niemożliwe w tradycyjnych mediach. Przykładem jest kampania Vice World News, prezentująca skradzione z muzeum artefakty za pomocą technologii AR.
AR może być również używane do stworzenia interaktywnej rozrywki, jak miało to miejsce w przypadku kampanii opracowanej przez DDB Warszawa, w której za produkcję doświadczenia odpowiadało Dentsu Creative. Z interaktywnego koncertu Ralpha Kamińskiego na tacy w restauracji McDonald’s skorzystało 346 tys. osób, czyli aż o 61% więcej niż zakładaliśmy (co stanowi 24% liczby osób 16-19). Dodatkowo doświadczenie było uruchamiane więcej niż raz (łącznie 500 tys. razy, czyli średnio 1,5 raza na użytkownika), co oznacza, że konsumenci chętnie wracali do rozrywki w apce.
AR w 2024
W 2024 roku AR będzie nadal, obok sztucznej inteligencji, jednym z najbardziej dyskutowanych tematów. Wzrost popularności tej technologii przyniesie nowe możliwości, w tym wykorzystanie jej w codziennym życiu. Firma Apple już prezentuje nowe okulary AR, co może być impulsem dla innych producentów.
Próby stworzenia kompaktowych urządzeń AR, jak te zaprezentowane przez firmę XREAL na targach CES 2024, pokazują, że technologia ta może stać się bardziej dostępna dla masowego odbiorcy.
Wyobraźmy sobie połączenie okularów AR z Chatem GPT, który komunikuje się z nami na żywo, podczas gdy nasz telefon przestaje być głównym medium komunikacji. To tylko jeden z potencjalnych kierunków rozwoju, który może okazać się kluczowy dla przyszłości AR.
Artykuł reklamowy powstały przy współpracy z DDB Warszawa.
DDB Warszawa jest jedną z największych agencji reklamowych w Polsce i częścią DDB Worldwide. Agencja tworzy wielokanałowe kampanie reklamowe zgodnie z credo „We have the power to move”. Zespół DDB Warszawa wierzy, że kreatywność jest największą siłą w biznesie, a strategie oparte na insightach i danych powinny być trampoliną do nieoczekiwanych pomysłów kreatywnych, które przynoszą znakomite rezultaty. Agencja od lat dostarcza wielkie platformy komunikacyjne i małe kreatywne diamenty; wprowadza i buduje marki w Europie Środkowo-Wschodniej i na innych światowych rynkach oraz tworzy poruszające kampanie społecznych, które starają się uczynić świat lepszym miejscem. Zdobyła najwięcej nagród EFFIE wśród polskich agencji i przez trzy lata z rzędu była w TOP 3 kreatywnych agencji w Polsce. W 2023 roku została Agencją Roku KTR i Agencja Roku EFFIE. DDB Warszawa współpracuje między innymi z McDonald’s, VW, Porsche, Spotify, HBO, Łowicz, Durex, Allegro.