zdjęcie: Wormix
Poza tym lubi je każdy – niezależnie od wieku i zainteresowań. Warto to wykorzystać i w ten sposób angażować kolejnych użytkowników w życie danego fan page’a.
Zobacz również
Na Facebooku gry mogą przyjmować różne formy, a do ich tworzenia powinny być wykorzystywane mechanizmy udostępniane przez serwis, m.in.: Notification Api, Score Api czy Feed Gaming. Dzięki nim można na wiele sposobów docierać do nowych graczy, a jednocześnie zachęcać użytkowników już korzystających z danej aplikacji do ponownego jej odwiedzenia.
Jak zachęcić do gry?
Każdy z mechanizmów, o których tutaj wspomnę ma za zadanie zachęcić użytkowników Facebooka do wzięcia udziału w grze tworzonej na potrzeby danego fan page’a. Muszę jednak podkreślić, że każdy z nich robi to na swój własny sposób, dzięki czemu poszczególne aplikacje mogą przyjmować różne formy.
Notification Api
Krótka wiadomość automatycznie generowana przez aplikację do wszystkich korzystających z niej użytkowników? To na pewno sprawka mechanizmu o nazwie Notification Api. Jego celem jest przypominanie o aplikacji wszystkim tym, którzy przez pewien czas z niej korzystali, a następnie tego zaprzestali. Takie automatyczne przypomnienie może pełnić różne funkcje, np. informować graczy o osiągniętych przez nich wynikach lub też zawiadamiać, że gracz stracił zajmowane dotychczas miejsce i jeśli chce odzyskać utraconą pozycję, powinien ponownie wejść do gry.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
zdjęcia w tekście: developers.facebook.com
Dzięki Notification Api wszyscy gracze będą na bieżąco znali swoje wyniki, a osoba zajmująca pierwsze miejsce, będzie wiedziała, że jej wynik został pobity i w ten sposób straciła szansę na nagrodę.
Score Api
W odróżnieniu od Notification Api, Score Api informuje danego gracza nie tylko o wynikach, jakie sam osiągnął, ale także o wynikach jego znajomych. Samo powiadomienie natomiast przyjmuje formę wykresu, na podstawie którego może porównać poszczególne wyniki. Jeśli okaże się, że w klasyfikacji ogólnej został wyprzedzony przez któregoś znajomego, najprawdopodobniej będzie chciał pobić jego wynik. Dzięki temu ponownie włączy się do gry, a sama gra będzie cieszyć się większą popularnością.
Score Api wykorzystuje popularne założenie, że rywalizacja napędza aktywność. I chyba coś w tym jest, skoro aplikacje wykorzystujące element rywalizacji, cieszą się obecnie największą popularnością na Facebooku.
Feed Gaming
Jest jeszcze jeden mechanizm, o którym warto pamiętać – mowa o Feed Gamingu pozwalającym publikować na tablicach graczy miniwersje danej gry. To bardzo proste rozwiązanie opiera się na zasadzie: skoro znajomy grał, to dlaczego ja mam nie spróbować – tak działa psychologia tłumu. Poza tym ludzie to w głównej mierze wzrokowcy, dlatego jeśli zobaczą na tablicy znajomego „fajny obrazek”, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w niego klikną (wchodząc tym samym do gry).
Powszechnie jednak wiadomo, że żadna aplikacja nie ma prawa publikować nic na tablicy użytkownika, jeśli ten nie wyrazi na to zgody. Jak więc go do tego namówić? Wystarczy, że obieca mu się jakieś korzyści, np. jeśli Twój znajomy wejdzie do gry i osiągnie w niej określony poziom, to Ty otrzymasz bonus. W ten sposób każdy będzie „zadowolony”: gracz – ponieważ otrzyma „nagrodę”, znajomy – ponieważ będzie mógł zagrać w grę, aplikacja – ponieważ zwiększy się liczba jej aktywnych użytkowników.
Open Graph
Ważna jest również forma, w jakiej na tablicy gracza pojawi się informacja o jego dokonaniach w grze. Jeśli bowiem będzie wyglądała w sposób następujący: „Janusz osiągnął poziom 3”, to nawet jeśli jego znajomi to zobaczą, to raczej nie zainteresują się tą informacją.
Z kolei widząc taką wiadomość: „Janusz pokonał groźnego potwora”, najprawdopodobniej zaczną się zastanawiać, o jakiego potwora chodzi, a więc pojawi się szansa, że zaintrygowani klikną w obrazek i wejdą do gry.
Game Groups
Wspomnę o jeszcze jednej możliwości, jaką warto wykorzystać podczas tworzenia aplikacji w formie gier. Chodzi o cieszące się coraz większą popularnością grupy, tyle że grupy tworzone z poziomu gry i w pełni z nią zintegrowane. Takie rozwiązanie najlepiej sprawdza się w przypadku gier zespołowych, gdzie dany gracz jest częścią grupy, która ma do wykonania pewne zadanie, a jednocześnie musi dbać o swój indywidualny wynik (jest to osobno nagradzane). Dzięki wspomnianej wcześniej grupie może komunikować się ze swoim zespołem podczas gry (bez wychodzenia z aplikacji), a także tworzyć wydarzenia nawiązujące do gry.
Grupy pozwalają na większą interakcję między graczami, co wpływa na tworzenie się między nimi pewnego rodzaju relacji. Relacja z kolei zawsze prowadzi do zaangażowania, a zaangażowanie powoduje to, że użytkownik poświęca na grę więcej czasu, jest też bardziej skłonny zapłacić za oferowane w niej dodatkowe funkcje.
Łamiąc schematy
Każdy ze wspomnianych wyżej mechanizmów w inny sposób komunikuje się z użytkownikami danej aplikacji. Wszystkie jednak mają ten sam cel – przypomnienie i zachęcenie do gry. Oczywiście podane wyżej przykłady, to tylko niektóre pomysły na kreatywne wykorzystanie mechanizmów udostępnianych przez serwis. Istnieją bowiem również takie opcje jak chociażby Achivement Api czy tradycyjne powiadomienia (wykorzystywane np. przez Farmville). Niezależnie jednak od tego, który mechanizm zostanie wybrany i jak zostanie zintegrowany z innymi funkcjami aplikacji, należy starać się w pełni wykorzystywać jego możliwości – a przy tym myśleć kreatywnie i łamać utarte schematy…
Joanna Poczęsna – Specjalista ds. marketingu treści w firmie Silence!