Autorzy raport platformy Shoper przyjrzeli się bliżej temu, jakie prezenty bożonarodzeniowe wybierają Polacy, odwiedzając sklepy internetowe. W tym roku królują podarunki z kategorii rękodzieło. Według większości z nas grudzień to czas, który powinien być wypełniony ciepłem, przytulnością i bożonarodzeniowym klimatem.
W e-koszykach znalazło się wiele ręcznie tworzonej ceramiki, naturalnych świec sojowych czy
personalizowanych kubków i filiżanek. Jak czytamy w raporcie, to właśnie ta grupa produktowa wygenerowała 23% wzrost GMV (czyli łącznej wartości transakcji) w porównaniu do listopada br.
Zobacz również
W grudniu Polacy chętnie kupują dla innych
Dane Shopera wskazują jeszcze jedną ciekawą zależność: w grudniu zmienia się również nasze podejście do zakupów. W tym okresie częściej niż dla siebie wybieramy produkty z myślą o innych. Widoczny wzrost sprzedaży zanotowały m.in. produkty z następujących kategorii:
- drobne AGD i RTV, m.in. gadżety do telefonów, sprzęt związany z rozwojem pasji, np. maszyny do szycia (+63% GMV względem listopada br.),
- płyty winylowe i inne akcesoria muzyczne (+75% GMV względem listopada br.).
Rośnie zainteresowanie złotem i srebrem
Kolejnym trendem zanotowanym w raporcie jest 42% wzrost sprzedaży złota i srebra względem listopada br. Coraz chętniej wybieramy na prezent małe sztabki inwestycyjne czy biżuterię, bowiem to sposób na połączenie symboliki i wartością materialną.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Innym pomysłem na grudniowe prezent są tematyczne pudełka (tzw. boxy), będące zestawami produktów związanych np. z konkretnymi zainteresowaniami. Najbardziej zaskakujące propozycje, jakie znalazły się w koszykach to m.in. boksy z artykułami wędkarskimi czy też zestawy z płytami winylowymi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak nietrudno się domyślić, takie gotowe świąteczne zestawy prezentowe na dobre rozwiązują problem kupujących, jakim jest brak czasu na kompletowanie prezentu, niewiedza na temat danej dziedziny, czy niepewność co do tego, czy podarunek okaże się trafiony. Takie rozwiązanie ma wiele zalet również z perspektywy sprzedawców e-commerce. Mogą oni bowiem w ten sposób zwiększyć sprzedaż towarów niekoniecznie związanych ze świętami.
– Nawet produkty, które nie kojarzą się bezpośrednio ze świętami, mogą zyskać na popularności, dzięki odpowiedniej personalizacji oferty. Z kolei proste komunikaty na stronie, takie jak „idealny prezent świąteczny dla…” czy „pomysły na prezent pod choinkę” to skuteczny sposób na przyciągnięcie klientów, co przełożyło się na rekordową sprzedaż w wybranych sklepach Shoper – komentuje Basia Kaleńczuk, Corporate Communication Specialist w Shoperze.
Prezenty dla podróżników, czyli świąteczny hit e-sprzedaży
Wielu z nas chętnie wybiera również asortyment związany z rozwojem pasji:
- łyżwy,
- akcesoria do wspinaczki,
- odzież termiczną,
- przybory wędkarskie,
- bieżnie.
Z danych Shopera wynika, że łączna wartość transakcji tych produktów w grudniu, wzrosła o blisko 55% względem listopada br. Ciekawym trendem jest także 63% wzrost sprzedaży (względem października br.) bielizny, piżam i… strojów kąpielowych. Trzykrotnie wzrosło też GMV produktów związanych z podróżowaniem (walizki, plecaki do samolotów, wycieczki) względem grudnia 2023 r. Wszystko dlatego, że właśnie sezon zimowy to doskonały moment na zaistnienie dla marek, które oferują tego typu produkty.
Oprac.: Dominika Mizerska
Zdjęcia: mat. pras.
PS Przed Bożym Narodzeniem odbywa się 10% rocznych zakupów, o 15% częściej wymieniamy też waluty