Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w lipcu 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W lipcu 2024 odnotowano 76,2 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 2737 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 85,33% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat.
Zobacz również
Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 8,71 sekundy (9,47 sekundy dla kreacji typu display i 6,48 sekundy dla kreacji wideo).
Średnia widoczność kreacji digital w lipcu (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 47,65%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 58.08% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 45,01%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (30,9 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w maju wyniósł 40,6%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,32 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 50,84%.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7,69 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 10,1% oraz „Leisure Time” (4,91 mld kontaktów reklamowych i SoV – 6,4%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w lipcu 2024 została marka Temu, która wygenerowała 3,65 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 77,50% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert z 3,02 mld kontaktów i 78,21% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,40 mld kontaktów i zasięg na poziomie 77,19%).
Ranking TOP 10 marek zamyka Zalando, które odnotowało 0,53 mld kontaktów reklamowych.
Wydatki na reklamę online
Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w lipcu 2024 znalazł się Media Expert – jego udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 5,36%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Ceneo z 4,07% udziału, natomiast podium zamyka Allegro (3,01% udziału).
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W lipcu w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona ponad 15,9 mld kontaktów reklamowych, docierając do 92,22% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w lipcu wyniósł dla tej branży 26,5%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 19,58 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Trade” (11,22 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 18,6% oraz 92,24% zasięgu), podium zamyka natomiast branża Food (6,50 mld kontaktów reklamowych, SoV – 10,8% i zasięg – 91,18%).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w lipcu była marka Lidl. Wygenerowała ona 1,85 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,14% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert (1,26 mld kontaktów reklamowych i 86,07% zasięgu), natomiast na trzecim – Rossmann (1,02 mld kontaktów i 84,03% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Plus z 0,65 mld kontaktów reklamowych i 82,17% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,5% – a na drugim Media Expert, z udziałem na poziomie 2,61%. Trzecie miejsce należało do Rossmanna z udziałem 2,12%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w lipcu był „Trade” (10,98 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (5,77 mld kontaktów) oraz „Leisure time” (1,49 mld kontaktów reklamowych).
Top reklamodawcy radiowi
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w lipcu była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 3,53 mld kontaktów reklamowych, docierając do 90,29% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,16 mld kontaktów reklamowych, 87,21% zasięgu), na trzecim – Lidl (0,58 mld kontaktów, 84,14% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Netto (0,31 mld kontaktów i 81,45% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w lipcu marka Media Expert (15,48%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (5,34%) oraz Allegro (2,39%).
źródło: mat. prasowe