Prezentowane dane pochodzą z gemiusAdReal – cross-mediowego badania rynku reklamowego. Analizie poddano kreacje reklamowe emitowane w październiku 2024 w internecie, telewizji oraz radiu.
Rynek reklamy internetowej
W październiku 2024 odnotowaliśmy 87,16 mld emisji kreacji reklamowych w internecie, a średnia częstotliwość kontaktu z reklamą na użytkownika wyniosła 3071 kontaktów. Działania reklamowe online dotarły łącznie do 86,87% populacji Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Średni czas trwania kontaktu z kreacją wyniósł 9,23 sekundy (10 sekund dla kreacji typu display i 7,06 sekundy dla kreacji wideo).
Zobacz również
Średnia widoczność kreacji digital w październiku (wskaźnik Viewability Rate liczony zgodnie z definicją IAB) wyniosła 45,41%. Wyższy wskaźnik widoczności osiągnęły kreacje wideo, dla których 55,51% kontaktów reklamowych znalazło się w polu widzenia użytkownika. W przypadku kreacji display było to 42,89%.
Najbardziej aktywna pod względem liczby kontaktów reklamowych online była branża „Trade” (36,41 mld), dla której Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych online w październiku wyniósł 41,8%. Średni czas kontaktu dla tej branży wyniósł 9,74 sekundy, a wskaźnik widoczności kreacji – 48,20%. Na kolejnych miejscach podium znalazły się branże „Media, books, CD&DVD” (7 mld kontaktów reklamowych i SoV na poziomie 8% oraz „Leisure Time” (5,15 mld kontaktów reklamowych i SoV – 5,9%).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Top reklamodawcy online
Najbardziej aktywnym reklamodawcą digital w październiku 2024 została marka Temu, która wygenerowała 3,81 mld kontaktów reklamowych online, docierając do 80,53% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Media Expert z 3,53 mld kontaktów i 80,82% zasięgu. Trzecie miejsce na podium należało do Allegro.pl (2,97 mld kontaktów i zasięg na poziomie 81,39%). Ranking TOP 10 marek zamyka Aliexpress, który odnotował 0,69 mld kontaktów reklamowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wydatki na reklamę online
Na pierwszym miejscu zestawienia wydatków reklamowych display w październiku 2024 znalazła się marka Media Expert – jej udział w wydatkach wśród wszystkich marek wyniósł 4,77%. Na drugim miejscu uplasowała się marka Allegro z 4,04% udziału, natomiast podium zamyka Ceneo (3,51% udziału).
Należy pamiętać, że dane na temat wydatków w internecie stanowią wartości estymowane na podstawie cenników wydawców, gdzie wszystkie aktywności liczone były po stawce CPM (Cost per mile). Wyliczane są dla aktywności display, na platformach PC i Mobile, z wykluczeniem wideo i mediów społecznościowych/wyszukiwarek.
Rynek reklamy telewizyjnej
W październiku 2024 w telewizji najbardziej aktywna reklamowo była branża „Pharmaceuticals”. Wygenerowała ona 14,4 mld kontaktów reklamowych, docierając do 91,50% populacji w wieku od 7 do 75 lat. Share of Voice we wszystkich kontaktach reklamowych w październiku wyniósł dla tej branży 22,3%, natomiast średni czas kontaktu z reklamą w tradycyjnym odbiorniku – 20,89 sekundy. Na drugim miejscu znalazła się branża „Food” (12 mld kontaktów reklamowych, SoV na poziomie 18,6% oraz 91,13% zasięgu), podium zamyka natomiast branża „Trade” (11,98 mld kontaktów reklamowych, SoV – 18,6% i zasięg – 91,47%).
Top reklamodawcy TV
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w telewizji w październiku była marka Lidl. Wygenerowała ona 2,14 mld kontaktów reklamowych, docierając do 85,87% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazł się Carrefour (1,12 mld kontaktów reklamowych i 79,90% zasięgu), natomiast na trzecim – Media Expert (0,96 mld kontaktów i 82,18% zasięgu). Na 10. miejscu prezentowanego rankingu uplasowała się marka Żabka z 0,54 mld kontaktów reklamowych i 78,21% zasięgu w populacji 7-75.
Wydatki na reklamę TV
Pod względem estymowanych wydatków reklamowych w telewizji na pierwszym miejscu znalazła się marka Lidl – jej udział w wydatkach wyniósł 3,90% – a na drugim Media Expert, z udziałem na poziomie 1,81%. Trzecie miejsce należało do Kinder z udziałem 1,45%.
Rynek reklamy radiowej
W radiu branżą o największej liczbie kontaktów reklamowych w październiku była branża „Trade” (12,18 mld). Na drugim i trzecim miejscu znalazły się branże „Pharmaceuticals” (5,12 mld kontaktów) oraz „Automotive” (2,86 mld kontaktów reklamowych).
Najbardziej aktywnym reklamodawcą w radiu w październiku była ponownie marka Media Expert – wygenerowała ona 2,87 mld kontaktów reklamowych, docierając do 87,87% Polaków w wieku od 7 do 75 lat. Na drugim miejscu znalazło się RTV Euro AGD (1,53 mld kontaktów reklamowych, 84,92% zasięgu), a na trzecim – Lidl (0,89 mld kontaktów, 84,01% zasięgu). Zestawienie TOP 10 zamyka marka Agata Meble (0,33 mld kontaktów i 80,41% zasięgu).
Wydatki na reklamę radiową
Najwyższy udział w wydatkach reklamowych w radiu miała w październiku marka Media Expert (11,61%). Kolejne miejsca należą do RTV Euro AGD (6,42%) oraz Lidl (2,24%).