W cyklu #OdKulis prezentujemy szczegóły powstawania ciekawych akcji społecznych i reklamowych. Tym razem o kampanii „Otwarci na Zmianę”, w której do matury z języka polskiego podszedł robot Prymus, opowiada Klaudia Traczyk – Senior Growth Managerka Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Jaki jest cel akcji?
W Fundacji Zwolnieni z Teorii od dekady promujemy oddolne inicjatywy tworzenia projektów społecznych przez zespoły uczniów szkół ponadpodstawowych, ponieważ wierzymy, że prawdziwa wartość człowieka leży w kompetencjach przyszłości, takich jak innowacyjność, empatia, współpraca i sprawczość. Równocześnie obserwujemy wszechogarniającą transformację cyfrową, w której coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Zrodziło to w nas pytanie – czy w naszym codziennym życiu AI zastąpi człowieka? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie dobrze wszystkim znanym – w trakcie egzaminu maturalnego.
Zobacz również
Skąd pomysł na kampanię?
Pomysł na kampanię „Otwarci na Zmianę” z Prymusem w roli głównej zrodził się z przekonania, że obecny system edukacji, skupiony na rankingach i ocenach, nie rozwija w sposób wystarczający kluczowych umiejętności, takich jak innowacyjność, praca w zespole, przedsiębiorczość, empatia czy sprawczość. Egzamin dojrzałości, który skupia się na weryfikacji zapamiętanej wiedzy, stał się dla nas symbolem tego problemu. Zrozumieliśmy, że aby wspierać rozwój społeczeństwa gotowego na wyzwania XXI w., musimy zwrócić uwagę na te aspekty już na etapie edukacji. Właśnie te przemyślenia zainspirowały nas do stworzenia kampanii „Otwarci na zmianę”, której celem jest promowanie edukacji opartej na rozwijaniu miękkich kompetencji, zwanych kompetencjami przyszłości.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ile osób było zaangażowanych w realizację?
Nad sukcesem kampanii pracował bardzo liczny zespół – nie sposób wszystkich wymienić, mimo że każdemu z osobna należą się podziękowania za wsparcie tego projektu. Zleceniodawcą kampanii jest Fundacja Zwolnieni z Teorii, a za koncepcję kreatywną odpowiada agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Działania po stronie fundacji koordynowali wiceprezes Marcin Bruszewski oraz Klaudia Traczyk – Senior Growth Managerka, ale warto podkreślić, że cała fundacyjna Drużyna wspierała powstanie tego projektu. Reżyserem spotu był Maciej Dydyński. Za realizację kampanii odpowiadali Adam Smereczyński (Creative Director) i Aleksander Frydrych (Creative Innovation Officer) z agencji 180heartbeats + Jung v Matt, za produkcję filmu – dom produkcyjny Shoot me, a za komunikację PR – monday comms.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ile trwały przygotowania i jak przebiegała realizacja?
W lutym br. w Fundacji doszliśmy do wniosku, że 10. rocznica naszej działalności to dobry moment, aby przypomnieć opinii publicznej, jaka jest nasza misja. Współpraca z Agencją 180heartbeats + Jung v Matt doprowadziła do narodzenia się kampanii, w której Prymus – system AI skonstruowany specjalnie pod egzamin maturalny – zdał egzamin z języka polskiego. Sam eksperyment został udokumentowany w formie spotu video. Prace nad przygotowaniem całej kampanii przebiegały bardzo szybko, ponieważ termin realizacji wyznaczały tegoroczne matury.
Pod koniec kwietnia 2024 roku mieliśmy przygotowany List Otwarty o przyszłości polskiej szkoły, który został poddany konsultacjom w środowisku akademickim oraz biznesowym. W kolejnym kroku zaprosiliśmy naszych partnerów, akademików oraz autorytety do poparcia naszych postulatów, dzięki czemu w dniu launchu kampanii pod listem znalazły się podpisy aż 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.
