„W związku ze zbliżającym się końcem roku szkolnego, w trosce o dzieci, również te z niepełnosprawnościami, zwracamy się z apelem o uważność w kontekście planowanych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których <<nagrodą>> za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo 6 (celującą) lub też za uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (<<czerwony pasek>>) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 6 zł za ocenę celującą)” – czytamy w mediach społecznościowych Moniki Horna-Cieślak, Jana Gawrońskiego, społecznego zastępcy RPD oraz Adama Chmury, zastępcy Rzeczniczki Praw Dziecka.
Odezwa ma związek ze zbliżającym się zakończeniem roku.
Autorzy zauważają, że skupianie się na ocenach za naukę jako wyznaczniku wartości najmłodszych jest metodą, która nie przyniesie społeczeństwu nic dobrego. Warto wspierać różnorodność, pamiętać o tym, że każde z dzieci jest inne, i właśnie w ten sposób starać się motywować do zdobywania wiedzy.
Co więcej, Rzeczniczka Praw Dziecka i jej zastępcy zgodnie stwierdzają, że kampanie marketingowe oparte na promocjach cenowych w zamian za wysoką średnią ocen, to często dyskryminacja dzieci z niepełnosprawnościami. W poście czytamy, że na wyniki w nauce wpływa wiele różnorodnych czynników, takich jak m.in.: sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, czy indywidualne tempo rozwoju. Tylko wzięcie pod uwagę ich wszystkich może być szansą na realne wsparcie i zmotywowanie uczniów do nauki.
Zdjęcia główne: Freepik
PS „Skradzione dzieci – to nie jest bajka”: Hiszpania walczy z rozdzielaniem rodzin
Władze Walencji postanowiły walczyć z rozdzielaniem biologicznych matek od dzieci. Tak powstała akcja zatytułowana „Skradzione dzieci – to nie jest bajka” i baza DNA, mająca pomóc w ponownym połączeniu rodzin.