Pomimo rosnącej popularności działań promocyjnych, rzadkością jest, aby samorządy współpracowały w ramach promocji całego regionu. Przykładem takiej nietypowej inicjatywy jest kampania „7 Cudów Mazur”, będąca wspólnym dziełem największych miast mazurskich.
Nietypowa forma współpracy
„Marketingowa Strategia Polski w Sektorze Turystyki na lata 2012-2020” wspomina o niebezpiecznym zjawisku „kanibalizacji”, czyli walki podmiotów samorządowych o turystów. Autorzy dokumentu słusznie podkreślają negatywne skutki prowadzenia tego typu działań. Niepomiernie bardziej efektywne okazuje się podejście opierające się na ich „komplementarności”. Wzajemne uzupełnianie się, nawet za cenę zrezygnowania z niektórych elementów promocyjnych, okazuje się być skuteczniejsze z punktu atrakcyjności ogółu. Projektów tego typu jest jednak w dalszym ciągu niewiele. Wbrew „kanibalistycznej” regule postanowiły postąpić najaktywniejsze miasta regionu Wielkich Jezior Mazurskich, tworząc w roku 2013 kampanię promocyjną „7 Cudów Mazur”. Autorami tegorocznej, II edycji są samorządy Węgorzewa, Giżycka, Mrągowa, Mikołajek, Rucianego-Nidy oraz Rynu.
Zobacz również
„Bezpośrednim bodźcem do nawiązania współpracy w roku 2013 była dla nas pustka, która pozostała po głośnej kampanii „Mazury Cud Natury”. Nie ulega wątpliwości, że była to jak dotąd jedna z najgłośniejszych i najefektywniejszych kampanii promocji regionalnej na polskim rynku. Gdy w roku 2011 dobiegła ona końca, uświadomiliśmy sobie, że konieczna jest kontynuacja. Dlatego też, postanowiliśmy wraz z partnerami z sąsiednich samorządów wziąć sprawy w swoje ręce i podjąć współpracę na rzecz wspólnej promocji Wielkich Jezior Mazurskich” – podkreśla burmistrz Mikołajek, Piotr Jakubowski.
Konsekwentna komunikacja
Istnieje silny związek pomiędzy kampaniami promocyjnymi regionu Mazur, a przymiotnikiem „cudowne” („Mazury Cud Natury”, „Mazury – Cudownie”, „7 Cudów Mazur”). Takie działanie jest w pełni zamierzone. Tytułowe mazurskie „cuda”, to hasło, które zaczęło być nieodzownie kojarzone z regionem Wielkich Jezior i należy je pielęgnować. Zgodnie z podstawowymi zasadami marketingu miejsca, jego skuteczność zależy w dużej mierze od konsekwencji w działaniach promocyjnych, dzięki której dopiero w dłuższej perspektywie czasowej możliwe jest osiągnięcie zamierzonych efektów. W związku z powyższym, należy zadbać o to, aby wprowadzane innowacje wpisywały się w ciągłość promocyjną.
Przebieg kampanii
W ramach tegorocznej edycji projektu „7 Cudów Mazur” przeprowadzono już wiele ciekawych inicjatyw. W pierwszej kolejności należy wymienić cykl imprez promocyjnych rozgrywających się we wszystkich miastach partnerskich, od lipca do sierpnia 2014 roku. Cykl oparty jest o regaty Żeglarskiego Grand Prix o Puchar 7 Cudów Mazur, które rozgrywane są przy okazji głośnych wydarzeń, co pomaga zintensyfikować przekaz kampanii. Wśród imprez znalazły się między innymi: Mazurska Noc Kabaretowa, XXXVI Festiwal Szantowy i Giżycki Tydzień Żeglarski. Poza żeglarstwem, kampania kładzie nacisk na promocję mniej popularnych aktywności sportowych, dziedzictwa kulturalnego regionu oraz wartości i postaw pro-ekologicznych. Wśród licznych działań na tym polu wymienić należy rejsy ekologiczne, akcje sprzątania Mazur oraz happeningi. W ramach kampanii przeprowadzono też Eko-sondę, mającą na celu określenie poziomu świadomości i odpowiedzialności ekologicznej turystów mazurskich. Efektem sondy, będzie Eko-raport, który ukaże się w październiku. Dodatkowy element stanowił ogólnopolski konkurs graficzny „Legendy 7 Cudów Mazur”, którego celem było przedstawienie w formie graficznej znanej, mazurskiej historii. Zwycięzca konkursu, krakowianin Rafał Blecharz po raz pierwszy w życiu popłynął wraz ze swoimi znajomymi w rejs żaglówką. Finałowa impreza wakacyjnego cyklu odbyłą się w Rynie 23 sierpnia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Współpraca
„Skoordynowanie przebiegu kampanii, której autorami i realizatorami jest kilka podmiotów samorządowych nie należy do zadań prostych. Naturalne jest, że każdy z partnerów zabiega o to, aby w przekazie to jego miasto podkreślane było jak najczęściej. Z drugiej strony, nie ulega wątpliwości, że wszyscy partnerzy czują potrzebę współdziałania na rzecz wzajemnej promocji. Przykład kampanii „7 Cudów Mazur” pokazuje, że taka forma współpracy jest nie tylko możliwa, ale okazuje się wyjątkowo skuteczna” – dodaje Kasper Orkisz, dyrektor zarządzający VMG PR – agencji wspierającej działania samorządów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Więcej informacji na stronie.