Multiscreening – polski internauta i wiele kanałów

Polacy coraz częściej korzystają z wielu ekranów jednocześnie. Uwagę dzielimy głównie pomiędzy telewizor, laptop, smartfon i tablet. Multiscreening– bo tak nazywa się ten trend– zyskuje na znaczeniu. Dom mediowy Mindshare Polska prezentuje wyniki najnowszego badania internautów dot. multiscreeningu.
O autorze
2 min czytania 2014-09-02

Oglądając telewizję, najczęściej korzystamy jednocześnie z laptopa (46%) lub smartfona (41%).
Gdy np. wysyłamy sms’y na smartfonie, równocześnie oglądamy ulubione programy w telewizji (56%), korzystamy z laptopa (39%), komputera stacjonarnego (23%) lub tableta (11%). Z kolei, w sytuacjach, kiedy dominującym urządzeniem jest tablet, chętnie „łączymy go” z telewizorem (48%), smartfonem (29%) lub laptopem (15%).

– Multiscreening to trend, który na dobre zadomowił się na polskim rynku. Podzielność uwagi odbiorców powinna mieć przełożenie zarówno na autorów treści, jak i np. reklamodawców. Musimy postawić nacisk na kreatywne podejście, aby zainteresować, a następnie zatrzymać odbiorców, dywersyfikując jednocześnie kanały dotarcia. Dla reklamodawców wyniki te są ponadto wskazówką, jak i w których kanałach dopełniać przekaz telewizyjny, a tym samym projektować skuteczniejsze rozwiązania marketingowe – powiedziała Dagmara Robak, Partner, Business Planning, Mindshare Polska.

Wiele ekranów – a jak z nich korzystamy?

Polscy internauci równie chętnie korzystają z laptopa (88%), jak i z telewizora (93%). Do grupy najczęściej wykorzystywanych urządzeń powoli dołącza smartfon (76% internautów w wieku 15-54 deklaruje korzystanie ze smartfona). Z elektroniki zdecydowanie częściej korzystamy w dni powszednie i najchętniej w domu. Wyjątki stanowią laptopy (wykorzystywane z równą częstotliwością w każdy dzień tygodnia), a także konsole do gier (znacznie częściej wykorzystywane w weekendy). Przy czym, smartfony są używane w największej liczbie miejsc, a kolejnymi najbardziej „mobilnymi” urządzeniami są czytniki do e-booków oraz tablety.

Najwięcej czasu – średnio ponad 3 godziny dziennie – spędzamy, używając komputera (stacjonarnego lub laptopa). Ponad dwie godziny każdego dnia spędzamy, korzystając ze smartfona lub oglądając telewizję. Z kolei, e-booków lub tabletów średnio używamy ok. 1,5 godziny dziennie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W rankingu „najbardziej osobistych urządzeń” zdecydowany prym wiedzie smartfon – 89% badanych deklaruje, że nie dzieli się tym urządzeniem z innymi osobami. W przypadku laptopa odsetek ten spada do 50%, a w przypadku tableta – do 39%. Jednak to tablet jest „najmłodszym” urządzeniem posiadanym przez internautów. 32% badanych korzysta z tableta od mniej niż roku, a 40% korzysta z niego od ok. 1-2 lat. Dla porównania, z laptopa aż 66% internautów korzysta od ponad 3 lat.

Do czego wykorzystujemy urządzenia elektroniczne? Zadania służbowe najczęściej wykonujemy na komputerach – stacjonarnych (61%) i laptopach (59%). Do surfowania po sieci służy nam laptop (85%), ale też smarton (60%) i tablet (55%). Gramy, uczymy się, oglądamy video i robimy zakupy online głównie na laptopach. Zaś do słuchania muzyki najczęściej wybieramy laptopy (67%) i smartfony (58%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O badaniu Mindshare Polska

Badanie Multiscreening zostało przeprowadzone metodą CAWI (computer assisted web interviews), tj. internetowych ankiet komputerowych, na panelu internetowym. Próba badawcza to ok. 500 użytkowników sieci w wieku 15-54. Internauci byli pytani o korzystanie z następujących urządzeń: telewizora, laptopa, smartfona, komputera stacjonarnego, tableta, konsoli do gier oraz czytnika do e-booków. Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2014 r.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się