Szkoła to nie tylko nowe przyjaźnie, pierwszy dzwonek i kolorowe akcesoria, ale także niezwykle ważny etap w procesie kształtowania nawyków żywieniowych dzieci. Z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie Lidl Polska wynika, że 81 proc. dzieci dostaje drugie śniadanie do szkoły, a 49 proc. ma wykupione obiady w stołówce. Niestety, 32 proc. mam obawia się, że ich dziecko nie zjada w całości żadnego z tych posiłków. Martwiąca jest informacja, że aż 5 proc. rodziców nie zapewnia dzieciom żadnego jedzenia na długie godziny w szkole, co definitywnie kłóci się ze spożywaniem 5-6 małych posiłków dziennie.
Problemem, który nasila się z roku na rok jest zła dieta dzieci, przyczyniająca się do osiągania przez nie nieprawidłowej masy ciała. Według danych przedstawionych przez badania HBSC 2010 (Health Behaviour in School-aged Children – A WHO Collaborative Cross-national Study) zachowania niekorzystne dla zdrowia stają się w Polsce problemem coraz młodszych roczników. W zestawieniach międzynarodowych polskie 11-latki wypadły gorzej niż ich starsi koledzy. Zajęliśmy pierwsze miejsce pod względem odsetka 11-latów uważających się za zbyt grubych – uważa tak aż 43 proc. dziewcząt w tym wieku oraz 33 proc. chłopców.
Zobacz również
Według badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Lidl Polska, dzieci spożywają
za dużo produktów bogatych w cukry i tłuszcze. Białe pieczywo z wędliną na śniadanie czy „śmieciowe jedzenie” dostępne w sklepikach szkolnych, to norma w ich codziennej diecie. Aż 7 na 10 uczniów szkół podstawowych zjada słodycze przynajmniej kilka razy w tygodniu, a ponad połowa chrupie raz w tygodniu lub częściej słone przekąski. Spożywanie warzyw i owoców jest znacznie poniżej rekomendowanej normy. Z badań Lidl Polska wynika, że tylko 1/3 dzieci sięga po warzywa w szkole, a aż 37 proc. mam przygotowuje na drugie śniadanie dla swoich pociech posiłki wysokokaloryczne i z niską zawartością wartości odżywczych.
Jednak, wraz ze zmieniającym się światem, zmieniają się także potrzeby konsumentów. Coraz częściej zwracają oni uwagę na styl życia i dostosowanie do niego odpowiedniej, urozmaiconej diety. Również rodzice odczuwają silną potrzebę zmian w sposobie odżywiania swoich dzieci. Mamy w większości deklarują, że chciałyby, aby ich dzieci rzadziej niż obecnie sięgały po żywność typu „fast food” czy słodycze (w obu przypadkach preferowana częstotliwość to najwyżej raz w miesiącu – 86 proc. wskazań). Tym, co decyduje, jakie produkty znajdą się w pojemniku na drugie śniadanie w większości są względy zdrowotne – 54 proc. matczynych decyzji pokierowanych jest zasadami racjonalnego odżywiania. Gusta najmłodszych znalazły się na drugim miejscu (34 proc.). Natomiast, jako główne usprawiedliwienie pozwalania dzieciom na zabieranie niezdrowego jedzenia do szkoły, podawany jest argument, że chce ono jeść to, co jego koledzy i koleżanki (aż 52 proc. wskazań). Aż 27 proc. mam przyznaje, że ich dzieci same kupują sobie niezdrowe produkty, a im ciężko to kontrolować. Co 5 mama twierdzi zaś, że jej dziecko chce jeść atrakcyjnie wyglądające produkty. Świadczy to o potrzebie przeprowadzania akcji edukacyjnych, skierowanych zarówno do rodziców, jak i dzieci, efektem których byłaby zmiana nawyków żywieniowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Lidl Polska wychodzi naprzeciw rodzicom i we współpracy z dietetyk Justyną Marszałkowską, uczy jak wprowadzać zmiany do codziennej diety dzieci, by była ona zrównoważona. – Rodzice są odpowiedzialni za kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Każda mama powinna wprowadzać do jadłospisu swojego dziecka produkty zbożowe pełnoziarniste, bez dodatku cukru i nadmiernej ilości soli. Należy unikać wysokokalorycznych, bogatych w tłuszcz przekąsek i słodzonych napojów. Zaleca się, aby dziecko jadło codziennie warzywa i owoce, produkty nabiałowe, a przynajmniej raz w tygodniu posiłek złożony z ryb, o wysokiej zawartości kwasów omega-3. 7 proc. matek przyznało, że nie daje dzieciom „zdrowych produktów” do szkoły, tłumacząc się brakiem czasu. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, chcemy zaproponować kilka naprawdę szybkich do przygotowania posiłków, które odkryją przed dziećmi nowe smaki i przyniosą radość z jedzenia – radzi Justyna Marszałkowska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lidl Polska w ramach kampanii „Powrót do szkoły z Pascalem i Okrasą” podjął się misji edukowania rodziców w zakresie zdrowego odżywiania dzieci. Na stronie internetowej www.kuchnialidla.pl w zakładce „Szkoła smaków dla dzieciaków” zamieszczone zostały informacje dotyczące zdrowego żywienia dzieci, sposoby na zachęcenie najmłodszych do jedzenia warzyw i owoców, a także gotowe przepisy oraz porady psychologiczne i dietetyczne. W ramach kampanii Lidl przygotował również filmy „Lekcje zdrowego smaku” z udziałem dzieci.
W pierwszych dwóch filmikach kampanii, Lidl Polska zwraca uwagę na fakt, że dzieci często nie dostają odpowiednio przygotowanych posiłków do szkoły lub zamiast śniadania sięgają po słodycze i słone przekąski ze sklepików szkolnych. Kolejne dwa natomiast pokazują rodzicom, jak łatwo i szybko można przygotować atrakcyjne i zdrowe posiłki dla dzieci.