7 maja, gdy tylko arkusze maturalne zostały udostępnione, Prymus zaczął pisać swoją maturę z języka polskiego. Do sprawdzenia pracy zaangażowaliśmy trzech nauczycieli – dwóch polonistów, którzy sprawdzają prace maturalne z ramienia CKE (Aneta Maciejczyk, z ZSLiT nr 1 w Warszawie i dr Jarosław Wowak z LVIII Liceum im. K.K. Baczyńskiego w Warszawie) oraz influencerkę Anetę Korycińską – Babę od Polskiego. Do oceny trafiły odpowiedzi z pierwszej próby – niczego nie poprawialiśmy, nie prosiliśmy o ponowne rozwiązanie zadań, nie dodawaliśmy wskazówek. Prymus zdał maturę, zajęło mu to jedyne 30 minut, a średnia oceny trojga ekspertów wyniosła 62%.
Kampania wystartowała 14 maja – rozpoczęliśmy promocję spotu, działania digital i PR, zdobywając uwagę mediów. Prymus został zaproszony do jednej z telewizji śniadaniowych, a w kolejnych dniach o maturze zdanej przez AI mówiły najważniejsze media w Polsce.
15 maja, na konferencji Impact ‘24, odbyło się otwarte spotkanie na temat tego, jak przeprowadzić proces zmian w edukacji, w którym uczestniczyli Paula Bruszewska, Prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii, dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH oraz Piotr Voelkel, założyciel Uniwersytetu SWPS oraz przedsiębiorca. Rozmowę moderował redaktor naczelny Rzeczpospolitej, Bogusław Chrabota. Kampania została połączona z Wielkim Finałem Olimpiady Zwolnieni z Teorii pod parasolem komunikacyjnym „Otwarci na Zmianę”. Wielki Finał to flagowy projekt Fundacji – coroczne święto projektów społecznych. Pozwoliło to stworzyć spójną linię komunikacji i podkreślić misję Fundacji.
Największe wyzwania podczas realizacji?
Największym wyzwaniem – i zarazem sukcesem – było otwarcie debaty publicznej na temat konieczności zmian w polskiej szkole oraz włączenie w tę dyskusję przedstawicieli świata edukacji, nauki, kultury i biznesu. Na naszym Wielkim Finale pojawiło się wiele znaczących postaci, takich jak Wicepremier i Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski czy Wiceministra Edukacji Katarzyna Lubnauer. Jesteśmy dumni, że nasz przekaz zdobywa coraz większe poparcie. Nie zapominamy także o naszych partnerach, mediach, nauczycielach i uczniach, którzy z entuzjazmem włączyli się w kampanię. Odbiór kampanii oraz zaangażowanie w akcję są naszym największym sukcesem.
Jakie będą kolejne kroki?
Chcemy, aby proponowane kierunki zmian były początkiem dialogu, który pragniemy prowadzić z wszystkimi zainteresowanymi stronami, włącznie z władzami oświatowymi. Naszym celem jest przekonanie decydentów do konstruktywnej dyskusji na temat przyszłości edukacji.
Pod naszym listem otwartym zebraliśmy ponad 2600 oficjalnych podpisów. Mieliśmy także pierwsze spotkania w CKE oraz z Ministrą Edukacji Barbarą Nowacką, a w planach są kolejne rozmowy z decydentami w dziedzinie edukacji. Na tych spotkaniach omawiamy pomysły na to, jak szkoły mogą otworzyć się na kluczowe kompetencje przyszłości. Mimo dalekosiężnych planów zmian w programach nauczania wierzymy, że poszukiwanie mniejszych zmian, możliwych do wprowadzenia nawet przed rokiem 2026, ma sens, dlatego planujemy kolejne etapy kampanii. Nadal będziemy budować świadomość powagi poruszanego przez nas problemu w szkołach w całej Polsce, aby dotrzeć z naszym przekazem do jak największej grupy Polaków.
Zdjęcia: mat. pras.
PS Robot zasilony AI zdał maturę z języka polskiego w 30 minut
Fundacja Zwolnieni z Teorii rozpoczyna kampanię społeczną „Otwarci na zmianę”, w której zachęca do dyskusji na temat przyszłości polskiej szkoły. W ramach akcji, do matury z języka polskiego przystąpił Prymus – model AI zasilony wiedzą z podstawy programowej.