Z badań przeprowadzonych przez brytyjską międzynarodową grupę oferującą usługi z zakresu opieki zdrowotnej Bupa wynika, że chociaż zdecydowana większość ludzi uważa zdrowie za kwestię indywidualną, to aż 42% pytanych sądzi, że współczesne społeczeństwo pomija w rozmaitych działaniach typy sylwetki i sprawności odbiegające od tych najbardziej powszechnych.
W badaniach wzięły udział również osoby z niepełnosprawnościami, spośród których 40% przyznało, że życzyłoby sobie większej reprezentacji różnorodnych typów budowy ciała i sprawności w społeczeństwie w mediach. M.in. te wnioski stanowiły impuls to realizacji kampanii „Health Is”, której twarzami zostali Emmanuel Oyinbo-Coker i Hannah Cockroft OBE, parasportowcy.
Zobacz również
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Inkluzywność przyświeca kampanii Bupa
Kampania „Health Is”, będąca jedną z odsłon działań pod wspólnym hasłem „This Is Health” obejmują m.in. treści emitowane w kanale Channel 4, w którym w tym roku transmitowane są zmagania paralimpijczyków w Paryżu. Co ważne, emisje zmagań we wszystkich paralimpijskich konkurencjach będą się odbywały z audiodeskrypcją.
– Kampania ma na celu zaprezentowanie różnych perspektyw na temat zdrowia. Aby mieć pewność, że jesteśmy w stanie naprawdę odzwierciedlić, jak wygląda życie z niepełnosprawnością, współpracowaliśmy z fotografem Sonnym McCartneyem, osobą po amputacji, aby uchwycić te codzienne chwile, a także ze specjalistami ds. marketingu dostępności. Mamy nadzieję, że powstała kampania będzie pozytywnym krokiem naprzód w przedstawianiu zdrowia w bardziej inkluzywny sposób – tłumaczy Angelique Waker, dyrektor ds. marketingu marki w Bupa Global.
Głównym celem działań jest pokazanie, z jakimi wyzwaniami mierzą się na co dzień osoby z niepełnosprawnościami. Twórcy kampanii położyli znaczący nacisk nie tylko na przejmujące i zapadające w pamięć historie bohaterów prezentowane m.in. na billboardach, ale także na aspekty techniczne reklam. Napisy zostały więc stworzone w taki sposób, aby umożliwić ich przeczytanie możliwie jak największej liczbie odbiorców, pojawiły się również powszechnie dostępne treści audio oraz te zapisane alfabetem Braille’a. W przestrzeni publicznej zamontowano też ogromne lustra z napisem „Zdrowie jest tak samo wyjątkowe, ja ty sam”, w których każdy może się przejrzeć i w ten sposób choć na chwilę skupić się na własnej niepowtarzalności, zapominając tym samym o kanonach piękna.
W sieci można też obejrzeć spot podkreślający dysproporcje między wielkością populacji osób niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii a liczbą reklam, w których są one pokazywane. Reklama została zaprezentowana również podczas uroczystej ceremonii otwarcia igrzysk paralimpijskich w Paryżu.
(Nie)zdrowa wizja zdrowia
Kampania „Health Is” obejmuje również klip wideo wygenerowany z użyciem sztucznej inteligencji. Krótki filmik prezentuje wizję zdrowia najczęściej przywoływaną przez Brytyjczyków. Ciało bez tłuszczu, skóra bez znamion czy przebarwień, możliwość poruszania się bez trudu – oto tylko niektóre cechy będące, według pytanych, wyznacznikami zdrowia. Jak pokazuje materiał przygotowany przez grupę Bupa, rzeczywistość jest jednak inna.
Kampania „Health Is” potrwa od 28 sierpnia do 8 września 2024 roku, jednak jej cele szacuje się długofalowo. Współtwórcą działań jest londyńska agencja Purple Goat.
Zdjęcia: LinkedIn
PS Kampania ORLEN z okazji igrzysk paralimpijskich w Paryżu
28 sierpnia 2024 roku w Paryżu wystartowały XVII Letnie Igrzyska Paralimpijskie. ORLEN, sponsor strategiczny Polskiego Komitetu Paralimpijskiego, wspólnie z Kanałem Sportowym i portalem Gazeta.pl rozpoczął na tę okoliczność specjalną kampanię informacyjną.
PS2 SzanujęNieDyskryminuję: Obecność osób z niepełnosprawnościami w reklamie [RAPORT]
Jak często osoby z niepełnosprawnością są obecne w reklamach? Jak rysuje się ich wizerunek? M.in. na te pytania odpowiada raport „#SzanujęNieDyskryminuję: Język, którym posługują się media przy opisywaniu OzN” Fundacji Avalon.