Trendbook „Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations” to kompendium wiedzy na temat tworzenia i wdrażania strategii komunikacji kryzysowej online, opracowane przez Grupę Roboczą Public Relations IAB Polska.
– Dlaczego zdecydowaliśmy się przygotować opracowanie o kryzysach online? Zagrożenie w tym obszarze stale rośnie, a ochrona przed nim stała się jednym z zagadnień kluczowych w naszej branży. O ile jeszcze rok temu specjaliści ds. komunikacji najbardziej obawiali się problemów związanych z sytuacją gospodarczą i polityczną, o tyle aktualnie na pierwszym miejscu wskazują właśnie kryzysy w Internecie (44% i wzrost 12 pp. roku do roku)1 – komentuje Joanna Berlińska, Szefowa Grupy Roboczej Public Relations przy IAB Polska, head of PR & communications, founder agencji digital PR Lightscape.
Zobacz również
– Branża jest świadoma nie tylko zagrożeń, ale także wynikającej z nich konieczności prowadzenia monitorowania otoczenia czy tworzenia odpowiednich procedur zabezpieczających marki i ich wizerunek. Aż 7 na 10 ankietowanych przyznało, że udało im się uniknąć kryzysów właśnie dzięki dobremu przygotowaniu i profesjonalnemu działaniu w obliczu problemów – dodaje Berlińska.
Z takim spojrzeniem zgadza się Daniel Czok, Dyrektor Marketingu w LG Electronics Polska i przewodniczący jury konkursu IAB MIXX Awards, który udzielił obszernego wywiadu na potrzeby trendbooka.
Co jeszcze w Trendbooku?
Ponadto w publikacji nie zabraknie też odpowiedzi na pytania: jak z kryzysami radzą sobie globalne brandy, czy da się zapobiegać kryzysom wizerunkowym w wyszukiwarce i tym spowodowanym przez AI. A temat PR-u kryzysowego został podjęty z perspektywy ekspertów z zakresu zarówno public relations, SEM jak i social media. Na przykład Ewa Ziętek – Maciejczyk, Dyrektor ds. Projektów i Komunikacji w IAB Polska, opisała kryzysy globalnych marek takich jak: Balenciaga, Silicon Valley Bank (SVB) czy Lufthansa.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Z kolei Adam Kaliszewski, Szef Grupy Roboczej Social Media IAB Polska, director, head of digital practice w Solski Communications przybliżył temat dezinformacji i intencjonalnego rozprzestrzeniania fake newsów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Roksana Frankowska, SEO lead w KERRIS podpowiedziała, jak połączyć lekkie pióro ze sztywnymi zasadami SEO i jak działać, gdy w wyszukiwarce wybuchnie kryzys, zaś Daniel Jędrysik, Marketing Manager w agencji KS doradził, co należy zrobić, gdy Google przestaje lubić naszą stronę.
Na zakończenie Anna Miotk, Dyrektor ds. Komunikacji w Polskie Badania Internetu wyjaśniła zjawisko szumu medialnego, który może być szczególnie groźny w sytuacjach kryzysowych, a także podała kilka istotnych wskazówek, jak nim umiejętnie zarządzać. Więcej praktycznych wskazówek dotyczących PR kryzysowego, a także wywiad z Danielem Czokiem, znajdziecie w najnowszej publikacji Grupy Roboczej PR IAB Polska.
Zdjęcia: „Sojusznik czy wróg? Dwie twarze kryzysu w digital public relations”
Źródło:
1 Raport Kryzysometr 2024, Alert Media Communications